“Yoxdur
bu rüsvalığın dərdinə dərman,
ey təbib!”
Tibbin sirrini bilən qədim təbiblərimiz
Azərbaycanda tibb elminin tarixi
çox qədimlərə
gedib çıxır. Hələ çox
qədimlərdən bu
ərazidə tibbin sirlərinə bələd
olan məşhur təbiblər vardı ki, onlar təbii
yollarla insanları müalicə edir, şəfalı bitkilərin
və başqa maddələrin “dilini” gözəl bilirdilər.
Qədim tibb tarixini araşdıran
tarix elmləri doktoru Fərid Ələkbərli o zaman uzaq ölkələrdə
də yaxşı tanınan onlarla görkəmli Azərbaycan
təbibinin həyat və fəaliyyəti haqqında məlumat verir. Bu alimlər arasında
indi xalq arasında adları xeyli məşhur olan şəxslərdən
başqa, az tanınan, amma elmi irsi onlardan
çox geri qalmayanları da var. Təbabəti, az qala, müasir həkimlər səviyyəsində
bilən bu şəxslərin günümüzə
gəlib çıxan
əsərləri də
sübuta yetirir ki, onlar, həqiqətən,
yüksək dərəcədə
bilgili alimlər olmuşlar.
“Ərəb və
fars dilini mükəmməl bilən
Azərbaycan həkimləri,
Bağdad, Dəməşq,
Qahirə kimi Xilafətin müxtəlif
şəhərlərinə səfər edir, orada təhsil alır və işləyirdilər. Əcnəbi müəlliflərin kitabları da Azərbaycana yol tapırdı. Bu dövrdə Azərbaycanda
Əbu Osman Müvəffəq əl-Hərəvinin
farmakoloji ensiklopediyası
yayılırdı. Əbu Osman
Xəsrdə İranın
Herat vilayətində yaşayıb
yaratsa da, onun kitabları bütün Müsəlman
Şərqində, o cümlədən
Azərbaycanda, məşhur
idi. Dərman bitkiləri haqqında məlumat toplamaq üçün, Əbu Osman bütün dünyanı gəzmiş
və bir çox xalqların, o cümlədən azərbaycanlıların,
tibbi ənənələri
ilə tanış
olmuşdu. Dahi Əbu Əli
İbn Sina (980-1037) da dəfələrlə Azərbaycanda olmuş və buradan tibbi məlumatlar toplamışdı. O, “Qanun
fit-Tibb” (“Tibb qanunları”) əsərində
Azərbaycanın Səburxast
qəsəbəsinə səfərindən
bəhs edir. İbn Sina uzun müddət
Azərbaycanın hüdudlarında
yerləşən Həmədan
şəhərində yaşamışdı
və “Tibb qanunları” əsərinin
böyük hissəsini
orada yazmışdı"
(F.Ələkbərov).
Şübhəsiz ki, o dövrün salnaməçiləri daha
çox təbabət
elminin dahisi İbn Sinanın yaradıcılığına daha
çox maraq göstərirdilər. XI əsrdə yaşamış
azərbaycanlı müəllif
İsa ər-Raqi Tiflisi İbn Sinanın “Qanun fit-Tibb” (“Tibb qanunları”)
əsərinə şərhlər
yazmışdı. Bundan
başqa, İbn Sinanın tələbəsi
olan Azərbaycan alimi Bəhmənyar da fəlsəfəyə
aid “ət-Təhsil” (“İdrak”)
əsərində bir
sıra tibb məsələlərindən söz
açmışdır. Müəllif
Əbubəkir İbn
Zəkəriyyə Razinin,
Əli İbn Abbasın, Əbu Reyhan Biruninin, əl-Kindinin və Şərqin başqa böyük alimlərinin tibbi əsərləri ilə yaxından tanış idi.
Müasir həkimlər qədər
elmli...
“Vikipedia”dan haqqında
bioqrafik məlumat aldığımız XIII əsr
görkəmli həkimlərindən
biri də Əbdül Məcid Təbib olmuşdur. O, Marağada
yaşamış və
Şərqin böyük
astronom və riyaziyyatçısı Nəsir
əd-Din Tusinin yaratdığı rəsədxanada
çalışmışdır. Əbdül Məcid Şərqdə geniş yayılmış
“Kitabüt-tibb” adlı
kitabın müəllifidir.
Tədqiqatçılar adına,
materialların yerləşməsinə
və bəzi şərhlərinə görə
bu əsəri Mahmud ibn İlyasın “Elmi təbabət kitabı”na bənzədirlər.
Amma mahiyyət baxımından
onlar tam fərqli əsərlərdir. Əbdül
Məcidin əsərində
həm diaqnostika, həm də, əsəblə bağlı
bir çox xəstəliklərin müalicəsinə
dair orijinal fikirlər var. Amma danmaq olmaz ki,
Əbdül Məcid öz əsərini yazarkən Mahmud ibn İIyasın kitabının
təsiri altında olmuşdur, bəlkə də hətta onlar tanış idilər. “Kitabüt-tibb”1275-1280-ci
illərdə, Mahmud ibn
İlyasın ölümündən
bir qədər əvvəl yazılmış
və 1307-ci ildə işıq üzü görmüşdür. Elə bu
faktdan çıxış
edərək, onların
görüşdükləri ehtimalı da böyükdür. Bu əsər monqol hökmdarı Orqan xana həsr olunmuşdur və 49 hissədən ibarətdir.
