“Əncüməni-şüəra”nın
ilk rəhbəri Qüdsi
Vənəndi
Şeyxəli
xan Kəngərlinin xeyir-duası ilə...
XIX əsrdə
Azərbaycan müxtəlif şəhərlərində fəaliyyət
göstərən ədəbi məclislər haqqında bir
neçə dəfə yazmışıq. Amma həmin məclisləri
təmsil edən qələm sahiblərinin bir çoxunun həyat
və yaradıcılığı ya az
araşdırılıb, ya da heç
araşdırılmayıb. Məlum olduğu kimi, belə məclislərdən
biri də 1831-ci ildə Ordubadda yaradılmış “Əncüməni-şüəra”
ədəbi məclisi idi. Bu ədəbi məclisi ilk dəfə
təşkil edən olmuşdur.
XIX əsrin 70-80-ci illərində məclisə
Haçı ağa Fəqir Ordubadi, sonralar isə Məhəmməd
Tağı Sidqi rəhbərlik etmişlər. Məclis
müxtəlif fasilələrlə fəaliyyət göstərmiş,
bu görkəmli sənətkarların rəhbərliyi
dövründə məhsuldar bir mərhələ
keçmişdir. Fəqirin vəfatından və Sidqinin
Naxçıvana köçməsindən sonra məclis
başsızlıq üzündən zəifləmiş,
1890-1895-ci illərdə öz fəaliyyətini
dayandırmışdır. Ədəbi məclisin 25-ə
yaxın üzvü və bir çox həvəskar dinləyiciləri
olmuşdur. Fəqir Ordubadi, M.T.Sidqi, Hacı Mirzə Ağa Rəhim
Qüdsi Vənəndi, Usta Zeynalabdin Nəqqaş, Hacı
Molla Hüseyn Bikəs, Məşədi Həsən Dəbbağ,
Əhməd Ağa Şəmi, Məşədi Möhsün
Saətsaz, Kəblə Əliqulu Müznib, Ağa Rəsul Əttar,
Məhəmmədqulu Salik, Aslanxan Kövhər, Nədim və
başqaları məclisin fəal üzvləri idilər.
Başqa ədəbi məclislərdə
olduğu kimi, “Əncüməni-şuəra”nın
üzvləri də Azərbaycanın bir
sıra şəhər və rayonlarında yaranan
ədəbi məclislərlə də əlaqə
saxlayırdılar. Buna nümunə olaraq Qudsi Vənəndinin
məşhur Qarabağ şairlərindən
olan Baba bəy
Şakirə yazdığı mənzum məktubu göstərmək
olar. Eyni zamanda, məclisin rəhbəri M.T.Sidqi də məclis üzvlərinə məktub
göndərərək onlara olan hörmətini bildirmişdi.
“Əncüməni-şüəra”nın
üzvləri öz müasirləri ilə
ədəbi əlaqələr yaratdıqları kimi, XIX əsrin Aşıq Rəcəb,
masazırlı Aşıq Həsən, Dilqəm, Əndəlib
Qaracadaği kimi
aşıq və şairləri də Naxçıvana və
Ordubada gəlir, şeirlərində bu yerlərin təbii gözəlliklərini nəzmə
çəkirdilər.
Bundan başqa,
məclisin hər hansı bir üzvünün ayrı-ayrı ölkələrə
səfəri zamanı qələmə aldığı əsərlər
də səfərdən qayıtdıqdan sonra
məclisdə oxunur və həmin əsərlərə
məclisin digər üzvləri bənzətmə və nəzirələr yazırdılar. Bu cəhətdən Qüdsi
Vənəndi ilə Fəqirin yaradıcılıq əlaqələrini
xüsusilə qeyd etmək
lazımdır. Belə ki, Fəqirin
əlyazma divanındakı “Ey bivəfa,
qılıb məni divanə gözlərin”, “Məcnun kimi qılıb məni divanə tellərin”,
“Tökülüb zülfi-siyah,
arizi-gülnarə dəyər”, “Bir pərişan
xəmi-zülfündə düşüb
darə könül”,
“Düşmüşəm seyd kimi damdə səyyad əlinə”
və s. misralarla başlayan qəzəlləri ilə Qüdsi Vənəndinin səfəri
zamanı qələmə aldığı “Könül”,
“Gözlərin”, “Tellərin”, “Dəyər”, “Əlinə” və
s. rədifli şeirləri arasında mövzu cəhətdən yaxınlıq çoxdur. Hətta hər iki şairin şeirlərdə
işlətdikləri rədiflər də əsasən eynidir. Qüdsinin qoşma şəklində müraciət etdiyi mövzuların müəyyən bir qismini Fəqir qəzəl
janrında qələmə almışdır. O,
başçılıq etdiyi ədəbi
məclisdə özünə tələbkar olmaqla
bərabər, başqalarının da əsərlərində
yüksək sənətkarlıq arzulayır və bəzən
xoşu gəlməyən şeirləri
açıqçasına tənqid edirdi.
