Şuşanın “Dostluq məclisi”ni yaradanlardan biri
«Məclisi-üns» və Mirzə Rəhim Fəna
Məlum
olduğu kimi, Azərbaycan poeziyasının
inkişafında müxtəlif
dövrlərdə yaranmış ədəbi məclislərin
rolu böyük olmuşdur. Belə məclislər zaman-zaman təkcə
Bakıda deyil, müxtəlif şəhərlərdə fəaliyyət
göstərmiş və bir çox şairlərin
tanınmasında xüsusi rol oynamışdır. Belə ədəbi
məclislərin meydana çıxması baxımından ən
məhsuldar dövr XIX əsr hesab oluna bilər. Bu dövrdə
Gəncədə (sonralar Tiflisdə) “Divani-hikmət”,
Bakıda “Məcməüş-şüəra”,
Şamaxıda “Beytüs-Səfa”, Qubada “Gülüstan”, Lənkəranda
“Fövcül-füsəha”, Qarabağda “Məclisi-üns” və
“Məclisi-fəramuşan” adlanan ədəbi məclislər
Azərbaycandan kənarda da çox məşhurlaşmışdır.
Qubadakı “Gülüstan” ədəbi
məclisinə Abbasqulu ağa Bakıxanov Qüdsi,
Ordubaddakı “Əncüməni-şüəra”ya (“Şairlər
məclisi”) Fəqir Ordubadi, Lənkərandakı
“Fövcül-füsəha”ya (“Gözəl danışanlar dəstəsi”)
Mirzə İsmayıl Qasir, Şamaxıdakı “Beytüs-Səfa”ya
(“Səfanın evi”) Seyid Əzim Şirvani, Bakıdakı “Məcməüş-şüəra”ya
(“Şairlər toplusu”) Məhəmməd ağa Cümri, Gəncədəki
(sonralar Tiflisdə) “Divani-hikmət”ə Mirzə Şəfi
Vazeh, Şuşada fəaliyyət göstərən “Məclisi-üns”
poetik məclisinə Xurşudbanu Natəvan, “Məclisi-fəramuşan”a
(“Unudulmuşlar məclisi”) isə Mir Möhsün Nəvvab
başçılıq edirdi. Poetik məclislər arasında
sıx əlaqə mövcud idi və şairlər bir-biri ilə
yazışırdılar. Ədəbi məclislər
keçmişdə şah saraylarına mənsub olsa da, XIX əsrdə
Bakı, Gəncə, Şamaxı, Şuşa, Quba və digər
şəhərlərdə müstəqil fəaliyyət
göstərən ədəbi məclislər xalqın
ayrı-ayrı təbəqələrini əhatə
etmişdir. Bu məclislərdə əsasən zəhmətkeş
kütlələrə mənsub olan şairlər
toplanmışdı. Onların şeirlərində ictimai
motivlər müəyyən yer tuturdu.
Belə məclislərdən olan “Məclisi-üns”
(“Dostluq məclisi”) ədəbi məclisi 1864-cü ildə
Şuşada şair Mirzə Rəhim Fənanın təşəbbüsü
ilə təşkil edilmişdi. Məşğələləri
şair Hacı Abbas Agahın evində keçirilən bu məclisin
əvvəllər dörd üzvü var idi. Lakin 1872-ci ildə
Xurşidbanu Natəvanın məclisi öz himayəsinə
götürməsi onun məşğələlərini daha
da canlandırmış, məclis üzvlərinin sayı
çoxalıb otuza yaxınlaşmış və
şöhrəti Qarabağın hüdudlarını
aşmışdır. Bu məclisin otuzdan artıq
üzvü arasında istedadlı sənətkarlardan Mirzə
Rəhim Fəna, Hacı Abbas Agah, Məmo bəy Məmai,
İsmayıl bəy Dəruqi, Məşədi Nəsir Lovhi,
Baxış bəy Səbur və başqaları olmuşdur.
“Məclisi-üns”də tanınmış Qarabağ şairləri
ilə yanaşı məşhur xanəndə və sazəndələr
də iştirak etmişlər.
“Hicran edibdi könlüm
evin qarət, ağlaram...”
Natəvanın həyat və yaradıcılığına
dair arxivlərdən aşkar edilmiş sənədlərdən və
“Məclisi-üns” ədəbi
məclisinin katibi Mirzə Rəhim Fənanın Əlyazmalar
İnstitutunda saxlanan xatirəsində məclisin
yaranması, keçirilməsi,
üzvləri, digər
məclislərlə əlaqəsi
barədə maraqlı
faktlar var.
Rəhim bəy Mirzə Məmmədbağır oğlu
Mirzəyev 1844-cü (bəzi
qaynaqlara görə
1841-ci) ildə Şuşa şəhərində
anadan olmuşdur. Onun atası Mirzə Məmmədbağır Mehdiqulu
xanın saray mirzəsi olmuş, xanlığın mədaxü-məxaric
işlərinə baxmışdır,
Mirzə Məmmədbağır
öləndən sonra,
yəni 1872-ci ildən
onun vəzifəsini oğlu Mirzə Rəhim yerinə yetirmişdir.
