“Tar hər ləhzə gəlib vəcdə deyər:
ya Səttar...”
Ərdəbilli
xanəndə
Adı
Azərbaycan musiqi tarixində böyük iftixar hissi ilə
çəkilən görkəmli sənətkarlardan biri də məşhur xanəndə Səttardır.
Öz dövrünün
istedadlı xanəndələrindən biri
kimi tanınan Səttar musiqi
aləmində böyük şöhrət
qazanmışdı. Səttar XIX əsrin 20-ci illərində Cənubi Azərbaycanın
Ərdəbil şəhərində anadan
olmuşdur. Hələ gənclik illərindən
musiqiyə həvəs göstərən Səttar Azərbaycan
mahnılarını gözəl səslə oxuyardı.
Aleksandr Barnov “Köhnə Tiflisin
musiqiçiləri” kitabında yazır: “Səttar əslən
Güney Azərbaycanından idi. O, Ərdəbildə XIX əsrin 20-ci illərində
anadan olmuşdur. Səttar
elə uşaqlıq vaxtlarından musiqiyə meyl
göstərmişdir. Parlaq istedada və şirin ləhcəyə
malik olub. O əvvəlcə
dinə qulluq etməyə başlayır.
Lakin onu axıra kimi davam etdirmir.
İki-üç ildən
sonra dindən uzaqlaşır. Şənliklərdə
və toylarda muğam
və xalq mahnılarını ifa etməyə başlayır. Səttar Şərqin
görkəmli klassik şairlərindən
Sədi, Hafiz, Məhəmməd Füzuli və başqalarının qəzəlləri
üstündə muğamları və təsnifləri çox ustalıqla ifa edir. Səttarın şan-şöhrəti
tezliklə Məhəmməd şah
Qacarın qulağına da çatır.
Şah Səttarı öz
sarayına dəvət edir. O burada bir neçə il qalır. 19-20 yaşlarında Səttar
Tiflisə gəlir. Özünün valehedici səsi ilə qısa müddət ərzində
tiflislilərin diqqətini özünə cəlb edir. Mahnı oxuyan zaman o, sən demə, dəfdən
istifadə etmirmiş. Öz
dəstəsi ilə oturub əlində əsa
mahnını elə şirinliklə ifa edirmiş ki, dinləyicilər
ovsunlanırmış”.
Səttar artıq 20-25
yaşlarında olarkən bir xanəndə
kimi təkcə Ərdəbildə deyil, bütün Azərbaycanda
və İranda
şöhrət tapmışdı. Xalq hər
yerdə gənc sənətkarı böyük
hörmət və məhəbbətlə
qarşılayırdı.
Səttar
bir neçə il İran
şahı Məhəmməd Mirzənin sarayında xanəndəlik
etdikdən sonra, 1844-cü ilin
əvvəllərində Naxçıvan şəhərinə
köçür. Səttarın
Naxçıvana gəlməsi xəbəri tez
bir zamanda şəhərə
yayılır. Onun şərəfinə
hər yerdə böyük məclislər
qurulur. Hamı
çalışırdı ki, Səttar olan məclisdə iştirak
edib, onun incə və
həzin oxumağını eşitsin. O zaman Səttar Naxçıvan məclislərinin
birində məşhur gürcü şairi Nikolaz Barataşvili ilə tanış olur. N.Barataşvili Azərbaycan
musiqisini dərindən sevər və onu yüksək qiymətləndirərdi. Barataşvili
1844-cü ilin noyabr
ayından 1845-ci ilin may
ayınadək Naxçıvanda qəza rəisinin köməkçisi
vəzifəsində çalışmışdı. O,
Tiflisə rəfiqəsi Maiko Orbelianiyə
yazdığı bir məktubunda Səttar
və Səfər adlı başqa bir xanəndə ilə dost
olduğunu qeyd etmişdir.
Tiflisin məşhurluq həyatı
O zaman
Barataşvilinin evi şeir və musiqi məclisini
xatırladırdı. Şair tez-tez şeir və musiqi gecələri
təşkil edərdi. Bu gecələrdə Səttar və Səfərdən
başqa Naxçıvan xanının qızı, şairə
Qönçə Bəyim də iştirak edirmiş. Səttar
ilə Səfər Tiflisə gedəndən sonra Barataşvili
Qönçə Bəyimin şeirlərini gürcü dilinə
tərcümə edib oxumaq üçün Səttara göndərirdi.
Səttar Barataşvilinin bacısı Yekaterinanın toyunda
olub. Nikoloz Barataşvili Z.Orbelianiyə yazdığı məktubunda
Ksan dərəsinə (Axalqoriyə) gedişini, oradakı
ziyafəti və Səttarın iştirakını belə qələmə
alır: “Axalqoriyə daxil olduq. Saray başdan-başa
çil-çıraq içində idi. Zurnaçılar
çalırdı. Səttarın mahnısı da onu
müşayiət edirdi. Tüfəng atəşi camaatın
qalabalığı, hay-küyü, gözəl bir aləm
idi.”
19-cu əsrin
birinci yarısında Qafqaza sürgün edilmiş dekabrist -
şair Yakov Polonski o dövrün məşhur Azərbaycan
xanəndəsi Səttara şeir həsr etmişdir.
XIX əsrin
digər sənətkarları kimi Səttarın da bir xanəndə
kimi bütün Qafqazda məşhur olmasında Tiflisin musiqi həyatı
mühüm rol oynamışdı. İranın, hətta
Hindistanın məşhur musiqiçiləri və xanəndələri
belə Tiflisə tez-tez gələrdilər. Tiflisin musiqi həyatı
Səttarın da diqqətini cəlb edir. O, bir qədər
Naxçıvanda yaşadıqdan sonra İrəvana, oradan da
1845-ci ilin yazında Tiflisə gəlir. Çox keçmədən
Səttarın şöhrəti bütün şəhərə
yayılır. Hamı onun məlahətli səsini eşitməyə
can atır. Hətta Tiflisdə yaşayan rus və italyan
musiqiçiləri belə Səttarı öz
konsert-tamaşalarına dəvət edərdilər.
