“Şeyxizad” deyərlər bizlərə...»
Vaqif yolunun davamçısı Kazım
ağa Salik
Azərbaycan klassik poeziyasının
görkəmli nümayəndələri sırasında
xüsusi yeri olan şairlərdən biri də Kazım
ağa Salikdir. Kazım ağa Şıxı ağa oğlu
1781-ci ildə Qazax mahalının Şıxlı kəndində
anadan olmuşdur. O, ibtidai təhsilini molla yanında
almış, sonra mədrəsədə şərq dillərini,
ilahiyyatı, fəlsəfəni öyrənmişdir.
Kazım
ağa dövrünün məşhur şairlərindən
sayılırdı. O, Salik təxəllüsü ilə
şeirlər yazırdı. Salikin fitri şairlik istedadı mədrəsədə
oxuduğu illərdə aşkarlanmışdır. Onun bir
şair kimi formalaşmasında klassik Şərq
poeziyasının nəhənglərindən olan Xaqani,
Qasım Ənvar, Nəvai və Füzuli ilə
yanaşı, həm klassik, həm də xalq şeiri
üslubunda ölməz sənət inciləri yaratmış
Vidadi və Vaqifin, eləcə də qardaşı Mustafa
ağa Arifin, dayısı Əbdürrəhman ağa Dilbozun
yaradıcılığı böyük rol
oynamışdır.
Kazım
ağa haqqında ilk dəfə Böyük Azərbaycan
maarifçisi Firudin bəy Köçərli 1908-ci ildə “İrşad”
qəzetində məlumat vermişdir: “Molla Pənah Vaqifdən
sonra mərhum Kazım ağa Salik nəinki vahid Qazax
mahalında, bəlkə tamami Zaqafqaziyada zühur edən
şüəranın müqtədirlərindən birisi hesab
olunur. Bu anacan millətimiz içində onun şöhrət
və hörmət kəsb etmədiyinə ümdə səbəb
asarının mürəttəb bir qayda üzrə təb və
nəşr olmadığıdır. Bu kəmetinalıq və
qədirbilməməzlik tək bir Saliki-mərhumun haqqında
olmayıb, çox şüəra və üdəbamızın
halına şamildir. Çox mərifət və kamal sahiblərinin
ismü əsərlərindən bir əlamət
qalmayıbdır. Kazım ağa Salik təvəllüd
edibdir Şıxlı qəryəsində 1195-ci (1781) tarixdə.
Təlim və tərbiyəsi öz vətənində
olubdur. Vəli onun əsil və nəsəbi Şəmkirdəndir.
Anası Dilbaz nücəbalarındandır. Salikin
babalarına Şıxzadə deyirlərmiş ki, sabiqdə
Qazaxlı qəryəsində sakin olurlarmış...”.
Qazax ədəbi mühitində ən
nüfuzlu söz ustası
Bu dövrdə
poeziyada xalq şeiri üslubunda yaranan nümunələrin
çox görkəmli imzaları vardı. Xalq dilinə
yaxın, asanlıqla əzbərlənən bu nümunələr
eldən-elə dolaşır, onların müəllifləri
nəinki ədəbi mühitdə sadə insanlar arasında
da gözəl tanınırdı. Belə məşhur şəxslər
arasında Kazım ağanın da adı vardı. Həqiqətən
də, Firudin bəyin yazdığı kimi, Vaqif və Vidadidən
sonrakı dövrdə Qazax ədəbi mühitində ən
nüfuzlu söz ustası Salik idi.
Çox da
məndən kənar gəzmə, ay pəri,
Sənsən
könlüm zövqi, dilim əzbəri,
Guşeyi-kuyini
bulandan bəri,
Dərdi-bidərmanım
dəvalanıbdır.
Məclislər
zivəri gördüyün Salik,
Xaqani, ənvəri
gördüyün Salik,
Şairlər
sərvəri gördüyün Salik—
Gəl
gör sənsiz necə gədalanıbdır.
Salik
Vidadinin nəvəsi Yəhya bəy Qazaği, Əndürrəhman
ağa Dilboz, İbrahim ağa Məsum, Şahnigar xanın Rəncurla
dostluq etmişdir. O, Şirvan şairi Ağabəy Mirzəbabanı,
Abbasqulu ağa Bakıxanovu yüksək qiymətləndirmiş,
qarabağlı Mirzəcan Mədətovla, Mirzə
Adıgözəl bəylə mütəmadi
yazışmışdır. Salikin hər iki vəzndə - əruz
və hecada yazdığı gözəlləmələrinin
bu qədər şirinliyinin bir səbəbi də onların
mücərrəd deyil, gerçəkdə yaşamış
və onunla ülfətdə olmuş gözəllərə
həsr olunmasıdır. Şirvanlı Ceyran xanım, Tubu
xanım, Göyçədən Məhbubə xanım,
Varşava tərəfdən Qazaxa gəlmiş Dilbər real
adamlardır.
