Segah ustadı “Segah İslam”
«Xanəndələr məclisi»ndən el məclislərinə...
“Mən İslama kamil oxuyan kimi baxıram.
O, ”Yetim Segah"ı elə oxuyur ki, bütün məclisi əlinə
alır. İslamın yaxşı cəhəti odur ki, onun
“Segah”larında Azərbaycan ruhu daha çoxdur". Bu sözləri
vaxtilə xalq şairi Səməd Vurğun İslam Abdullayev
haqqında demişdi.
İslam
Abdullayev həqiqətən də Azərbaycan musiqi mədəniyyətinə
misilsiz töhfələr verən sənətkarlardan biri olub.
Azərbaycan vokal sənətinin və Qarabağ muğam məktəbinin
görkəmli nümayəndələrindən olan sənətkar
“Segah” muğamının təkrarsız ifaçısı
kimi tanınmışdır. Ona görə də xalq
arasında onu Segah İslam deyə çağırıblar.
İslam Əbdül oğlu Abdullayev 1876-cı ilin dekabr
ayında Şuşa şəhərində anadan olmuşdur.
İlk təhsilini şəhər məktəbində
almış, hələ məktəb illərindən musiqiyə
böyük həvəs göstərmişdir. Oğlunun
musiqiyə olan həvəsini hiss etsə də,
atasının ona müəllim tutmaq imkanı yox idi. Lakin bir
təsadüf İslamın musiqi aləminə gəlib
çıxmasına təkan verdi. O, şair Nəvvabın
“Xanəndələr məclisi”nə dəvət olundu.
Azərbaycanın
görkəmli musiqişünası Firudin Şuşinski “Azərbaycan
xalq musiqiçiləri” kitabında yazır ki, İslam
Abdullayev sonralar həmin hadisəni belə şərh edirdi:
“Sərin yaz günlərinin birində atam evimizi təmir
etdirirdi. Ustalar bütün işi qurtardıqdan sonra
böyük, sal bir daşı ikinci mərtəbəyə
qaldırıb pilləkənin başına qoymalı idilər.
Üç usta, atam və mən nə qədər
çalışdıqsa, daşı yerindən qaldıra
bilmədik...
Ustalar tut
ağacının kölgəliyində oturub çay
içir, dincəlirdilər. Bu zaman atam məni
çağırıb dedi:
- Bala, sən
də bizim üçün bir-iki ağız de.
Mən pilləkəndə
oturub “Qarabağ şikəstəsi” oxudum. Bir də nə
görsəm yaxşıdı: darvazamızın ağzı
adamla doludu. Camaatı görəndə utanaraq evə
qaçdım.
Həyətə
yığışanlar atamdan xahiş etdilər ki, mən bir
də oxuyum. Atam əlacsız qalıb dedi:
-
Xahişinizi yerinə yetirərəm, bu şərtlə ki...
- Əbdül
əmi, axı şərtin nədir?
Atam
gülümsəyərək dedi:
- Bu
daşı pilləkənin başına
qaldırasınız.
Gənclər
qollarını çırmayıb, ustaların köməyi
ilə daşı lazım olan yerə qoydular. Atam məni
yanına çağırıb mehribanlıqla dedi:
- İslam,
çıx daşın üstə, camaat üçün
bir şey oxu.
Mən o zaman
təzəcə öyrəndiyim “Qarabağda bir dənəsən”
mahnısını oxudum. Qurtaranda hamı məni
alqışladı. Bir qoca kişi atama dedi:
- Ay Əbdül,
elə deyirsən kasıbam. Bundan da böyük var-dövlət
istəyirsən?".
İlk dəfə Sadıqcanın
oğlunun toyunda...
İslam
Abdullayev öz xatirəsində yazır ki, “Mən Nəvvabın
məclisində ilk dəfə o dövrün məşhur xanəndələrindən
Məşədi İsini, Hacı Hüsünü, Mirzə
Muxtarı, Dəli İsmayılı, Keştazlı Həşimi
dinləmişəm, onlardan dərs almışam. Mən həmin
məclisdə Hacı Hüsüdən ”Segah", Məşədi
İsidən “Mahur”, Keştazlı Həşimdən
“Bayatı-Qacar”, Mirzə Muxtardan “Rast”, Dəli İsmayıldan
“Rahab” və s. muğamları öyrəndim. Lakin özüm
də bilmirəm, nədənsə bu muğamlar içərisində
məni daha çox cəlb edən “Segah” muğamı idi. Rəhmətlik
Sadıq tarını döşünə alan kimi mənim
üçün “Segah” çalardı. Məni dinləyən
usta Hacı Hüsü isə bu muğama yeni-yeni guşələr,
xallar əlavə edib məndən onları təkrar etməyi
tələb edərdi...".
İslam
Abdullayevin xanəndə kimi ilk müstəqil
çıxışı görkəmli tarzən
Sadıqcanın oğlu Əsədullanın toyunda
olmuşdur. Toyun axırıncı gecəsində şair Nəvvab
toyun “padşahı” Əllaf Kərbəlayı
Şükürdən xahiş edir ki, İslamın “Segah”
oxumasına icazə versin. Həmin gecə İslamın
yanıqlı bir səslə oxuduğu “Segah” məclis əhlini,
orada iştirak edən musiqiçiləri heyran edir.
