Görkəmli
muğam ustadı Hacı Hüsü
Qarabağ
ifaçılıq məktəbinin böyük adlarından
biri də xanəndə Hacı Hüsü olub. O,
Şuşada ifaçılıq sənətinin əsasını
qoyanlardan biri sayılır. Hacı Hüsü XIX əsrin ən
məşhur xanəndələrindəndir.
Hacı Hüsü 1839-cu ildə Şuşanın
Çölqala məhəlləsində anadan olub. Atası
Niftalı kişi Şuşanın məşhur
papaqçılarından idi. Qarabağ bəyləri adətən
Niftalı kişinin əl qabiliyyətini daha çox bəyəndiklərindən
ona papaq sifariş verərdilər.
Hələ
uşaqlıqdan Hüsünün məlahətli səsə,
qeyri-adi oxu tərzinə malik olması hiss olunurdu. O dövrdə
Şuşada özünün məktəbini yaratmış
Xarrat Qulu Hüsünün gözəl səsini və oxumaq
qabiliyyətini yoxladıqdan sonra ona müəllimlik etdi.
Hüsü öz müəllimindən musiqi sənətini və
klassik Şərq muğamlarını mükəmməl
öyrənməyə başladı. Hacı
Hüsünün müəllimlərindən biri də Şərq
muğamlarının dərin bilicisi, böyük ədib
Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin atası Mirbaba
Mirabdulla oğlu olub.
Şuşa
vokal sənətinin ən görkəmli nümayəndələrindən
biri Xarrat Qulunun yetişdirməsi Hacı Hüsü şuşalılar
qarşısında ilk dəfə “Xandəmirovun teatrı”
binasında çıxış edib. O, “Xeyriyyə gecəsi”ndə
tarzən Sadıxcanın müşayiətilə
çıxış edərək “Çahargah”ı elə
oxuyub ki, şöhrəti hər yerə yayılıb.
Hacı Hüsü tək Azərbaycanın toylarına deyil,
Yaxın və Orta Şərqin bir sıra şəhərlərinin
məclislərinə də dəvət olunurdu. Məsələn,
1880-ci ildə İran şahı
Nəsrəddin Hacı Hüsünü öz oğlunun toyuna
Təbrizə dəvət etmişdir. Hacı
Hüsünü həmin məclisdə müşayiət edən
tarzən Sadıxcan və kamança ifaçısı
Bağdagül Ata idi. Bu toyda Hacı Hüsü digər məşhur
İran musiqiçilərilə bərabər
çıxış edib. Lakin toyun sonunda şah tərəfindən
verilən birinci mükafata məhz Hacı Hüsü layiq
görülüb.
Görkəmli
musiqi tədqiqatçısı Firudin Şuşinski bu sənətkar
haqqında belə yazırdı: “Azərbaycan vokal incəsənətinin
ən görkəmli nümayəndələrindən biri olan
Hacı Hüsü, sözün həqiqi və tam mənasında,
böyük xanəndə idi. O, xanəndəlik sənətində
yeni bir dövr açmaqla, eyni zamanda bu sənəti yüksək
bir pilləyə qaldırmışdır. Hacı
Hüsü nəinki muğam oxumaqda, eyni zamanda milli Azərbaycan
musiqisinin bütün sahələrində böyük ustad
idi. O, qədim xalq musiqisini sonsuz bir məhəbbətlə
sevirdi. Şərq, eləcə də Azərbaycan səhnəsi
Hacı Hüsünün səsindən də qüvvəli,
lirik dramatik, tenor tipli səslər çox
görmüşdür. Lakin bütün Şərqdə
Hacı Hüsünün səsi kimi hərtərəfli tembr
gözəlliyinə malik olan ikinci bir incə və təravətli
səs olmamışdır”.
İlk “Musiqişünaslar məclisi”
Hacı
Hüsü Mir Möhsün Nəvvabla birlikdə
Şuşada ilk “Musiqişünaslar məclisi”nin əsasını
qoyub. Hətta sevimli müəllimi Xarrat Qulu
dünyasını dəyişəndən sonra bir müddət
özünə gələ bilməyən Hacı Hüsü
qərarlaşdırıb ki, ustadının ənənəsini
yaşatsın, xatirəsini tez-tez yad etsin. Ona görə də
Qarabağın çalıb-oxuyanlarını başına
yığaraq “Xanəndələr məclisi” yaratdı. Bu məclisin
işi isə sadəcə, çalıb-oxumaqdan ibarət
deyildi. Hacı Hüsünün məqsədi bu idi ki,
ardıcıllarını yetişdirsin.
Muğamlarımızın daha da inkişafı
üçün onu nəinki Azərbaycanda, eləcə də
Cənubi Qafqazda, hətta Şərq dünyasında yetərincə
təbliğ edə bilsin. Doğrudan da onun
yaratdığı bu məclis əsl musiqi məktəbi
missiyasını uğurla yerinə yetirə bildi. Hətta bəzi
mütəxəssislər deyirlər ki, Hacı Hüsü Azərbaycanda
ilk dəfə olaraq məhz Şuşada “Xanəndələr
İttifaqı” yaratmışdır. Onun üzvləri
arasında dövrünün çox məşhur
ifaçıları var idi: Keçəçi oğlu Məhəmməd,
Dəli İsmayıl, Malıbəyli Cümşüd, Məşədi
İsi, Cabbar Qaryağdıoğlu, Malıbəyli Həmid, Məşədi
Məmməd Fərzəliyev və başqaları.