Vənəndinin şeir xiridarı Şeyxəli xanı tərifi
Qüdsi Vənəndi (1773-1861) də
farsca yazdığı bir
məsnəvisində Şeyxəli xana rəğbət
əlaməti olaraq onun
Ordubaddakı iqamətgahını nəzmə çəkmiş
və tərif etmişdir. “Şeyxəli xan Kəngərlinin imarətinin tərifində
qitə, allah bağışlasın, inşaallah” başlığı altında qələmə
aldığı
bu əsərini Qüdsi
qitə adlandırmış, lakin onu məsnəvi formasında
yazmışdır. Əsərdən məlum olur
ki, Şeyxəli xan Kəngərli
bu imarətini Qacar
şahənşahlığının zamanında tikdirmişdir. Qüdsi Ordubehişt adlandırdığı
Ordubadda, Araz
çayının sahilində, Kəmkuh (indiki
Kəmki) və Kamtal dağlarının ətəyində
yerləşən bu dəbdəbəli
imarəti şair gülüstan
səhnəsi, aşiqlərin ürəyinin
açıldığı yer
adlandırır. O, bu yerlərin hovuzunu zəmzəm çeşməsinə,
fəvvarəsini isə gəlinlərin pərişan
zülfünə bənzədir, Firdovsi və
Ənvəriyə bənzər şairlərin bu imarətə mədhlər yazıb təriflədiklərini
bildirirdi:
Eşitdim ki, Ordubehiştin kənarında,
Bir qəsr var,
ətirli behişt qəsri kimi.
Şahənşahi-sahibqiranın
zamanında,
İsgəndər
şöhrətli xan ucaldıb.
Çünki dilgüşa bir qəsr idi,
Ürəkaçan, fərəh gətirən və səfalı.
Seçilmişlərdən
və qara camaatdan olan bütün şairləri
Firdovsi və Ənvəri
kimi xoş sözlüdürlər.
Onun şəninə
mədhlər yazdılar,
Hamısı nəzm bayrağını ucaltdılar.
Əsərin sonunda Qüdsi,
Şeyxəli xanın
imarətinin və onun var-dövlətinin əbədi yadigar qalacağını söyləyərək
ona həmişə işrətli günlər
keçirməsini və
zəmanənin cövrü
qəmindən azad olmasını arzulayır,
özünə isə
Allahdan mərhəmət
və rəhmət diləyir.
Şairin Əlyazmalar İnstitutunda saxlanan divanı
İstər Əndəlib Qaracadağinin,
istərsə də Qüdsi Vənəndinin şeirləri təsdiq edir ki, o zaman
Şeyxəli xan Kəngərlinin həm Ordubadın canişini, həm də “Əncüməni-şüəra”nın təşkilatçısı kimi
şairlər arasında
xüsusi nüfuzu olmuşdur. Qüdsinin isə Şeyxəli
xan Kəngərlinin imarətini bu cür dəbdəbəli
bir şəkildə mədh etməsi belə bir ehtimal
irəli sürməyə
əsas verir ki, “Əncüməni-şüəra”
ədəbi məclisi
təşkil olunduğu
ilk vaxtlarda Şeyxəli
xanın bu iqamətgahında yerləşmişdir.
Məclisin rəhbəri isə
Qüdsi Vənəndi
olmuşdur. Çünki
1831-cu ildə “Əncüməni-şüəra”nın təşkil olunduğu vaxt Hacıağa Fəqir Ordubadi (1836-1889) və M.T.Sidqi (1854-1903) hələ
anadan olmamışdılar.
Qüdsi
Vənəndi isə
o zaman yaşının
kamillik dövrlərini
keçirirdi və 57
yaşı var idi. Şübhəsiz ki, bu
yaşlarında o, məclisə rəhbərlik edə bilərdi.
XIX əsr Ordubad ədəbi mühitinin
layiqli nümayəndəsi olan Hacı Mirzə Ağarəhim
Qüdsi Vənəndi Cənubi Azərbaycan xanlarına da mənzum
məktublar, həmçinin mədhiyyə-tərifnamələr
yazıb. Şairin ən yaxşı mədhiyyələrindən
biri Əli xanın oğlu Teymur Paşa xana ithaf olunub. Və
Qüdsi əsərin müqəddiməsində “Makulu Əli
xanın oğlu və Isgəndər şöhrətli Ehsan
xanın bacısı oğlu Teymur Paşanın tərifi”
sözlərini qeyd edib.
Bununla bağlı materiallar şairin tədqiqatçısı
filologiya elmləri doktoru Əsgər Qədimovun
monoqrafiyasına da daxil edilib. Maraq üçün deyək
ki, Qüdsi Vənəndinin yazdığı divan Bakıda Əlyazmalar İnstitutunda saxlanılır.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət Dəstəyi Fondunun
maliyyə dəstəyilə çap edilir.
Azadlıq.-
2013.- 8 iyun.- S.14.