Azərbaycan ədəbiyyat
və teatrına töhfələr vermiş
2 qardaş
Şair
Nəcəfqulu bəy Şeyda...
XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində
yaşayıb-yaratmış bəzi qələm sahibləri var ki, onlar
haqqında yazılı mənbələrdə çox az məlumat
qalıb. Belə şəxslərdən biri
də Nəcəfqulu bəy Şeydadır. Mənbələrdən
məlum olduğuna görə, Nəcəfqulu
bəy Mirzə Məhəmmədhəsən oğlu
1858-ci ildə Şuşa şəhərində
anadan olub. O, Mirzə
Vəli Baharlının nəvəsidir. İbtidai
təhsilini Şuşada, molla
yanında alan Şeyda
sonra Bakıda Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin açdığı gecə kursunda
oxuyub. O, “Məclisi-üns” və “Məclisi-fəramuşan”
ədəbi məclislərinin fəal üzvlərindən olub.
O, klassik üslubda
yazılmış şeirlər müəllifidir. Mir Möhsün Nəvvab özünün “Təzkireyi-Nəvvab” əsərində
bütün Qarabağ
şairlərinin həyat və yaradıcılığından
bəhs etsə də, onun haqqında çox az məlumat verir: “Nəcəfqulu bəy Mirzə Məhəmmədhəsən
bəy oğlu Baharlı Qarabağ
vilayəti əhalisindəndir. Baharlı Şuşaya
tabe olan kəndin
adıdır. 33 yaşlı, düz əxlaqlı
bir cavandır. Mirzə Vəli Vidadinin övladlarındandır. Bəzən şeir də yazır. Təxəllüsü
Şeydadır. Baharlı oymağının
tanınmış şəxsiyyətlərindən Mirzə Məmmədhəsən
bəy Vəliyevin oğlu, Əbülfət
Vəlinin qardaşıdır”. Nəcəfqulu bəy quberniya idarəsində 25 ilə yaxın tərcüməçi
işləyib. Onun Balaxanı kəndində
neft quyuları olub.
Şairin
yaradıcılığını araşdıran alim-filoloq Paşa Kərimov
şairin əsərlərinin əlyazmalarından
ibarət olan dəftərin Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunda
saxlanıldığını deyir. Bu dəftərin 62 vərəqində 114 qəzəl,
2 müsəddəs, 3 qitə, 6 müxəmməs, 2 müstəzad,
86 rübai və müxtəlif məzmunlu
digər şeirlər toplanıb. Dəftərdə,
həmçinin nəzmə çəkilmiş müxtəlif
hekayə və rəvayətlərə, geriliyi
tənqid edən şeirlərə, “Tövbənamə”yə,
Mövlana Cəlaləddin Rumi,
Şeyx Sədi, Hafiz,
Vəhşi kimi Yaxın Şərq
şairlərinin əsərlərindən tərcümələrə,
farsca bir neçə
qəzələ və s. əsərlərə
rast gəlmək olar.
Şeirlərin
qeyd edilən ən əski tarixi 1886-cı il, ən son tarix 1936-cı ildir. Buradan belə nəticəyə
gəlmək olar ki, Nəcəfqulu
bəy ən azı 78 il
yaşamışdır. Nəcəfqulu bəyin Məhəmmədhəsən
bəy adlı oğlu, Səltənət
xanım adlı qızı olub.
“Firqeyi-əhli-zəlalət”
bolşevik partiyası...
Şeydanın
şeirləri, xüsusilə də qəzəlləri dövrünün ədəbi məclislərində
yazılan şeirlərdən çox da fərqlənmir. Amma onun zəmanəsinə, quruluşa
qarşı etiraz ruhunda
yazılmış şeirləri də var.
1936-cı
ildə yazılmış şeirlərindən birində N.Şeyda ölkədə hakim
olan bolşevik
partiyasını “firqeyi-əhli-zəlalət”
adlandırır, İslam dinini
sıxışdıran Sovet rejimini ifşa edir. Müəllif əminliklə bildirir ki, “əhli-fəsad”
nə qədər güclü olsa da, haqq
batil olmayacaq, bir gün qələbə
çalacaq:
Firqeyi-əhil-zəlalət
eyləyir rəhbərlik,
Əhli-islamə,
xudaya, nə zəlalət, nə sitəm?
Qüvveyi-cəbr
ilə, Şeyda, olamaz
həq batil,
Nə
qədər əhli-fəsad yağdıra xəlq içrə
zələm.
Araşdırmaçı
Ənvər Çingizoğlu və Savalan Fərəcovun ortaq
məqaləsində əsaslandıqları başqa
bir mənbədə
yazıldığına görə, Nəcəfqulu bəy həm
də teatr həvəskarı olub, aktyor kimi
bir sıra tamaşalarda
çıxış edib. 1923-cü ildə
Bakıda nəşr olunan “Azərbaycan türk
teatrının müxtəsər tarixçəsi”
kitabında yazılıb: “1887-ci ildən sonra
türk teatrı Bakıda getdikcə tərəqqi
etdi. O vaxtın cavanlarından Sultanməcid
Qənizadə, Həbib bəy Mahmudbəyov və Nəcəfqulu
bəy Vəliyev başlarına teatr həvəskarlarını
cəm edib tamaşa
göstərməyə başladılar. Bu
şəxslərin teatr yolunda
çəkdikləri əzab, üzləşdikləri
çətinliklər heç biri vəsfə gələsi deyildir”.
