Səhnəmizin
əfsanəvi Məcnunu
Ölməz
obrazlar ifaçısı Sarabski
XX əsr
Azərbaycan milli musiqi
mədəniyyətinin parlaq şəxsiyyətləri
sırasında öz yeri
və mövqeyi olan unudulmaz sənətkarlardan biri
də teatr xadimi Hüseynqulu Sarabski olub. Bütün ömrünü səhnəyə həsr edən
Sarabski əsl sənət fədaisi, səhnəmizin
əfsanəvi Məcnunu idi. O, 1908-ci ildən
“Nicat” cəmiyyəti nəzdində
“Müsəlman Opera truppası”nın
yaradıcılarından biri və solisti olmuşdur. Məcnun
(“Leyli və Məcnun”), Şeyx
Sənan (“Şeyx Sənan”), Kərəm
(“Əsli və Kərəm”), Sərvər (“O olmasın, bu olsun”), Şah
İsmayıl
və başqa partiyaların ən
yaxşı ifaçılarından biri olmuşdur.
Hüseynqulu
Məlik oğlu Rzayev (Sarabski) 20 mart 1879-cu ildə Bakıda
kasıb bir ailədə anadan olmuşdur. İki
yaşında ikən atasını itirən Hüseynqulu
çox ağır həyat keçirmişdir. O, əvvəllər
papaqçı şagirdi, sonralar isə daşyonan,
palçıq daşıyan və nəhayət, su satmaqla məşğul
olmuşdur. Cəmi yarım il mədrəsədə
oxumuş və bu qısa müddətdə
yazıb-oxumağı öyrənmişdi.
Sarabski də
bir müddət şəbihgərdanlıq etmişdir. Məlahətli
səsi olan Sarabski məhərrəmlik mərasimində məsciddə
ona dini havalar oxuyurdu. Gənclik illərini xatırlayan Sarabski
sonralar yazırdı: “Mənim oxumağa o qədər həvəsim
var idi ki, həm mərsiyə deyər, həm də minacat
çəkərdim. Məhərrəmlik qurtarıb məscidlər
bağlandıqdan sonra gedib oxuyan-çalana qulaq asıb
çoxlu el mahnıları və muğamat öyrəndim.
Bakıda o vaxtlar çox çayçı və dəllək
dükanları var idi. Bekar adamlar, cahil uşaqlar işsizlikdən
dəllək dükanına, çayxanaya
yığışardılar. Gecələr fincan oynar,
çalıb-oxuyardılar. Mənim də oxumağa həvəsim
olduğundan gedib onlara qoşular, onlar üçün
oxuyardım. Bakıda toylarda, qonaqlıqlarda, aşıq və
dərviş oxutmaq bir adət idi. Mən də harada aş, orada baş idim...”.
Uşaqlıqdan
musiqiyə böyük həvəsi olan Hüseynqulu 12
yaşında ilk dəfə teatr tamaşasına baxır. Bu tamaşa
həvəskarların ifasında “Xan Sarabi” adı ilə qoyulmuş
Mirzə Fətəli Axundovun “Sərgüzəşti-Vəziri-Xani-Lənkəran”
komediyası idi. Əsl soyadı Rzayev olan Hüseynqulunun
sonralar götürdüyü
səhnə təxəllüsü - Sarabski
də bu güclü
təəssüratın əks sədası olmuşdu.
Elə bu gündən də teatr və musiqi Hüseynqulu Sarabskinin
taleyində əbədi yer tutdu.
O vaxtlar
Bakı milyonçusu Hacı Zeynalabdın
Tağıyev Balaxanski (indiki
Basin) küçəsində gecə kursu açmışdı. Burada
Bədəlbəy Bədəlbəyəv, Həbibbəy
Mahmudbəyov və Şükürbəy Əfəndiyev kimi qabaqcıl xalq müəllimləri
dərs verirdilər. On səkkiz
yaşlı Hüseynqulu da
həmin kursda oxuyaraq,
özünü çalışqan bir tələbə kimi
göstərmişdi. O dövrdə teatrda
oynamaq çox çətin
idi, aktyorlar ciddi müqavimətlə
qarşılaşırdılar. Lakin bu çətinliklərə baxmayaraq
Bakıda yerli ziyalılar ayda-ildə biriki dəfə güc-bəla ilə teatr tamaşaları göstərirdilər. O
dövrdə milli səhnədə H.Zərdabi,
N.Nərimanov, N.Vəzirov, Ə.Haqverdiyev,
M.Muxtar, S.M.Qəniyev, S.Zeynalov,
B.Bədəlbəyli, H.Mahmudbəyov, M.Muradov
kimi teatr həvəskarları
fəaliyyət göstərirdilər.