Hacı
Hüsü xan qızı Xurşudbanu bəyim Natəvanın
sevimli xanəndəsi olmuş, onun məclislərində
iştirak etmişdi. O, şamaxılı Mahmud ağanın və
bakılı Məşədi Məlik Mansurovun məclislərinə
tez-tez dəvət olunardı. Deyilənə görə, məşhur
Qaçaq Nəbi də Hacı Hüsünün səsinə
qulaq asmaq üçün xüsusi olaraq onun oxuduğu toy məclislərinə
gələrdi.
Hacı
Hüsü Şərq klassiklərinin qəzəllərini elə
ilham və məhəbbətlə oxuyardı ki, onu “gözəllik
aşiqi” adlandırardılar. Bəlkə də buna görə
onun yaradıcılığı, həyatı ilə əlaqədar
el arasında əfsanə və rəvayətlər
yaranmışdı. Zəngin və hərtərəfli
yaradıcılıq diapazonuna malik olan Hacı
Hüsünün improvizə qabiliyyətini heç kimlə
müqayisə etmək mümkün deyildi.
Deyilənə
görə, Hacı Hüsü Sadıqcan ilə “İsa
bulağı”nda çalıb oxuyarkən onun incə səsindən
ruhlanan bülbüllər gəlib onun çiyninə,
papağına, tarın üstünə qonar və
oxuyarmışlar...
Şikəstə könlümə
böhtəm ki, qan ilən doludur...
Hacı
Hüsü muğamlarımızı dərindən bilirdi.
Onun hər pərdəsinə, guşəsinə bələd
idi. O, təkcə muğamların gözəl
ifaçısı deyildi, sadəcə misilsiz oxumurdu, eyni
zamanda onun təkmilləşdirilməsi üzərində
işləyərək nəfəsi ilə can verdiyi bu milli sərvətimizə
yeni variantlar, guşələr əlavə edirdi. “Rast”,
“Şur”, “Mahur” və başqa muğamlara onun gətirdiyi
yeniliklər haqqında musiqişünaslar dəfələrlə
söz açıblar. O, nəinki təkmilləşdirirdi,
yeniləşdirirdi, həm də muğamların əsasında
qəlbə yatımlı, ürəyi titrədən təsnif
və mahnılar yaradardı. Elə buna görə də
Hacı Hüsü mədəniyyət tariximizdə
muğamların yaradıcısı kimi də öz
adını həkk etdirib. Bu barədə yenə də
Firudin Şuşinskinin kitabında oxuyuruq: “O,
”Kürdü" müğamına “Şahnaz”ı əlavə
edərək birlikdə “Kürdü-Şahnaz”
oxumuşdur".
Bu da
maraqlıdır ki, Hacı Hüsü Azərbaycanda tarın
atası sayılan Sadıqcanın müşayiəti ilə
oxumağa daha çox üstünlük verirmiş. Bu iki
virtuoz sənətkarın birləşməsi musiqi aləmində
yeni bir ab-hava yaradırdı.
Mədəniyyət
xadimi Cəlilbəy Bağdadbəyov “Qarabağ xanəndələri
haqqında xatirə”sində yazırdı: “Qış
mövsümü, yuxunun şirin olmasına baxmayaraq, Hacı
Hüsü oxuyarkən uzaq məhəllələrdən
yüzlərlə adam gəlib bu cazibəli səsə qulaq
asardı. Hacı Hüsünün uzun nəfəsi olmaqla bərabər,
zənguləsinin tayı-bərabəri yox idi. O, ən
çox da Qövsi Təbrizinin bir qəzəlini tez-tez
oxuyardı:
Sınıq
səbudə su tutmaz qərar, mey durmaz,
Şikəstə
könlümə böhtəm ki, qan ilən doludur.
Bu görkəmli
sənətkarın həyatının son illəri o qədər
də xoş keçməyib. O, Ərəbistandan Həcc
ziyarətindən qayıtdıqdan sonra cahil mollaların təzyiqinə
tuş gəlib. Yalançı zahidlər Hacı olduğu
üçün onun oxumasını günah sayıblar. Dinini
də, dilini də, vətənini də ürəkdən sevən
Hacı Hüsü sənətini də çox istəyirdi.
Onun üçün oxumamaq ölümə bərabər idi.
O, səsinə görə tanınmışdı,
sevilmişdi, ellər arasında, uzaq-uzaq ölkələrdə
böyük hörmət-izzəti var idi, məclislər
yaraşığı idi. Amma dövrün, zamanın
xurafatı onun qarşısına ağır sədlər
çəkdi. Çıxış yolunu başqa cür
gördü. Uzun illər Şuşada Gövhər Ağa məscidində
minacat verməli oldu. O, içindəki yanğını
minacatla söndürə bilsə də, hərdən əlini
qulağının dibinə qoyub, əvvəlkitək “Segah”
oxumaq, zilə qalxmaq, zəngulələri ilə
bülbülləri dəli etmək üçün əzab
çəkirdi. Odla su arasında qalmışdı.
Bütün bu ziddiyyətli münasibətlərə tab gətirə
bilməyən Hacı Hüsü sonradan Aşqabada
köçməli olub.
Hacı
Hüsü ömrünün son illərində ehtiyac
içində yaşamışdır. O, 1898-ci ildə 59
yaşında Aşqabad şəhərində vəfat edib.
Onun İsmayıl adlı oğlu vardı.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.-
2012.- 2-3 sentyabr.- S.14.