“Oxu tar, nəğməni su kimi alışan ruhuma çiləyim...”
Falaqqadan qaçdı, musiqiyə
bağlandı...
Mirzə Mənsur Azərbaycanın
görkəmli tarzənlərindən biri olmuşdur. O, musiqi
tariximizdə həm gözəl tar müəllimi, həm də
muğamların mahir bilicisi kimi tanınır. O, ömrünün
60 ilini musiqi sənətinə həsr etmişdir. Tarzən
Mirzə Mansur Mirzə Sadıq Əsəd oğlunun
ifaçılıq ənənələrindən bəhrələnmişdir.
Mirzə Mansur “Rast”, “Şur”, “Segah”, “Mahur-hindi” və s.
muğam dəstgahlarını ustalıqla çalmış,
muğam nəzəriyyəçisi kimi tanınmışdır.
Mansur Məşədi
Məlik oğlu Mansurov 1887-ci ildə Bakı şəhərində
anadan olmuşdur. 11 yaşında ikən valideynləri onu mədrəsəyə
qoyur və o, burada fars dilini mükəmməl öyrənir.
Lakin kiçik yaşlarından musiqi Mansurun qəlbini fəth
etmiş, sehrləmişdi. Bir gün dərs zamanı Mansur
taxta parçasını tar kimi tutub, ağzında “Uzundərə”
havasını yamsıladığına görə molla onu
falaqqaya saldırmışdı. Bu hadisədən sonra Mansur
mədrəsədən qaçır və bir daha geri
qayıtmır. Beləliklə, Mansur birdəfəlik taleyini
musiqiyə bağlayır. Bu da təsadüfi deyildi. Onun
atası Məşədi Məlik musiqi aləmi ilə sıx
bağlı olmuşdur. Mansur evlərində tez-tez
keçirilən Bakı muğam məclislərində
yetişmiş, musiqiçi olmaq qərarına gəlmişdir.
Məşədi Məlikin təşkil etdiyi məclislərdən
təkcə görkəmli musiqiçilər
faydalanmamış, həm də Seyid Əzim, Xurşudbanu Natəvan,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev kimi məşhur şair
və ədiblərimiz onunla yaxın əlaqədə
olmuş, onun şəninə şeirlər yazmışlar.
Bu məclislər XIX əsrin ikinci yarısında bir növ
“Xalq konservatoriyası” rolunu oynayıb. Bu musiqi ocağı bir
həyat məktəbi olub. Buradakı maraqlı söhbətlər,
incə, şirin çalğılar balaca Mansurda da musiqiyə
böyük həvəs aşılamışdır.
O, həm də
kiçik yaşlarından atasının tar, kamança,
tütək, böyük qardaşı Məşədi
Süleymanın tar, anası Soltan Bəyimin isə saz
çaldığını görmüşdü. Belə
bir mühitdə böyüyən Mansurun musiqiyə
böyük həvəsi təbii idi.
Mirzə
Mansur özü sonralar uşaqlıq illərini xatırlayarkən
deyirdi: “Mənim 15 yaşım olanda atam mənə bir qoltuq
sazı aldı. Mən öz-özümə saz
çalmağı öyrənir, qardaşım
Süleymanın tarını da götürüb hərdən
bir oyun havalarını çalardım. Atam musiqişünas,
həm də qonaqpərəst olduğundan Bakıya gələn
musiqiçilər bizim evimizə düşərdilər.
Hacı Hüsü, Məşədi İsi, Mirzə Sadıq
(Sadıqcan), Əbdülbaqi kimi məşhur sənətkarlar
Bakıya toy məclislərinə dəvət olunanda həftələrlə
bizdə qalardılar. Bizim evə Bakıda yaşayan xanəndə
Baladadaş, tarzən Zeynal, Lazar, Mirzə Fərəc,
kamançaçı Qosti və başqaları da tez-tez gələr,
çalıb-çağırardılar. Mən hələ
uşaq yaşlarından bu görkəmli sənətkarların
çalıb oxumağını dinlərdim, bu getdikcə məndə
musiqiyə olan həvəsimi artırardı. Mənim ilk tar
müəllimim Mirzə Fərəc olmuşdu. Doğrudur,
Mirzə Fərəc Sadıq, Lazar, Zeynal kimi məşhur
çalan deyildisə də, musiqi elminə dərindən bələd
idi. O mənə tar çalmağı öyrətməklə,
həm də muğamların adları, onların mənası,
hissə və şöbələri haqqında maraqla
danışardı...”.
Tar sinfi üçün ilk muğam
tədris proqramı...
1920-ci ildən sonra Mirzə Mansur Şərq konservatoriyasında, 1923-cü ildə
isə Üzeyir Hacıbəyovun təşkil
etdiyi Azərbaycan Dövlət Türk Musiqi Məktəbində
tar dərsi demişdir.
1926-cı ildə musiqi
texnikumu konservatoriya ilə birləşəndən
sonra Mirzə Mansur konservatoriyaya dəvət edilmiş, burada 20 il, 1946-cı ilə qədər müəllimlik etmişdir.
