XIX əsrin
görkəmli musiqiçilərindən biri
Mahmud ağa Məmmədzadə...
XIX əsr
Azərbaycan mədəni mühitinin
formalaşmasında bir çox
musiqiçilərin və onların fəaliyyət göstərdiyi
musiqi məclislərinin önəmli rolu olub. Belə görkəmli
şəxslərdən biri də adı bütün Qafqazda məşhur
olan Mahmud ağa Məmmədzadə idi.
Mahmud ağa Əhməd ağa oğlu Məmmədzadə
1826-cı ildə Şamaxıda anadan olmuşdur. O, Qafqazda
görkəmli musiqi xadimi və sənəti himayə edən
bir xeyriyyəçi kimi tanınmışdır. Həmin
dövrdə təkcə Azərbaycanın deyil, Qafqazın
bütün tanınmış xanəndə və tarzənləri
Mahmud ağanın məclisinə toplaşırdılar.
Mahmud ağa görkəmli musiqişünas, mahir tar
çalan və muğam bilicisi idi. Onun həm də gözəl
səsi vardı. Musiqiçinin, öz malikanəsində təşkil
etdiyi musiqili gecələrdə tez-tez xanəndələrin
müsabiqəsi keçirilirdi. Birinci yeri tutanlara o özü
qiymətli hədiyyələr və mükafatlar verirdi.
Mahmud
ağanın musiqi məclisinin sədası Qafqazdan uzaqlara da
gedib çıxmışdı. Burada yerli musiqiçilərlə
birlikdə Tiflis, Qarabağ, İran musiqiçiləri də
çıxış edirdilər.
Hacı
Hüsü, Məşədi İsi, Bülbülcan, Ərdəbilli
Səttar, Sadıqcan, Cabbar Qaryağdı oğlu kimi
dövrünün məşhur xanəndələri Mahmud
ağanın musiqi məclislərinin ən hörmətli
qonaqları idi. Tarixi sənədlərdən məlumdur ki,
Mahmud ağanın ən çox hörmət bəslədiyi
və tez-tez Şamaxıya dəvət etdiyi xanəndə
Hacı Hüsü və tarzən Sadıqcan olmuşdur.
Bundan
başqa, Mahmud ağa öz məclislərinə gənc
musiqiçiləri də dəvət edərək, onlara
klassik Şərq musiqisindən təlim verirdi. Bu məclis
bütün Zaqafqaziyada musiqiçilər üçün bir
sənətkarlıq məktəbi idi. O zaman Şamaxıda
yetişmiş Mirzə Məhəmmədhəsən, Mehdi, Məbud,
Şükür, Davud Səfiyarov kimi xanəndələr, Məhəmmədqulu
və Humayi kimi tarzənlər Mahmud ağanın yetirmələri
olmuşlar.
Bu
dövrdə, ümumiyyətlə, Şamaxı musiqi məclisinin şöhrəti çox uzaqlara
yayılmışdı. Azərbaycanın hər yerindən
istedadını sınamaq istəyənlər Şamaxıya
gəlib Mahmud ağa
qarşısında öz sənətini nümayiş etdirməyə can
atırdı.
O,
həmçinin musiqiçilərin qayğısına
qalır, onlara maddi
kömək göstərirdi. Şamaxı şəhərinin
abadlaşdırılmasında da onun müstəsna xidmətləri olmuşdur. Bu dövrdə
Şamaxıda Seyid Əzim Şirvaninin başçılıq etdiyi “Beytüs-Səfa” adlı ədəbi məclis
də fəaliyyət göstərirdi. Mahmud
ağa həmin məclisə də himayədarlıq
edirdi. Seyid Əzim Şirvani ilə yaxşı dostluq
əlaqələri vardı. Onun sənət
aləmində böyük nüfuzu vardı. Bir dəfə
Mahmud ağa öz məclisində Aşıq Bilaldan bir saz
havası çalıb-oxumağını xahiş
edir. Bilalın məlahətli, zil və yanıqlı səsi məclisi
başına götürür. Həmin
havanın yeni olduğunu
duyan məclis iştirakçıları
ondan havanın adını soruşurlar. O isə “bu
yaxınlarda bəstələdiyim ”Mahmud ağa gəraylısı"dır" deyir...
Mahmud ağanın şöhrət
qazanmış məclisləri
Bundan
başqa, XIX əsrin II yarısında Şamaxıya qonaq gələn
bir çox səyyahlar Mahmud ağanın evinə
düşürdülər. Fransız yazıçı
Aleksandr Dümanın, rus rəssam knyaz Qaqarinin və
başqalarının bu haqda məlumatları maraq doğurur.
A.Düma Şamaxıda mesenat Mahmud ağa Əhməd ağa
oğlunun qonağı olduğunu qeyd edir. Fransız A.Düma
kimi, rus etnoqraf və səyyah I.Yevlaxov, Peterburq Rəssamlıq
Akademiyasının prezidenti, məşhur rus rəssamı,
knyaz Q.Q.Qaqarin də belə gecələrin qonağı
olmuş, öz xoş təəssüratlarını xatirə
və əsərlərində qələmə
almışlar.
Mahmud
ağanın 1858-ci il noyabrın 24-də A.Dümanın şərəfinə
təşkil etdiyi ziyafətdə rəqs edənləri (iki
xanım və qız paltarı geymiş bir oğlan) 5
musiqiçi müşayiət edirdi. A.Düma qeyd edir: “Bazarda
gəzərkən zəngin Şamaxı tatarı Mahmud bəydən
dəvət aldıq: o, bizi fars şam yeməyinə və rəqqasələrlə
gecəyə çağırdı. Şamaxı rəqqasələri
nəinki Şirvanda, eyni zamanda bütün Qafqazda əvvəlki
şöhrətini saxlamışdılar.