Nəcəfqulu
bəy Şeyda haqqındakı məqalədə
Ə.Çingizoğlu və S.Fərəcov
onun qardaşı Əbülfət bəy
Vəliyə də xüsusi yer ayırıblar. Teatr sənəti
ilə sıx bağlı olan Əbülfət
bəy 1871-ci (bəzi mənbələrdə 1867) ildə Şuşada doğulub. Şuşa realnı məktəbini bitirib. Gənc yaşlarından elmə, mədəniyyətə
xüsusi maraq göstərib.
Gənclik çağlarından el şənliklərində
yaxından iştirak edib.
Bu maraqla sonralar istedadlı, mütərəqqi fikirli aktyor, rejissor və bacarıqlı teatr
təşkilatçısı kimi yetişib.
Aktyor, rejissor Əbülfət bəy Vəli...
Əbülfət bəy XIX əsrin sonlarından
1918-ci ilə qədər
bir çox teatr tamaşalarında çıxış edib.
O illərin dövri mətbuat səhifələrində
yazıldığına görə,
o, səhnə əsərlərində
müxtəlif xarakterli
obrazlar yaradıb. Aktyor Həbib bəy Mahmudbəyovun və Sultanməcid Qənizadənin
hazırladıqları həvəskar
tamaşalarında kiçik,
epizodik, həm də əsas rollarda çıxışlar
edib. Bundan başqa, o, “Müsəlman
Artistləri Cəmiyyəti”,
“Nicat, ”Səfa"
teatr truppalarında aktyorluq və rejissorluq edib. Onun təşkilatçılığı sayəsində bir qrup aktyor İrəvan,
Tiflis, Batum, Suxumi, İstanbul, Sevastopol, Yalta şəhərlərində
qastrolda olub. Əbülfət bəy bir neçə dəfə Üzeyir bəy Hacıbəyli, Süleyman
Sani Axundov və Mehdi bəy
Hacınski ilə “Nicat” cəmiyyətində
ədəbiyyat və
teatr komissiyasının
üzvü seçilib.
Səhnələrdə
məşhurlaşan aktyor
Mirzə Fətəli
Axundzadənin “Hacı
Qara” komediyasında Xəlil yüzbaşı,
Nəcəf bəy Vəzirovun “Müsibəti-Fəxrəddin”
faciəsində Cahangir
bəy və Fəxrəddin, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin “Bəxtsiz cavan” əsərində həkim,
“Dağılan tifaq”da
Əbdül rollarında
dəfələrlə səhnəyə
çıxıb. O, ictimaiyyət
arasında Qafqazın
ən istedadlı aktyorlarından biri kimi qəbul olunub. O dövrün müxtəlif mətbuat səhifələrində “bacarıqlı
oyunu”, “istedadlı ifası”, “qüvvətli çıxışı” haqqında
yazılar dərc olunub.
Əbülfət bəy Vəlinin rejissor kimi də fəaliyyət
göstərdiyi məlum
olur. O, Mirzə
Fətəli Axundzadənin
“Hacı Qara”, Nəriman Nərimanovun
“Nadir şah”, Nəcəf
bəy Vəzirovun “Müsibəti-Fəxrəddin”, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin “Dağılan
tifaq”, Üzeyir bəy Hacıbəylinin “Məşədi İbad” əsərlərinə səhnə
quruluşu verib. Bundan başqa, o, gənc və həvəskar aktyorların yetişməsinə
də öz töhfəsini verib.
Görkəmli aktyor Hüseyn
Ərəblinskinin istedadının
üzə çıxmasında
onun böyük rolu olub.
1911-ci ildə Əbülfət Vəlinin
səhnələşdirdiyi “Nadir şah” tamaşasında
Nadir şahı Hüseyn
Ərəblinski, Cavadı
isə Cahangir Zeynalov oynayıb.
Bu, onun quruluş
verdiyi ən yaxşı tamaşalardan
biri idi. Həmin tamaşada Əbülfət
Vəlinin sənətkarlığı,
bacarığı daha
qabarıq özünü
göstərib. Əbülfət Vəli 1911-ci ildə müvəqqəti olaraq “Nicat” cəmiyyətinin teatr truppasından ayrılır. Özü ayrıca
“Mirat” (“Güzgü”)
adlı dram dərnəyi
yaradır. Burada o, əsasən
kiçik həcmli pyeslər tamaşaya hazırlayır. Aktyor
həmin il
dolanışığın çətinliyindən səhnəni
atır. Daşkəndə getmək istəsə
də, bu səfəri baş tutmur. Qafqazın müsəlmanlar yaşayan bölgələrinə
qastrola çıxır.
Öz maraqlı və qaynar həyatını bütünlükdə teatr
mədəniyyətinin inkişafına
həsr edən Əbülfət Vəli
1918-ci il dekabrın 3-də Göyçayda
vəfat edir.
Azərbaycanda ədəbiyyatın və teatr mədəniyyətinin
inkişafına mühüm
töhfələr vermiş
iki istedadlı qardaşın irsi, demək olar ki, indiyədək yetərincə araşdırılmayıb.
Onlar haqqında daha çox araşdırmaya və nəşrlərin buraxılmasına ehtiyac
var.
Azadlıq.- 2012.- 25 sentyabr.- S.14.