O, istedadlı bir tar müəllimi kimi musiqi kadrlarının hazırlanmasında yaxından
iştirak etmişdir.
Mirzə Mansur Üzeyir
Hacıbəyovun təşəbbüsü
ilə tar sinfi üçün ilk muğam
tədris proqramını
tam tərtib etmişdir.
Firudin Şuşinskinin “Azərbaycan xalq musiqiçiləri” kitabında
oxuyuruq: “1934-cü ildə
Üzeyir Hacıbəyovun
Mirzə Mansura verdiyi xasiyyətnamə onun pedaqoji və musiqiçilik fəaliyyəti
haqqında aydın təsəvvür yaradır.
Üzeyir Hacıbəyov
yazırdı: ”Bununla mən təsdiq edirəm ki, Mənsur Mənsurov 1926-cı ildən
indiyə kimi Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında tar müəllimi
vəzifəsində çalışır.
Bu dövr ərzində
yoldaş Mansurov bir tar müəllimi kimi özünü ən işgüzar, ən yüksək ixtisas sahibi kimi göstərmişdir.
Bundan əlavə, o, tələbələr
tərəfindən muğamların
bədii cəhətdən
düzgün çalınmasına,
kamil öyrənilməsinə
böyük əmək
sərf etmişdir.
Yoldaş Mansurov eyni zamanda xalq çalğı
alətləri üçün
proqram tərtib edilməsində, tarın
və başqa alətlərin yenidən qurulmasında, onların gözəl səslənməsi
tədbirlərində fəal
iştirak etmişdir.
Bütün müəllimlik fəaliyyəti
illərində yoldaş
Mansurov özünü
fəal və hörmətli bir pedaqoq kimi göstərmişdir".
Mirzə Mənsur professional bir tarzən kimi musiqi məclislərində,
teatr tamaşalarında
və “Şərq konsertləri”ndə çıxış
etməmişdi, həmdə
o, el şənliklərində həvəskar xanəndə
olan tacir Ağa Səid oğlu Kəblə Ağa Balanı tarda müşayiət etmişdi.
Mirzə Mansurun ifasından 1930-cu illərin
ortalarında gənc bəstəkarlar Tofiq Quliyev və Zakir Bağırov “Rast”, “Dügah” və “Zabul” muğamlarını ilk dəfə
nota salmışlar. 1940-cı
ildə Mirzə Mansur
Mansurova Azərbaycanın
“Əməkdar incəsənət
xadimi” fəxri adı verilmişdir.
Böyük ustad tarzənin
məktəbi
Azərbaycanın bir çox
istedadlı bəstəkar
və musiqiçiləri
- Səid Rüstəmov,
Xurşid xanım Ağayeva, Ənvər Mansurov (Mirzə Mansurun oğlu), Rəşid Əfəndiyev
və b. Mirzə Mansurun yetirmələridir.
Mirzə Mənsur eyni zamanda şair
ürəkli sənətkar
idi, onun bir çox qəzəl qoşmaları
da vardır. Yenə də Firudin Şuşinskinin yuxarıda
adını çəkdiyimiz
kitabından: “Qocaman tarzən Mirzə Mansurun İçərişəhərdəki otağı musiqi muzeyini xatırladırdı. Otağın divarlarını adlı-sanlı
sənətkarların şəkilləri
bəzəmişdi. Son
dərəcə mehriban,
qonaqpərəst olan sənətkarın qapıları
hamının üzünə
açıq olardı.
Gənc tarzənlər tez-tez onun yanına gələrdilər. Mirzə
Mansur gənclik illərində
olduğu kimi, qoca vaxtında da ”Rast", “Bayatı-İsfəhan” muğamlarını
özünəməxsus ustalıqla
çalar, öz təcrübəsini gənclərə
öyrədər, onlara
məsləhətlər verərdi.
O, “Mahur-hindi” muğamını
çalanda adama elə gəlirdi ki, tarı 30-35 yaşlarında olan bir tarzən sanballı mizrabları, iti barmaqları ilə dindirir. Xüsusilə, tarın singənə simlərində
Sadıqcanın mizrablarını
vuranda adamı məftun edərdi...".
Qeyd olunduğu kimi Mirzə Mansur Ü.Hacıbəyovun yaxın
məsləkdaşı olmuşdur. O, 1925 ildə muğamat dərsləri üzrə ilk proqramın
yaradılması prosesində
yaxından iştirak etmişdir. Eyni zamanda, Mirzə
Mansur Ü.Hacıbəyovun təşəbbüsü ilə
tar alətini təkmilləşdirmişdir.
Onun yeni quruluşda hazırladığı
tar aləti Paris və
İstanbul incəsənət sərgilərində nümayiş
etdirilmişdir.
Mirzə Mansurun oğlu Ənvər Mansurov atasının ən istedadlı tələbələrindən olub. Ənvər Mansurov Böyük
Vətən müharibəsinin
ilk günlərində Brest qalasının müdafiəçilərindən
biri kimi qəhrəmanlıqla həlak
olub.
Görkəmli tarzən və müəllim olan Mirzə Mənsur 1967-ci ildə vəfat etmişdir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 12 fevral.- S.14.