“Oxu tar, səni
kim unudar?..”
Unudulmaz tarzən Hacı Məmmədov
Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafına böyük xidmətlər göstərmiş
sənətkarlardan biri də görkəmli tarzən Hacı
Məmmədovdur. Milli musiqimizdə çox
peşəkar ustad sənətkarlar olub. Hacı
Məmmədovun ifaçılığı ayrıca bir məktəbdir.
Qurban Pirimov, Bəhram Mansurov kimi böyük sənətkarların
yaratdığı sənət məktəbindən dərs alan Hacı Məmmədov milli musiqimizin ən
görkəmli nümayəndələrindən biri idi. O,
Bülbül, Seyid Şuşinski, Zülfü Adıgözəlov,
Əbülfət Əliyev, Rəşid Behbudov, Şövkət
Ələkbərova, Yaqub Məmmədov, Rübabə Muradova,
Sara Qədimova və başqa görkəmli sənətkarları
tarda dəfələrlə müşayiət etmişdir.
Hacı Məmməd
oğlu Məmmədov 1920-ci il aprelin 28-də
Şamaxıda anadan olmuşdur. Erkən
yaşlarında Bakıya köçən Hacı Məmmədovun
ailəsində musiqiyə, sənətə böyük maraq
vardı. Atası Məhəmməd kişi
tarda gözəl havalar çalardı. Hacı
da saatlarla onun yanında dayanar, məhəbbət və maraqla
tardan gələn qəribə səslərə qulaq
asardı.
1929-cu ilin bir
fevral günü əmisi Hüseynlə şəhərə
gəzintiyə çıxan Hacı bir dükanın
qabağından keçəndə Hacı vitrində tar
görür. Qeyri-ixtiyari ayaq saxlayır və dönüb diqqətlə
tara baxır. Əmisi həmin
tarı Hacıya alır.
Hacı Məmmədovun
xatirələrində oxuyuruq: “Əmimgilin həyətində
bir tarzən yaşayırdı. Tarı onun
yanına apardım. Xahiş etdim ki,
kökləsin. O da tarı alıb köklədi. Sevincək evə qayıtdım. Başladım radioda çalınan havaları
öz-özlüyümdə tarın pərdələrində
axtara-axtara çalmağa. Təxminən bir il ardıcıl olaraq gecə və
gündüz öz üzərimdə çalışdım.
1930-cu il idi. Bir həyətdə
yaşadığımız Rəşid Əfəndiyev bir
gün məni yanına çağırdı və səmimi
söhbət etdi. Ertəsi gün məni Dövlət
Xalq Orkestrinin rəhbəri ilə tanış
etdi. Sabahısı gün orkestrə gəldim.
Orkestr üzvləri mənim tar çalmağımdan heyrətə
gəldilər. Onda on bir yaşım vardı”.
Əmisi
Hüseynin aldığı tarı məhəbbətlə
sinəsinə sıxan Hacı 8 yaşından
ömrünün sonuna qədər o tardan ayrılmayıb. Bu, təlim tarı yox, əsl
tar olub. Dünyasını dəyişəndən
sonra isə illər boyu Hacı Məmmədova
bağrı-badaşlıq etmiş həmin möhtəşəm
tarı - sənət sirdaşını susmağa
qoymayıblar. Oğlu Tahir: “Ürəyimiz gəlmədi,
atamın məhəbbətlə sinəsində gəzdirdiyi,
dilləndirdiyi tar sükuta qərq olsun. Ona
görə də biz bu yadigar musiqi alətini atamın
çox sevdiyi, tələbəsi Ağasəlim Abdullayevə
bağışladıq. Sağ olsun, o, bu tarda həqiqətən,
vaxtilə Hacı Məmmədovun məharətlə ifa etdiyi
muğamları ehtiramla və özünəməxsus
ustalıqla səsləndirir. Bizə elə gəlir
ki, atamın tarı əgər bu gün də susmayıbsa,
deməli, onun arzuları, istəkləri yaşayır”.
Tarda muğam zirvəsi...
Hacı
Məmmədovun yaradıcılığında muğamlar bir
zirvədir. Bu sənət
incilərinin də içərisində “Orta Mahur”un öz xüsusi çəkisi var. O, bu
muğamı elə ustalıqla ifa edirdi ki, ona qulaq asanlar bunu
bir möcüzə sanırdılar. Hacı Məmmədov
doğrudan da qeyri-adi çalğı sahibi, virtuoz
ifaçı idi. Hacı Məmmədovun tara
olan qeyri-adi məhəbbətinin və vurğunluğunun nəticəsi
idi ki, çalğıdan ifaçının kimliyini təyin
etmək mümkündür. Bu bəxtiyarlıq
hər sənətkarın taleyinə yazılmayıb.
Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin inkişafında özünəməxsus
rolu olan, uzun müddət Azərbaycan Xalq Çalğı Alətləri
Orkestrində işləyən, Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında solist kimi çalışan Hacı Məmmədov
ixtisasca həkim idi. O, 1948-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Tibb İnstitutunu bitirmiş, uzun müddət müxtəlif xəstəxanalarda
həkim-cərrah, baş həkim müavini, baş həkim
işləmişdi. Onun əllərindən
şəfa tapmış insanlar söyləyirlər ki,
Hacı həqiqətən də, bacarıqlı həkim
olub. Uzun müddət Naxçıvan
şəhər xəstəxanasında, Sumqayıtda və
Bakıda insanların sağlamlığı keşiyində
dayanıb.