Rəhim bəy ibtidai təhsilini molla yanında almış, sonra mədrəsədə, Mirzə
Əbdülqasim Mirzə
Əli oğlu Kəbirlinin yanında oxumuşdur. Savadlı olduğuna görə mirzə adı daşıyırdı. Mirzə
Rəhim bəy “Əvvəllər ”Aşiq", sonralar “Fəna” təxəllüsləri ilə
Azərbaycan və fars dillərində şeirlər yazmışdır.
Klassik poeziyanın hər növündə şeirləri
olmuş, lakin əsərlərinin coxu itib-batmışdır.
Mirzə Rəhim Fəna “Ağlaram” qəzəlini gizli məhəbbət bəslədiyi Natəvanı
nəzərdə tutaraq
yazmışdır:
Hicran edibdi könlüm
evin qarət, ağlaram,
Çün ağlamaq olubdu mənə adət, ağlaram.
Ta var idi fəraqına
tabım, səbur idim,
İmdi yoxumdu səbr,
nedim taqət, ağlaram.
Qəddim fəraqı başıma gətdi qiyaməti,
Ta həşr olunca hər dəmu hər saət ağlaram.
Zülfü ruxun xəyalına
sərf oldu ruzü şəb,
Ömrümdə ruzü şəb olmamışam rahət ağlarəm.
“Qalar axırda qara günlü könül avarə...”
Xan qızı Natəvan Mirzə Rəhim bəyin xətrini çox istəyirdi. Həmin dövrdə Şuşa qəzası
rəisi Dubrovski Mirzə Rəhimin qardaşı Mirzə Kərimi vəzifəsindən
azad etməsi Rəhim bəyə çox pis təsir etdiyindən o, Dubrovskiyə nifrətini belə gizlədə bilmirdi. Bir gün
Şuşada “Bazarbaşı”
deyilən yerdə Mirzə Rəhim bir dəstə adamla əyləşib, söhbət edərkən
qəza rəisi ora gəlir, hamı durub ona təzim etsə də, Rəhim bəy ona təzim etmir və hətta
arxasını ona çevirir. Rəhim bəyin bu hərəkətindən özündən
çıxan qəza
rəisi yoldan keçən bir kəndlinin əlindən ağacını alıb Rəhim bəyi döyməyə başlayır. Mirzə Rəhim bəy
onun əlindən canını birtəhər
qurtararaq Xurşudbanu bəyimin həyətinə
girir. Qəza rəisi də
onun ardınca gələrək Rəhim
bəyi yerə yıxıb buradaca yenə döyməyə başlayır. Səs-küyə çölə çıxan
Xurşidbanu bəyim çölə çıxır
və hirslənərək
nökərlərə qəza
rəisinin döyülməsi
tapşırığını verir. Sonra Xan qızı
möhkəmcə əzişdirilən
qəza rəisinə
yaxınlaşıb onun
çiynindən paqonlarını
dartıb qopardır, özünü də həyətdən qovur.
Üz-gözü yaralanmış halda
idarəsinə dönən
Dubrovskini həmin vaxt şəhərə gələn Qafqaz valisi bu halda
görür və bunun səbəbini öyrənir. Hadisədən
bir neçə gün sonra Xurşidbanu bəyimin görüşünə gələn
Qafqaz valisi Natəvana xitabən: “Rəisə əl qaldırmağınıza etiraz
etmirəm, lakin paqonları qırmaq dövlətə hörmətsizlikdir”.
Xurşidbanu bəyim isə cavabında deyir: “Dövlətin təbəələrini suçsuz
incitməyə heç
kimin haqqı yoxdur, hətta rəisin də”. Bundan sonra vali
heç bir cavab vermir və
Dubrovskini işdən
çıxarmaqdan başqa
çarəsi qalmır...
Rəhim bəyin “Məclisi-üns” haqqında
dəyərli xatirələri
ikicildlik “Azərbaycan
ədəbiyyati” əsərində
əlavə şəklində
çap edilmişdir.
Şeirlərindən nümunələr XX əsrin əvvəlində
dövri mətbuatda,
“Təzkireyi-Nəvvab”, “Riyazül
aşiqeyn” əsərlərində
çap olunmuşdur.
Tarix və ədəbiyyata
böyük marağı
olan Mirzə Rəhim Fəna “Tarixi-cədidi Qarabağ” adlı əsər də qələmə almışdır.
Mirzə Rəhim bəyin başqa bir qəzəli:
Nə məlamət əsər etmiş görəsən
dildarə
Ki, çəkib yardan əl, uydu yenə əğyarə?
Hansı məşuqə deyir aşiqinə, eşqi unut?
Hansı tacirdi rəvac
istəmədi bazarə?
Bivəfa yari-cəfakarım urub səngi-cəfa,
Şişeyi-xatiri məhzunum olub sədparə.
Məni aşufta edən qeyrilə yar olmağıdır,
Cövri-hicrilə könül gəlməz idi zinharə.
Nə bileydim ki, səri-zülfi
giriftarı olub,
Qalar axırda qara günlü könül avarə.
Mirzə Rəhim bəy 1931-ci ilin fevral ayının 11-də
Bakı şəhərində
vəfat edib.
Şairin Əsəd bəy
adlı oğlu vardı.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı
Jurnalistlər Qrupu
KİV-ə Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir.
Azadlıq.-
2013.- 5 iyun.- S.14.