Balet səhnəmizin
gözəl Leylası
Yüksək musiqi təhsili ilə səhnəyə...
Peşəkar Azərbaycan musiqisinin
inkişafında misilsiz xidmətləri olan sənətkarlarımız
sırasında Leyla Vəkilovanın xüsusi yeri var. Yüksək
səhnə mədəniyyətinə və ifa texnikası
olan sənətkar Leyla Vəkilova insanların
yaddaşında təkcə Azərbaycan milli baletində
yaratdığı gözəl obrazları ilə deyil, həm
də bənzərsiz bir insan olaraq qalıb.
Leyla Məhəd
qızı Vəkilova 1927-ci ilin yanvarında Bakıda
ziyalı ailəsində anadan olub. Hələ uşaqlıqdan
milli rəqsləri çox sevirdi. Bakı Xoreoqrafiya Məktəbində
oxuduğu illər onun həyatının ən unudulmaz
dövrü olub. Leyla xanım əvvəlcə Ədilə
Almaszadənin, son siniflərdə isə görkəmli balet
ustası və pedaqoq Qəmər xanım Almaszadənin rəhbərliyi
ilə sənətin incəliklərinə yiyələnib.
Leyla Vəkilova
1943-cü ildə məktəbi uğurla bitirərək Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrının balet truppasına
solist götürülüb. 1945-1946-cı illərdə isə
sənətkarlıq qabiliyyətini formalaşdırmaq məqsədi
ilə iki il dünya şöhrətli Moskva Xoreoqrafiya Məktəbində
xüsusi kurs keçib.
Sonradan
Bakıya qayıdaraq Opera və Balet Teatrının
aparıcı balet aktrisası olan Leyla xanım tezliklə ən
sanballı balet tamaşalarında qadın qəhrəmanların
partiyalarını ifa etməyə başlayıb. Onun zəngin
yaradıcılığının ən parlaq qələbələrini
təmin edən obrazlar dünya balet ulduzlarının da əsas
repertuarlarını təşkil edir.
Leyla Vəkilova
30 il Azərbaycan Dövlət və Opera Balet Teatrının
solisti olub. İlk dəfə səhnədə R.M.Qlierin
“Qırmızı lalə” baletində Tao Xoa rolunu oynayıb.
İlk dəfə olaraq səhnədə milli rəqslərimizə
xas olan elementləri klassik rəqs texnikası ilə birləşdirən
Leyla Vəkilova tamaşaçıların gözü
qarşısında son dərəcə gözəl və
qeyri-adi bir mənzərə nümayiş etdirmişdi.
Balerinanın sənət müəllimi Qəmər Almaszadə
tələbəsinin uğurunu fərəhlə
qarşılamış, öz davamçısını məhəbbətlə
bağrına sıxaraq: “Əhsən, sən məndən də
irəli gedəcəksən,”- demişdi.
İlk milli baletdə baş rolda...
1947-ci ildə
yeni yaradıcılığa başlayan balerinanın milli
balet ilə ilk görüşü Əfrasiyab Bədəlbəylinin
“Qız qalası” əsəri ilə başlayır və bu əsər
onun gələcək yaradıcılığında
mühüm rol oynayır. Xatırladaq ki, bu baletin ilk
tamaşası 1940-cı il aprel ayının 18-də olub və
baş rolu görkəmli balerina Qəmər xanım Almaszadə
oynayıb. Həmin əsərin sonrakı redaksiyasında
baletmeyster Qəmər Almaszadə baletin xoreoqrafik mətnini
aktrisanın yaradıcılıq imkanları hesabına bir
daha mürəkkəbləşdirir. Leyla Vəkilova
böyük məharət və ustalıqla
Gülyanağın sadə obrazını yaradır. Aktrisa
heyrətamiz incəliklə obrazın həyatsevərliyini,
paklığını, qəlb ovsunlayan lirikasını və
kədərini reallaşdırır.
Leyla xanım
Soltan Hacıbəyovun “Gülşən” baletində də
gözəl bir azərbaycanlı xanımının surətini
yaradır. O illərin çoxsaylı məqalələrində
aktrisanın parlaq rəqs texnikası və milli üslubunun
duyulması vurğulanır. Qara Qarayevin “Yeddi gözəl” əsərinə
quruluş verən P.Qusev balerinanın onu heyrətləndirdiyindən
yazırdı: “Əla rəqqasə, qıvraq, möhkəm...
hər şey canlandı, başqa bir aləm yarandı”.
1959-cu ildə
ölkəmizin Moskvadakı dekadasında Leyla Vəkilova
“Qız qalası”, “Yeddi gözəl” və “Gülşən”
əsərlərində baş rollarda çıxış
edir. Onun oyunu Moskva tamaşaçılarını heyrətləndirir.
Azərbaycanlı balerinanın oyununun bir çox xüsusiyyəti
Moskva mətbuatında qeyd olunur. Moskva tamaşaları Leyla
xanımın “Ulduz saatı” adlandırılır. Nəticəsi
isə balerinanın SSRİ Xalq artisti fəxri adı ilə təltif
edilməsi olur.
