Baharlı
oymağından Məhəmməd Bayram xan .
Böyük sərkərdə, filosof və
şair
Azərbaycan tarixində böyük izlər
qoymuş, həyatı və fəaliyyəti az
araşdırılmış şəxsiyyətlərdən
biri də böyük sərkərdə, filosof və şair
Məhəmməd Bayram xan Baharlıdır. Onun babaları XV əsrdə
Azərbaycanın cənubunda böyük dövlət
qurmuş Qaraqoyunlu tayfa ittifaqının Baharlı
oymağındandır. Bayram xan Baharlının ana babası
Herat hakimi Sultan Hüseyn Bayqaranın sarayında xidmət
edib. Onun təxminən 1497-ci ildə Bədəxşanda
(indiki Tacikistan) Seyfəli bəyin ailəsində
doğulduğu bildirilir. Həyatı və
yaradıcılığı ilə bağlı türkmən
və hind alimləri də araşdırma aparıblar. Şərqi
Benqaliyada yaşayan, tanınmış hind alimi, professor Sukumar
Reyin “Bayram xan” monoqrafiyasında da Bayram xanın təxminən
1497-ci ildə anadan olduğu qeyd olunur.
Erkən
yaşlarında yetim qalmış Bayram xan ailəsi ilə bərabər
Bəlxə köçür, orada dünyəvi və dini təhsil
alır. Bayram xan hərb işini də dərindən öyrənir
və bu da onun taleyində mühüm rol oynayır. Bayram xan
o dövrün bütün silahlarının fəndlərini
öyrənərək həmtayfaları ilə bir çox
döyüşlərdə iştirak edir. O, sonradan Babur
şahın xidmətinə daxil olur, onları poeziya daha da
yaxınlaşdırır. O dövrün tarixçiləri
qeyd edirlər ki, Bayram həyatsevər, şən bir igid olub.
Musiqini sevir və bu sənətin dərin köklərini
bilirdi. O həmçinin ədəbiyyatı, tarixi, məntiqi
də gözəl bilirdi və şeir yazmaqda kamilləşmişdi.
Dövrünün tanınmış alimləri, şairləri
və musiqiçiləri onunla sıx əlaqədə idilər.
Babur
şah Bayramın bacarığını yüksək qiymətləndirərək
ona məsuliyətli işlər tapşırırdı.
Bayram xanın bacarığı Babur şahın oğlu
Hümayun mirzəni də özünə cəlb etmişdi və
ona görə də o, atasından Bayramı onun xidmətinə
verməyi xahiş etmişdi.
Bayram
xanın xeyirxah əməlləri, etibarlı xidməti,
şairlik istedadı eləcə də musiqini dərindən
bilməsi şahzadənin xoşuna gəlmişdi və ona
görə də onu yaxın dostu cərgəsinə
qatmışdı. Sukumar Rey Əhməd Bin Bahbalın Bayrama
verdiyi yüksək qiyməti göstərir: “O, öz biliyini
məclisdə, hərbi bacarığını
döyüşdə, sədaqətini dostluqda, yüksək əxlaqını
hər yerdə nümayiş etdirirdi. Şahzadənin
yaxınlığını və dostluğunu
qazanmışdı. Baburun əyanları arasında
seçilirdi”.
Yüksək dövlət
kürsüsündə
Hümayun
imperator olandan sonra Bayram xan dövlət idarəsində daha
yüksək yer tutdu və görkəmli sərkərdə
oldu. Hümayun şahın Əfqan hakimi Şirşahın
üzərinə yürüşündə Bayram xan hərbi
cəsarəti və biliyi sayəsində qoşunu mühasirədən
çıxardı. Kanauci savaşında Bayram xan
Şirşaha əsir düşdü. Əfqan hakimi onu ənam
və vədlərlə özünə çəkmək
istədisə də gənc sərkərdə əyilmədi.
Qəndəhar və Sirhindin alınmasında göstərdiyi
şücaətə görə Hümayun şah Bayram xana
böyük ərmağanlar verdi. Onun tituluna “Xan-xanan” (Xanlar
xanı) ünvanı əlavə etdi.
Hümayun
şah onu oğlu Əkbər mirzəyə lələ təyin
etdi. Sukumar Rey qeyd edir ki, bu dönəmdə Bayram xan dövlətdə
ən önəmli şəxs hesab olunur, Hümayun
şahın baş vəziri sayılırdı. İdarəetmənin
sükanı arxasında əyləşmişdi. Hindistan
tarixi həmin dönəmdə Hümayun şahdan çox
Bayram xana öz səhifəsində yer verir. Hümayun
şahın ölümündən sonra taxt-taca gənc Əkbər
Mirzə yiyələndi. Faktiki olaraq Hindistanı Bayram xan idarə
edirdi. O, bir sıra həlledici qərarlar qəbul etdi.
Bacarıqsız məmurları vəzifədən
çıxardı. Orduda ciddi nizam-intizam yaratdı. Bayram xan
şahın özəl qvardiyasının döyüş və
intizam bacarığını artırdı. Kabul
döyüşündə geri çəkilmənin əleyhinə
çıxdı. Panitə döyüşü ərəfəsində
qoşunun önündə alovlu nitq söyləyərək
döyüşçüləri savaşa ruhlandırdı.
