“Hər bir aşiq Seyid
Həmzə, hər bir dilbər Nigar olmaz”
Böyük sufi
şeyxi Hacı Mirhəmzə
Əfəndi Nigari...
Sovet dövründə adları xüsusi
olaraq yasaqlanan və irsi hələ də dərindən
araşdırılmamış qalan bir çox şairlərimiz
var. XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının belə
görkəmli nümayəndələrindən biri də
Hacı Mirhəmzə Əfəndi Nigaridir. O,
şeirlərini əsasən “Seyid Nigari” təxəllüsü
ilə yazmış və bu imza ilə də
tanınmışdır. Amma Türkiyədəki
yazılı qaynaqlarda onun Qarabaği təxəllüsü
ilə də yazdığı məlum olur. O, gənc
yaşlarında Şirvana gəlmiş, dövrünün
görkəmli alimlərindən dərs almışdır. Nigari Rusiya imperiyasının müstəmləkəçilik
siyasətinə qarşı yönəlmiş müridizm
azadlıq hərəkatının öncüllərindən
olmuş və buna görə hökumət onu sürgün
etmək istəmişdir.
Təriqət
şeyxi olan Nigari təsəvvüf şeirinin görkəmli
simalarından biri sayılır. O, Bərgüşad mahalının
(indiki Laçın rayonu) Cicimli kəndində 1795-ci ildə
dünyaya gəlmiş Qarapapaq türklərindəndir. Atası Mir Paşa (türk mənbələrində
Seyid Əmir Paşa) təxəllüsü ilə tanınan Mir
Rüknəddin Əfəndi, anası isə Qızxanım
adı ilə tanınan Xeyrənsə xanım olub.
Hacı
Mirhəmzə Əfəndi təhsilini Şəkinin Dəhnə
kəndində dövrünün alimlərindən alıb. O, sonra mürşid axtarmaq məqsədilə
səyahətə çıxıb. Yolçuluğu
sırasında Mövlanə Xalid Bağdadinin adını
eşidir və Bağdada getmək üçün yola
düşür. Ancaq Harputa çatanda
Mövlanə Xalidin vəfatı xəbərini alır.
Bundan sonra Sivasa gələn şair oradan
Qarabağa qayıdır. Burada o, İsmayıl Şirvaniyə
mürid olmaq üçün Kürdəmirə
yollanır və Şeyx İsmayılın
müridi olur.
Burada
Nigari şeyxini təqib edərək onun ardından Anadoluya gəlir,
Sivas və Amasiyada müxtəlif fasilələrlə 20 ildən
çox şeyxinin yanında qalır. Sonra o, İsmayıl Əfəndidən
icazə alaraq, müqəddəs məkanları
ziyarət etmək məqsədilə səfərə
çıxır. Səyahət marşrutu
əvvəlcə Konyaya Mövlanə Cəlaləddin Rumi
türbəsinə, sonra isə Məkkə, Mədinə,
Şam, Qüds şəhərlərinə doğru istiqamət
alır. Nigari ziyarətlərinin sonunda Amasiyaya
qayıdır və bir il sonra
mürşidi İsmayıl Şirvanidən xilafətnamə
alıb Azərbaycana dönür.
Yazılı
mənbələrdən məlum olur ki, o, Nigari təxəllüsünü
9 yaşında görüb aşiq olduğu Qarabağ bəyləri
nəslinə mənsub və özü kimi
təsəvvüf əhli
olan Nigar adlı bir qadına
görə seçmişdir:
Alıbdır canımı qəmzə,
düşübdür könlümə lərzə,
Hər bir aşiq Seyid Həmzə, hər
bir dilbər Nigar olmaz.
“Yakılmış odlara varım, dağılmış çöllərə
narım...”
Azərbaycanda
Mirhəmzə Nigari irşad fəaliyyətinə Bərgüşad
və Bərdə ətrafında başlayıb. Rusiya ilə Osmanlı
dövləti arasında çıxan Krım müharibəsi
zamanı Osmanlı ordusunda cihada qatılmaq üçün
müridləri ilə
birlikdə gizlicə Qarsa gələn şair ruslara qarşı vuruşur.
O, müharibədən sonra Ərzuruma yerləşərək
üç il Bakırlar məhəlləsindəki
məscidin dərsxanasında qalır.
Ərzurumdan İstanbula gedən Həmzə Nigari nəhayət, Amasiyaya qayıdaraq orada məskunlaşır. O, burada uzun müddət təfsir və hədis
dərsləri deməklə yanaşı, təsəvvüfi
fəaliyyətilə də məşğul olur. Lakin onun fəaliyyətindən narahat olanların
şikayətindən sonra Harputa sürgün edilir.
1886-cı
ildə Harputda vəfat edən Həmzə Nigari vəsiyyətinə
əsasən şeyxinin yanında - Amasiyada dəfn
olunmuşdur. Məzarı indi də orada - Şirvan camesindədir.
