“Sənin
adın əql tacında əbədi parlayacaqdır...”
Elm mərkəzlərində yaranan
kitabxanalar
Uzaq keçmişdə şərq
ölkələrində yaranan kitabxanaların
formalaşmasına bir sıra amillər təsir göstərmişdir.
XI-XIII əsrlərdən etibarən artan elm mərkəzləri
kitabın hazırlanması və təbliği sahəsində
bir dayaq nöqtəsinə çevrilmiş, böyük elm
xadimlərinin yetişməsində əvəzsiz rol
oynamışdır.
Tarixi
qaynaqlar bu dövrdə türk xalqlarının
yaşadığı coğrafi ərazilərdə türk
dilində elmi ədəbiyyatın da yayılması
faktlarını təsdiq edir. Məsələn, XI əsrdə
Həmədan şəhərində “Toğruliyyə” mədrəsəsinin
nəzdində böyük bir kitabxana təşkil edilir. Bu
dövrdə Həmədanda elm və maarif sürətlə
inkişaf edir. 1017-1037-ci illərdə dünyaca məşhur
Əbu Əli ibn Sinanın, onun şagirdi Bəhmənyarın
bu şəhərdə yaşamasını nəzərə
alsaq deyə bilərik ki, Həmədan Şərqin
mühüm elmi mərkəzlərindən birinə
çevrilmişdi.
Ümumiyyətlə,
bu dövrdə mədrəsələr nəzdində zəngin
kitabxanalar təşkil olunurdu. Kitabxanalardan ümumi istifadə
qaydaları mövcud idi ki, bu qaydaları pozanlar ciddi cəzalandırılırdı.
Yaqut Həməvi o tarixdə Bərdə şəhərindən
çıxmış Məkki ibn Əhməd əl-Bərdəi,
Səid ibn Əluru əl-Əzdi, Əbüləziz ibn əl-Həsən
əl-Bərdəi kimi böyük alimlərin adını
çəkir. O qeyd edir ki, “Mavərənnəhr və Xorasana
səyahət etmiş Məkki o qədər çox kitab tərtib
etmişdir ki, hətta əqlə gətirmək olmaz”.
Şirvanda
məktəb və kitabxana təşkil edənlərdən
biri də görkəmli Azərbaycan şairi Əfzələddin
Xaqaninin əmisi Mirzə Kafiyəddin Ömər Osman
oğludur. Böyük alim, həkim və astronom olan Mirzə
Kafiyəddin Xaqaninin ilk müəllimi olmuş və ona
bütün Şərq elmlərinin əsaslarını öyrətmişdir.
Pərviz Kazımi “Səfəvilər dövründə Azərbaycanda
kitabxana işi” əsərində bu mövzuya geniş yer
ayırmışdır. O yazır ki, Xaqaninin şəxsi
kitabxanasının olması faktı bir sıra mənbələrdə
verilən məlumatla tutuşdurulduqda heç bir şübhə
doğurmur. M.Rəlili yazır: “Mücirəddin Beyləqani hələ
gənc ikən Xaqaninin yanında dərs alır və
Şirvanda yaşayırdı. O, Xaqaninin əsərlərinin
üzünü köçürməklə məşğul
olurdu”.
O da məlumdur
ki, Xaqaninin bir alim və şair kimi formalaşmasında II Mənuçöhrün
sarayında təşkil olunmuş zəngin kitabxananın
böyük rolu olmuşdur. Şirvan hakimi Mənuçöhr
ölkənin məşhur alimlərini, memarlarını,
istedadlı şairlərini, nəqqaşlarını öz ətrafına
toplayaraq sarayda şairlər məclisi düzəltmişdir.
Saray ətrafında toplanan görkəmli şairlərdən
Əbü-Üla Gəncəvi, Xaqani Şirvani, Fələki,
İzzəddin Şirvani və başqaları orijinal əsərlər
yazıb yaratmaqla bərabər, ən yaxşı
kitabların tərcüməsi ilə də məşğul
olmuşlar.
Şirvanın böyük elm xadimi
Xaqaninin
özü uşaqlıqda ibtidai təhsil və tərbiyəsini
əmisi Kafiyəddin Ömər Osman oğlunun yanında
almışdır. Dövrün tanınmış alimlərindən
olan Ömər qardaşı oğluna sərf-nəhv,
nücum, tibb, hikmət, fiqh, ədəbiyyat elmlərini
öyrətmişdir. Mirzə Kafiyəddinin maarifçilik fəaliyyəti
haqqında Xaqani Şirvaninin tədqiqatçısı Q.Kəndli
yazır: “Əmisinin İbrahimi mədrəsə və
kitabxanaya aparmasından Kafiyəddinin təbibliklə
yanaşı, eyni zamanda Şamaxının o vaxtkı mədrəsələrində
dərs dediyi də aydın olur”.
