“Açılar baharda gülü Təbrizin...”

 

  Təbrizli Aşıq Qərib

 

Aşıq şeirimizin ustad söz sahiblərindən biri Aşıq Qəribdir. Onun haqqında xalq arasında çox az məlumat var. Aşığın həyat yaradıcılığı barədə ən mötəbər mənbəAşıq Qəribdastanıdır. Təbriz şəhərində doğulub boya-başa çatan Aşıq Qəribin əsl adı Rəsuldur.

Aşıq Qəribin XVI əsrin sonu, XVII əsrin əvvəllərində yaşadığı təxmin edilir. Aşıq Qərib şeirlərini 8 11 hecalı yazmışdır. Şeirlərinin əksəriyyəti sevgilisi Sənəmin yolunda başına gələn macəralardan bəhs edir.

Aşıq Qərib hekayəsindən belə məlum olur ki, o, təbrizli bir tacirin oğludur. Atasından sonra gənc təcrübəsiz olduğu üçün bütün var-dövlətini əldən verir. Anasını bacısını tək qoyaraq Tiflisə ticarətə gedir. Ona yuxuda buta verilir o yuxudakı qızı tapır. Lakin qızın ailəsi Qəribdən evlənmək üçün külli miqdarda mal-dövlət istəyirlər. Qərib sevgilisinə çatmaq üçün uzun zaman qürbətdə yaşayır.

Aşıq Qəribin yaradıcılığı əsasən dastanlar, xalq rəvayətləri antologiyalarında yer almışdır.

Aşıq Qəribdastanında Aşıq Rəsul öz həyatı ilə bağlı olan bəzi hadisələri dastana köçürməyə nail olmuşdur. Dastanda göstərilir ki, onun atasının adı Sövdəgər Saleh, anasının adı Zəhra, bacısının adı Nərgiz, qardaşının adı Heydər olmuşdur.

Aşıq Rəsul ömrünün çoxunu səyahətdə keçirmişdir. O, Yaxın Şərqin bir sıra ölkələrini məşhur şəhərlərini (Hələb, Diyarbəkir, Ərzurum, Şirvan, Tiflis, Qazax, Qaradağ s.) gəzmişdir.

Aşıq Rəsul əsatiri mifik anlayışlara dərindən bələd olmuş, qədim nağılları, “Dədə Qorqudboylarının qədim qaynaqlarını, oğuznamələri rəvayətləri öyrənmiş, bu onu xalq yaradıcılığının bilicisi, ozan-aşıq el şairi kimi şöhrətləndirmişdir.

El şairi RəsulAşıq Qəribdastanında Təbrizin, Tiflisin, Ərzurumun, Hələbin Qaradağın bəzi əlamətlərini xatırlatmaqla həqiqətən bu yerlərdə olduğunu təsdiq etmişdir. Qərib ailəsi ilə Tiflisə çatanda Tiflisin dağlarını belə təsvir edir:

 

 Tiflisin uca dağları,

Görünərmi, görünməzmi?

Şahsənəmin otaqları

Görünərmi, görünməzmi?

 

Aşığın buradan Tiflis şəhərinə əvvəlcədən bələd olduğu, Sənan rəvayətini bildiyi aydın görünür. Aşıq öz taleyi ilə bağlı yerləri adbaad təsvir edir, tarixi hadisələrin coğrafi məkanlarını düzgün əks etdirir. O, Hələbdən qayıdarkən anası ilə görüşündə qardaşı Heydəri soruşur. Anası isə cavabında deyir:

 

 Aldılar atın çapardı,

Sınıq könüllər yapardı,

Heydəri Tona apardı,

Oğlum Qərib, haçan gəldin?

 

Aşıq Qərib Şahsənəmdastanı

 

Şeirdə Qəribin kiçik qardaşı Heydəri körpü təmiri zamanı Borçalı ərazisindən axan Tona çayının (Dona da deyirlər. Indiki adı Debed çayıdır. Kürün qolu olan Xramçaya tökülür) aparması təsvir olunur.

Aşıq Qəribin yaradıcılığında Təbrizin iki dövrü təsvir edilmişdir. Gənclik çağında Təbrizin çiçəkləndiyi vaxtları şair böyük ilhamla belə rəsm edir:

 

 Ay ağalar, gəlin sizə tərif eləyim,

Açılar baharda gülü Təbrizin.

Toyda, bayramlarda atlas geyinər,

Kəsilməz yaşılı, alı Təbrizin.

 

 Qəlbi Vətən həsrəti ilə döyünən aşığın Təbrizlə sonuncu görüşü onu olduqca məyus edir. Müharibə Təbrizi tanınmaz dərəcədə dəyişdirmiş, xarabalığa çevirmişdi. Məclislərdə Təbrizin zəngin, dəbdəbəli həyatını qələmə alan aşıq indi böyük təəssüf hissi ilə deyir:

 

Dinləyin, ağalar, sizə söyləyim,

Yaman müşkül oldu işi Təbrizin.

Elə gördüm, göydən yerə od yağır,

Birdən yandı dağı-daşı Təbrizin.