Moskva
dekadasında “Yeddi gözəl”in parlaq uğurundan sonra
görkəmli bəstəkar Qara Qarayev “İldırımlı
yollarla” baletini yazır. 1960-cı ilin dekabrında baletin
premyerası keçirilir. Leyla xanım bu baletdə də
öz qəhrəmanının hiss və
duyğularını rəqs dilində tamaşaçılara
çox dolğun çatdırır.
Leyla xanım
Vəkilovanın daha bir uğuru Arif Məlikovun “Məhəbbət
əfsanəsi” baleti ilə bağlı idi. Bu əsər
1962-ci ildə opera teatrının səhnəsində
qoyulmuşdur. Leyla Vəkilova dərin məhəbbət hisslərini
yaşayan Şirin obrazını məharətlə
yaradır.
Bu barədə
bəstəkar Arif Məlikov belə deyir: “Bu surəti yaradaraq
Leyla Vəkilova əvvəldən cızılmış
xoreoqrafik konstruksiyaya isti nəfəs verə bildi. Vəkilova
- Şirin tamaşaçıların qarşısında dərin
məhəbbət hisslərindən pərvazlanan insan idi. Bu
surəti yaradan balerina sübut edirdi ki, Şirin -
poeziyadır, işıqdır, Şirin - azadlıqdır.
Balerina parlaq məharətlə gənc və zərif qəlbli
bir qızcığazın həyatını yaşadı. Təcrübəli
aktrisanın müstəsna ustalığı nəticəsində
dolğun və sönməz bir surət yarandı”.
Musiqi tarixində bütöv bir mərhələ...
Leyla
xanımın yaradıcılığı çoxsaylı
xarici qastrollar, konsert fəaliyyəti, xoreoqrafiya məktəbində
müəllimliyi və bir çox yeni balet rolları ilə
olduqca zəngin olub.
1972-ci ildə
isə görkəmli balet ustası Leyla xanım Vəkilova
“Yeddi gözəl” əsəri ilə səhnə ilə
vidalaşmalı olur.
Ötən əsrdə
Azərbaycan baletinin bütöv bir mərhələsi məhz
Leyla Vəkilovanın adı ilə bağlıdır. SSRİ
Xalq artisti fəxri adına layiq görüləndə bu azərbaycanlı
balerinanın 40 yaşı var idi. Azərbaycan baletinin
şöhrətini dünyaya yayan Leyla Vəkilovanın
sorağı Avstraliyadan, Fransadan, Polşadan, Suriyadan,
Türkiyədən və keçmiş SSRI-nin müxtəlif
respublikalarından gəlirdi.
Balet
ustası 1953-cü ildən ömrünün sonuna kimi
Bakı Xoreoqrafiya Məktəbində klassik rəqslər fənnindən
dərs deyib və 1992-ci ildən həm də bu təhsil
ocağının bədii rəhbəri olub. Leyla Vəkilovanın
yetirmələri nəinki Azərbaycanda, hətta Moskvanın
Böyük Teatrında, Almaniyada milli balet sənətinin
çiçəklənməsində səmərəli xidmətlər
göstəriblər. O, 1996-cı il sentyabr ayının 6-dan
Bakı Xoreoqrafiya Məktəbinin professoru idi. Onun layiqli yetirmələri
bu gün də sənət fəaliyyətlərini davam
etdirirlər. Görkəmli balet ustası, milli səhnə mədəniyyətimizin
nadir incilərindən olan Leyla Vəkilova 20 fevral 1999-cu ildə
Bakıda vəfat edib. Məzarı Fəxri xiyabandadır.
Leyla Vəkilovanın
yaradıcılığında dünya balet klassikası
öz parlaq təcəssümünü tapıb. Ancaq bir
aktrisa kimi Leyla xanım sırf Azərbaycan baletlərində
çox önəmli yer tuturdu. Əşrəf Abbasovun əsəri
olan “Qaraca qız” məhz Leyla Vəkilova üçün
yazılıb. Bəstəkarın etirafına görə,
baletin xoreoqrafiyası sırf balerinanın
yaradıcılıq diapazonunu əhatə edirdi.
Opera və
Balet Teatrının baş baletmeysteri Yulana Əlikişizadə
xatırlayır: “Biz balaca şagirdlər üçün
onun virtuoz hərəkətləri, yüksək artistizmi həddən
artıq valehedici idi. Leyla xanımı başqa prima-balerinalardan
hədsiz sadəliyi və ünsiyyəti fərqləndirirdi.
O, hamıya qarşı səmimi və qayğıkeş idi
və dərəcəsindən asılı olmayaraq,
bütün aktyorlarla incə davranırdı. O, hətta rəqqasəni
özü geyindirə və qrim edə bilərdi...”.
Xalq artisti
Tamella Şirəliyeva: “Vəkilova istedadının
magiyası nə qədər güclü idi! Onun bizə məsləhətləri
yadımızdadır. O, həyatı və insanları hədsiz
dərəcədə sevirdi. Leyla xanım bütün həyatı
boyu gələcək nəsil üçün nümunə
oldu. Belə yaşamaq hər sənətkara qismət olmur”.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı
Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 7 aprel.- S.14.