“İstiqlal” muzeyinin
yaradıcısı
Görkəmli
ziyalı və ictimai xadim
Hüseyn bəy Mirzəcamalov
Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafında böyük
xidmətləri olan şəxsiyyətlərdən
biri də Hüseyn bəy
Mirzəcamalov (Hüseyn Camal
Yanar) olub. Hüseyn bəy Mirzəcamalov həm də Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövründə
açılmış və ölkəmizdə ilk dövlət muzeyi olan “İstiqlal” muzeyinin
yaradıcılarından biridir. Hüseyn Məmiş oğlu
Mirzəcamalov 1878-ci ildə Şuşa
şəhərində anadan olub və burada şəhər
məktəbini bitirib. O, ali
pedaqoji təhsil alıb və Bakı
Universitetində riyaziyyatdan dərs deyib. O, maarifçi bir ziyalı olmaqla
yanaşı, həm də şair,
yazıçı idi. Hüseyn
bəy eyni zamanda jurnalist kimi fəaliyyət
göstərib, mətbuatda publisistik məqalələrlə
çıxışlar edib. 1918-ci ildə
Xalq Cümhuriyyətinin parlamenti
yarananda H.Mirzəcamalov parlamentin
dəftərxanasında çalışıb, qanunvericilik şöbəsinin müdiri
olub. Parlamentdə “Müsavat”
fraksiyasının lideri Məhəmmədəmin
Rəsulzadə ilə yaxın dost olub.
H.Mirzəcamalov
ötən əsrin əvvəllərində Tiflisdə
yaşayıb və bu şəhərin ədəbi-mədəni
mühiti ilə çox
bağlı olub. Həmin dövrdə
Tiflisdə Cəlil Məmmədquluzadə, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Hüseyn
Cavid, Ömər Faiq,
Hüseyn Ərəblinski, Üzeyir
Hacıbəyli və başqa
yaradıcı ziyalılar da
yaşayıb-yaradır, tez-tez buraya gəlirdilər. Burada
formalaşmış Azərbaycan teatr
truppası Azərbaycan yazıçılarının əsərlərini,
dünya dramaturgiyasından nümunələri
uğurla tamaşaya qoyurdu. Həmin truppa
öz ətrafında Mirzəli Abbasov, Mirzəxan Quliyev,
Mirseyfəddin Kirmanşahlı, Məmmədtağı Ələsgərov,
Mustafa Mərdanov, İbrahim
İsfahanlı,
Nadir İbrahimov, Həbib
Köçərlinski, İsmayıl Həqqi, Yusif
bəy Tahirov və başqa
sənət fədailərini birləşdirmişdi. Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev teatrın fəaliyyətində
yaxından iştirak edir,
Hüseyn Ərəblinski, Əbülfət
Vəli, Sidqi Ruhulla bu aktyorların iştirakı ilə tamaşalar hazırlayır, onlarla
birlikdə tamaşalarda
çıxış edirdilər.
Hüseyn
bəy Mirzəcamalov bu qaynar
ədəbi-mədəni mühitdən kənarda qala bilməzdi. 1912-ci ildə Tiflisdə Azərbaycan
teatrı üçün xüsusi
binanın - “Auditoriya”nın açılış mərasiminin
təşkilində başqa ziyalılarla
birlikdə Hüseyn bəy Mirzəcamalov da fəal iştirak etmiş və tədbirdə
çıxış etmişdir.
“Auditoriya”nın
rəsmi açılışı barədə “Zakavkazye” qəzetinin 3 aprel
1912-ci il tarixli
sayında yazılırdı: “Müsəlman teatr cəmiyyətinin ”Auditoriya"
binasının açılışı olmuşdur.
Şəhər qlavası Xatisov, generallardan Koxanovski və Əmir
Kazım Mirzə, mətbuat, ictimai təşkilatların
nümayəndələri, Axund Mollazadə,
xəzinədar M.M.Əhmədov, Y.Tahirov,
H.Köçərlinski, Ə.Haqverdiyev,
H.Mirzəcamalov, səhnə xadimi İ.Volkov, knyaz Eristov, Baratov və Belyayev truppasının nümayəndələri
təbrik nitqi söyləmişlər".
Maraqlı səhnə əsərlərinin
müəllifi
Hüseyn bəy
Mirzəcamalov bədii yaradıcılıq və tərcümə
ilə də məşğul olmuşdur. “Baku” qəzetinin 3
may 1912-ci il tarixli sayında belə bir məlumat dərc
edilmişdir: “Tiflisdən verilən xəbərlərə
görə, Qafqaz Mətbuat Komitəsi M.Əlibəyovun ”Məhkəmələr
qapısında tökülən göz yaşları" və
Hüseyn Mirzəcamalovun birpərdəli “İşgilli Məmo”
əsərlərinin Qafqaz səhnələrində
oynanmasına icazə vermişdir". Həmin qəzetin məhz
həmin il başqa bir sayında isə Hüseyn bəy Mirzəcamalovun
gürcü yazıçısı İ.Kedevanişvilinin
“Xain” pyesinin Azərbaycan dilinə tərcüməsi üzərində
işləməsi barədə məlumat verilmişdir. Onun
gürcü dilindən tərcümə etdiyi başqa bir əsər
- İosif Mçedlişvilinin “Qaçaq Kərəm” pyesi isə
elə həmin illərdə Tiflis və Bakı
teatrlarında tamaşaya qoyulmuşdur.