 

Qərib səyahəti zamanı müxtəlif ölkələrdə neçə məclislərə düşmüş, tanımadığı aşıqlarla qarşılaşmış, bu görüşlərin hamısında o, kamil bir saz-söz ustadı kimi qalib çıxmış, hazırcavablığı dərin zəkası ilə dillərdə əzbər olmuşdur. Buna görə Qəribin şeirləri səfəri, başına gələn əhvalatlar Qafqazda, Orta Asiyada Yaxın Şərqdə geniş yayılmış müxtəlif variantı olan onlarla dastanın yaranmasına səbəb olmuşdur.

Aşıq Qərib Şahsənəmdastanı da məhəbbət dastanlarımızın çoxvariantlı nümunələrindəndir. Tədqiqatlar göstərir ki, dastan Təbriz aşığı tərəfindən Təbriz Tiflis mühitində  yaradılıb buradan da qonşu qohum xalqların məişətinə keçmişdir. Dastanın 1721-ci ildə yazıya alınmış şeir nümunələri bu fikri doğruldur. Bu nümunələrdə Qərib Tiflisin adını çəkir:

 

 Bu qarşıdan gülə-gülə gəlirsən,

Divanə könlümü ələ alırsan,

Tiflisdən bərgüzar qumaş gətir sən,

Söylə, qumaşın bəhanə, dilbər.

 

Aşıqlıq Adəmdən icad olubdu...”

 

Tənqidçi, ədəbiyyatşünas Qara NamazovOzan aşıq sənətinin tarixikitabında yazır: “Aşıq Qəribdastanı Aşıq Qəribin dastana düşməyən şeirləri XVII-XVIII əsrlərdə geniş yayılmış, cünglərə daxil edilmişdir. Dastan XIX əsrdən başlayaraq ayrı-ayrı xalqların dilində çap olunmağa başlamışdır. Aşıq Qəribdastanı bir neçə aşıqdan yazıya alınıb çoxvariantlı nümunələri əldə edildikdən sonra ətraflı tədqiq olunmağa başlandı. Dastan haqqında H.Araslı, M.H.Təhmasib, M.Seyidov, I.Abbasov, S.Yaqubova, V.Vəliyev, P.Əfəndiyev, M.Həkimov başqa folklorçular elmi tədqiqat əsərlərində, dərsliklərində dərs vəsaitlərində bəhs etmişlər. H.AraslıAşıq Qərib-Şahsənəmdastanı XVI əsrdə yaşamış Qərib təxəllüslü bir şair-aşığın şeirləri əsasında yaranmışdır" nəticəsinə gələrək yazır: “Bu şeirlər ağızlarda dolaşdığından çox dəyişdirilib, dastanın ümumi ahənginə uyğun bir şəkil almışdır”.

Dastanın əsas qəhrəmanı Aşıq Qərib təbrizlidir. O, butası arxasınca Tiflisə gəlir, uzun müddət burada yaşayıb aşıqlıq edir. Hətta yeddi il Hələb şəhərində qaldıqdan sonra da Tiflisə qayıdıb Şahsənəmlə evlənir. 

Dastanın 1961-ci il çapında istifadə olunan şeirlərin bəziləri divani şəklində olub yazılı ədəbiyyat nümunələrinə bənzəyir. Məsələn:

 

 Ana:

 

Həsrət kar etdi canına oğlumun,

Firqət kar etdi canına oğlumun.

Necə olum giriftari-ələm mən,

Zillət kar etdi canına oğlumun.

 

 Qara Namazov adıçəkilən kitabda yazır: “Dastanda Qərib aşıq sənətini, onun keçmişini dərindən bilən kamil bir ustad kimi təsvir olunur. O, Tiflisdə , Hələbdə məclislərdə oxuyarkən hamını heyran edir. Buna görə yoxsul olsa da, sənətinə, biliyinə hər yerdə hörmət edirlər. Hələb paşası onu sarayında saxlamaq istəyir. Paşanın aşığı Qəribin bağlamasını aça bilməyəndə özünün açmasını xahiş edirlər. Bağlamanı Qərib belə açır:

 

 Ay ustalar, alın, verim cavabı,

Aşıqlıq Adəmdən icad olubdu.

Dinləyin sözümü bir-biri həzarat

O, Adəmdi qəmdən azad olubdu.

Elmin başı budu: eyləmək səbir,

Qəndil daşı kəsən ol ismi Qəfur,

Öz başını kəsən göydə buluddur,

Cəbrayıl hər elmə ustad olubdu.

 

Ustad sənətkar üç bəndlik şeirdə tarixi təfəkkürlə mifik təfəkkürü birləşdirir, dünyanın abadlığını biliklə kamalın vəhdətində görür". Aşıq Qərib-Şahsənəmdastanının süjeti əsasında M.Y.Lermontov hekayə yazmış, R.M.QliyerŞahsənəm”, S.Hacıbəyov isəAşıq Qəriboperettalarını bəstələmişlər.

 

Azadlıq.- 2013.- 15 avqust.- S. 14.