I Sah Abbasın “baş katibi” İskəndər
Münşi
«Tarixi-aləm arayi-Abbasi» əsərinin
müəllifi
Mənşəcə Azərbaycan türklərindən
olan görkəmli tarixçi və xəttat İskəndər
Münşi Türkmənin adı tarixdə bir neçə
önəmli əsəri ilə qalıb. Dövrünün
tanınmış şəxslərindən sayılan
Münşi məşhur “Tarixi-aləm arayi-Abbasi”
(“Dünyanın bəzəyi olan Abbasın tarixi”) əsərinin
müəllifidir. İskəndər Türkmən Məhəmməd
Yusif Müvərrix böyük türk soylarından olan
Türkmən tayfasının nüfuzlu ailələrindən
birində dünyaya gəlmişdir.
Hələ
çox gənc yaşlarında, ilk təhsilini də başa
vurmamış İskəndər o zaman “siyaq” adlanan mühasib
sənətini öyrənməyə başlayır. Amma o,
sonradan buna çox peşman olur. Dövrünün iqtisadi
biliklərinin əsaslarını mənimsəyən İskəndər
Münşi bir çox dövlət xadimləri ilə bir
sırada çalışır, hətta hərbi
yürüşlərdə də iştirak edir.
Professor Əbülhəsən
Rəhmaninin yazdığına görə, belə işlərdən
sonra o, “yorucu mühasiblik sənətindən üz döndərir
və dövrünün oxumuş adamlarının təsiri
altında cidd-cəhdlə katiblik sənətini öyrənməyə
başlayır. Münşi epistolyar ustalığın
bütün incəliklərinə yiyələnməyə
çalışır ki, Şah Abbasın dəftərxanasında
xidməti işə girə bilsin. 1592-1593-cü ildə
İskəndər Münşi I Şah Abbasın sarayında
”baş katib" (münşi) vəzifəsinə
götürülür. Sonradan paytaxt İsfahana
köçürülərkən Münşi də şahla
birlikdə ora gedir. Burada ev-eşik sahibi olan İskəndər
bəy ailəsi ilə bütün ömrünü
İsfahana bağlayır.
Münşinin
doğulduğu ailə barədə məlumatlar çox
azdır. O, özünün “Tarix” əsərində yaxın
qohumlarından biri, qardaşı oğlu Məhəmməd
Salehin Gilan vəziri olmasından bəhs edir. O yazır ki, Məhəmməd
həm də o dövrün ən savadlı adamlarından biri
olub.
“Vikipedia”nın
yazdığına görə, İskəndər
Münşi dostları arasında böyük Azərbaycan
alimi Nəsrəddin Tusinin nəslindən olan şahın
birinci vəziri Hatəm bəy Ordubadini yada salır. Bəzi tədqiqatçıların
fikrincə, məhz onun himayədarlığı sayəsində
İskəndər bəy “münşilər” sırasına
daxil ola bilib. İskəndər bəy baş vəzirin
birbaşa rəhbərliyi altında çalışır və
Hatəm bəyin ömrünün sonuna qədər (1610 hər
yerdə onu müşayiət edir. Onlar birlikdə I Şah
Abbasın hərbi yürüşlərində, ölkə
daxilindəki səyahətlərində, səfərlərində,
ovlarında, saraydakı qəbullarında iştirak edirlər.
Hərbi səfərlərdən birində, Gəncə və
İrəvanın Osmanlı türklərindən azad
olmasından sonra Hatəm bəy şahı öz vətəni
Ordubada dəvət edir. İskəndər bəy də orada
olur və Ordubadın “səfalı təbiətini, bərəkətli
meyvə bağlarını, şəffaf və xoş sulu
bulaqlarını” böyük həvəs və ilhamla təsvir
edir. Münşi eyni zamanda, öz əsərində Hatəm
bəyin şəcərəsini də verir və onun soyunun Səfəvilər
dövlətinin yaranıb formalaşmasındakı xidmətlərini
göstərir.