Buradakı ilk çıxışdan sonra İslamın
şöhrəti artır və bundan sonra tez-tez Qarabağ, Gəncə,
Şəki, Şirvan mahallarının el şənliklərinə
dəvət edilir. Artıq onun səsi İran məclislərindən
gəlməyə başlayır və İranın Rəşt
şəhərində məclislərin birində Tehran xanəndələri
Rübabə xanım, Sidqiyyə xanım və Qəmər
Mülük xanım ilə yaxından tanış olur. Həmin
məclisdə İslam Abdullayev tarzən Məşədi
Zeynalın müşayiəti ilə oxuyur. Onun oxuduğu
“Segah” tamaşaçıları heyran qoyur.
F.Şuşinskinin
yenə də yuxarıda adını çəkdiyimiz
kitabında oxuyuruq: “Seyid Şuşinski söyləyərdi
ki, İslam olan məclisdə nə Cabbar, nə Ələsgər,
nə Keçəçi Məhəmməd, nə də mən
”Segah" oxumazdıq. Həqiqətən, belə idi. İslamın
oxuduğu “Segah”, xüsusilə “Yetim segah” nəinki
Zaqafqaziyada, hətta bütün Yaxın Şərqdə məşhur
idi. Məhz buna görə də, xalq onu “Segah İslam”
adlandırmışdı".
Böyük
müğənni Bülbül də İslam Abdullayevin
ifaçılıq qabiliyyətinə yüksək qiymət
vermişdir: “İslam fars qəzəli oxumazdı. O, Azərbaycan
şairlərindən, xüsusilə Füzulinin və Zakirin
qəzəllərini oxuyardı. ”Segah"ı o qədər
gözəl oxuyardı ki, ona qulaq asdıqca adamın ürəyi
titrəyirdi...".
1901-1905-ci illərdə
İslam Abdullayev tarzən Qurban Pirimovla birlikdə Qarabağ,
Gəncə məclislərində çıxış
etmişdir. Qurban Pirimov deyirdi ki, Mən birinci dəfə məclisdə
İslamla çıxış etmişəm. İslamın
“Segah”ına söz ola bilməz. O, “Yetim segah”ı oxuyanda elə
bil dağı-daşı dilə gətirirdi.
“Segah” onun təxəllüsü oldu
İslam
Abdullayevin “Segah”ı həmin dövrün gənc xanəndələri
üçün məktəb olub. Təsadüfi deyildir ki, o
zaman gənc xanəndələrdən Əsgər Qurbanov, Cəmil
Məmmədov, Bülbül, Xan Şuşinski, sonralar isə
Zülfü Adıgözəlov, Həşim Kələntərli,
Sürəyya Qacar və başqaları “Segah” oxuyarkən məhz
İslam Abdullayevi təqlid ediblər.
F.Şuşinskinin
həmin kitabından: Seyid Şuşinski xatirələrində
belə bir maraqlı əhvalat söyləyir: “Bir gün mən
Ağdaşda toy məclisində olarkən məndən
”Segah" oxumağı xahiş etdilər. Mən camaatın
xahişini yerinə yetirərək “Mirzə Hüseyn
segah”ı oxudum. Mən “Segah”ı oxuyub qurtaran kimi dinləyicilərdən
biri mənə müraciət etdi:
- Ağa, biz
“Segah” istəyirik.
Mən belə
güman etdim ki, o, “Zabul Segah”ı oxumağımı istəyir.
Mən onu da oxudum. Lakin gördüm ki, tamaşaçılar
yenə razı qalmadılar. Vəziyyəti belə görən
tarzən Rzabala mənə dedi:
- Ağa, yəqin
bunlar “Yetim Segah”ı istəyirlər.
Mən:
- Neynək
onda tarı köklə.
Mən “Yetim
Segah”ı da oxuyub başa vuranda məclisdə əyləşən
bir ağsaqqal dilləndi:
- Ağa, sən
nə cür “Segah” oxuyursan ki, orada “Keçər qürbətdə
ömrüm ah ilə, bir həmzəbanım yox” sözlərini
eşitmirik?
Mən həmin
dəqiqə dərk etdim ki, məclis hamılıqla
İslamın “Segah”ını oxumağımı istəyir. Təzədən
“Yetim Segah”ı başladım və İslamın həmişə
oxuduğu şair Qumrinin məşhur qəzəllərindən
istifadə etdim. Məclisi görünməyən
alqış və razılıq sədaları
bürüdü. Onda mənə aydın oldu ki, nə təhər
deyərlər: “Qara qızın dərdi var imiş”, yəni
tamaşaçıların dərdi adicə “Segah” yox, məhz
İslamın “Segah”ını dinləmək dərdi
imiş".
İslam Abdullayev bir müddət məşhur
tarzənlərdən Məşədi Zeynal, Məşədi
Cəmil Əmirovla, sonralar isə Şirin Axundovla birlikdə
çalıb-oxuyub. O, 1910-1915-ci illərdə “Sport-Rekord” və
“Ekstrafon”, “Primer-Rekord” aksioner cəmiyyətlərinin dəvəti
ilə səsini qrammofon valına yazdırmışdır. O,
“Yetim Segah”, “Bayatı-Kürd”, “Kürdü-Şahnaz”,
“Bayatı-Qacar”, “Şüçtər”, “Mahur-hindi”, “Şikəsteyi-fars”,
“Çalpapaq”, “Səttarxan”, “Süsən sünbül”,
“Axşam oldu” və sair muğam, təsnif və el
mahnılarını son dərəcə orijinal, lirik tonla
oxumuşdur.
Görkəmli
sənətkar İslam Abdullayev 1964-cü ildə 88
yaşında Bakıda vəfat edib.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 3-4 fevral.- S.14.