Bayram xan
Hümayunun bacısı qızı Səlimə sultan bəyimlə
ailə qurmuş, bununla da hakim siniflə qohum olmuşdur.
Baharlı igidinin şahzadə, həm də Əmir Teymurun nəvəsi
ilə evlənməsi ona baş ucalığı gətirdi.
Sarayda hörməti daha da artdı. Vəzifəsi,
şöhrəti yüksəldi, var-dövləti daha
çoxaldı.
Bəzi
tarixçilərə görə, Bayram xanın Səlimə
sultan bəyimlə evlənməsinin təşəbbüsçüsü
Hümayun şah olmuşdu. Bəziləri də qeyd edirlər
ki, Bayram xan özü şah sülaləsi ilə qohum olmaq
istəyirmiş.
Səlimə
sultan bəyim ata tərəfdən qaraqoyunlu idi və Bayram
xanın qohumu sayılırdı. Səlimə sultan bəyim
sarayda ən gözəl qız idi. Onun gözəlliyi və
zəkası haqqında Əbül Fəzl və başqa
müəlliflər yazmışlar. Babur şahın
qızı Güllədən bəyim “Hümayunnamə”
adlı əsərində yazır: “O, çox savadlı
qız idi ”Məxfi" təxəllüsü ilə şeir
yazırdı. Səlimə sultan bəyim tərbiyəsi,
qüruru, bacarığı və tutduğu yerə görə
seçilirdi".
Səlimə sultan bəyim savadlı bir qız idi. Ədəbiyyata, şeiriyyətə bələdçiliyi vardı.
Sözə önəm verirdi.
Saray qadınlarına dərs keçir, yazı yazmaq öyrədirdi.
Ədəbiyyata olan sevgisi onu Bayram xanla
yaxınlaşdırdı. Bayram xanın Səlimə
sultan bəyimlə evliliyi
saray əyanlarının
paxıllığını artırırdı. Şər, böhtan,
dedi-qodu başlandı.
Meydanda qılınc, məktəbdə
qələm tutmağı
bacarmayanlar, saray küncünə çəkilib
şərə rəvac
verdilər, gənc şahın qohumları Bayram xanla Əkbər
şahın arasını
vurdular.
Uzun yolçuluğun sonu
Bayram xan xəzinədən
istədiyi kimi istifadə edirdi. Gənc Əkbər şah
isə bəzən xərcləməyə pul
tapmırdı. 1560-cı
ildə gənc şah lələsi Bayram xana bildirdi
ki, o, dövləti tək idarə etməyi arzulayır.
Tezliklə də dediklərini
həyata keçirdi.
Ordunun yerini dəyişdi. Bayram xanın ixtiyarında kiçik bir dəstə saxladı.
Moğollar sarayında bir
sıra dəyişikliklər
həyata keçirildi.
Bayram xan yüksək vəzifədən kənarlaşdırıldıqdan
sonra qoşun təzədən öz yerinə qayıtdı.
Sarayda çəkişmə, şər-böhtan
daha da qızışdı.
Bayram xanın əsas düşmənləri Atka-xeyl,
Ədhəm xan, Məhdumülmülk və
Molla Pir Məhəmməd Şirvani
idilər.
Əkbər şah öz keçmiş lələsini fəxri sürgünə, həccə
göndərmək fikrinə
düşdü. Onu yanına
çağırıb dedi:
“Hindistandan nə qədər istəyirsən
mal götürüb get. Sənin darğaların
mülkündən toplanmış
vergiləri dünyanın
harasında olsan da sənə çatdıracaqlar” (Bax: Bədaüni, Müntəxabat
üt-təvarix, II cild,
Kəlküttə, 1869, səh.
38). 1561-ci ilin yanvarında Məkkəyə
yollanan Bayram xan yolda xaincəsinə
öldürüldü. Bayram xanın meyidini Dehliyə gətirib hörmətlə dəfn
etdilər. Onun qəbri
üstündə heykəl
ucaltdılar.
Bir neçə vaxtdan sonra qohumları
Bayram xanın nəşini çıxarıb
Məşhədi-müqəddəsə gətirib dəfn etdilər. Bayram xanın Səlimə
Sultan bəyimlə evliliyindən
Əbdürrəhim xan
adlı oğlu vardı.
Bayram xan Baharlı
incə təbli şair idi. Qəzəl, qəsidə, rübai
Janrlarında yazırdı.
Divanı vardı. Onun
türk və fars dilində
şeirləri var. Şeirlərində
Bayram təxəllüsünü
istifadə edib. İlk dəfə 1910-cu ildə onun türkcə və farsca şeirlərini əhatə
edən divanı Hindistanın Kəlküttə
şəhərində, ingiltərəli
E.Denison Ross tərəfindən
çap edilib. 1970-ci ildə isə
şairin tükcə
şeirləri Müntəxəbat
unvanıyla Türkmənistanın
Aşqabad şəhərində
yayımlanıb. Onun əsərləri
1971-ci ildə Pakistanın
Kəraçi şəhərində
Dr.Muhammad Sabir tərəfindən də
nəşr edilib.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-əDövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə
dəstəyilə çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 31 dekabr.- S.14.