İlk ali
təhsilli azərbaycanlı
memar...
Zivər bəy Əhmədbəyov
Bakının qədim memarlıq abidələri
dünyanın çox
şəhərləri ilə
bəhsə girə bilər. Böyük bir tarixi dövrü
yaşadan bu sənət nümunələri
əsas etibarı ilə ecazkar şərq elementləri əsasında, dünyanın
ən qabaqcıl məktəblərinin təcrübəsindən
yararlanaraq meydana gəlib. Belə gözəl əsərlərdən
bir neçəsinin müəllifi də dövrünün görkəmli
ziyalılarından sayılan
Zivər bəy Əhmədbəyov olub.
Onun yaratdığı bənzərsiz
memarlıq abidələri
mədəni irsimizə
əvəzsiz töhfələr
bəxş edib.
Zivər bəy ilk ali təhsilli
azərbaycanlı memardır.
Zivər bəy Əhmədbəyov Şamaxıda
Cümə məscidi,
Bakıda Təzə Pir məscidi, Əmircanda Murtuza Muxtarovun tikdirdiyi məscidin, Bakıda neçə-neçə yaşayış
evinin memarı olub.
Zivər bəy Gəraybəy oğlu Əhmədbəyov 1873-cü ildə
Şamaxı şəhərində
qulluqçu ailəsində
doğulub. Onun atası Şamaxıda
quberniya idarəsində
kiçik məmur vəzifəsində işləyib.
Atası ilk əvvəl
Zivər bəyi molla məktəbinə qoymuş, lakin bir il keçdikdən sonra Bakıya gimnaziyaya oxumağa göndərmişdir.
Zivər
bəy gimnaziyanın istedadlı, bacarıqlı
tələbələrindən biri kimi tanınır
və 1893-cü ildə
o, əlaçı tələbə
kimi Sankt-Peterburq Mülki Mühəndislər
İnstitutuna göndəriş
alır. Bu məktəb həmin dövrün zəngin uşaqlarının oxuduğu
təhsil ocağı
hesab olunurdu.
Zivər burada da
fəal, bacarıqlı
tələbə kimi
ad çıxarır və
Sankt-Peterburqda fəaliyyət
göstərən Rusiya
Memarlıq və Zərif Sənətlər
İttifaqına üzv
seçilir. Onun sorağı Azərbaycana
gəlib çatır.
Hələ tələbə ikən o, Sankt-Peterburqda Həsən bəy Zərdabi və İsmayıl bəy Qasprinski ilə görüşür. Bu görüş onun həyatında dərin iz buraxır. Həsən bəy onun dərin
zəkalı, açıq
fikirli bir gənc olduğunu vurğulayır. İşinə böyük dəyər verir. Fəaliyyətini Bakıda davam
etdirməyi məsləhət
görür.
Bu barədə Zivər bəy Əhmədbəyovun
Həsən bəyə
yazdığı bir məktubda oxuyuruq: “Sizinlə olan görüşüm hələ
də xatirimdədir. Mənə vermiş olduğunuz töhfəni əsla unutmayacağam. İnanıram ki, ən qısa
zamanda görüşəcəyik”.
Qərbi Avropa və
Şərq memarlıq
ənənələri bir
arada
Zivər bəy ali təhsilini
başa vurduqdan sonra təyinatla Bakıya gəlir. Qubernatorun qəbulunda olur. Şəhərdə yenicə başlanılan
abadlıq işlərinə
nəzarətçi təyin
edilir. Həmin vaxt Bakı
sənaye şəhəri
kimi inkişaf yolunda idi. Zivər bəyin işlərində
Qərbi Avropa üslubuna meylli olması diqqət çəkir. Tikilən binaların
xüsusi naxışları
və ornamentləri qubernatoru belə təəccübləndirir. Beləliklə, o, az vaxt ərzində
Bakı qubernatorunun və elitar təbəqənin şəxsi
malikanələrinin memarı
kimi tanınır.
Nabat Aşurbəyova Bakı şəhərində
tikdirdiyi (1905-1914-cü illər)
Təzəpir məscidinin
tikilməsində o, ilk diplomu
azərbaycanlı memar
kimi Sankt-Peterburq Mülki İnşaat Mühəndisliyi İnstitutunun
məzunu Zivər bəy Əhmədbəyovun
xidmətlərindən istifadə
etmişdir. Sonrakı illərdə o, Bakı
şəhərinin ilk baş
memarı olmuşdur.
Nabat xanım Zivər bəyə xeyli vəsait verərək, onu məşhur məscidlərin memarlığını
öyrənmək üçün
Şərq ölkələrinə
ezam etmişdir.
