“Bəy həkim” Əkmələddin
Naxçıvani...
Anadoluda yetişmiş görkəmli
alim
XIII əsrdə
yaşayıb-yaratmış görkəmli təbabət alimləri
arasında Əkmələddin Naxçıvaninin də
adı var. Naxçıvani dövrünün
tanınmış təbibi kimi böyük nüfuza malik
olmuşdur. Səlcuqlar dövrünün təzkirəçilərindən
biri olan Əhməd Əflaki Əkmələddin
Naxçıvani və onun Mövlana ilə görüşlərindən
bəhs etmişdir. O yazır ki, zamanının Hippokratı
sayılan Əkmələddin Təbib Mövlana Cəlaləddin
Rumiyə mürid olmadan öncə Rum ölkəsi təbiblərinin
böyüklərindən idi.
Naxçıvani
həm sarayın baş həkimi vəzifəsində
çalışır, həm də I Əlaəddin Keyqubad
daruşşifasında tibbi kadrların yetişməsi ilə
məşğul olurdu. Onun yetişdirdiyi kadrlar məhz Əkmələddin
Naxçıvaninin verdiyi sənəd əsasında ölkənin
tibb müəssisələrində həkim işləyə
bilərdilər.
Tarixdən
məlum olduğu kimi, XI əsrin ikinci yarısından
başlayaraq səlcuq türklərinin Azərbaycan və
Anadoluda hökmranlığı genişlənmiş, Ön
Asiyada böyük Səlcuq dövləti qurulmuşdu. Səlcuqlar
dövründə Orta Asiya, Anadolu, Azərbaycan və Xorasanda
çoxlu sayda saray, məscid, mədrəsə, hamam, türbə,
imarət, körpü, karvansara, xəstəxana inşa
edilmişdi.
Bəllidir
ki, Türkiyənin Konya şəhəri uzun müddət
Anadolu səlcuqlularının paytaxtı olmuşdur. Səlcuq
hökmdarlarından xüsusilə I Əlaəddin Keyqubad
zamanında Anadoluya, əsasən, İran, Azərbaycan və
Orta Asiyadan elm və sənət adamları gəlib yerləşmişlər.
Məhz bu dövrdə Cəlaləddin Ruminin atası şeyx
Bahaəddin Vələdin Karamandan hökmdarın dəvəti
ilə Konyaya gətirilməsi də təsadüfi
olmamışdır. Araşdırmaçıların arxiv
materialları arasından aşkara
çıxardığı həmin dəvət məktubu da
deyilənləri təsdiq edir. Bundan başqa, qaynaqlarda həmin
dövrdə digər türk ölkələrindən gəlib
Anadoluda yaşayıb-yaratmış Hübeyş Tiflisi, Nəcməddin
Naxçıvani, Əkmələddin Naxçıvani, Qəzənfər
Təbrizi, Şəms Təbrizi, Hüsaməddin Çələbi
kimi elm və mədəniyyət adamlarının adına da
rast gəlinir.
Bəhs
edilən dövrdə Azərbaycandan, xüsusilə
Naxçıvandan çıxmış bir çox alim və
sənətkarlar Təbriz və Anadoluda xidmət etmiş, bu
mühit onların parlaq şəxsiyyət kimi yetişməsində
önəmli rol oynamışdır. Belə şəxslərdən
biri Nəcməddin Naxçıvani Konya Səlcuqlu dövlətində
hökmdarın vəziri mərtəbəsinə qədər
yüksəlmişdir.
“Vikipedia”da
verilən bioqrafik məlumatda Əkmələddin
Naxçıvaninin də Anadoluda yetişmiş görkəmli
alimlərdən biri olduğu yazılır. Onun adı
qaynaqlarda tam şəkildə aşağıdakı kimi
işlənir: Əkmələddun Müəyyəd bin Əbubəkr
bin İbrahim əl Naxçıvani ət-Təbib.
