“Xəttatların
şeyxi” və ustadı...
Yeddi xəttin möcüzəsi...
Məlum
olduğu kimi, Azərbaycanda
xəttatlıq sənəti ənənələri əsasən
XIII əsrdən başlanır. Bu
dövrdə bütün savadlı adamlar belə hesab edirdilər
ki, yüksək elm səviyyəsinin
bir göstəricisi də şeir
yazmaq və xəttatlıq sənətinə
yiyələnməkdir. Elə bu
baxımdan da, o
dövrdə şair və xəttat kimi peşəkarlar arasında öz
yerini tutmaq çox çətin idi.
Xəttatlıq sənətinin isə daha spesifik və incə tələbləri
vardı. Xəttatlar ona görə xüsusi diqqət mərkəzində idilər
ki, Qurani Kərim ərəb
yazısı ilə nazil olmuşdu
və həmin əlifbanın ilahi mənşəyi
haqqında geniş təsəvvürlər
yayılmışdı.
XV
əsrin görkəmli Azərbaycan dilçisi
Məhəmməd Naxçıvani yazırdı:
“Uşaqları ilk növbədə
yazıya və səyahət etməyə öyrətmək
lazımdır”. Məhəmməd peyğəmbərə istinad eləyən ərəb alimləri belə
deyirdilər: “Yazı elmin
yarısıdır”. Bununla bərabər,
həm gözəl yazmaq, həm də mətnin
məzmun dərinliyi vəhdətdə götürülürdü.
XVI
əsr Azərbaycan mədəniyyətinin parlaq
simalarından biri də məşhur xəttat
Əli Rza Təbrizidir. Zəmanəsinin nəstəliq
və nəsxisüls xətləri ustası kimi
tanınan məşhur xəttat yeddi xəttdə
məharətlə yazmağı bacarırdı. Onun yaşadığı dövr
mürəkkəb hadisələrin cərəyan etdiyi bir dövr
idi. XVI əsrin sonlarına doğru Osmanlı türkləri demək olar ki, bütün
Azərbaycan ərazilərini tutmuşdu.
Zəngin Təbriz kitabxanası, oradakı bütün
emalatxanalarla birlikdə ələ keçirilmişdi. Ona görə də, burada çalışan bütün
rəssamlar, xəttatlar, miniatürçülər, əlyazmaların
hazırlanması və tərtibatı ilə məşğul
olan ustalar əvvəlcə
Qəzvinə, sonra isə Səfəvilər
dövlətinin paytaxtının köçürülməsi
ilə əlaqədar İsfahana qaçmaq məcburiyyətində
qalmışdılar.
Qeyd etdiyimiz kimi, belə sənətkarlardan
biri də istedadlı xəttat, miniatürçü rəssam, nəqqaş və
şair Nizam əd-Din
Əli Rza Təbrizi idi.
O, yeddi xətlə məharətlə
işləsə də, nəstəliq və nəsxisüls xətlərinin
öyrənilməsində böyük uğurlar qazanmışdı. Sənətkarın
həyatı, tərcümeyi-halı ilə bağlı məlumatlar
olduqca azdır.
“Qələm
öz mərtəbəsinə görə
qılıncdan ucadır...”
Tədqiqatçılara
yalnız o məlumdur ki, Əli Rza Təbrizi gəncliyini Təbrizdə
keçirmişdir. Elə burada da Əla əd-Din Məhəmməd
Təbrizidən nəsxisüls xəttini, Məhəmməd
Hüseyndən isə nəstəliqi öyrənmişdir. Məhəmməd
Hüseyn Əli Rza üçün bədii yazı növlərinin
əhəmiyyəti haqqında şeir də
yazmışdı:
Qələm
öz mərtəbəsinə görə qılıncdan
ucadır, baxma ki, onun cismi zəifdir!
Bir əli
qələmlinin qarşısında yüz əli
qılınclı cəngavər dayana bilməz.
1585-ci ildə
Osmanlı türkləri Təbrizi tutduqdan sonra Əli Rza Qəzvinə
köçərək, orada məskunlaşır. Görkəmli
sənətkar burada tikilməkdə olan Qəzvin cümə
məscidinin tərtibatında iştirak edir, yüksək bədii
ustalıqla Quranın bir neçə nüsxəsini
köçürür, tədris işi ilə məşğul
olur. Müəyyən vaxtdan sonra Əli Rza Xorasan sərdarı
Əbül Mənsur Fərhad xan Qaramanlının yanında
çalışmağa başlayır. Onun istedadı
haqqında xəbər tezliklə saraya çatır və
şah Abbas Əli Rzanı öz yanına qulluğa
götürür.
Müasirlərindən
biri Əli Rzanın I Şah Abbasın sarayındakı xidməti
barədə yazırdı:
“...
İndi onlar paytaxt şəhəri Qəzvində
dünyanın şahı, Allah-təalanın yer üzündəki
kölgəsi, qibleyi-aləmin sarayında yaşayırlar.
