Bil ki, əql düzgün tərəzidir...”
«Mən bu yolu seçdim...»
XII əsr şərq aləmində
tanınmış filosoflar sırasında Eynəlqüzat
Abdulla Miyanəcinin də adı keçir. Əslən
Güney Azərbaycanın Miyanə şəhərindən
olan filosof alim qısa ömründə bir sıra dəyərli
əsərlər yazmış və varlıq təliminin
yaradıcılarından olmuşdur.
Tarixi
qaynaqların yazdığına görə, miyanəcilər
XI-XII əsrlərdə istedadlı şairlər, görkəmli
alimlər yetirmiş böyük nəsil sayılırdı.
Miyanəcinin ilk tədqiqatçısı, görkəmli
alimimiz Zakir Məmmədov bunu
araşdırarkən müəyyənləşdirmişdir
ki, Eynəlqüzat Miyanəcinin babası Əbülhəsən
Əli Həsən oğlu Miyanəci mükəmməl təhsil
görmüş hüquqşünas alim və incə təbli
şair kimi tanınmışdır. O, eyni zamanda Həmədan
şəhərinin qazisi olmuşdur. Orta əsr müəlliflərindən
biri onun haqqında yazmışdır: "Fəzilətli, fəzilətlinin
oğlu və fəzilətlinin atası. Yəni o, Qazi Əli
Miyanəcinin oğlu, Eynəlqüzat Abdulla Miyanəcinin
atasıdır".
Eynəlqüzat
Miyanəci öz təhsilinə çox erkən
yaşlarında başlamış və Ömər Xəyyam,
Əhməd Qəzali, Məhəmməd Cüveyni və
başqalarından elmin müxtəlif sahələrini mükəmməl
şəkildə öyrənmişdir. Böyük filosof
öz həyat yolu haqqında yazırdı: "Mən bu yolu
seçdim. Mühüm və qeyri-mühüm elmləri nəzərdən
keçirdim. Zərərli və faydalı olan hər şeyi
mütaliə etdim. Hətta öz mətləbimdə məni
maraqlandıran nə vardısa onun təhsilinə nail oldum.
Faydası az şeylərə baş qoşmadım, elmdə
dolanbac yolla getmədim. Çünki elm çox, ömürsə
qısadır. Az fayda verəcək təhsildə ömrü
itirmək axmaqlıqdır".
Miyanəci
28-29 yaşlarında azad fikirləri ilə bağlı
müsəlman qanunçuları - fəqihlər tərəfindən
təqiblərə məruz qalmışdır. Bir sıra
dairələr onu kafir elan edir, ölümünə fitva
verirlər. O, 1127-ci ildə dostu qazi Kəmalüddövləyə
yazmışdı: "Şəhərdə deyirlər ki,
Eynəlqüzat allahlıq iddiası edir. Mənim qətlimə
fətva veriblər. Ey dost, əgər səndən fitva istəsələr,
sən də fitva ver".
Z.Məmmədov
qeyd edir ki, azadfikirli filosof yaxın gələcəkdə cəzalandırılacağını
yaxşı bilirdi. Lakin o, öz amalları, idealları
uğrunda qurban getməyi özünə böyük səadət
sayır, məğrur-məğrur yazırdı:
"Günlər keçəcək, bir səhər görəcəksən
ki, Eynəlqüzat bu müvəffəqiyyətə nail
olubdur".
Sonda onun gözlədiyi
baş verir. Ailə şəcərəsi, tutduğu
mövqe(Həmədanın baş
qazisi) və ya mədrəsəyə rəhbərlik etməsi onu xilas edə
bilmir. O, 1128-ci ildə
həbs edilib, Bağdad zindanına göndərilir. Öz müasiri İmadəddin
İsfahani yazır ki, “kütbeyin vəzir Əbülqasim Dərgəzini Eynəlqüzat
Miyanəcini həbsə
aldı, öz zülmündə tələsdi,
hökmündə insafsızlıq
etdi. Vəzir filosofun qanını
axıtmağa imkan tapmaq və cismən əldə saxlamaq üçün onu qolubağlı Bağdada apardı”.
“Vətən sevgisi imandır...”
Eynəlqüzat Miyanəci Bağdad zindanında yazdığı "Ölkələrin
alimlərinə vətəndən
ayrı salınmış
qəribin şikayəti",
yaxud müxtəsər
"Qəribin şikayəti"
adlanan traktatında ağrılı-acılı günlərindən
xəbər verir. O, doğma elindən-obasından
uzaq düşdüyünə
görə iztirab keçirir, yuxusuz qalır, həsrətə
dözməyib göz
yaşları axıdır,
"Vətən sevgisi
imandır, gizli deyildir ki, vətən
sevgisi insan fitrəti ilə qatışmışdır" deyə aləmə car çəkir.
Beləliklə, bir müddət
qürbətdə saxlanıldıqdan
sonra Eynəlqüzat Miyanəcini Həmədana
qaytarılır və
1131-ci ildə 6 mayda otuz iki (hicri
tarixi ilə otuz üç) yaşında dərs dediyi mədrəsədə
edam edilir.
Onun haqqında İmadəddin İsfahani
yazırdı: "O, görkəmli
alimlərdən idi. Fəzilət və zəkada kim onun mislində ola bilər?!". Zəhirəddin Beyhəqi Eynəlqüzat
Miyanəcini sufi
filosof kimi səciyyələndirmiş, yaradıcılığından
nümunələr gətirmişdir.
Əbusəd Səmani
isə Eynəlqüzat
Miyanəci haqqında
yazır: "O, əsrin
görkəmli alimlərindən
biridir, zəka və fəzilətdə misal çəkilir. Böyük hüquqşünas və
istedadlı şair idi".
