Fəlsəfi
fikir tariximizdə Qasımov imzası
Ömər Xəyyamın
fəlsəfi dünyasını öyrənən alim
Azərbaycan elminin
inkişafında böyük xidmətlər göstərmiş
görkəmli şəxsiyyətlərdən biri də fəlsəfə
elmləri doktoru, professor Mehbalı Qasımov olub. Görkəmli
alim-filosof olan Mehbalı Qasımov eyni zamanda ölkənin ictimai-siyasi həyatında
önəmli rol oynamış şəxsiyyətlərdən
biri idi.
Alim
o zamankı Azərbaycan SSR Nazirlər Soveti yanında Ali və
Orta İxtisas
Təhsili Komitəsinin ictimai elmlər şöbəsinə
başçılıq etməklə yanaşı, SSRİ Ali
Attestasiya Komissiyasının fəlsəfə elmləri
bölməsinin, “Azərbaycan kommunisti” jurnalının və
bir sıra elmi jurnalların redaksiya heyətinin üzvü idi. Fəlsəfə
elminə verdiyi əvəzsiz töhfələrə,
ictimai-siyasi fəaliyyətinə görə görkəmli
alim əməkdar elm xadimi kimi yüksək fəxri ada layiq
görülmüşdü.
Mehbalı
Məhəmməd oğlu Qasımov 1906-cı il may
ayının 18-də Naxçıvan MR Culfa rayonunun
Xoşkeşin kəndində anadan olmuşdur. İlk təhsilini
Naxçıvan Kənd Təsərrüfatı Texnikumunda
alan Mehbalı Qasımov 1932-ci ildə Moskva Tarix-Fəlsəfə
İnstitutunun
fəlsəfə fakültəsinə daxil olub və 1937-ci ildə təhsilini
başa vurub. Respublikanın müxtəlif ali məktəblərində
dialektik və tarixi materializmdən dərs deyən Mehbalı Qasımov 1940-cı ilin
mart ayında ordu sıralarına
çağırılıb. Müharibənin son günlərinədək
cəbhə bölgələrində olan Mehbalı Qasımov
mayor rütbəsində ordudan tərxis olunub.
1945-ci
ilin ortalarından Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının
Fəlsəfə İnstitutunun
elmi əməkdaşı kimi fəaliyyətə başlayan
Mehbalı Qasımov 1946-cı ildə “Ömər Xəyyamın
fəlsəfi dünyagörüşü” mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə edib.
“Vikipedia”nın
yazdığına görə 1950-1962-ci illərdə Azərbaycan
Dövlət Universitetində (indiki BDU) fəlsəfə
kafedrasının müdiri vəzifəsində işləyib.
Azərbaycan fəlsəfi, ictimai-siyasi və
estetik fikir tarixi sahəsində sanballı tədqiqatlar aparıb, “Ömər
Xəyyam rübailərində materializm” (1947), “V.Q.Belinski XIX əsr
rus klassik fəlsəfəsinin görkəmli nümayəndəsidir”
(1950), “M.F.Axundov və XIX əsr rus inqilabi-demokratik
estetikası” (1954) kimi əsərləri elmi ictimaiyyət
tərəfindən böyük maraq və rəğbətlə
qarşılanıb. 6 cildlik “Fəlsəfə tarixi”nin müəlliflərindən
olub.
“Rusiyanın
XIX əsr qabaqcıl ideyalarının Azərbaycanda ictimai
fikrin inkişafına təsiri” adlı doktorluq
dissertasiyası yazan Mehbalı Qasımov 1956-cı ildə
Moskvanın fəlsəfə ictimaiyyəti
qarşısında dissertasiyanı müvəffəqiyyətlə
müdafiə edərək, fəlsəfə elmləri doktoru
dərəcəsi alıb.
Alimin maraqlı tədqiqat
işləri
Mehbalı
Qasımov filosof kadrların yetişməsində də
böyük xidmətlər göstərmişdir. Görkəmli alim kafedrada aspirantlarla yanaşı,
dissertantların da elmi-tədqiqat işlərinə cəlb
olunmasına şərait yaradırdı. Bu illər ərzində
Azərbaycan Elmlər Akademiyasının fəlsəfə
bölməsinə də rəhbərlik edən Mehbalı
Qasımov istedadlı gənclərin yetişməsinə
qayğı göstərməklə bərabər, SSRİ
Elmlər Akademiyasının Fəlsəfə İnstitutu
və M.V.Lomonosov adına Moskva Dövlət Universitetinin
aspiranturasına azərbaycanlı kadrlar göndərirdi. Məhz
onun xüsusi diqqəti və qayğısı altında
qısa müddətdə 40-dan artıq elmlər namizədi və
elmlər doktoru yetişmişdi. Bir çox görkəmli
filosof alimlərimiz Mehbalı Qasımovun tələbələri
olub.
Mehbalı
Qasımov elmin, təhsilin və mədəniyyətin,
ümumən həyatın müxtəlif sahələrində
yüksək istedadlı gəncləri görmək,
onları qiymətləndirmək və öz qabiliyyətlərini
göstərib, yüksək səviyyəyə qalxmaları
üçün şərait yaratmağı vacib hesab edirdi.
O, eyni
zamanda mənsub olduğu xalqın, millətin qəm və kədərini,
dərd və qüssəsini, uğur və sevincini öz sinəsində,
qəlbində gəzdirən əsl ziyalı idi. O, öz əsərlərində
xalqımızın böyüklüyünü və
müdrikliyini vəsf edirdi.
