“Leyli və Məcnun”dan
əvvəl və sonra...
Yüz il əvvəl
Bakıya gələn «yad musiqi»
Azərbaycanda milli
operanın tarixi dahi bəstəkarımız Üzeyir
Hacıbəylinin “Leyli və Məcnun” operası ilə
başlanır. Təkcə Azərbaycanda deyil, bütün
Şərq dünyasında önəmli olan bu hadisə
müsəlman mədəniyyət tarixində yeni bir mərhələ
idi. Amma Bakıya opera bu unikal əsərin yaranmasından bir
xeyli əvvəl ayaq açmışdı.
Hələ
uzaq tarixdən bəri bu qaynar qanlı insanların
yaşadığı paytaxt şəhərində xüsusi
musiqi həvəskarları vardı. O zamanlar bir müsəlman
ölkəsi üçün “yad” sayılan opera musiqisinin
bura gəlib çıxması da təsadüfi deyildi. Bəli,
Bakıda ilk opera musiqisi 1889-cu ilin mayında səslənib.
Paytaxtımıza yeni səs gətirən bu əsər N.Verstovskinin “Askoldova
moqila” operası idi. Onu qastrol səfərində olan
D.A.Aqrenyev-Slavyanskin kapellası ifa edirdi. Rusiyanın müxtəlif
şəhərlərində, o cümlədən Avropa, Amerika, Asiya və Afrikada da tanınan qrup xeyli məşhur
idi.
Teatr
tarixçilərinin araşdırmalarından məlum olur ki,
eyni zamanda, 1889-cu ilin dekabrında Tbilisi opera artistlərinin
Bakıya qastrol konsertləri olmuşdur. Burada 19 gün ərzində
19 tamaşa göstərilmişdir ki, onlardan 15-i qərbi
Avropa və rus bəstəkarlarının
əsərləri idi. Tamaşaların nümayişi
üçün Tbilisidən orkestr, xor, balet və
dekorasiyalarla birgə bütün truppa heyəti paytaxta gəlmişdi.
Həmin tamaşalar haqqında “Kaspi” qəzeti
yazmışdı: “Bakıya operanın gəlişi bir daha
sübut etdi ki, zəka, duyğu və zövq
üçün teatr nə dərəcədə vacibdir”.
Ana vətəni
qərb sayılan opera musiqisinin müsəlman ölkələri
sırasında Azərbaycana yol açması və
özünə xeyli pərəstişkar toplaması təsadüfi
deyildi. O dövrdə Bakıda həm milli mədəniyyətlə,
həm də qərb mədəniyyəti ilə yaxından
maraqlanan böyük bir ziyalı təbəqəsi yetişməkdə
idi. Heç şübhəsiz ki, dahi Üzeyir bəyin belə
bir mühitdə milli dəyərlərə əsaslanan
yüksək səviyyəli bir yeni musiqi nümunəsi
yaratması da təsadüfi deyildi...
Teatr tədqiqatçılarının
araşdırmalarından çıxış edən
“Vikipedia” yazır ki, 90-cı illərdə Bakının teatr
həyatı bir çox kollektivlərin qastrol səfərləri
ilə canlanmaqda idi. “Tiflis opera
truppası, Peterburq balet artistləri truppası, V.N.Lyubimovun
truppası, məşhur opera müğənniləri - F.İ.Şalyapin,
N.N.Fiqner, E.K.Mravina, D.Borqi, L.Nikitina, A.V.Sekar-Rojanski və b. 1900-cü
ildən başlayaraq, Bakıya demək olar ki, hər il (1901 və
1913-cü illərdən başqa) opera truppaları gəlirdi.
Onlardan ən əhəmiyyətliləri (1904)
A.A.Eyxenvaldın (1910) və D.X.Yujinanın (1912) truppaları
idi. Bundan başqa, o dövrdə Peterburqun Mariinski teatrının
məşhur ”ulduzlar"ı - O.İ.Preobrajenski, L.Q.Kyakşt,
Y.N.Sedova və b. iştirak etdiyi balet truppasının
qastrolları çox nadir hal sayılırdı".
Opera
teatrı ilə musiqimizdə yeni era...
Məlum olduğu kimi, Bakıda 1883-cü
ilin 27 noyabrından etibarən H.Z.Tağıyev teatrı
(indiki Musiqili Komediya Teatrı) fəaliyyətə
başlamışdı. Amma teatr sahibkarları maddi
maraqları nəzərə alaraq, yalnız operetta və
dramatik tamaşalara üstünlük verir, tamaşalar
üçün opera truppalarını dəvət etmirdilər.
Buna görə də, həmin opera
tamaşaları yenidən təchiz edilmiş sirk səhnəsində
keçirilirdi. Yaranan problemi aradan qaldırmaq və yeni musiqiyə
qucaq açan Bakıda peşəkar səhnə məsələsini
həll etmək üçün önəmli bir addım
atıldı. 1911-ci il fevralın 28-də sənaye
sahibkarları olan Mailov qardaşlarının vəsaiti
hesabına mühəndis N.Q.Bayev tərəfindən
tikilmiş Böyük opera teatrının binası
açıldı.
