Dekorativ-tətbiqi sənətin ən zərif
növü – batika
Qəzetimiz Kütləvi İnformasiya
Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə yeni bir layihəyə
başlayır. Əvvəlki fəaliyyətin davamı olaraq,
bu layihə çərçivəsində milli dövlətçiliyimizin
tarixi, milli adət-ənənələrimizin və mədəniyyətimizin
təbliğilə bağlı yazılar, müsahibələr,
araşdırmalar təqdim ediləcək.
Batika - kələğay deməkdir
Müasir
günümüzdə adı çoxumuza tanış olmayan,
amma Azərbaycanda qədim sənət növlərindən
biri sayılan batikanın tarixi çox uzaqlara gedir. Bu zərif
dekorativ sənət maraqlı inkişaf yolu keçmiş,
ölkədən uzaqlarda şöhrət qazanaraq Azərbaycan
mədəniyyətinin əsas istiqamətlərindən biri
kimi məşhurlaşmışdır. Texnologiyası
bilavasitə ipək emalı ilə bağlı olan batika Azərbaycan
dekorativ-tətbiqi sənətinin daha gənc və müasir
növüdür.
Qədim sənət
növü olan batika kəlağayı mənasını
verir. Aydın olduğu kimi, kəlağayı ipək sapdan
toxunmuş dördkünc formalı qadın baş
örtüyüdür. Azərbaycanın qərb zonasında
buna “çarqat” da deyilir. Kəlağayı istehsalı ilə
insanlar Azərbaycanda qədim zamanlardan məşğul
olublar. Təbriz, Gəncə, Şamaxı, Şəki,
Naxçıvan şəhərlərində, İsmayıllı
rayonunun Basqal qəsəbəsində yüksək keyfiyyətli
kəlağayılar hazırlanırdı. Hələ orta əsrlərdən
Gəncə və Basqal kəlağayıları xarici ölkələrə
də ixrac olunurdu.
Şəki və
Basqal kəlağayıları sırasında “Şah buta”,
“Saya buta”, “Xırda buta” çeşidlərindən daha
çox istifadə olunmuşdur. “Heyratı”, “Soğanı”, “İstiotu”,
“Albuxarı”, “Abi”, “Yeləni” adlı əlvan kəlağayılar
böyük şöhrət qazanmışdır.
Hazırda
ölkəmizdə kəlağayı toxuculuğu işini
davam etdirən sülalələr var. Şəki şəhərində
Şamilovlar nəsli bu sənətin mahir ustası
sayılır.
Məlumdur
ki, Azərbaycanda ipəkçilik həm qədimdə, həm
də müasir dövrdə əhalinin əsas fəaliyyət
növlərindən biri olmuşdur. Araşdırmalar göstərir
ki, insanlar 200 ildən artıqdır burada ipəkçiliklə
məşğul olurlar.
Artıq V-VI əsrlərdə
Azərbaycanın iqtisadiyyatında ipəkçilik
mühüm yer tutmuşdu. Antik dövr Alban tarixçisi
M.Kalankatuklu özünün “Alban tarixi” kitabında Kür
çayı sahillərində çoxlu tut
ağacının bitdiyini, ondan, əsasən, ipək
parça istehsalında xammal kimi istifadə olunduğunu
göstərmişdir.
Dünyanın
onlarla ölkəsinə satılan Azərbaycan ipəyi
müasir interyeri bəzəyən möhtəşəm
batika əsərlərinin yaradılması üçün
bir əsas olmuşdur.
Batika barədə
danışarkən, hər şeydən əvvəl, nəzərə
almaq lazımdır ki, yava dilindən tərcümədə
bu söz “isti mumla rəsm çəkmək” deməkdir.
Şərq ölkələrində (Hindistanda, Çində,
Indoneziyada və s.) batika texnikasında əsas etibarilə ipək,
eləcə də pambıq parça üzərində
fırça ilə rəsm çəkərdilər.
Batikanın vətəni olan cənub-şərqi Asiyada bir
neçə texnika geniş yayılmışdı. Yavada hər
bir rəngin üstü daim isti mumla örtülür,
Malayziyada isə rəsmin əsas hissəsi nəfis şəbəkəli
ornamentlə xüsusi möhürün köməyi ilə
basılır. Azərbaycanda möhürlə texnika qədim
vaxtlardan, gözəlliyinə görə təkrarolunmaz
qadın baş örtükləri olan kəlağayılar, həmçinin
süfrələr və digər məmulatlar yaradılandan bəri
istifadə olunurdu.
Naxışın
parça üzərinə köçürülməsinin ən
geniş yayılmış üsullardan biri olan möhürləmə
xalq yaradıcılığı ilə sıx əlaqədar
olmuşdur. Bu naxışlar o qədər ustalıqla
hazırlanır ki, ilk baxışdan bunun əl işi, yaxud qəlib
forması olduğunu ayırd etmək çətin olur.
Azərbaycandakı tarixi vətəni
Malaziya ilə eynidir...