Naxçıvanini xalq arasında “Bəy həkim” təxəllüsü
ilə çağırmışlar. Onun tikdirdiyi məscid və
dəfn olunduğu məzar-türbə səlcuqlar
dövrünün qiymətli abidələrindən biri kimi
qorunub saxlanmaqdadır. Bundan başqa, Konya şəhərinin
qədim şəhər mərkəzində Əlaəddin təpəsi
yaxınlığındakı “Bəy həkim” məhəlləsi
deyilən yer var. Elə Əkmələddin Naxçıvani
məscidi də orada yerləşir. Bu təpə üzərində
vaxtilə Səlcuq dövlətinin hökmdarı I Əlaəddin
Keyqubadın sarayı yerləşmişdir. Hələ Fateh
Sultan Mehmet zamanı vəqfnamələrdə bu ibadətxananın
adı “Bey hekim mescidi” şəklində qeyd olunmuşdur.
“Bəy həkim” məscidi
Mənbələrdə
“Bəy həkim” məscidi XIII əsrdə inşa edildiyi
yazılır. Bu abidə tipik səlcuq memarlığı
elementlərini əks etdirir. Məscid bir neçə dəfə
təmir və bərpa olunmuşdur. O, indinin özündə
də məhəllə məscidi kimi möminlərə xidmət
göstərməkdədir. Məsciddəki orijinal mehrab
1899-cu ildə qaçaqmalçılar tərəfindən
Almaniyanın Berlin şəhərindəki muzeyə
aparılmışdır.
Tarixi mənbələrdə
“Bəy həkim”in Naxçıvandan olduğu bir çox tədqiqatçılar
tərəfindən dönə-dönə qeyd edilsə də,
onun doğum tarixi və Anadoluya gəlib yerləşməsi
ili dəqiq bilinmir. Yazılı mənbələrdə Cəlaləddin
Rumidən gənc olduğu ehtimal edilən Naxçıvaninin
saraya gəlməmişdən əvvəl Kayseri
daruşşifasında çalışdığı məlum
olur.
Deyilənləri
onun yetirməsi, Səlcuq dövlətinin münşilərindən
olan Əbubəkrin məktublarından da görmək
mümkündür. Mövləviliklə bağlı əlyazmalarda
Əkmələddin Naxçıvani Səlcuq hökmdarı
Qiyasəddin Keyxosrovun hakimiyyəti dövründə
Konyadakı sultan sarayında baş həkim olmuşdur. Sənədlərdə
onun ailəsi, varisləri haqqında dəqiq məlumata rast gəlinməsə
də, bir oğlu olduğuna dair qeydlər var.
Tarixi məlumatlara
görə, ö dövrün kiçik Karatay mədrəsəsi
bu böyük həkimə məxsus olmuşdur. Əkmələddin
Naxçıvani dövrünün ən böyük təbibi
kimi İbn Sina dühasının heyranı idi. Elə buna
görə də, o, 1302-ci ildə İbn Sinanın məşhur
“Qanuni-fit-tibb” əsərinə təfsir, şərh
yazmışdır. “Müəllifin əl yazısı ilə
qələmə alınmış və görkəmli
türkoloq Fuad Köprülü kitabxanasında saxlanılan
bu əlyazma nüsxəsinə əsaslanaraq ehtimal etmək
olar ki, Əkmələddin Naxçıvaninin ölüm
tarixi 1302-ci ildən sonraya təsadüf edir. Mövlana Cəlaləddin
Ruminin dostları, həmsöhbətləri, müridləri
çox olmuşdur. Ona hətta Səlcuq sultanlarından
Müinəddin Pərvanə də ehtiram göstərirdi.
Sufi şeyxinin sadiq və mötəbər dostlarından biri
də Əkmələddin Naxçıvani idi”(Vikipedia).
Nüfuzlu
təbabət alimi də Mövlanaya övliya kimi etiqad
göstərir, onun müridi olmaqdan fəxr duyurdu. Onların
arasında yaxın dostluq münasibəti
yaranmışdı, bir-birinin evinə gedir, məktublaşırdılar.