Savaş meydanlarında yaranan karyera
Münşinin
karyerası elə bir vaxtda başlayır ki, bu dövrdə
Şah İsmayıl Xətainin yaratdığı möhtəşəm
Qızılbaşlar dövləti (Səfəvilər
dövləti) daxili çəkişmələr və mərkəzi
hakimiyyətin zəifləməsi nəticəsində
iqtisadi-siyasi böhran keçirirdi. Təbriz də daxil
olmaqla, az qala bütün Azərbaycan Osmanlı türkləri
tərəfindən işğal olunmuşdu. Belə bir vəziyyətdə
hakimiyyətə gələn Şah Abbas qızılbaş əyanlarının
təsir dairəsini xeyli daraldır, paytaxtı İsfahana
köçürür. O bundan sonra Səfəvilərin
keçmiş şöhrətini qaytarmaq uğrunda mübarizəyə
başlayır.
İskəndər
Münşi Şah Abbası onun Azərbaycanı
osmanlılardan geri almaq uğrunda apardığı 5 illik
bütün mübarizəsi boyunca müşayiət edir.
İskəndər bəy özü o dövrün hadisələrini
belə təsvir yazir: “Əxi sultan, Dəmri sultan və
Şahəli sultan mənqəlay şəklində Astarabaddan
çıxıb, Bistam çəmənində Übeyd xanla
üzləşdilər. Qızılbaş qoşunu
üç min nəfərə çatmırdı. Özbək
qoşunu isə iyirmi mindən artıq idi. Hərçənd
o azsaylı dəstənin özbək padşahı ilə
vuruşması ağıl qanununa müvafiq deyildi, amma özbəklərin
əlləri onların yaxalarına
çatdığından, əmirlər vuruşmaqdan
savayı çarə tapmayıb, zərurət üzündən
döyüş səfləri tərtib etdilər. Tərəflər
arasında böyük bir döyüş və şiddətli
bir vuruş baş verdi. Həqiqətən, o gün qorxusuz
dilavərlər o dəhşətli savaş meydanında elə
bir döyüş etdilər ki, zəmanə heyrət
barmağını təəccüb dişləri arasına
qoydu. Hələ də Bistam döyüşünün
çətinliyi özbəklər arasında həm
say-seçmə, həm də sadə adamların dillər əzbəridir.
Əxi sultan dəfələrlə özünü Übeyd
xanın [ordusunun] mərkəzinə vurub, az qaldı ki, onun
[ordusunun] mərkəzini darmadağın etsin. Lakin [özbək
ordusunun] mərkəz (”qol") hissəsindəki bahadırlar
oxlardan yaylım atışları etməyə
başladılar. Əxi sultan, təkəlü
döyüşçülərindən bir çoxları ilə
birlikdə ox zərbələri ilə həlak oldu. Übeyd
xan zəfər qazandı. Dəmri sultan ələ
keçirilib öldürüldü... Übeyd xan bu dəfə
Astarabadı özbəklərin adlı-sanlı əmirlərindən
olan Zəmiş bahadıra verib, Herata yollandı və ətrafa
və yan-yörəyə pumavullar göndərib, həmin il
Quryanda qışlaq etdi".
O beləcə
bir tarixçi kimi, Azərbaycanı savaş meydanlarında
qarış-qarış gəzir, Təbriz, Ərdəbil,
Naxçıvan, Əhər, Xoy, Maku, Gəncə, Ordubad,
Şamaxı, Bakı və digər şəhərlərdə
olur. Münşi Sah Abbasın 1599-1601-ci illərdəki Xorasan
və 1625-ci ildəki İraq yürüşlərində
iştirak edir. İrana, İraqa və digər yaxın
ölkələrə səyahətlər edir, burada baş
verən bir çox tarixi hadisələrdən xəbər
tutur, şahın qəbullarında, ov səfərlərində
onun yanında olur.
Bütün
bunlar ona özünün şah əsəri olan “Tarixi-aləm
arayi-Abbasi” əsərini yazmaq üçün zəngin
material verir. Tarixçi həmin əsərində
bütün müşahidələrini və Səfəvi
dövlətinin ilk dörd hökmdarının zamanında
baş verən ictimai-siyasi hadisələri təsvir edir.