Həmin
tamaşada o vaxtlar Tiflisdə kommersiya məktəbində təhsil
alan, sonradan görkəmli teatr xadimi, aktyor və rejissor kimi məşhurlaşan
Xalq artisti Rza Təhmasib Qaçaq Kərəmin
silahdaşlarından birinin rolunda ilk dəfə səhnəyə
çıxmış və bu, professor Əziz Şərifin
yazdığı kimi, onun “gələcək həyat və fəaliyyət
yolunu müəyyənləşdirmişdir”. Əsər Tiflisdə
dəfələrlə göstərilmiş və hər dəfə
tamaşaçılar tərəfindən razılıqla
qarşılanmışdır.
“Qaçaq
Kərəm” 1913-cü ildə Tiflis Azərbaycan
teatrının aktyorlarının və yerli həvəskarların
iştirakı ilə Gəncədə tamaşaya
qoyulmuşdur. Baş rolda teatrın tanınmış simalarından
olan Mirseyfəddin Kirmanşahlı çıxış
etmişdir.
Əsərin
və tamaşanın bu cür şöhrət qazanması
“Qaçaq Kərəm”in 1914-cü ildə Bakıda səhnəyə
çıxarılması ilə nəticələnmişdir.
Həmin dövrdə mətbuatın yazdığından məlum
olur ki, tamaşanı böyük səhnə ustası Hüseyn
Ərəblinski hazırlamış və Qaçaq Kərəm
rolunu böyük sənətkar özü
oynamışdır. Bundan başqa, məlum olur ki, Bakıda
“Qaçaq Kərəm”in ilk tamaşasında müəllif -
İ.Mçedlişvili də iştirak etmişdir. Əlbəttə,
bu fakt Azərbaycan-gürcü ədəbi-mədəni əlaqələri
tarixinin maraqlı səhifəsidir və bu sahədə
Hüseyn bəy Mirzəcamalovun əməyini əks etdirir.
Teatr tarixçisi və tədqiqatçısı Qulam Məmmədlinin
verdiyi məlumata görə, Hüseyn bəy Mirzəcamalov
başqa bir gürcü yazıçısının -
İlya Çavçavadzenin də bir pyesini dilimizə
çevirmişdir.
Ömrünün son illəri Türkiyədə...
Bütün
bunlarla yanaşı, Hüseyn bəy Mirzəcamalov vətənpərvər
bir ziyalı, nəcib və xeyirxah bir insan olmuşdur. O,
ehtiyacı olan ziyalılara əl tutmuş, mənəvi
yardımını əsirgəməmişdir. Məhz bu cəhətlərinə
görə o öz müasirləri və həmkarları tərəfindən
sevilmiş və yüksək dəyərləndirilmişdir.
Böyük sənətkarımız Hüseyn Cavid onu “aliqəlb
və həssas arxadaşımız”
adlandırmışdır.
Görkəmli
publisist, tənqidçi və ədəbiyyatşünas
Abdulla Sur Tiflisdə müalicə olunduğu xəstəxanada
dünyasını dəyişmiş və onun cənazəsi
vətəni Gəncəyə gətirilmiş, burada
torpağa tapşırılmışdır. Hüseyn Cavid həmin
günlərdə öz qələm dostu haqqında
böyük bir məqalə yazmış və “İqbal” qəzetinin
17 və 18 may 1912-ci il tarixli saylarında dərc
etdirmişdir. Müəllif məqalədə Hüseyn bəy
Mirzəcamalovun bir dost kimi Abdulla Sura göstərdiyi
qayğı və ehtirama da xüsusi yer
ayırmışdır. Məqalədə oxuyuruq: “Cənazəni
Tiflisdən Gəncəyə gətirmək üçün
gedən əfəndilərin dediyinə görə, dost olmaq
münasibətilə yalnız Mirzəcamalov Hüseyn bəy əfəndinin,
o aliqəlb və həssas arxadaşımızın bu
müddətdə çəkdiyi zəhmətlər, mərhumun
haqqında ibraz etdiyi insaniyyət və nəcabətlər Gəncə
camaatını ixtiyar, gənc mühafizəkar təcəddüdpərəst
(intelligent) hamısının mərhum Mirzə Abdulla
haqqında olan etina və ehtimamatına min dəfə faiqdir”.
Hüseyn bəy
Mirzəcamalov Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentində
çalışdığı dövrdə başqa bir vətənpərvər
ziyalı Məhəmməd Ağayevlə birlikdə İstiqlal
muzeyini yaratmışdır. Hüseyn bəy 1920-ci il aprelində
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti devrildikdən sonra Türkiyəyə
mühacirət etmiş və 1974-cü ildə İstanbulda
dünyasını dəyişmişdir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 5 oktyabr.- S.14.