Böyük tədqiqatçı
alim Zakir Məmmədov filosofun öz irsinə istinadən qeyd edir ki, onun
iyirmi dörd yaşına qədər yazdığı əsərlərdə
ədəbiyyat, hədis,
təfsir, hüquq, kəlam, habelə peripatetizm məsələləri
əsas yer tutur. Filosofun bundan sonra qələmə aldığı "Həqiqətlərin
məğzi", “Müqəddimələr”
və “Qəribin şikayəti” kitablarında
sufizmin müxtəlif
aspektləri işıqlandırılmış,
ona bitkin fəlsəfi məzmun verilmişdir.
Eynəlqüzat Miyanəci “Həqiqətlərin məğzi”
sufi-fəlsəfi traktatını
iyirmi dörd yaşında ikən yazıb başa çatdırmışdır. Müəllif yüz fəsildən ibarət bu əsərdə ifrat sufi mütəfəkkirlərin
istəyini yerinə yetirmək məqsədini
güddüyünü söyləyərək
onların panteist əhval-ruhiyyəli fikirlərini
inkişaf etdirib, təsəvvüfdə fəlsəfəyə
geniş yol açmışdır.
“Müqəddimələr” Eynəlqüzat
Miyanəcinin ən iri həcmli əsəridir. Onun yazılıb tamamlandığı
vaxt, filosofun ciddi təqiblərə məruz qaldığı
1127-ci ilə təsadüf
edir.
Eynəlqüzat Miyanəcinin son əsəri “Qəribin şikayəti”dir. Filosof ölüm ayağında
qələmə aldığı
bu traktatda öz yaradıcılıq
fəaliyyətinə bir
növ xitam verir, panteist doktrinalarına, mütərəqqi
ictimai-siyasi baxışlarına
haqq qazandırmağa
çalışır. Bu əsərlər
doktor Əfif Üseyran tərəfindən
1962-ci ildə Tehranda çap olunmuşdur.
Bundan başqa, filosofun öz dostlarına və müridlərinə göndərdiyi
geniş mündəricəli
sufi və
elmi-fəlsəfi “Məktublar”
iki cilddə buraxılmışdır. Eynəlqüzat Miyanəcinin panteist fəlsəfəsinin işıqlandırılmasında
həmin məktubların
xüsusi əhəmiyyəti
vardır.
Miyanəcinin fəlsəfi sistemi
Z.Məmmədov yazır ki, Eynəlqüzat Miyanəci özünün
fəlsəfi sistemində
həm varlıq təlimini, həm də idrak nəzəriyyəsini
tamamilə orijinal şəkildə işləyib
hazırlamışdır. O, bütün əvvəlki filosoflardan öz yetkin dialektik mühakimələri
ilə də seçilir. Eynəlqüzat Miyanəci dinsizlikdə
təqsirləndirilib ittiham
edilməsinə baxmayaraq,
əsrlər boyu tarixçi və təzkirəçilər tərəfindən
görkəmli sufi-filosof
kimi yad edilmiş, onun əsərləri ayrı-ayrı
ölkələrdə müxtəlif
vaxtlarda köçürülərək
əldən-ələ gəzmişdir.
Allah ilə bütün mövcud şeylərin eyniliyi prinsiplərini işləyib hazırlamış
Eynəlqüzat Miyanəci
panteist dünyagörüşünə
malik olmuşdur. Eynəlqüzat Miyanəcinin varlıq
təlimində “varlıq”
bütün mövcud
şeyləri əhatə
edən ən ümumi qismlərə, məsələn, qədimə
və sonradan meydana çıxmışa,
kamilə və naqisə, vahidə və çoxa bölünür. Panteist filosof
Allah ilə mövcudat
arasındakı münasibəti
Günəş ilə
onun şüaları
timsalında aydınlaşdırır.
O yazır: “Ümumi camaatın nəzərində
deyildiyi kimi, ərzə yayılan şüaların varlığı
üçün, qaim
Günəşin üzü
olmasaydı, şüaların
varlığı əsla
mövcud olmazdı”.
Eynəlqüzat Miyanəci bildirir ki, hissi
idrak üçün
müəyyən imkan
həddi vardır. Bu mərhələdən
sonra əqli (məntiqi) idrak mərhələsi gəlir.
Filosof insan əqlinin gücünə, gerçəkliyi
dərk etməkdə
onun böyük imkanına inanırdı.
"Həqiqətlərin məğzi"
traktatında deyilir:
"Bil ki, əql düzgün tərəzidir, onun hökmləri yalana yol verməyən doğru yəqinlikdir. O, adildir, ondan heç zaman haqsızlıq təsəvvür
edilməz".
Filosofunun dialektikası onun varlıq təlimi və idrak nəzəriyyəsi ilə sıx bağlıdır. Eynəlqüzat Miyanəcinin varlıq
təlimindən məlum
olur ki, bu tərəflərdən
bəzisim digərini əvəz edə bilir, zira, burada
əkslik münasibəti
ilə yanaşı, eynilik münasibəti də vardır. Məsələn, Eynəlqüzat
Miyanəci yazır:
"Varlığın qisimlərinin
saysız-hesabsız atributların
qisimlərini göstərməsi
odur ki, həmin atributlar həqiqətdə nə substansiyanın eyni, nə də ondan başqadır".
O, “Həqiqətlərin məğzi”
traktatında yazırdı:
"Kamil olmayanlar zənn edirlər ki, hər bir
anda mövcud olan şüa, məsələn, özündən
qabaqkı və özündən sonrakı
anda mövcud olan şüanın eynidir... Əksinə, hər bir anda mövcud olan şüa həmin anda mövcud nisbəti tələb edir. Həmin anlarda mövcud nisbətlər isə zəruri surətdə bir-birindən fərqlənir".
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 13 mart.- S.14.