Səyahətdən sonra Zivər
bəy ona arzuladığı hündür
ikimərtəbəli (yaruslu)
minarəsi olan yaraşıqlı məscidin
layihəsini təqdim
edir. Lakin, Bakı qubernator idarəsi pravoslav ruhanilərinin fitvası ilə minarənin ancaq bir mərtəbəsinin tikilməsinə icazə verdi. Əgər
məscidin minarəsi
iki mərtəbəli
olsaydı, öz hündürlüyü və
yaraşığına görə
elə həmin dövrdə (1897-ci il) və yaxınlıqda tikilmiş
Aleksandr Nevski pravoslav kilsəsini kölgədə qoyardı.
Onun layihəsi ilə tikilən bir sıra yaşayış
binaları bu gün də göz oxşayır. Nadir memarlıq
abidəsi kimi tanınan Əjdər bəy məscidi belə tikililərdən biridir.
Dövrünün tanınmış xeyriyyəçilərindən sayılan Əjdər bəy Aşurbəyov Bakıda daha bir ibadət məkanı tikmək fikrinə düşür. Xeyli vaxt məqsədəuyğun
yer axtarılır.
Nəhayət ki, o zaman Qanlı təpə adlanan ərazini bəyənir və məscidin orada inşa edilməsini istəyir. Tanınmış memar, Təzəpir
məscidi və digər nadir memarlıq abidələrində iz qoyan Zivər bəy Əhmədbəyova
yeni məscidin layihəsini sifariş verir. İstedadlı memar bu sifarişə də yaradıcı yanaşır.
Məkkədəki müqəddəs Kəbə evinin, Kərbəla məscidinin
elementlərini özündə
əks etdirən bir layihə hazırlayır. Əjdər bəy
zövqlü insan olduğundan bu maraqlı layihəni bəyənir və tikintiyə başlamaq barədə tapşırıq
verir. “Kaspi”
qəzetində dərc
edilən bir məlumata görə, məscidin təməli
1912-ci ilin martında qoyulur, 1913-cü ilin dekabrında möminlərin
ixtiyarına verilir.
AXC dövründə Bakının baş memarı
Zivər bəy Əhmədbəyov Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
dövründə 1918-ci ildən
Bakı şəhərinin
baş memarı vəzifəsində çalışıb. Həmin vəzifəni sovet
hakimiyyəti illərində
də ömrünün
sonuna qədər icra edib.
Zivər bəy Əhmədbəyov iyirmi altı yaşında ikən Zərifə xanım adlı tatar əsilli bir bəy qızı
ilə ailə həyatı qurub. Zərifə xanımdan bir
qızı, bir oğlu olub. Oğlu Cəlil Almaniyada tibb təhsili alıb. Onun sonrakı taleyi
haqqında da heç bir məlumat yoxdur. Qızı Nailə xanım qızlar gimnaziyasını
bitirib, Bakı kəndlərinin birində
müəlliməlik edir.
Cavanşirlər nəslindən (Qarabağ
xanları) olan bir bəylə ailə həyatı qurur.
Z.Əhmədbəyov öz layihələrində
Qərbi Avropa və Şərq memarlıq ənənələrini
böyük məharətlə
birləşdirirdi. Bakıda Oftalmologiya institutunun
binası da onun layihəsi əsasında tikilib.
1917-ci ildə Z.Əhmədbəyov
“İslam mədəniyyət
abidələrini qoruyan”,
1919-cu ildə isə Şamaxıda mədəniyyət
abidələrinin öyrənilməsi
ilə məşğul
olan “Yeni Şirvan” cəmiyyətlərini
yaratmışdır.
1908-22-ci
illərdə Əmircanda
və Vladiqafqazda bir sıra yaşayış,
məişət binaları
onun layihəsilə tikilmişdir.
Əmircanda tikdiyi məscid
isə Şərq memarlığının ən
yaxşı incilərindən
biri kimi YUNESKO-nun tarixi abidələr siyahısına salınaraq
qorunur.
26 may 2011-ci ildə Bakıda “Nizami” metro stansiyası qarşısında Zivər
bəy Əhmədbəyovun
heykəlinin və onun adını daşıyan parkın açılışı olub.
Z.Əhmədbəyovun heykəlinin məhz
“Nizami” metrostansiyasının
qarşısında ucaldılması
təsadüfi deyil.
Metronun
sol tərəfində memarlıq
üslubunda tikilən
binanın müəllifi
Z.Əhmədbəyovdur. Metronun qarşısından keçən
küçə də
Z.Əhmədbəyovun adını
daşıyır.
Zivər bəy Əhmədbəyov 1925-ci ildə
Bakıda vəfat edib.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 14 sentyabr.- S.14.