Bundan başqa o, həmin əsərində öz
oxucularını dövrün ən görkəmli siyasətçiləri,
din xadimləri, şairləri, rəssamları, xəttatları,
musiqiçiləri və müğənniləri ilə
tanış edir.
Yarımçıq qalan əsəri -
“Zeyli tarixi aləm arayi-Abbasi”
Zamanında
müəyyən səviyyədə iqtisadi təhsilə yiyələnmiş
İskəndər Münşi ölkənin maliyyə problemlərinin
həllində də yaxından iştirak edir. Həmin biliklər
bəzi məqamlarda bu tarixi yazmaq üçün ona kömək
edir.
İskəndər
Münşinin əsəri iki cilddən ibarətdir və Səfəvilər
dövlətinin tarixi üzrə olduqca qiymətli bir mənbədir.
Bu əsər həmin dövrün oxşar tarixi əsərlərindən
fərqlənir. Tanınmış Azərbaycan tarixçisi
Oqtay Əfəndiyev də yazır:
“O, öz sələflərinin
yazdıqlarını sadəcə olaraq, təkrarlamır,
çalışır ki, tarixi materialları dərk etsin, bir
çox hallarda isə hadisələrə öz yozumunu verir.
O, bəzən hətta ictimai hadisələrin zahiri cəhətlərindən
sərf-nəzər edir, xronoloji qeydlərə uymur, əksinə,
hadisələrin məzmun və mahiyyətini açmağa cəhd
göstərir. Bu mənada o, öz dövrünün
yalnız faktları sadalamaqla kifayətlənən, bununla da
xronist olan digər tarixçilərindən bir baş
yuxarıda durur”.
Eyni zamanda, həmin
kitabı bənzər əsərlərdən fərqləndirən
əsas cəhət bütövlükdə ölkənin və
onun ayrı-ayrı vilayətlərinin iqtisadi həyatını
dərindən təhlil etmək cəhdidir. Burada Şah
Abbasın vergi siyasəti, vergilərin yığılması
yolları, sənətkarların, tacirlərin və başqa
peşə adamlarının maliyyə vəziyyəti, məmurların
maliyyə fırıldaqları barədə məlumatlar
tapmaq mümkündür. Bəhs edilən kitaba xas olan cəhətlərdən
biri də tarixçinin şah fərmanlarından, çoxlu
sayda rəsmi sənədlərdən sitatlar gətirməsidir.
Münşinin
başqa bir əsəri “Zeyli tarixi alüm arayi-Abbasi”
(Dünyanın bəzəyi olan Abbasın tarixinin davamı)
adlanır. Bu əsər I Səfinin hakimiyyət
dövründən bəhs edir. Əsər müəllifin qəfil
ölümü ilə tamamlanmamış qalmışdır.
İskəndər
Münşi də o dövrün əksər oxumuş
adamları kimi şeirlər yazmış və xəttat sənətinin
texnikasına dərindən bələd olmuşdur.
Münşinin qələminə məxsus şeirlərə
məşhur tarix əsərinin ayrı-ayrı yerlərində
rast gəlinir, amma onun ayrıca “Divan”ı olması
haqqında məlumat yoxdur. Sənətkarın müasirlərindən
birinin verdiyi məlumata görə, Münşi nəstəliq
xətti ilə gözəl yazmış, sürətli
yazı qaydalarını kamil bir tərzdə mənimsəmişdi.
İskəndər
Münşi 1634-cü ildə Təbrizdə
ömrünün 75-ci ilində vəfat etmişdir.
Tarix elminin
görkəmli abidəsi sayılan “Tarixi aləm arayi-Abbasi”
kitabının müxtəlif əlyazma nüsxələri
dünyanın bir çox iri kitabxana və muzeylərində
saxlanır. Bu əsər dünyanın bir çox dillərinə
tərcümə edilmişdir. Dünyanın ən görkəmli
alimləri XVI-XVII əsrlər Azərbaycanının
sosial-iqtisadi, siyasi və mədəni həyatına dair ən
qiymətli mənbə kimi bu əsərə istinad edirlər.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 6 mart.- S.14.