Görkəmli filosof M.Qasımov “Azərbaycan estetik fikir
tarixindən” monoqrafiyasında məhz bu məsələləri
ön plana çəkmişdi.
Ümumiyyətlə,
Mehbalı Qasımovun Azərbaycan ictimai fikir tarixinin
yazılması irəli sürdüyü elmi konsepsiyanın
mahiyyəti ondan ibarət idi ki, hər bir xalqın ictimai-fəlsəfi
fikri özünəməxsusdur və çox qədim
köklərə bağlıdır. Bütün
bunlarla yanaşı digər xalqlardakı bəşəri
fikirlərin öyrənilməsi milli fəlsəfənin
qarşılıqlı şəkildə formalaşması və
zənginləşməsinə təsir edir ki, bütün
bunlara tarixilik prizmasından təbii və sistemli yanaşmaq
lazımdır. Bu baxımdan Azərbaycan xalqının
milli təfəkkürü Şərq və Qərb fəlsəfi
fikir tarixində qabaqcıl yer tutur.
Professor
Həmid İmanov
Mehbalı Qasımovu belə xatırlayır: “Mehbalı
müəllim bizə Azərbaycanın ictimai fikir tarixindən
mühazirə kursu oxuyarkən onun rəğbətini
qazanmışdım və professor məni aspiranturada saxlamaq
istədiyini bildirmişdi. Lakin o vaxtlar partiya üzvü
olmayan adamın fəlsəfə üzrə aspiranturaya qəbul
imtahanı vermək və qəbul olunmaq hüququ yox idi. Mən
İranda
yaşayan dayıma görə partiyaya qəbul edilmədiyimi
ona bildirdikdə Mehbalı müəllim bu problemi, çətinliklə
də olsa, həll etdi və mən aspiranturaya uğurla imtahan
verdim”.
Mehbalı
Qasımov istedadına inandığı gənclərlə
müəllim-tələbə münasibətlərindən
daha çox dost, yoldaş, ata-oğul münasibəti qururdu.
Həsən Şirəliyev, Vəli Nəsirov, Adil Nəcəfov,
İzzət
Rüstəmov və onlarla gənc həmişə onun
qayğısını hiss edib.
Xatirələrdə
yaşayan filosof
Professor
İzzət
Rüstəmov: “Mehbalı müəllim hamının sevdiyi və
çox adamların həsəd apardığı bir filosof,
işıqlı şəxsiyyət idi. Mən kafedrada laborant
işləyirdim. Mehbalı müəllimin şəxsi
nüfuzu və təşəbbüsü sayəsində o
vaxt mənə 2 otaqlı mənzil verildi. 17 il həmin mənzildə
yaşadım. O, filosoflar ordusunun baş sərkərdəsi
idi”.
Filologiya
elmləri doktoru, professor Yavuz Axundlu da M.Qasımovu ehtiramla
xatırlayır: “Saf, təvazökar, xeyirxah, qayğıkeş,
dostluğa səmimi, haqqın, ədalətin tərəfdarı
və qoruyucusu olan Mehbalı Qasımov həm də
böyük vətəndaş, xalqını və millətini
sevən bir ziyalı idi. O, ədaləti və doğrunu,
özünün mənafeyinə ziyan vuran halda da, müdafiə
edərdi. Bu böyük insan həmişə elmə, vətənə
həqiqi xidmət nümunəsi sayılacaq”.
Mərhum
tarixçi-alim, el ağsaqqalı Əli Əliyevin “Əlincə
yaddaşı” kitabındakı xatirələri də maraq
doğurur: “Mehbalı təkcə fəlsəfəni deyil,
tarixi, ədəbiyyatı, siyasəti də dərindən bilən
universal, sanballı şəxsiyyət idi. Azərbaycanın ədib
və şairləri arasında Hüseyn Cavidi daha çox
mütaliə edir, ”Şeyx Sənan"ı əzbər
bilirdi...
Mehbalı
bu dünyadan gileyli köçdü. Stalin-Bağırov
irtica rejimi onun sinəsinə dağ çəkmişdi. Indi
məni yandıran odur ki, bu böyük şəxsiyyət
SSRİ-nin dağılmasını, doğma Azərbaycanın
müstəqillik qazanmasını görə bilmədi..."
Mehbalı Qasımov 1963-ci ilin iyul
ayında dünyasını dəyişib.
Yaşasaydı, elmə, fəlsəfə
tarixinin öyrənilməsinə hələ çox dəyərli
töhfələr verə bilərdi. Ancaq
onun gördüyü işlər və yazdığı
samballı əsərlər də onun yaddaşlarda əbədi
yer tutmasına, adının ölməz şəxsiyyətlər
sırasına düşməsinə kifayət etdi. Müdriklik, xeyirxahlıq unudulmadığı kimi,
bu keyfiyyətlərə malik şəxsiyyətlər də
yaddaşlardan silinmir. Fəlsəfə
elmləri doktoru, professor, əməkdar elm xadimi Mehbalı
Qasımov məhz belə şəxsiyyətlərdən idi.
Professor Həmid İmanovun dediyi kimi:
“Mehbalı müəllim öz mərdliyi, möhkəm iradəsi,
cəsarəti, həssaslığı, ətrafındakı
adamlara qarşı diqqətli olması və təbii ki,
yüksək elmi və dərin fəlsəfi savadı ilə
seçilirdi. Müdrik məsləhətləri
ilə hamıya doğru yol göstərir, çətin vəziyyətlərdə
kömək edirdi. O, müdrik və kamil bir filosof
ömrü yaşadı”.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.-
2013.- 22 iyul.- S.14.