Böyük səhnəyə
böyük addımlar
Sarabski bir
çox tamaşalarda müxtəlif rollarda
çıxış edərək getdikcə səhnəyə
alışırdı. O, ilk dəfə 1902-ci ildə N.Nərimanovun
“Dilin bəlası” komediyasında Rəsul rolunda
çıxış etmişdi. H.Sarabski səhnədə təkcə
aktyor deyil, eyni zamanda bir dramaturq kimi də qələmini
sınamışdır. O, N.Vəzirov, Ə.Haqverdiyev,
S.S.Axundov və N.Nərimanov kimi görkəmli ədib və
dramaturqlarla yaxından dostluq edib və onların təsiri
altında hələ 1906-cı ildə “Axtaran tapar”, “Cəhalət”,
“Nə doğrarsan aşına, o da çıxar
qaşığına” adlı üç dram əsəri
yazmışdır. Bu pyeslər bir müddət teatr səhnələrində
tez-tez oynanılırdı. H.Sarabski bu pyeslərində
dövrün mənəvi qüsurlarını, ədalətsizliyi,
nadanlığı, cəmiyyətin eybəcərliyini tənqid
atəşinə tutmuşdu.
1907-ci ildə
həvəskarlar Henrix Heynenin “Əlmənsur”
tamaşasını göstərirdilər. Bu tamaşada ərəb
rolunu oynayan H.Sarabski axırıncı pərdədə
“Hicaz” oxuyur. O zaman tamaşa zalında əyləşən gənc
müəllim Üzeyirbəy Hacıbəyov H.Sarabskinin
lirik-tenor səsi və muğamı incə bir tonda məharətlə
oxumasından xoşu gəlir və Hüseynqulu ilə
yaxından tanış olur.
H.Sarabski həmin
tanışlığı belə xatırlayır: “Bir
gün Qubernski (indiki Nizami) küçədə, ”Nicat" cəmiyyətinə
getdiyim yerdə Üzeyir bəy mənə rast gəldi və
dedi:
“Nə
gözəl ”Hicaz" oxudun, çox xoşuma gəldi. Mən bir “Leyli
və Məcnun” operası başlamışam. Dedim: Oynaram.
O vaxtlar Üzeyir bəy sabiq “İslamiyyə” hotelində
yaşardı. Adresini
mənə verib dedi: İki gündən sonra yanıma gələrsən.
İki gün sonra getdim. Yazdığı əsərin havalarından
mənə oxutdurdu.
Mən də çox asanlıqla oxudum. Üzeyir bəy daha da
həvəsləşdi. Ondan sonra hər gün onun yanına
gedir. Məcnun roluna hazırlaşırdım".
Görkəmli musiqişünas Firudin Şuşinski “Azərbaycan xalq musiqiçiləri” kitabında
bu barədə belə yazırdı: “Nəhayət, bir çox maneə və çətinliklərdən
sonra ”Leyli və Məcnun"
operası 1908-ci il yanvarın 12-də tamaşaya
qoyuldu. İlk tamaşanın rejissoru
Hüseyn Ərəblinski,
dirijoru Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyev idi. Üzeyir bəyin özü orkestrdə skripka çalırdı. Qurban Pirimov
isə sədəfli tarı ilə tamaşanı müşayiət
edirdi. İlk
opera tamaşası haqqında
xəbər hələ
xeyli qabaq hər yana
yayılmışdı. Operaya bir
çox şəhərlərdən
teleqraf vasitəsilə
bilet üçün
sifariş verirdilər.
