“Əslim qarabağlıdır, sinəm çarpaz dağlıdır...”

 

El xanəndəsi Dabbax Məhəmmədqulu

 

XIX əsrin axırları və XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda və Qafqazda şöhrət qazanmış məşhur xanəndələrdən biri də el xanəndəsi Məhəmmədqulu Şuşinski idi. Vaxtilə Şuşada “Torpaq meydanında” yerləşən balaca bir dabbax dükanı vardı. Hər gün buradan 15-16 yaşında ortaboylu, çevik və iti baxışlı bir oğlan əlində açarları oynada-oynada dükanın qapısını açıb zümzümə edə-edə piştaxtanın arxasında axşamdan suya qoyulmuş gönləri aşılayardı.

Gənc dabbax həmişə bir-iki ağız şikəstə deyəndən sonra ən çox sevdiyi “Axşam oldu” təsnifinə keçərdi. Qonşu sənətkarlar və meydana yığışan tacirlər gəncin oxuduğu təsnifin sözlərini aydınca eşidərdilər.

 

Axşam oldu, şamlar yandı,

Keçən keçdi, olan oldu.

Bu gün burda qalmaq olmaz,

Yaxşı dostdan doymaq olmaz.

 

Gənc təsnifin axır sözlərini qurtarar-qurtarmaz meydanın hər yanından alqış sədaları qopardı: “Ay can, ay can!..”, “Sağ ol, dabbax balası”.

Bu gənc sonralar məşhur olan xanəndə Məhəmmədqulu Şuşinski (Dabbax Məhəmmədqulu) idi...

Məhəmmədqulu Şuşinski 1874-cü ildə Şuşa şəhərininAyaqyalın qurdlar” (Kiçik qurdlar) məhəlləsində dabbax ailəsində anadan olmuşdur. Bu məhəllədə yaşayanların əksəriyyəti dabbaxlıq sənəti ilə məşğul olardılar. Ona görə bu kiçik məhəlləyəDabbaxlar məhəlləsi yaxanəndələr məhəlləsi deyirdilər.

Qarabağın məşhur müğənniləri Əbdülbaqi Bülbülcan, Bülbül, Musa Şuşinski başqaları bu məhəllədə anadan olmuşlar.

Ata-babası kimi özü dabbaxlıqla məşğul olduğundan el arasında Məhəmmədqulunu sadəcəDabbax Məhəmmədquludeyə çağırardılar.

İbtidai təhsilini Şuşada Kor Xəlifənin hücrəsində alan Məhəmmədqulunu sonra atası Mir Möhsün Nəvvabın məktəbinə qoymuş o, burada üç il muğamat dərsləri keçmişdir.

Məhəmmədqulu artıq 19 yaşında olarkən Qarabağın musiqi məclislərində toy şənliklərində xanəndəlik etməyə başlamışdır. Məhəmmədqulunun bir xanəndə kimi püxtələşməsində XIX əsrin məşhur müğənnisi Şahsənəm oğlu Dəli İsmayılın böyük köməyi olmuşdur. Dəli İsmayıl Məhəmmədqulunun zil səsini, çoşqun zəngulələrini nəzərə alıb ona ən əvvəl major ruhlu muğamları, xüsusiləHasar”, “Müxalif”, “Kürdü-Şahnaz”, “Heyratıkimi uzun nəfəs, sürəkli zəngulə tələb edən muğamları öyrətmişdi. Onun çəkdiyi zəhmət hədər getmədi keçdikcə Məhəmmədqulu öz məlahətli səsi, istedadlı ilə dinləyicilərin rəğbətini qazandı.

 

Şuşanın ən gözəl səslərindən biri

 

Görkəmli musiqişünas Firudin ŞuşinskiAzərbaycan xalq musiqiçilərikitabında yazır: “Məhəmmədqulu özü zəhmətkeş ailədən çıxdığına görə şəhər yoxsullarının, xüsusilə sənətkarların məclislərində tez-tez çıxış edərdi. Məhəmmədqulu eyni zamanda keçmiş həmsənətləri olan dabbaxları da unutmurdu. O zamanlar Şuşanın küçə meydançalarında həyat qaynayırdı. Xüsusilə şəhərin ən izdihamlı yerlərindən biri olanQapan dibi"ndə ayrı aləm olardı. Şəhərin Gəncə İrəvan qapıları adlanan giriş yolundan buraya istiqamət alan dəvə qatır karvanlarının sayı-hesabı yox idi. Burada tez-tez İran rus tacirlərinə, Dərbənd, Tiflis, Aşqabad alverçilərinə, Təbriz qaçaq mal gətirənlərinə, Bakıdan gələn tuluxçulara (neft satanlara) rast gəlmək olardı. OnlarQapan dibindəöz mallarını satdıqdan sonra buradan aldıqları məşhur Qarabağ atları, ipək, tut arağı, “axtarmamotal, xəli-gəbə s. mallar alıb öz ölgələrinin bazarlarında satardılar. Meydanın ətrafında dabbax, əttar, əllaf, başmaqçı dükanları, ayrı yerlərdən gələn tacirlər üçün hər cür şəraiti olan karvansarası belə var idi. Karvansaranın dəyirmi meydançasındanYuxarı meydan”a qədər keçən dar küçədə adam əlindən tərpənmək belə olmazdı. Günorta vaxtı meydanda məşhur Qaradolaq cinsli qoyunun ətindən Kəblə Məhərrəmin hazırladığı sarıköklü, zəfəranlı pitisinin çörəkçi Molla oğlunun papiros kağızı qədər nazik lavaşının hər yanı bürüyən ətri. Bir yandan da Noxud İsgəndərin pürrəng çayı, Kəblə Mehdinin hilli-mixəkli paxlavası məclisdə əyləşən səyyahları tacirləri məst edərdi...".