Müasir günümüzə Mövlananın Əkmələddin
Naxçıvaniyə yazdığı üç məktub
gəlib çatıb. Bundan başqa, belə materiallar
arasında Ruminin oğlu Sultan Vələdin Əkmələddin
Naxçıvani haqqında yazdığı qəsidə, Əkmələddin
Naxçıvaninin tələbələrindən olduğu
ehtimal edilən Əbubəkr ibn əl-Zakinin üç məktubu
da var.
“Hikmət və mərifətdə
bir Əflatun...”
Qeyd edək
ki, Mövlananın birinci məktubu Əkmələddin
Naxçıvaninin ona yazdığı məktuba cavab
xarakteri daşıyır.
Qeyd edilən
ikinci məktubda Karatay mədrəsəsində boşalacaq vəzifəyə
Əfsəhəddinin təyin olunmasına Əkmələddin
Naxçıvaninin yardım göstərməsi xahiş
olunur. Üçüncü məktubu isə Mövlana Əkmələddin
Naxçıvaninin hökmdardan onun oğlu Əmir Alimin maddi
vəziyyətini yaxşılaşdırmağı xahiş
etməsi ilə əlaqədar yazmışdır.
Həmin məktublarda
Mövlana Əkmələddin Naxçıvaniyə “həkimlərin
böyüyü, həyat cövhərinin ən
arınmışı, bəlaların və zəhərlərin
dərmanı, ağıl ağaclarının meyvəsi, bədxah
adamların meydana gətirmək istədikləri pislikləri
yox edən, mərifət dəryasının cövhəri,
hünərlər və gözəl iman sahibi, özü
doğru oğlumuz, həkimlərin iftixarı, dinin və
dövlətin Əkməli”- deyə müraciət
etmişdir.
Bu iki
görkəmli şəxsiyyətin - Mövlana ilə Əkmələddin
Naxçıvaninin dostluq münasibətləri haqqında
nisbətən ətraflı məlumatlara, o dövrün təzkirəçiləri
Ə.Əflaki, Sipehsaların və Əbubəkr Zakinin əsərlərində
təsadüf edirik. Qeyd olunan mənbələrdə göstərilir
ki, Əkmələddin Naxçıvani Mövlanaya yüksək
ehtiram və hörmətinin ifadəsi olaraq onun Rum rəssamları
tərəfindən çəkilmiş portretlərini
böyük məbləğdə pul ödəyərək
alırdı. Əkmələddin Naxçıvani dəfələrlə
Mövlananı müalicə etmiş və vəfatı
zamanı Qəzənfər Təbrizli adlı başqa bir
saray həkimi ilə birlikdə onun yanında olmuşdur.
Sonralar Əkmələddin
Naxçıvani Mövlananın böyük oğlu,
atasından sonra mövləvilik təriqətinin şeyxi
olmuş Bahaəddin Sultan Vələdlə (1226-1312) tez-tez
görüşər, onunla ədəbi və fəlsəfi
söhbətlər edərdi. S.Vələd böyük təbibə
ehtiramını “sən bu dövrdə tibb, hikmət və mərifətdə
bir Əflatunsan, Yer üzünü dolanan alimlər
sultanısan. Elə bir Bağdad xurmasısan ki, aləmə fəzilət
meyvəsi verdin. Bu aləmdə birinin nəsibi tiryək, digərinin
nəsibi zəhər olduqca ömrün dövlət, bəxt
və səadətlə baqi olsun” cümlələri ilə
ifadə etmişdir. Sultan Vələdin əsərində
böyük həkimə 41 beytlik bir qəsidə həsr
olunmuşdur. Bu qəsidənin ilk iyirmi iki beytinin baş hərflərindən
“Ekmeleddin Müeyyed el-Nahcuvani” adı oxunur.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 1 aprel.- S.14.