Poeziyamızda iz qoyan klassik şairlərimiz

 

«Mən kimi yüz min onun Aşiqi-biçarəsi var...»

 

Keçən mövzulardan birində bəhs etdiyimiz kimi, XIX əsr zəngin çoxəsrlik tarixi olan Azərbaycan ədəbiyyatının böyük nailiyyətlərlə zəngin mərhələlərindən biridir. Bu əsrdə yaranan ədəbiyyat klassik irsin ənənələri zəminində yaranıb inkişaf etmiş, Azərbaycan poeziyasına bir çox görkəmli şəxsiyyətlər bəxş etmişdir. 

Belə şairlərdən biri XIX əsr şairlərinin yaşca ən böyüyü olan Məhəmməd bəy Aşiqdir. Məhəmməd bəy Aşiq 1776-cı ildə Şuşa şəhərində doğulmuşdur. Atası Behbud bəy Qarabağda məşhur olan Sarıcalı-Cavanşir tayfasındandır. Onun Qarabağ xanlığının ərazisində - Vərəndə Zəngəzur mahallarında çoxlu kəndləri obaları vardı. Ömrünün sonlarında Behbud bəy ixtiyarında olan torpaqları iki oğluna - Məhəmməd bəyə Böyük bəyə paylamışdı. Lakin Məhəmməd bəy atasının verdiyi torpaqları qardaşı Böyük bəyə bağışlayıb, özü yenicə aldığı Zəngilan kəndində məskunlaşdı.   

Zəngilanda həyatı çətinliklərlə keçən Məhəmməd bəyin  qayınları ilə tez-tez torpaq çəkişmələri baş vermiş bu çəkişmələr nəticəsində Rusiya hökuməti Məhəmməd bəyi Ordubada sürgün etmişdir. Məhəmməd bəy ömrünün sonuna qədər  Ordubadda yaşamış, 1861-ci ildə orada dünyasını dəyişmişdir. 

Məhəmməd bəy şeirlərinin bir qismini öz adı, digər qismini  Aşiqtəxəllüsü ilə yazmışdır. Onun müxtəlif təzkirələrdə qalan əsərlərini Ənvər Çingizoğlu toplayaraq, 2000-ci ildə BakıdaŞuşanəşriyyatında çap etdirmişdir.  

 

Həmin kitabdan götürülmüş qəzəl:   

 

Necə kim ol sənəmin qəmzeyi-xunxarəsi var,

Dili-zarımda mənim qanlı ciyərparəsi var.

Dili-əşkimi mənim salma nəzərdən, ey göz,

Dut giranmayə onun səbəyi-səyyarəsi var.

Yar xalına baxan gözdə qaradan qalmaz,

Demə aşiq ona kim, gözlərin qarəsi var...

Bağlanmış silsileyi-kakilə könlüm möhkəm,

Mən kimi yüz min onun Aşiqi-biçarəsi var.

 

Cəhan zülmət sarayın rövşən etməzdi...”

 

Bu dövr Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən biri Abdul Canıoğludur. Abdul Canıoğlu 1780-ci ildə Şuşada doğulmuşdur. Ticarət kimyagərliklə məşğul olan  Abdulla Camoğlu dövrünün qabaqcıl ziyalıları, şair musiqiçiləri ilə yaxınlıq dostluq etmiş, həm klassik poeziya, həm folklor üslubunda lirik satirik şeirlər yazmışdır, xüsusilə həcvdə çox məşhur olmuşdur. Əsərlərinin bir qismindəQənbərtəxəllüsü işlətmişdir.

A.Canıoğlıı 1838-ci ildə vəfat etmişdir. Onun yaradıcılığından nümunələr Hüseyn Əfəndi QayıbovunAzərbaycanda məşhur olan şüəranın əşarına məcmuədir” (I cild, 1986), Məhəmmədağa MüctəhidzadəninRiyazül-aşiqin” (1995) Mir Möhsün NəvvabınTəzkireyi-Nəvvab” (1998) kitablarından götürülmüşdür.

 

Müəttər qıldı eşq əhlin dəhanın nəfyü isbatı,

Yəqin oldu mənə kim, var-yoxdandır onun zatı.

şirindir dəhanın söhbəti, ləli-ləbin hərfi,

Ki, təlx olmuş ləbi-ləlindən ayrımlar ovqatı.

Cəhan zülmət sarayın rövşən etməzdi, əgər yüz gəz,

Yüzündən kəsbi-ənvar etməsəydi şəms miratı.

 

Dövrünün məşhur qələm sahiblərindən sayılan Baba bəy Şakir təxminən 1780-ci ildə Qarabağ mahalının Mehriban kəndində bəy ailəsində anadan olmuşdur. O, Qasım bəy Zakirin qohumu yaxın dostu olmuşdur. Baba bəy Şakir 1845-ci ildə vəfat etmişdir. Zakir Baba bəyin vəfatı münasibəti ilə məşhurMaddeyi-tarixi-Baba bəyşeirini yazmışdır.