AxşamlarQapan dibidaha əyləncəli, daha qələbəlik olardı. Gündüzün gərgin alverindən sonra kef məclisləri qurulardı. Bu məclislərin yaraşığı sazandalar idi. 20 yaşlı Məhəmmədqulu digər musiqiçilər yay vaxtları hər axşam buraya yığışan qonaqları çalıb-çağırmaqla əyləndirirdilər.

Gecədən xeyli keçəndə MəhəmmədquluQarabağ şikəstəsiüstündə bayatılar oxuyardı:

 

Qarabağda talan var,

Gözü yolda qalan var.

Gedirsən get, tez qayıt,

Gözü yolda qalan var.

Əslim qarabağlıdır,

Sinəm çarpaz dağlıdır.

 

gələn var, gedən, Məgər yollar bağlıdır?

 

Zamanı ötüb gələn gözəl nəğmələr...

 

Firudin Şuşinski bu barədə belə yazır: “Deyilənə görə, MəhəmmədquluQarabağ şikəstəsi"ni oxuyanda onun zil qaltanlı səsiQaya başında”, “Cıdır düzü”ndə eşidilərdi. Onu dinləmək üçün ətraf məhəllələrin sakinləriQapan dibi”nə toplaşar, gecədən xeyli keçmiş evlərinə dağılışardılar...".

Gənc Məhəmmədqulu bir xanəndə kimi əvvəlcə doğma vətəni Şuşada, sonra isə bütün Azərbaycanda tezliklə şöhrət qazanmışdı. Onun bir sənətkar kimi püxtələşməsində şöhrət qazanmasında tarzən xanəndə Malıbəyli Həmidin böyük rolu olmuşdur. Onun qayğısı sənət dostluğu nəticəsində gənc Məhəmmədqulu Gəncə, Şirvan Tiflis məclislərində tanınmağa başlayır.

F.Şuşinski yazır: “Xanəndə Məhəmmədqulu bütün muğamları istər bəmdə, istərsə zildə sərbəst, həm böyük zövq ilə oxumuşdur. Məşhur müğənnimiz Musa Şuşinski (Məhəmmədqulunun bacısı oğlu) xatirələrində yazır: ”Dayım muğamata dərindən bələd olmaqlaŞüştəriləBayatı-kürdüxüsusi bir məharətlə oxuyardı. OnunHasar-müxalif”də vurduğu çətin zəngulələr istər-istəməz bizim böyük xanəndəmiz Əbdülbaqi Bülbülcanın guşə xallarını yada salardı". Yeri gəlmişkən, onu da demək istərdik ki, Tiflis məclislərinin birində

Məhəmmədqulunun səsini eşidən böyük sənətkar Bülbülcan bir neçə il Tiflisdə dəvət olunduğu məclislərə onu da özü ilə aparmışdır. Şübhəsiz ki, Məhəmmədqulunun bütün Qafqaz Yaxın Şərqdə şan-şöhrət qazanmış Əbdülbaqi kimi böyük bir xanəndə ilə birlikdə çalıb-oxuması onun xanəndəlik sənətində daha da kamilləşməsinə böyük, həlledici təsir göstərmişdir".

Məhəmmədqulu 1905-ci ildən sonra Şuşaya qayıtmış yenidən Şuşa məclislərinin yaraşığı olmuşdur. Hətta bir neçə dəfə İran məclislərinə dəvət olunmuşdu. Məhəmmədqulu harda olmuşsa, harda çıxış etmişsə, həmişə Azərbaycan xalq musiqisini təbliğ etmiş, “Qarabağ musiqi məktəbi”nin şan-şöhrətini artırmışdır.

1913-cü ildə Məhəmmədqulu artıq Qafqazda məşhur bir xanəndə kimi şöhrət qazanmışdır. Məhəmmədqulu Şəkili Ələsgər, Keçəçi oqlu Məhəmməd, İslam Abdullayev Seyid Şuşinski ilə birlikdəEkstrafonaksioner şirkəti tərəfindən Kiyev şəhərinə dəvət olunmuş Bayatı-Kürd”, “Zabul-Segah”, “Kürdü-Şahnaz”, “Qatar”, “Hasar”, “Müxalif”, “Qarabağ şikəstəsi”, “Heyratımuğamlarını ən çox sevdiyi məharətlə oxuduğuAxşam oldutəsnifini qrammafon valları üçün oxumuşdur.

Görkəmli xanəndə Məhəmmədqulu Şuşinski 1929-cu ilin mart ayında Şuşada 55 yaşında vəfat etmişdir.

 

“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilir

 

 

Azadlıq.- 2013.- 16 mart.- S.14.