Tusi məktəbinin yetirməsi - Qütbəddin
Şirazi
Böyük riyaziyyatçı və filosof
Dahi Azərbaycan filosofu
Nəsirəddin Tusinin yetirmələri
içərisində görkəmli riyaziyyatçı, ensiklopedik biliyə sahib alim Qütbəddin Şirazinin
xüsusi yeri var. Qütbəddin Şirazi
XIII əsrdə Nəsirəddin Tusinin Marağada yaratdığı rəsədxanada
çalışan, bu elmi
mərkəzdə təhsil alan görkəmli
şəxslərdən biri olub. O, Tusi məktəbinin
görkəmli davamçılarından biri
sayılır.
Qütbəddin
Mahmud ibn Ziyaəddin Məsud ibn Müslih Şirazi 1236-cı
ildə İranın Şiraz şəhərində anadan
olmuşdur. Onun atası Ziyaəddin Məsud ibn Müslih Kazəruni
Şirazda təbib işləmişdir və Qütbəddin
Şirazi ilk təhsilini də atasından almış, tibb, fəlsəfə
və hüquq elmlərinin əsaslarını öyrənmişdir.
1258-ci ildə Marağada Nəsirəddin Tusinin rəsədxanası
yaranmışdır. Qütbəddin Şirazi də təhsilini
davam etdirmək üçün Marağaya Nəsirəddin
Tusinin yanına gəlmişdir. O, rəsədxanada
çalışmaqla yanaşı Nəsirəddin Tusidən
fəlsəfə, astronomiya və riyaziyyatı mükəmməl
öyrənmişdir. Qütbəddin Şirazi Tusinin ən
istedadlı tələbələrindən biri olmuş,
riyaziyyatçı kimi məşhurlaşmışdır.
Sonra
Qütbəddin Şirazi Marağadan köçüb
getmiş, bir müddət Kiçik Asiyada, İranın bəzi
şəhərlərində həkim və hakim kimi
çalışır.
Qütbəddin
Şirazi alim kimi məşhur olmaqla bərabər, siyasi xadim
kimi də tanınmışdır. O, XIII əsrin 60-cı illərindən
etibarən ictimai-siyasi fəaliyyətə
başlamışdır. Bununla bağlı o, Xorasana və
paytaxtı İsfahan şəhəri olan fars İraqına səfər
etmişdir. Burada alimlərin himayəçisi, İsfahan
hakimi Bahəddin Məhəmməd Cüveyni ilə
tanış olmuşdur. Qütbəddin Şirazi 1268-ci ildə
Bağdada getmiş, sonra Kiçik Asiyaya yola
düşmüşdür. Orada rəğbətlə
qarşılanaraq dövlət işlərində
çalışmış, bir müddət Sivas və
Malatyada qazi işləmiş, alimlərlə, o cümlədən
Cəlaləddin Rumi (1207-1273) və Sədrəddin Konəvi
(1210-1274) ilə dostluq etmişdir. Qütbəddin Şirazinin
siyasi fəaliyyəti Əhməd xan Təkudər (1282-1284)
zamanında genişlənmişdir. O, Elxanın sərəncamı
ilə Misirə məmluk sultanı Mənsur Seyfəddin
Kalaunun (1279-1290) yanına səfir göndərilmişdir. Əmisi
Kəmaləddin Əbdülxeyr Kazəruni də onunla birlikdə
olmuşdur.
Qütbəddin
Şirazi Misirdə səfir işləyərkən
monqolların diplomatik tapşırıqlarını yerinə
yetirərək, monqollar və misirlilər arasındakı
münasibətləri yaxşılaşdırmağa nail olmuşdur.
Səkkiz illik uğurlu siyasi fəaliyyətdən sonra
Qütbəddin Şirazi Elxanilər dövlətinin o zaman
paytaxtı olan Təbrizə qayıtmışdır.
“Dər aş-Şifa” təbabət mərkəzinin
yaradıcısı...