Onlar burada yorulmadan çalışır və əhəmiyyətli
üstünlüklər qazanmaqdan ötrü can qoyurlar. Əyanlar
siyahısına daxil olduqdan sonra onlar daim şərəf yiyəsinin
yaxınlığında qərar tuturlar. Onlar şahın səxavətindən
bəhrələnən, onun mərhəmətindən
faydalanan, qiymətli hədiyyələrindən və
qayğısından barınan, şan-şöhrət yiyəsi
olan ən yaxın adamların sırasındadırlar.
Ümid edirlər ki, bütün uğurları qazanacaq və
bütün yüksək mərtəbələrə
ucalacaqlar”.
Öz
dövrünün qaydalarına uyğun Əli Rza yalnız xəttatlıq
sənətində deyil, saray diplomatiyası və mədhiyyə
söyləmək sahəsində də uğur qazanır. Bu
sahədə elə müvəffəqiyyət qazanır ki,
ona “Abbasi” ləqəbi verilir. Beləliklə, Əli Rza Təbrizi
mədhiyyələr yazır və özünə “Şah Nəvaz”
təxəllüsünü götürür.
İstedadla qazanılan şöhrət
Tezliklə,
Əli Rzanı şah kitabxanasının müdiri qoyurlar. Əvvəlcə
bu vəzifəni şah Məhəmməd Xudabəndənin
zamanından məşhur şair və rəssam Sadiq bəy Əfşar
tuturdu. Həmin vəzifəyə keçən kimi Əli Rza
şah Abbasın tapşırığı ilə
dövrün ən gözəl xəttatlıq nümunələrindən
və ən məşhur miniatürçü rəssamların
əsərlərindən ibarət albom hazırlayır. Daha
sonra isə 1602-1604-cü illərdə Əli Rza Məşhədə
gedərək, səkkizinci şiə imamı Musa ər-Rzanın
məqbərəsinin yazılarını və
naxışlarını hazırlayır. Bu iş elə
yüksək səviyyədə başa
çatdırılır ki, şah Abbas bundan sonra İsfahan məscidlərinin
və inzibati binalarının tərtibatı kimi məsul
işləri ona tapşırır. Daha sonra böyük sənətkar
Maqsud bəyin, Şeyx Lütfullahın və Şah
Abbasın özünün adını daşıyan məscidlərin
qapılarında iri süls xətti ilə yazılar həkk
edib.
Müasir
günümüzə Əli Rza tərəfindən işlənmiş
bir çox əlyazmalar gəlib çatıb. “Tədqiqatçı
A.Qaziyev özünün orta əsrlər Azərbaycanında
yaradılmış əlyazmalarından bəhs edən
kitabında həmin işlərdən bir neçəsinin
adını çəkir: Hatifinin 1568-ci ildə üzü
köçürülmüş ”Teymurnamə"si, I şah
Təhmasibin türk sultanı I Süleymanın səfirləri
ilə söhbətləri (bunların üzü 1601-1602-ci
illərdə nəstəliq xətti ilə
köçürülüb), Əbdürrəhman Caminin
1613-cü ildə köçürülmüş “Söhbətül-əbrar”
əsəri, müxtəlif şeirlərdən tərtib
edilmiş toplu, “Mehri-şəfai”nin 1616-cı il nüsxəsi
və s. Bunlardan başqa Əli Rza digər ustalar və
astronomlarla birlikdə Marağa rəsədxanasının
yenidənqurma planının layihələşdirilməsində
iştirak etmiş və öz gücünü
miniatürçülükdə, habelə poeziyada
sınamışdır"(Vikipedia).
Məşhur
təzkirəçilərdən Mirzə Sənklaxın
yazdığına görə, Əli Rza 125 il ömür
sürmüş və daha bir rütbəyə
-"şeyxül-xəttatin" (“xəttatların
şeyxi”) adına layiq görülmüşdür.
Ustad sənətkar
Əli Rza Təbrizinin oğlu Bədi üz-Zaman
atasının yanında yaxşı məktəb
keçmiş və istedadlı xəttat kimi şöhrət
qazanmışdı. O, nəstəliq xəttini gözəl mənimsədiyi
üçün “Niknigar” (“Gözəl xətt ustası”) təxəllüsünü
qazanmışdır. Bədi Azərbaycan türkcəsini,
fars və ərəb dillərini yaxşı bildiyi
üçün alimlər arasında böyük nüfuz
sahibi olub. O eyni zamanda dövrünün yaxşı şairlərindən
sayılırdı. AMEA-nın Əlyazmalar institutunda Bədinin
şeirlərindən birinin fraqmenti saxlanır ki, bu da sənətkarın
özü tərəfindən ayrıca vərəqdə bədii
yazı ilə işlənmişdir.
Bu
gün də yolu Məşhəd
və İsfahana
düşənlər həmin şəhərlərdəki məscid
və məqbərələrə baş
çəkdikləri zaman, bu binaları bəzəyən nəqqaşlıq
işlərinin müəllifi Əli Rza Təbrizinin
məharətinə heyran qalırlar.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 26 mart.- S.14.