Kitab diaqnostika və müalicəyə dair az qala bütün məsələləri əhatə
edir. Əsərdə müalicəsindən bəhs edilən xəstəliklər içində
astma, göz xəstəlikləri, zəhərlənmə
və s. var.
Burada daha bir yenilik diqqət
çəkir. Orta əsrlərdə tibbə dair əsər yazmış müəlliflərin hamısından
fərqli olaraq, Əbdül Məcid mamaçalıq sənətinə
də toxunmuşdur.
O, əsərində hamiləlik
məsələsinə ayrıca
fəsil ayırmışdır.
“Kitabda psixiatriyaya
dair məsələlərə
xüsusi diqqət yetirilib. Təbib ”dəlilik", “qarabasmalar” (“kabusi”), baş ağrısı, müxtəlif növlü
qorxmalar, yayğınlıq
və s. haqda bəhs edir. İ.K.Əfəndiyevin yazdığı kimi, Əbdül Məcid belə hesab edir ki,
insanın psixi fəaliyyətinin mərkəzi
baş beyindir. İnsanı
ətraf aləmlə
qovuşduran vəsilə
isə hissiyyat üzvləridir. Bunların vasitəsilə
təəssüratlar yaranır.
Təəssüratlar mənfi
və müsbət ola bilir.
Birincilər nikbinlik, sevinc,
ikincilər isə sıxıntı doğurur.
həkimin vəzifəsi də bundan ibarətdir ki, insanı mənfi təəssüratlardan
çəkindirsin, çünki
bunlar üst-üstə
yığılanda ruhi
əzab (sıxıntı)
yaradır. Mütəmadi
mənfi təəssüratların
ağırlığı altda
ruhi cəhətdən
sıxıntı keçirən
insan son nəticədə
“dəli” ola
bilər. Əbdül Məcidin “qızğın
dəli”lər barədə
fikirləri də orijinaldır. O belə
hesab edir ki, mənfi təəssüratlar insana
iki cür təsir edir: bir növü tam ruhi sıxıntı (depressiya) yaradır, ikinci növü isə qızğınlıq
doğurur. Qızğınlıq
o zaman baş verir ki, hissiyyat
üzvləri tərəfindən
verilən mənfi təəssüratlar “başda”
təhrif olunur, “qarışdırılır” və
insan onların öhdəsindən gəlmək
qüdrətində olmur,
“ağıl başdan
çıxır və
insan özünü ələ ala bilmir”(Vikipedia).
Bəhs edilən məsələlərə
nəzər salan istənilən həkim etiraf edə bilər ki, Əbdül Məcid hələ müasir həkimlərdən çox-çox
əvvəl mənfi stresslərin insane psixikasına
ağır təsir göstərdiyini anlamış
və bunun aydın izahını vermişdir.
Azərbaycan tibbinin bələdçiləri...
Bundan başqa,
XIII əsr Azərbaycan
alimi Nəcməddin Əhməd Naxçıvani
də İbn Sinanın tibb və fəlsəfə üzrə əsərlərinə
şərh və haşiyələr yazmışdı. Təbriz
şəhərində yaşayıb
yaratmış məşhur
həkim Əbu Əbdulla Məhəmməd
ibn Nəmvar Təbrizi (1194-1245) “Ədvarül-həmmiyyat”
(“Ən mühüm dərmanlar”) əsərinin
müəllifidir.
F.Ələkbərlinin araşdırmalarında adı keçən qədim tibb alimlərindən biri də İbn Kəbir təxəllüsü ilə məşhurlaşmış Yusif ibn İsmayıl Xoyidir. O, Azərbaycanın və ümumiyyətlə, müsəlman Şərqinin ən görkəmli əczaçılarından biri olmuşdur. Onun 1311-ci ildə yazdığı “Cameyi-Bağdadi” (“Bağdad toplusu”) əsəri bütün Şərqdə dərmanşünaslıq üzrə ən mükəmməl əsərlərdən biri sayılırdı. Ümumiyyətlə, o, XIII-XIV əsrlərin ən tanınmış əczaçı alimlərindən biri idi. Alim Cənubi Azərbaycanın Xoy şəhərində anadan olmuş, orada tibb üzrə təhsil almış və bir müddət əczaçı işləmişdi. Sonralar o, doğma şəhərini tərk edib, Bağdada üz tutmuş və xəlifələrin saray həkimi olmuşdu. Ərəb dilində yaradılmış “Cameyi-Bağdadi” əsəri ən məşhur əczaçılıq ensiklopediyalarından biri idi. Onun başqa adı “Mə lə yəsəüt-təbib cəhləhu” (“Savadsız həkimlər üçün lazım olmayan kitab”) olmuşdur. Bu ensiklopedik əsərdə bir neçə min dərman bitkisindən, mineral və tibbdə istifadə olunan heyvanlardan bəhs olunur. Azərbaycanlı alimin bu kitabı faktlarla zəngin olmaqdan başqa, sistemli və yığcam, sadə üslubda yazılmış əsərdir. Bu qiymətli əsərdən sonra yaradılmış əczaçılıq ensiklopediyalarının əksəriyyətində Yusif ibn İsmayıla istinad edilirdi.
Adları çəkilən alimlər
qədim dövrdə fəaliyyət göstərən tibb bilicilərindən yalnız bir neçəsi idi. Öz zəmanəsinin mükəmməl
biliklərini mənimsəmiş və tibbin
sonrakı inkişafına yol
açmış onlarla dəyərli təbiblərimiz
var ki, onların irsi haqqında da geniş söz açmağa dəyər.
Azadlıq.- 2013.- 21 avqust.- S. 14.