Qeyd etdiyimiz kimi, Azərbaycanda peşəkar
musiqinin gələcək inkişafını şərtləndirən
bu amillər Şərqdə ilk opera əsərinin
yaranmasına əsas verdi. 1908-ci il dahi bəstəkarımız
Üzeyir Hacıbəylinin "Leyli və Məcnun"
muğam operası ilə tarixə yeni bir ilk olaraq
düşdü. Bu gözəl opera tamaşasının necə
çətinliklər hesabına təqdim olunması və
necə böyük səs gətirməsi haqqında dəfələrlə
yazılıb.
Yarandığı tarixdən 100 ildən
artıq vaxt keçməsinə baxmayaraq, zərifliyini və
gözəlliyini saxlayan bu əsərə tamaşa etməyən
tapılmaz hər halda. Bu böyük uğur eyni zamanda
xüsusi bir mərhələnin başlanğıcı
olaraq, çox sayda yeni əsərlərin yaranmasına yol
açdı. Bu operanın ardınca Üzeyir bəy “Şeyx
Sənan” (premyerası - 1909), “Rüstəm və Zöhrab”
operalarını (premyerası 1910), “Ər və arvad” musiqili
komediyasını (premyerası - 1911)[, “Şah Abbas və
Xurşud Banu” (premyerası - 1912), “Əsli və Kərəm”
(premyerası - 1912), “Harun və Leyla” operalarını (1915-ci
il) yazdı. Böyük bəstəkarın ən unudulmaz əsərlərindən
biri də 1913-cü ildə səhnəyə qoyulan
“Arşın mal alan” musiqili komediyası oldu.
Bəstəkarın inqilabdan əvvəl
Zaqafqaziya, Orta Asiya və Rusiyanın bir çox şəhərlərində
ən çox nümayiş olunan əsəri bu
sayılır. Bundan başqa, həmin dövrdə
“Arşın mal alan” gürcü, rus, tatar, özbək, fars,
türk dillərinə tərcümə edilmişdi. Daha
sonralar isə polyak, bolqar, çin, ərəb, fransız və
başqa dillərə tərcümə olundu.
Ümumiyyətlə, Azərbaycanda peşəkar
musiqinin inkişafına geniş üfüqlərin
açılması və stimul yaranması böyük
maarifçi Ü.Hacıbəyovun adı ilə
bağlıdır. O, həmçinin 1921-ci ildə təşkil
edilmiş Azərbaycan teatrlarının bədii səviyyəsinin
yüksəldilməsi üzrə Şuranın üzvü
olaraq milli musiqinin inkişafına böyük dəstək
vermişdir. Ü.Hacıbəyli 1925-ci ildə teatrın yenidən
qurulması məqsədilə rus və Azərbaycan opera
truppalarının vahid bir kollektivdə birləşdirilməsinə
imkan yaratmışdır. Həmin kollektiv indiki M.F.Axundov
adına Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet
Teatrının əsasını təşkil etmişdir. Məlum
olduğu kimi, Azərbaycanın musiqi həyatına xüsusi
tarixi hadisə kimi daxil olan daha bir qiymətli əsər də
“Koroğlu” operasıdır. İlk tamaşası 1937-ci ildə
göstərilən bu əsər bəstəkarın yaradıcılığında
zirvə nöqtəsi idi.
Opera yazan yeni müəlliflər
nəsli
Azərbaycan
musiqisinə misilsiz töhfələr verən Ü.Hacıbəylinin
ardınca başqa müəlliflər də bu sahədə
özünü sınamağa cəsarət tapdı. Bu
dövrdə yaranan uğurlu əsərlər sırasına Müslüm Maqomayevin "Nərgiz"
operasını (1935), R.M.Qliyerin “Şahsənəm”
operasını qeyd etmək olar. Artıq 40-cı illərdən
etibarən repertuarda Niyazinin "Xosrov və
Şirin" operası, C.Hacıyev və Q.Qarayevin “Vətən”
operası, Ə.Bədəlbəylinin “Nizami” operası
görünür. Daha sonralar, 1953-cü ildə F.Əmirova
uğur gətirən “Sevil” operası tamaşaya
qoyulmuşdur.
Operamızın
belə bir uğur yolu ilə inkişaf edən tarixinə
sonrakı illərdə fərqli müəlliflərin
müxtəlif mövzularda operaları daxil olub.
Yarandığı dövrdə teatrın repertuarında
öz yerini alan bu əsərlər sırasında
Ş.Axundovanın “Gəlin qayası”, S.Ələsgərovun
“Bahadur və Sona”, “Solğun çiçəklər”,
C.Cahangirovun “Xanəndənin taleyi” və “Azad”, V.Adıgözəlovun
“Ölülər”,"Natavan", R.Mustafayevin “Vaqif”,
Z.Bağırovun “Aygün”, N.Əliverdibəyovun “Cırtdan”,
İ. Məmmədovun
“Tülkü və alabaş”, L.Vaynşteynin “Zoluşka” və
“Çəkməli pişik” operaları var.
Zaman-zaman
xüsusi çətinliklərlə üzləşsə də,
Azərbaycan operası hazırda şərq
dünyasının ən güclü qollarından biri
sayılır. Bu gün teatrın səhnəsində həm
milli, həm də xarici bəstəkarların əsərləri
oynanır. Təəssüf ki, musiqi tariximiz üçün
inkişafa stimul verən yeni operaların yaranması sahəsində
bir boşluq hökm sürür. Bu boşluğun yeni gözəl
əsərlərlə doldurulması bütün musiqisevərlərin
arzusudur.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 2 iyul.- S.14.