Tarda
çalmağı müstəqil öyrənən Hacı Məmmədov
ömrünün sonuna kimi müxtəlif mədəniyyət
ocaqlarında, ölkəmizdən çox-çox uzaqlarda,
qastrol səfərlərində, mədəni tədbirlərdə
uğurla iştirak etmişdir. Hacı Məmmədov hələ
on yaşında ikən onu Azərbaycan Dövlət Şərq
Orkestrinə qəbul ediblər. Kollektivə
hamıdan sonra gələn bu oğlan uşağının
qeyri-adi istedad sahibi olması Üzeyir Hacıbəylinin də
diqqətini çəkib. O, bu çəlimsiz
uşağı yoldaşlarına göstərərək
söyləyib: “Baxın, gördüyünüz sarıbəniz
oğlan gec-tez sizləri tamam ötüb keçərək
birinci pilləyə çıxacaq”.
Dahi bəstəkarın
uzaqgörənliklə söylədiyi bu müdrik fikir
özünü doğrultdu. Doğrudur, o, özünə
peşə kimi həkimliyi seçsə də, içindən
gələn arzu, məhəbbət onu başqa bir istiqamətə
çəkdi. Hacı Məmmədovun ilk
yadda qalan uğuru 1939-cu ilin payızında Moskvada keçirilən
xalq çalğı alətlərində ifa edən
musiqiçilərin müsabiqəsindəki
çıxışı oldu. 19
yaşlı gənc yarışda mükafata layiq
görüldü. İkinci dünya
müharibəsi illərində isə Hacı Məmmədov
ön cəbhədə olaraq öz
çıxışları ilə əsgərləri qələbəyə
ruhlandıran musiqilər ifa edərdi.
Bu gün
“Qızıl Fond”da Hacı Məmmədovun özünəməxsus
tərzdə, üslubda ifa etdiyi “Zabul Segah”,
“Bayatı-Şiraz”, “Şur”, “Çahargah”, “Orta Mahur” və
başqa muğamlar qorunur.
Yaradıcı
tar məktəbi Hacı Məmmədovun həyat
yoldaşı Aliyə xanım xatirələrində
yazırdı: “Hacı yeganə sənətkar idi ki,
özünəməxsus və bənzərsiz bir yol
keçdi və məktəbini yaratdı. Onun
bütün qələbələrinin ruhunda sədaqətli
ürək döyünürdü. Hörmət
və nüfuzu da etibarına görə qazanırdı.
Ona görə də heç vaxt unudulmadı”.
Sənətşünas
Fikrət Əbülqasımov Hacı Məmmədovun
ifaçılıq sənətində varislik və
yaradıcılıq məsələlərini əhatə edən
araşdırmalarında yazırdı: “Onun
ustalığı yalnız ürəklərə yol tapan
musiqinin gözəlliyi deyil, çalınan əsərlərin
solo tarın ifasında yeni, parlaq nümunələrinin təqdimatıdır.
Hacı Məmmədov hər şeydən əvvəl,
tarın böyük imkanlarının melodik düşüncələrlə
üzvi vəhdətini yaratmağı bacarırdı.
O, tarın sirlərinə dərindən bələd idi. Hacı Məmmədov tarın fərdi,
çalğı xüsusiyyətlərini səsləndirdiyi
musiqiyə ibrətamiz ustalıqla əlaqələndirirdi”.
Hacı Məmmədovun
xatirələrindən: “Gözümü dünyaya
açanda tar səsi eşitdim. Çünki
atamın tarı vardı. 1927-ci ilin
payız günü - 7 noyabr idi. Şamaxıda
Oktyabr inqilabının 10 illiyinə həsr edilmiş bayram
gecəsi keçirilirdi. Şənlikdə
biz də iştirak edirdik. Atam
tarını köynəyindən çıxardıb kökləməyə
başladı. Bu vaxt Şirvan mahalının çox
tanınmış tarzəni Cəlil kişi
məclisə daxil oldu. Onun gəldiyini görən
atam ayağa qalxdı. İrəli
gedib onunla görüşdü. Cəlil kişi
tarını köynəyindən çıxardıb
lovğa-lovğa çalmağa başladı. Atamın
bu mənzərədən pərt olduğunu gördüm.
Ona ürəyimdə acıdım.
Çünki o vaxta kimi elə bilirdim atamdan yaxşı tar
çalan yoxdur”.
Görkəmli
sənətkarın xatirələrindən daha bir parça:
“1944-cü il idi. İranda qastrol səfərində idik. Bədii rəhbərimiz Əfrasiyab Bədəlbəyli
idi. Şahpur şəhərində konsertdə solo ”Orta mahur"u çaldım. Uzun sürən alqışdan sonra bayıra
çıxdım. Bir siqaret
yandırdım. Elə bu vaxt mənə yaşlı bir
kişi yaxınlaşdı. Əlimi sıxdı və ifamı həddindən
artıq bəyəndiyini bildirdi. Sonra
hansı şəhərdən olduğumu soruşdu.
Dedim ki, Şamaxıdanam. O, Şamaxı sözünü
eşidəndə duruxdu. Sonra soruşdu: - Orada kimlərdənsən?
Dedim: - Məhəmmədin oğluyam. O, heyrətləndi: - Sən
o balaca Hacısan? Adını soruşdum.
“Adım Cəlildir”, - dedi. Bu təsadüfi görüş məni
xəyalən 1927-ci ilə qaytardı...".
Bir çox
xarici ölkələrdə Azərbaycan mədəniyyətini
ləyaqətlə təmsil edən Hacı Məmmədov
xalq artisti adına layiq görülmüş
və “Şərəf” nişanı ordeni ilə təltif
edilmişdir.
61
yaşında dünyasını dəyişən unudulmaz
tarzən Fəxri Xiyabanda torpağa tapşırılıb.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir.
Azadlıq.- 2013.- 18 aprel.- S.14.