...Bizə
çoxdan iki xidməti eyni zamanda göstərən bu gözəl
kahinələrdən bəhs etmişdilər. Biz Mahmud bəyin
evinə gəldik. Onun evi Dərbənddən Tiflisə qədər
gördüyüm heyranedici fars evlərindən biri idi.
(Düma romanında “azərbaycanlılar” terminini bəzi yerlərdə
“farslar” adlandırır).
...Biz Şərq
zövqündə bəzədilmiş zala daxil olduq. Sadə,
eyni zamanda zəngin bəzəkləri qələmlə ifadə
etmək çətindir. Bütün qonaqlar qızılı
güllərlə bəzədilmiş tül üzlü atlas
yastıqların üstündə oturmuşdu.
Yastıqüzü ən əlvan rənglərə qəribə
zəriflik verirdi. Zalın axırında böyük pəncərə
uzunluğunda üç rəqqasə və beş
musiqiçi oturmuşdu. Təbii ki, belə ənənəvi
rəqsi xüsusi musiqi müşayiət etməli idi.
...Musiqi
çalındı. Orkestr iki yerə bölünmüş
böyük yumurtaya bənzər və dəmir ayaqlarda dayanan
barabandan, bizim dəfə bənzər qavaldan, qədim fleytaya
bənzər alətdən, metal simli, lələklə
çalınan mandolinalar və nəhayət, dəmir ayaqda,
sol əldə hərəkət edən kupu olan çonqurdan
ibarət idi. Maraqlıdır ki, çonqur özü simlərlə
yayın üzərindən aparır, əksinə, yox.
Bütün bunlar şiddətli, çox da melodik olmayan, ancaq
olduqca orijinal səs çıxarırdı.
...Şərq
rəqsi hər yerdə eynidir. Mən onu Əlcəzairdə,
Tunisdə, Tripolidə, Şamaxıda görmüşəm.
O, hər yerdə bu ya digər dərəcədə
ayaqları yerə vurmaqdan, müxtəlif dərəcədə
ifadəli bel hərəkətlərindən ibarətdir. Nisədə
(Mahmud bəyin gecəsində olan rəqqasələrdən
biri) bu hərəkətlər mükəmməl idi".
Məşhurların ziyarət yeri
Bu dövrdə
Qarabağın məşhur qadın şairi Xurşudbanu Natəvan
Bakı və Şamaxı məclisləri ilə mütəmadi
əlaqə saxlayırdı. Tarixi sənədlər Xan
qızının Bakıda və Şamaxıda səfərdə
olarkən bu musiqi məclisləri ilə
maraqlandığını göstərir. Belə sənədlərdən
biri Ağalar bəy Əliverdibəyovun əlyazmasıdır:
“Qarabağın məşhur xanəndələri Hacı
Hüsü və Məşədi İsi 1884-cü ildə
Mahmud ağanın hüzuruna gəlib, aylarla orada
qalmışlar. Mahmud ağa məşhur Şamaxı xanəndəsi
Məhəmmədhəsənin musiqi müəllimi olub... İbrahim
xanın nəvəsi Xurşudbanu bəyim Natəvan
Qarabağdan Bakı şəhərinə səfər edərək,
Mahmud ağanın ziyarətinə gəlməyi özünə
vacib bilib, onun görüşünə gəlib, bir neçə
gün onunla müsahibədə bulunmuşdu”.
Mahmud
ağanın məclislərinin şöhrəti ilə
bağlı Ruqiyyə Rzayeva “Mirzə Fərəc haqqında
xatirələrim” məqaləsində yazır:
“Şamaxıda dövlətli və alicənab şəxs
olan Mahmud ağa Əhməd ağa oğlu Məmmədzadənin
təşkil etdiyi xüsusi musiqi məclisi
yığıncağı da vardı. Bu məclisin əhəmiyyəti
onda idi ki, o, xanəndə və sazəndələr
üçün geniş yarış meydanına
çevrilmişdi. Hər musiqiçi ora ayaq basa bilməzdi.
Mahmud ağa muğamlara çox yaxşı bələd idi.
Ona görə də hər sənətkarın qiymətini
düzgün verə bilirdi. Odur ki, onun musiqi məclisinə
ancaq yüksək musiqi mədəniyyətinə malik olan
bacarıqlı, bilici, istedadlı musiqiçilər gedərdilər.
Mirzə Fərəc öz qüvvəsinə və sənətkarlığına
inandığı üçün bu dəvətnaməni qəbul
edir. O, bu məclisdə oranın daimi üzvü olan məşhur
xanəndə Mirzə Məhəmməd Həsənlə
birlikdə çıxış edir. Tarzənin
özünün tərtib etdiyi proqramdan əlavə, məclisdə
olan mötəbər qonaqların arzuladığı musiqini,
muğamları çalmalı idi. Mirzə Fərəc bu
imtahandan qürurla çıxır. Mahmud ağa onun
ifasına yüksək qiymət verir. Bir neçə gün
qonaq saxlayıb sonra hörmətlə yola salır”.
Mahmud
ağa Əhməd ağa oğlu Məmmədzadə
1896-cı ildə vəfat etmişdir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.- 2012.-11 sentyabr.- S.14.