Hətta Tiflis, İrəvan,
Şamaxı, Gəncə
və digər şəhərlərdən dəstə-dəstə
tamaşaçılar Bakıya
gəlmişdilər...".
“Leyli və Məcnun”
operasının ilk tamaşasını
Sarabski belə xatırlayır: “Axşam
teatra gələndə
gördüm qapının
qabağında o qədər
adam var
ki, içəri keçmək mümkün
deyil. Dal qapıya keçdim,
gördüm ora bundan betərdir. O gecə binanın dörd tərəfi camaatla dolu idi.
Teatr qapılarında və foyedə səs-küydən
qulaq tutulurdu. Biletlər saat 4-də qurtardığına görə
camaat biletsiz içəri dolmuşdu...”.
Sənətə həsr olunmuş 40 möhtəşəm il
“Leyli və Məcnun”
operasının ilk tamaşası
böyük müvəffəqiyyətlə
keçmişdi. Məcnun rolunu böyük
məharətlə oynayan
və gözəl oxuyan H.Sarabski hamını heyran etmişdi.
Hüseynqulu Sarabski ömrünün 40 ilini teatr sənətinə həsr etmişdir. Opera sənətinin fədailərindən biri
olan H.Sarabski təkrarolunmaz məharətlə
yaratdığı Məcnun
obrazından sonra Azərbaycan musiqili teatrının bütün
sonrakı tamaşalarında
Şeyx Sənan, Şah Abbas, Söhrab, Kərəm, Aşıq Qərib, Şah İsmayıl, Mərcan bəy, Sərvər, Əsgər
kimi baş qəhrəmanların maraqlı
obrazlarını yaratmışdır.
H.Sarabski
opera tamaşaları ilə
yanaşı dram teatrında
da yorulmadan çalışmışdır. O, Azərbaycan Dram Teatrının
səhnəsində aktyor
kimi uğurla çıxış etmiş,
eyni zamanda bir sıra pyeslərə
isə rejissorluq etmişdi.
Sarabski Məcnun və Kərəm obrazları kimi, Zülfüqar Hacıbəyovun
“Aşıq Qərib”
operasında Qərib,
Müslüm Maqomayevin
“Şah İsmayıl”
operasında Şah İsmayılın obrazlarını
böyük uğurla
yaratmışdır.
Böyük sənətkar aktyorluq və müğənniliklə yanaşı
pedaqoji fəaliyyət
də göstərmişdir. O, uzun illər
Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında muğamatdan
dərs demiş, Asəf Zeynallı adına Bakı
Musiqi Məktəbində
isə vokal sinfinə başçılıq
etmişdir.
Sarabski bir opera müğənnisi kimi sonuncu dəfə 1941-ci ildə Məcnun rolunda oynamışdır. Tamaşanın sonuncu pərdəsində
Məcnunun ariyasını
son dərəcə kədərli
oxuması onun mehriban tamaşaçıları
ilə vida mahnısı kimi səslənmişdir.
1945-ci il fevralın
16-da ölüm yatağında
olarkən sənət
dostları Qurban Pirimov və Leyli rolunun ifaçısı
müğənni Həqiqət
Rzayevanı yanına çağırmış və
gözlərini Qurbana
dikərək titrək
səslə demişdir:
- Qurban çal, son dəfə Leylini dinləmək istəyirəm.
Qurbanın tarını, Həqiqətin səsini eşidən müğənni
əbədi olaraq gözlərini yummuşdu...
Üzeyir Hacıbəyov öz dostunun məzarı başında
çıxış edərkən
demişdir: “Aktyorluq dərsi oxumamış, obraz yaratmaq sənətini keçməmiş,
məktəb və darülfünun bitirməmiş
olan Hüseynqulu Sarabski olduqca çətin və mürəkkəb bir faciə təmsil edən Məcnun obrazını yaratmaq sahəsində öz-özündən
elə bir məharət göstərdi
ki, sair artistlər üçün
bir nümunə, tam bir məktəb oldu”.
Azərbaycan opera səhnəsinin ulduzlarından biri olan Hüseynqulu Sarabski ifaçılıq
sənətimizin tarixində
silinməz iz qoyub getmişdir...
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.-
19 aprel.- S.14.