Ömər
Kafiyəddinin təqribən 1080-ci ildə Şirvanın
paytaxtı Şamaxı şəhərində anadan olduğu
ehtimal edilir. Öz dövrünün görkəmli şəxsiyyətlərindən
olan alim Şamaxıda “Sağlamlıq evi” yaratmış və
şöhrəti Azərbaycanın hüdudlarından
çox-çox uzaqlara yayılmışdı. O, yüksək
biliyə malik bir şəxs idi, bir neçə dil bilir, fəlsəfə,
ilahiyyat, astronomiya, riyaziyyat, təbabət, kimya və
farmokologiya elmlərindən xəbərdar idi, mədrəsədə
dərs deyirdi. Xaqani onun haqqında yazırdı: “O, mədəniyyət
və elm adamıdır. Su günəşin təsiri
altında yüksəkliyə qalxan kimi mən də onun sayəsində
ucalmışam. O, riyaziyyatın, fəlsəfənin dərin
bilicisidir, demək olar ki, o, öz dövrünün Ərəstunudur.”caaaaaaa
Böyük
elm adamı Kafiyəddinlə bağlı belə bir rəvayət
danışırlar: Ömər Kafiyəddin öz müalicə
mərkəzinin yaratmazdan əvvəl şagirdlərinə
tapşırır ki, bir neçə qoyun kəsib,
Şamaxı ətrafında heyvan ağzı çatmayan yerlərdən
assınlar. Bir həftədən sonra Kafiyəddin atla bu yerləri
bir-bir gəzir və görür ki, hər yerdə cəmdəklər
xarab olub. Bircə Məlhəm adlanan yerdə asılan ət
elə qalıb ki, sanki indicə kəsilib. Buradan Kafiyəddin
belə qərara gəlir ki, Məlhəmdə hava nəinki
çox təmizdir, həm də müalicəvi əhəmiyyət
daşıyır. Buna görə də, o, özünün
tibb akademiyasını məhz bu yerdə qurmaq qərarına
gəlir.
İndi də
bu yeri Məlhəm düzü adlandırırlar. Kafiyəddin
müalicə, dərman istehsalı və həkim
hazırlığı ilə məşğul olan təbib
alimləri buraya öz yanında işləməyə dəvət
edir. O, özü gözəl həkim, cərrah və əczaçı
idi. Yaxın Şərqdəki digər oxşar müəssisələrdəki
kimi, onun müalicəxanasında da əczaxana vardı. Həkimlər,
farmokoloqlar, müxtəlif ixtisaslı əczaçılar da
burada yaşayırdılar. Eyni zamanda, işə təzə
götürülənlər, ixtisasını artıran həkim
və əczaçılar, o cümlədən “cərrahi”
adlanan cərrahlar, “kehali” adlanan okulistlər, “mücbiri”, yaxud
“müçabiri” adlanan travmatoloqlar və başqaları
burada dərs keçirdilər.
Xalqın alim dədəsi...
Ümumiyyətlə,
görkəmli alim haqqında əsas məlumatları Xaqaninin
əsərlərindən əldə etmək mümkündür.
Xaqani bir şeirində əmisi haqqında danışarkən
yazır: “O, mənə çox asan bir yolla başa saldı
ki, ”bir",
“iki”,"üç","dörd","beş" nə
deməkdir. “Beş” - hissiyyat üzvləridir, “dörd” -
dünyadakı başlanqıclar - su, hava, od və
torpaqdır, “üç” - qeyri-üzvi təbiətdir, “iki” -
cism və ruhdur, “bir” - Allahdır."
Kafiyəddin
öz işlərində oğlu Vəhidəddin Osmanla birlikdə
çalışır və oğlu atasına böyük
kömək göstərir. Alimin oğlu Osman da ensklopedik biliyə
malik yaxşı həkim, cərrah və əczaçı
idi. Gənc Osman həm də filosof, ilahiyyatçı,
şair istedadlı musiqiçi və musiqişünas kimi
tanınırdı. O, musiqi nəzəriyyəsini
yaxşı bilir və müasir orqanın atası sayılan ərkənun
alətində ustalıqla çalırdı. Atası ilə
bərabər, Osman da Xaqaninin tərbiyəsində fəal
iştirak edirdi. İstisna edilmir ki, şair musiqi təhsilini
Osmandan almışdır.
Xaqani
“Töhfətül-İraqeyn” əsərində həm Mirzə
Kafiyəddinin onun təlim-tərbiyəsi ilə məşğul
olması, həm öz dövrünün bəzi məşhur
dini kitabları, həm də böyük bir kitabxana
haqqında məlumat vermişdir. Belə ehtimal edilir ki, bu məlumat
məhz Mirzə Kafiyəddinin təşkil etdiyi kitabxana
haqqındadır. Belə ki, XII əsrin ikinci yarısında
Şirvanşahlar sarayında zəngin bir kitabxananın
olması faktı məlumdur. Qeyd edildiyi kimi, bu kitabxana da əsasən
Şirvan hakimi Mənüçöhrün zamanında xeyli
inkişaf etmişdi.
Şərqin
görkəmli alimlərindən biri sayılan Ömər ibn
Osman Kafiyəddin 1150-ci ildə dünyasını dəyişmiş
və Şamaxı yaxınlığında dəfn
olunmuşdur. Bura elə bir yerdir ki, daim günəş
şüaları altında isinən dağda, yüksək
ağaclar şirəli otlar və bol sulu bulaqlar arasında xəstələr
həkimsiz də şəfa tapardılar. Sonralar bu yer pirə
çevrilir. Bu yerlərin və burada dəfn olunan alimin
müqəddəsliyinə sidq-ürəkdən inanan əhali
buraya sitayişə gəlir, qurban kəsirdilər. Xalq
arasında Kafiyəddinə verilmiş “dədə” adından
bu yerlərin günümüzə qədər gəlib
çıxmış “Dədə Günəş” adı əmələ
gəlir. Eyni zamanda, xalq arasında adamları bat-bat otundan
çəkindirmək üçün işlədilən bir
deyim də yaşayır ki, burada da Kafiyəddin Dədə
yada salınır: “Sən də Dədə kimi bu otla oynama. Zəhərlidir,
at getsin.” Xaqani əmisi Kafiyəddinin ölümünə bir
mərsiyə yazmışdır:
Sənin
adın əql tacında əbədi parlayacaqdır.
Sənin
adın şah üzüyündə möhür kimi əbədi
yaşayacaqdır.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 2 mart.- S.14.