Batikanın
vətəninin Malaziya və İndoneziya olduğu söylənilsə
də, araşdırmalar bu ölkələrdə sənət
növünün Azərbaycanla eyni dövrdə
yarandığını təsdiqləyir. Çünki
ölkəmizdə dekorativ-tətbiqi sənətin ən
kütləvi növlərindən olan parça bəzəmə
sənəti çox qədim zamanlardan məlumdur. Müstəvi
naxışlarının elementlərinə ibtidai icma
dövrü mədəniyyətində rast gəlmək
mümkündür. Zəmanəmizə gəlib
çıxmış ən qədim dövr parçaları
öz kompozisiyası, ornamenti, rəngləri ilə insanın
təbiətlə sıx əlaqəsi olduğunu təsdiqləyir.
Bu gün
dünyada xeyli populyarlıq qazanmış batika əsərlərinin
Azərbaycanda da gözəl nümunələrinə rast gəlmək
mümkündür. Bu sənət növü Ənvər
Qarayevin, İslam Səfərlinin, Tamilla Məmmədovanın,
Kamal Səmədzadənin, Salar Məmmədovun və bir
çox başqa istedadlı rəssamların
yaradıcılığında yaşadılır.
Batikanın
Azərbaycanda inkişafı istiqamətində önəmli
rolu olan rəssamlardan biri Tatyana Ağababayevadır. O, ölkəmizdə
sənətin bu növündə yüzlərlə əsər
yaratmış yeganə rəssamdır.
O,
Malayziyada keçirilən Batika üzrə Beynəlxalq
Qurultayda Azərbaycanı təmsil edib. Rəssam deyir ki, Azərbaycanda
kəlağayıların istehsalı Rəna İbrahimbəyova
və Cəlil Tarıverdiyevin səyilə yenidən bərpa
edilib. Bir neçə il əvvəl onlar Basqalda rəssamlar
üçün simpozium təşkil ediblər. Təşkilatçıların
və sponsorların ciddi səyi nəticəsində bu qədim
sənət növü özünün yeni istehsal
dövrünə başlayıb: “Simpoziumda iştirak edən
rəssamlar özlərinin yeni naxış formalarını
nümayiş etdirdilər. Burada təqdim etdiyim naxış
ornamentlərimi və Basqalda istehsal olunan kəlağayılardan
həmin qurultaya gedərkən aparmışdım. Bu
qurultayın məqsədi iştirakçıların öz
ölkəsində batika sənətinin inkişafı və
sənət nümunələrini nümayiş etdirməsi
idi. 23 ölkədən iştirak edən nümayəndələr
öz mühazirələrində batikada istifadə edilən
rənglərdə təbii boyalara üstünlük verilməsini
vurğulayırdı. Ən maraqlısı o idi ki, Basqalda həqiqətən
də yalnız təbii boyalardan istifadə olunur”.
Zərif qadın barmaqları ilə
canlanan batika
Zərif
zövqlü rəssam xanım öz
yaradıcılığında müxtəlif texnikadan istifadə
edir. İpək parça üzərində işlənmiş
bu zərif əsərlərdə boyakar-rəssamın,
dekorativ-tətbiqi sənət, bədii toxuculuq
ustasının istedadının yaradıcı fantaziyası
özünü göstərir.
“Tatyana
Ağababayevanın bütün gözəl əsərləri
həm mövzu, həm də bədii xüsusiyyətlərinə
görə Azərbaycanda istehsal olunan ipək parçalar
üzərində yaradılır. Bununla əlaqədar olaraq,
rəssam ipək parçanın yaradılmasına
böyük diqqət yetirmək, onun istehsalının necə
mürəkkəb proses olduğunu və insanın bu prosesdəki
böyük əməyini göstərmək qərarına gəlir.
Axı ipək parça istehsalı böyük əmək,
dözüm və bir sıra vərdişlər tələb
edir.
İpək
barama qurdunun əməyinin son nəticəsidir. Bunun nəticəsində
ipək sap meydana gəlir. Bu qurdları, bir qayda olaraq, tut
ağacının yarpaqları ilə yemləyirlər
Tatyana
Ağababayevanın yaratdığı “Barama qurdu
alleqoriyası” adlı çox maraqlı əsər bu çətin
prosesi - ipəyin, gözəllik və keyfiyyətin
yaranmasını özündə tam əks etdirir. Əsər
üç ayrı-ayrı kompozisiyadan ibarətdir; hər
birində rəssam ipək istehsalı prosesini
tamaşaçıya çatdırmaq istəyir. Birinci və
üçüncü kompozisiyalarda ipək sapın meydana gəlməsi
və ipək sapların gözəl bədii parçaya
çevrilməsi prosesi öz əksini tapmışdır.
Burada tut yarpaqları təsvir olunmuşdur... Mavi, firuzəyi,
bənövşəyi, açıq yaşıl, sarı və
ağ rənglərin uğurla uzlaşdırılması nəticəsində
alınmış rəng qamması ipəyin
hazırlanması prosesini təcəssüm etdirən parlaq ipək
parça palitrasını təklif edir.
Belə
müxtəlif səciyyəli, çoxplanlı əsərlər
öz sənətinə hədsiz vurulmuş bir
yaradıcı insana xasdır. Və bu, Tatyana
Ağababayevanın batika sənətində nisbətən
uzun sürməyən yaradıcılıq fəaliyyəti
boyu yaratdığı çoxsaylı əsərlərin
yalnız kiçik bir zərrəsidir (Tamilla Abdullayeva).
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu
KIV-ə Dövlət Dəstəyi Fondunun
maliyyə dəstəyilə çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 7 yanvar.- S.14.