1847-ci il
fevralın 23-də məşhur italyan skripkaçısı,
Tiflis teatr orkestrinin dirijoru Malaqolli Xeyriyyə cəmiyyəti
salonundakı konsertinə Səttarı da dəvət
etmişdi. Konsertdə muğam oxuyan Səttar böyük
müvəffəqiyyət qazanmışdı.
Bu barədə
Tiflisdə çıxan “Qafqaz” qəzeti səhifələrində
maraqlı rəylər də çap olunmuşdu. Hətta
L.F.Yapşevski familiyalı bir nəfər musiqişünas
yazmışdı:
“Konsertin
sonunda cənab Malaqolli tərəfindən dəvət olunan
müğənni Səttar bəy öz dəstəsinin
müşayiəti ilə oxudu. Biz avropalılar
üçün bu musiqi böyük maraq oyadır...”.
Bir
çox tarixi mənbələrdən məlum olur ki, Səttar
Tiflisin musiqi həyatında böyük rol
oynamışdı. O, nəinki musiqi gecələrində, həm
də açıq havada təşkil olunan konsertlərdə
və ziyafətlərdə məlahətli səsi ilə
çoxmillətli şəhərin sakinlərinə estetik
zövq vermişdi.
Səttar
Tiflisdə yaşadığı illərdə onu nəinki
xalq şənliklərinə, hətta Qafqaz canişininin iqamətgahında
İran şahlarının, Türkiyə sultanlarının
və digər rəsmi şəxslərin şərəfinə
verilən ziyafətlərinə də dəvət
olunardı.
Seyid Əzimi heyran edən səs
Səttar
Tiflisdə verdiyi muğamat konsertləri ilə də
böyük şöhrət qazanmışdır. Səttarın
repertuarı olduqca rəngarəng idi. O, “Zəmin-xarə”, “Dəşti”,
“Rahab”, “Şüştər”, “Bayatı-İsfahan”, “Rast”,
“Çahargah” kimi çətin və mürəkkəb
muğamları böyük məharətlə oxuyardı.
Səttarın
Qafqaz və yaxın Şərq xalqları tərəfindən
sevildiyini və böyük hörmətlə
qarşılandığını nəzərə alan İran,
Türkiyə və Rusiya hökumətləri onu bir neçə
orden və medallarla təltif etmişlər.
Məşhur
musiqişünas Firudin Şuşinski “Azərbaycan xalq
musiqiçiləri” kitabında yazırdı: “Məlum
olduğu kimi, Səttar məşhur musiqişünas Mahmud
ağanın yaxın dostu olmuş, onun məclislərində
çox oxumuşdur. O, Mahmud ağanın məclisində
görkəmli şair Seyid Əzim Şirvani ilə
tanış olmuşdu. Səttarı dinləyən şair
öz müxəmməslərinin birində Səttarı tərif
etmişdir:
Fəhm
qıl, gör ki, nədir çəngü dəfü bərbətü
ud,
Nədir
onlarda bu ahəngü bu ləhnü bu sürud,
Arif ol, rəmz
bil, ey mahəsəli-qeybi-şühud,
Ud hər ləhzə
gəlib şurə deyir: ya Məbud,
Tar hər
ləhzə gəlib vəcdə deyər: ya Səttar.
Səttarın
xanəndəlik məharəti dövrünün bir çox
mədəniyyət xadimlərini məftun etmişdi. Məşhur
fransız yazıçısı Jül Vern özünün
“Arxipelaq alovlanır” adlı əsərində Səttarın
səsinə yüksək qiymət verərək
yazırdı: “...Mən şəhəri gəzə-gəzə
irəliləyirdim.
- Cənab,
- deyə kimsə çəlimsiz bir nəfər mənə
müraciət edir və o, mənim fikrimcə, çox adi
görünən qonşu bir binanı mənə göstərir:
- Siz xaricisiniz?
-
Şübhəsiz.
- Elə isə
bir dəqiqə ayaq saxlayın və bu evə yaxşı
tamaşa edin.
- Axı bu
evdə tamaşa ediləsi nə var ki?
- Necə nə
var, məşhur xanəndə Səttar bu evdə
yaşamışdır, bu həmin adamdır ki, sinədən
gələn zil səslə oxuyardı... Həm də oxuyanda
ona nə qədər pul verərdilər!
Bu ləyaqətli
patriarxın daha zildən oxumağını arzu edərək...
Mən Kür çayının sağ sahili ilə yuxarı
qalxmağa başladım ki, oradan, dağın təpəsindən
şəhərin gözəl mənzərəsinə
tamaşa edim. Budur, dağın təpəsinə
çatıram, kiçik bir meydançada dayanıram: burada
kim isə, səyyar bir aktyor böyük bir həyəcanla
gözəl İran şairi Sədinin şeirlərini incə
musiqi təranələrinin müşayiəti ilə
oxuyur...".
Səttar
xeyriyyə konsertində dəfələrlə
çıxış etmiş, o cümlədən yoxsullara
kömək məqsədi ilə keçirilən beynəlxalq
konsertlərdə skripkaçı Miller ilə, müğənni
Seymur-Şiff ilə birgə iştirak etmişdir.
Xanəndə
Səttar Tiflisin indiki Nəbatat bağında əvvəllər
mövcud olan müsəlman qəbiristanlığında dəfn
edilmişdir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 8 mart.- S.14.