Həmin
dövrdə Təbriz çox inkişaf etmiş, elm-mədəniyyət
mərkəzinə çevrilmişdi. Qütbəddin
Şirazi Təbrizdə “Dər aş-Şifa” adlı
elmi-müalicəvi mərkəz yaradır. Bu mərkəzdə
rəsədxana, kitabxana, təhsil və tibb müəssisələri
yerləşirdi. Qütbəddin Şirazinin
yaratdığı Təbriz rəsədxanası Marağa rəsədxanasından
sonra Şərqin ikinci elmi mərkəzi hesab olunur. Qütbəddin
Şirazi müəllimi Tusinin elmi istiqamətini davam etdirir və
əsərlərinin çoxunda Tusi irsinə müraciət
edirdi.
Böyük
Azərbaycan filosofu Nəsirəddin Tusinin istedadlı
şagirdi Qütbəddin Mahmud Şirazi ensiklopedik
yaradıcılığında dəqiq elmlər sahəsində
şöhrət tapmaqla bərabər fəlsəfi elmlər
sahəsində də tanınmışdır. Onun
varlığa, idraka, məntiqə, habelə ictimai-siyasi və
etik-əxlaqi məsələlərə dair
baxışları müxtəlif təlimlərin təsiri
altında vücuda gəldiyindən sinkretik səciyyə daşımışdır.
Filosofun yaradıcılığında peripatetizm
aparıcı istiqamət olmuş, onun fəlsəfi
dünyagörüşünü müəyyənləşdirmişdir.
Qütbəddin Şirazi elmi fəaliyyətində müəllimi
Nəsirəddin Tusinin mövqeyindən çıxış
etsə də, yaradıcılıq irsi orijinallığı
və zənginliyi, ən əsası ensiklopedik səciyyə
daşıması ilə xüsusilə diqqəti cəlb
edir.
Qütbəddin
Şirazinin yaradıcılığında “Göy
sferalarını bilməkdə idrakın son həddi” (“Nihayət
əl-idrak fi dirayət əl-əflak”) kitabı mühüm
yer tutur. Kosmoqrafiyaya dair bu əsər İsfahan hakimi Bahaəddin
Məhəmməd Cüveyniyə ithaf olunmuş və
bütövlükdə 1281-ci (hicri 680-ci) ildə
tamamlanmışdır. Bu kitabın çoxlu sayda əlyazma
nüsxələri Bağdad, Qahirə, Mosul, İstanbul,
Tehran, Berlin, Leyden, London, Mançester, Paris, Oksford, Florensiya,
Daşkənd və başqa şəhərlərin
kitabxanalarında saxlanılır. Qütbəddin Şirazinin
“Şah töhfəsi” (“ət-Tuhfa əş-şahiyyə”) əsəri
vəzir Şah Məhəmmədin şərəfinə qələmə
alınmış, 1285-ci ildə tamamlanmışdır. Bu əsər
“Göy sferalarını bilməkdə idrakın son həddi”
kitabının geniş şərhidir. “Şah töhfəsi”
əsəri Bağdad, Məşhəd, Berlin, Sankt-Peterburq,
London, Oksford, Priston, Florensiya, Rampur, Roma, İstanbul və
başqa şəhərlərin kitabxanalarında mövcuddur.
Qütbəddin
Şirazinin astronomiyaya dair “Müzəffərəddin
üçün seçmələr” (“İxtiyarat-i
Müzaffari”) əsəri “Göy sferalarını bilməkdə
idrakın son həddi” əsərinin müxtəsər şərhidir.
Kitab Müzəffərəddin Bulaku Arslana ithaf edilmişdir.
Onun
ensiklopedik elmi əsərlərindən biri “Dibaca ən
yaxşı tac incisi” adlanır. Traktat Qərbi Gilan hökmdarının
oğlu Dubac ibn Filşaha ithaf olunub. Araşdırmalarda
göstərir ki, traktat beş hissədən ibarətdir.
Birinci hissədə məntiq elmindən bəhs olunur.