Baba bəyin bədii irsindən çox az miqdarda satirik lirik əsərləri məlumdur. Onların bir qismi əruz, digər qismi heca vəznindədir.

Şairin əsərlərindən örnəklər onunSeçilmiş əsərləri” (1985) kitabından götürülmüş, mətnlər şeirlərin əvvəlki nəşrləri ilə tutuşdurulmuş, tərtibçininmüasirləşdirmələriaradan qaldırılmışdır.

 

Mürği-ruhum təndə durmaz, dövr edər,

Yenə canan düşdü yada, ay mədəd!

Qərib ölkə, baş yastıqda, göz yolda,

Kimim var ki, yetə dada, ay mədəd!

Diyari-qürbətdə mən bəxtiqarə,

Bir dərdə düşmüşəm, bulunmaz çarə;

Bilsəm, badi-səba yetirər yarə,

Çəkərəm bir qəlbi səda, ay mədəd!

 

Dövrünün tanınmış şairlərindən olan Cəfərqulu xan Sarıcalı-Cavanşir Nəva da tarixdə gözəl şeirləri ilə qalmışdır. Cəfərqulu xan Nəva 1785-ci ildə Şuşa şəhərində anadan olmuşdu. Saray təlim-tərbiyəsi almışdı. Lələsi Səfərəli bəy Əli bəy oğlu Kəbirli idi. Atası Məhəmmədhəsən ağa Sarıcalı-Cavanşir Qarabağ xanlığının vəliəhdi olduğundan babasından sonra hakimiyyətə keçəcəyini güman edirdi. Əmisi Mehdiqulu xan Cavanşir taxta əyləşəndən sonra ona qarşı mübarizəyə başladı. Lakin uduzub Sibirə sürgün olundu. Sürgündən dönəndən sonra artıq xanlıq yox idi. Qarabağ atlı alayının komandanı oldu. Cəfərqulu xan comərd, alicənab bir şəxsiyyət idi. Sözçüləri, sənətçiləri özünə dost tutardı. Süfrə açanda ətrafına alimlər, aydınlar əyləşərdi.

Cəfərqulu xan 1867-ci ildə vəfat edib.

 

Gəncəli müdrikMirzə Şəfi

 

XIX əsrin görkəmli şairlərindən biri xalq arasındaGəncəli müdrikkimi tanınan Mirzə Şəfi Vazehdir. İş burasındadır ki, Şəfi hələ mədrəsədə oxuyarkən sufiliklə Şərqin panteist fəlsəfi fikri ilə maraqlanırdı. Çünki bunlara bələd olmadan Hafiz,  Füzuli,  Xəyyam,  Sədi kimi şairləri dərk etmək mümkün deyildi.

Şairin yaradıcılığına dərindən bələd olmuş ən yaxşı tədqiqatçılardan biri Mikayıl Rəfili göstərir ki, Vazeh təxəllüsünü qəbul etmiş Mirzə Şəfinin poetik istedadının çiçəklənməsi məhz həmin dövrə düşür. O yazır: “Həyatın sınaqları ruhanilərin təzyiqləri altında tənha kimsəsiz qalmış şair şərabın məşuqənin gözəlliklərini tərənnüm etməklə təsəlli alırdı. Bu şeirlər isə çox zaman Hafiz Xəyyamdan, XVI əsrin böyük Azərbaycan şairi Füzulidən gələn uzun bir yolu davam etdirir, mistik səciyyə daşıyırdı.”

Sufi ideyalarının ardıcıl təbliğatçısı olan Hacı Abdullanın himayəsində tərbiyə alan Mirzə Şəfi ondan çox təsirlənir. Müəlliminin söhbətləri onun ruhuna uyğun olduğundan gənc tələbəni maraqlandırmışdı. Hacı Abdulla onu öz himayəsi altına alır bəzi tədqiqatçıların göstərdiklərinə görə, hətta oğulluğa götürür.  Gəncə  ruhaniləri ilə söhbətlərində Şəfinin bidətçi mülahizələri həmin kütləvi mübahisələr zamanı Hacı Abdullanın onu müdafiə etməsi diqqətdən yayınmır gələcək şairi mədrəsədən xaric edirlər. Mirzə Şəfi yaradıcılığının tədqiqatçıları qeyd edirlər ki, o, ömrünün sonuna qədər öz mürşidinə sadiq qalmış sufizm mövqelərindən bircə addım da geri çəkilməmişdi. Aşağıdakı məşhur şeri buna sübutdur:

 

Mənim ustadım Hafizdir,

Məscidim isə meyxanədir.

Mən meyxanəyə gələndə,

Hər şey hərəkətə gəlir...

İlahi, özün kömək ol,

Bizə imkan ver ki,

qəlbimizi eşqə,

Ayaqlarımızı meyxanəyə bağlayaq...

 

Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilir

 

Azadlıq.- 2013.- 25 iyun.- S.14.