Sonralar
qazaxlı Hacı Mahmud Əfəndinin, Qarabağ, Qazax və
Gürcüstandakı müridlərinin yardımı ilə
türbəsi və türbənin yaxınlığında məscid
inşa edilmişdir.
Həmzə
Nigarinin Muhyiddin Arabinin “Fütuhatı-məkkiyyə” əsərinə
yazdığı Təvzihat, türkcə və farsca
divanı, ayrıca “Nigarnamə” və “Saqinamə” adlı əsərləri
var. Onun şeirləri Amasiya ətrafında, şərqi
Anadoluda, Borçalı, Qazax və Qarabağda yaşayan
türklər tərəfindən əzbər söylənilir,
zikir məclislərində böyük mistik həyəcanla
oxunur.
Nigarinin divanı Tiflisdə (1908) və İstanbulda (1883) dərc edilmişdir. Şairin farsca divanı
da 1911-ci ildə İstanbulda nəşr olunmuşdur.
“Vikipedia”nın məlumatında deyilir ki, Seyid Həmzə
Nigarinin Türkiyə, Azərbaycan, Gürcüstan və
Dağıstanda çoxlu sayda müridi və xəlifəsi
olmuşdur. Türkiyə və Azərbaycanda onun nəslindən
olan bir çox insan var. Onun xəlifələrindən bəziləri
bunlardır: Oğlu Siracəddin Əfəndi, Hacı Mahmud Əfəndi
Aslanbəyli, Cəfər Təyyar Paşa, Ömər Kəşfi
Dağıstani, Ərzurumlu Mehmet Zakir Əfəndi, Ərzurumlu
Xoca Hafiz Osman Siraci, Mir Seyid Həsən Hüsnü Əfəndi
əd-Dağıstani, Ağarəhim Ağa Dilbazi, Şahnigar
Xanım Rəncur, Sadi Qarabaği, Hafız Mehmet Kaşif
Dağıstani, Trabzonlu Osman
Nefi, Postlu Hacı Mahmud Əfəndi,
Amasyalı Payasizadə
Hacı Haqqı Əfəndi.
“Nə əcəb
dövlət imiş seyri-şikari-Qarabağ...”
Nigari sufi şairdir. Nizami Gəncəvi, İmadəddin
Nəsimi, Yəhya Şirvani, Məhəmməd
Füzuli, Yunus Əmrə kimi, şeirlərində
təsəvvüfi mövzularında yazmışdır. XIX əsrdən sonra Azərbaycanda həm əruzla,
həm xalq şeiri nəzm şəkillərilə heca
ölçüsündə təsəvvüfi şeir yazan
divan sahibi şairdir. Şeirlərində
Allah, peyğəmbər və əhli beyt eşqi və məhəbbəti
işlənmişdir. Amma o, vətən
sevgisi ilə dolu şeirlər yazmış, Qarabağa da bir
neçə şeir həsr etmişdir.
Mirhəmzə
Nigari öz doğma vətəni Qarabağa çox
böyük məhəbbət bəsləmiş, Türkiyədə
olduğu vaxtlar Qarabağa olan həsrətini şeirlərində
ifadə etmişdir. Nigari Qarabağın ruslar tərəfindən
işğalından sonra yazdığı şeirində bu
faciəli hadisənin sinəsinə saplanan xəncər kimi
onu iztiraba qərq etdiyini ifadə edir. Bununla birlikdə,
sanki o, Qarabağın ermənilər tərəfindən
işğal edilib talan ediləcəyini hiss etmiş
kimi bugünkü insanların əhvalı ruhiyyəsini şeirində
əks etdirmişdir:
Nə əcəb dövlət imiş
seyri-şikari-Qarabağ,
Nə gözəl nemət imiş söhbəti-yari-Qarabağ.
Rəşki-mişk ənbər imiş
buyi-qubari-Qarabağ,
Abi-heyvan imiş ənhari-bukari-Qarabağ.
Gövsəri-tubi imiş
cayi-cinari-Qarabağ,
Aləmi-cənnət imiş dar -
diyari-Qarabağ.
İndi bildim nə
imiş vəsfi həzari-Qarabağ,
Yeridir ki, cəkərəm ah və zari,
Qarabağ.
Dağlayıbdır məni bir laləuzari-Qarabağ,
Yandırıbdır məni bir nari-Nigari-Qarabağ.
Nəqşibəndilik
təriqətinin böyük mürşidlərindən biri
olan Mir Sədi ağa da Mirhəmzə Nigarinin soyundandır. Zəmanəsinin
böyük övliyası olan bu şəxs sovet rejiminin
repressiya qurbanlarındandır. Ömrünün
17 ilini fasilələrlə məhbəsdə keçirib.
Xalq arasında Mir Sədi ağanın gözəl
qəzəlləri, şeirləri və nəsihətləri
yayılmışdır. O, 1961-ci ildə
Qubadlı rayonunda dünyasını dəyişib.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 6
oktyabr.- S.14.