İkinci hissə fəlsəfəyə,
üçüncü və dördüncü hissələr
dəqiq elmlərə, musiqiyə aiddir. Beşinci hissə
din, etika və siyasətə həsr edilib.
Dəyərli əsərləri və
Qurani-Kərimin təfsiri...
Qütbəddin
Şirazi dini məsələlərlə də
maraqlanmışdır. Onun “Quranın təfsirinə dair Mərhəmətlinin
açması” (“Fəth əl-Mənnan fi təfsir əl-Quran”)
traktatı təxminən qırx cilddir. Əsərdə
Quranın geniş təfsiri verilmişdir.
Məntiq, fəlsəfə və
təbiət elmlərini Marağada Nəsirəddin
Tusi məktəbində öyrənən
mütəfəkkir sonralar Konyada Sədrəddin Konəvidən (1210-1274)
və başqalarından dini elmləri - hədis,
fiqh və Quranın şərhi üzrə
təhsil almışdır. Bu hal onun dünyagörüşünün
formalaşmasında mühüm rol oynamışdır. Qütbəddin
Şirazinin təxminən qırx cildlik “Quranın təfsirinə dair Mərhəmətlinin açması” (“Fəth
əl-Mənnan fi təfsir əl-Quran”)
traktatı və “Quranın çətin məsələlərinə
dair” (“Fi müşkilat əl-Quran”) əsəri onun dini məsələlər
ilə dərindən məşğul olmasından xəbər
verir.
Qütbəddin
Şirazinin
yaradıcılığında məntiq məsələlərinin
şərhinə geniş yer
verilir. Filosof “Dibaca ən yaxşı tac
incisi” ensiklopediyasından əlavə başqa əsərində də bu mövzu üzərində
xüsusi dayanmış, məntiqin
ayrı-ayrı bəhslərinin müfəssəl təhlilini
vermişdir. Onun təlimində məntiqin mövzusu
və vəzifələri, anlayış və onun tərifi, hökm və
onun tərifi, hökmlərin məna və
quruluşa görə bölgüsü,
hökmlər arasında münasibətin aydınlaşdırılması
məsələləri mühüm yer tutur.
Qütbəddin
Şirazi fəlsəfənin yalnız nəzəri
hissəsi ilə deyil, əməli hissəsi
ilə də maraqlanmış, “Dibaca ən
yaxşı tac incisi”
traktatında etik-əxlaqi və ictimai-siyasi
məsələlərə geniş yer vermişdir.
Alim fəlsəfə
tarixində Şihabəddin Sührəvərdinin İslam
ölkələrində nəşr olunmuş
“Müdrikliyin nuru”
traktatının izahı ilə iz qoyub. Başqa bir əsəri Tusinin “Rəqsi
hərəkət və müstəvi ilə əyri
arasındakı nisbət haqqında” traktata
aid izahlardır. İzahların əlyazması İstanbul Kitabxanasında
saxlanılır. Bu izahlar
riyaziyyatda olan bir sıra vacib suallara cavab verir. O, həmin izahlarda öz dövründən xeyli
öncə yazılan bir neçə elmi əsərin adını çəkib. Həmin
əsərlərdən biri İbn
Sinanın “Bucaq tədqiqatı
haqqında” traktatıdır. Onu da qeyd edək ki, İbn
Sinanın bu əsəri haqqında məlumata
təkcə Şirazinin izahlarında rast gəlinib. Araşdırmalarda göstərilir
ki, Avropa alimləri traktatda qeyd olunan riyazi problemlər
üzərində işləyərək sonradan
inteqral və diferensial
hesaba aid nailiyyətlər
qazanıblar.
Qütbəddin
Mahmud Şirazi 1311-ci
ildə vəfat edib. Mənbələrdə
qeyd olunur ki, onun çox
böyük zəhməti hesabına başa gələn əlyazmaları bu gün London,
Paris, Oksford, Leyden, Berlin, Daşkənd,
İstanbulun əlyazma
fondlarında saxlanılır.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 19 mart.- S.14.