Ey Tuba,
baxışın yıxdı aləmi,
Xumar
gözün yenə qiyamət eylər,
Kəbeyi-kuyini
görən kimsənə
Haşa ki,
qibləyə ziyarət eylər.
Elə
Kazım ağa Salikin xalq arasında məşhurlaşmasının
əsas sirrini də bu iki amilə bağlamaq olar. Onun daha
çox tanınmasında bir yandan xalq şeiri üslubunda
yazdığı nümunələr, real şəxslərə
həsr etdiyi gözəlləmələr, o biri yandan isə
“gözü tutmadığı” şəxsləri yumor, həcv
diliylə “iynələməsi” mühüm rol
oynamışdı.
1908-ci ildə
“İrşad” qəzetindəki yazısında F.Köçərli
şairlə bağlı dolaşan yanlış məlumatlara
aydınlıq gətirib. Bu yazıda Firudin bəy Salik təxəllüslü
şairin naxçıvanlı olub-olmadığını da
faktlarla sübuta yetirib.
Salik təxəllüslü şair...
Yazıda
deyilir: “...Salik Naxçıvaninin bu əsəri
keçmiş şüəranın kəlamına əsla bənzəmir.
Keçmişdəki şairlərimizin istilahında vətən,
millət, hürriyyət, qeyrət, elm və mərifət
misilli sözlər, demək olar ki, yox idi. Əgər nüdrətən
bu kəlmələrdən birisi istemal olunsa idi, o da özgə
mənaya işlənirdi. Keçmiş vaxtın işi və
halı bir özgə, indiki zəmanənin təqazası bir
başqa.... Hər nə isə keçək mətləbə.
Naxçıvanlı Razizadə Salik ilə Şıxlı
Kazım ağa Saliki bir-biri ilə qarışdırmaq cayiz
deyil.
“İrşad”ın
22-ci nömrəsində Qazaxdan cənab A.Ğ. imzasında
bir şəxs Kazım ağanın barəsində bir
neçə məlumat vermişdir və lakin onlar haqq və
doğruya müvafiq olmadığından məzkur Kazım
ağanın haqqında bir neçə söz
danışmağı lazım gördük...
Öz əsil-nəsəbi
barəsində şair Tubu adında sevgilisinin mədhində
yazdığı şeirdə deyibdir:
Adım
Kazım, vəli Salik ləqəb, şeirdə məşhuram
Ki, əvtanım
kənari-Kür, şikargahım Qarayazi.
Binayi-bixi-nəxl
əslimiz Şəmkiridir, amma
Vəli
tifli-vücudumdur məkidə şiri-Dilbazi.
Şeyxizadə
deyərlər bizlərə, gəlmiş Qazaxlıdan,
Şıxılı
qəryəmizdir, həm bizik ol qəryə ezazi...".
Kazım
ağa Salikin yaradıcılığında eyni zamanda yumor
hissi həddən artıq güclüdür. Yəhya bəy
Qazağiyə, Sədəf oğlu Süleyman koxaya
yazdığı zarafatyana şeirlər onun varlı-hallı
bir adam kimi zəngin bir ömür yaşadığından xəbər
verir. Lakin ömrünün son illərində qardaşı
mayor Mustafa ağa Arifin sürgünə göndərilməsi,
qızının gənc yaşlarında vəfat etməsi və
qocalığı onun yaradıcılığına kədər
notları gətirmişdir.
Kazım
ağanın Yusif ağa adlı oğlu vardı. Salikin
oğlu Yusif ağanın da şairliyi varmış. Hətta
onun bir qoşmasını Hüseyn Əfəndi Qayıbov
öz “Məcmuə”sinə daxil etmişdir.
Azərbaycan
ədəbiyyatının bir çox nümayəndələri
kimi, Salikin irsi də uzun zaman dərindən
araşdırılmayıb. Lakin zamanla ayrı-ayrı tədqiqatçılar
onun yaradıcılığına müraciət etmiş və
şairin adının ədəbiyyat kitablarında yer
almasına cığır açmışlar. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinə aid kitablarda da onun yaradıcılığına
zaman-zaman yer ayrılmışdır. Azərbaycan sovet
ensiklopediyasında (ASE) Salik haqqında ayrıca məqalə
verilmişdir.
Şair
1842-ci ildə doğulduğu kənddə vəfat etmiş,
oradakı “Ağalıq qəbiristanlığı”nda dəfn
olunmuşdur.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 25 aprel.- S.14.