Musiqimizin parlaq adlarından
biri - Məşədi
Cəmil
Yoxsul və əzablı
uşaqlıq illəri
Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
tarixinin inkişafında
müstəsna xidmətləri
olan sənətkarlardan
biri də Məşədi Cəmil Əmirovdur. O, gözəl
tarzən, müğənni,
eyni zamanda istedadlı bəstəkar
və dirijor olmuşdur. Məşədi
Cəmil Kərbəlayı
Əmiraslan oğlu Əmirov 1875-ci ildə Şuşa şəhərində
anadan olmuşdur. İlk təhsilini mədrəsədə almış
Cəmilin uşaqlıq
və gənclik illəri maddi ehtiyac içərisində
keçmişdir. On iki
yaşında olarkən
atası vaxtsız vəfat etdiyindən o, anası Məşədi Yaxşı ilə altı nəfərlik ailələrini dolandırmaq
üçün təhsilini
yarımçıq qoymuşdur.
Balaca Cəmil şəhərin “Torpaq meydan”ında bişmiş
noxud satmaqla ailəsinə kömək
edirdi. Gecə-gündüz
əlləşib çalışan
Cəmil varlı ailələrdə nökərçilik,
baqqal dükanlarında
satıcılıq etməklə
özündən kiçik
olan altı qardaş və bacısına himayədarlıq
edir. Nəhayət, o,
özünə daimi iş yeri tapır
və dərzilik peşəsinə yiyələnmək
üçün şagirdliyə
gedir. Cəmil daim özü-özünə
zümzümə etməklə,
müğənniləri daim
dinləməklə ətrafındakılardan
musiqiyə olan hədsiz məhəbbətini
gizlədə bilmir.
Ağır ailə vəziyyəti Cəmili məktəbdən ayırsa
da, qəlbində musiqiyə olan coşğun həvəsini
söndürə bilməmişdi.
Əksinə, onun musiqiyə meyli getdikcə daha aşkar hiss edilirdi. Cəmil məhəllə
toylarında saatlarla çalıb-oxuyanları dinləyərdi.
Onu, hər şeydən əvvəl,
tar aləti maraqlandırırdı.
O, toy olan salon və eyvanlarda pəncərəyə,
həyətdəki ağaclara
dırmaşıb gözlərini
tarçalanın barmaqlarına
zilləyər, çalınan
havalara, oxunan mahnılara diqqət yetirərdi.
Bu barədə Firudin Şuşinski “Azərbaycan
xalq musiqiçiləri”
kitabında yazırdı:
“Onun musiqiyə olan həvəsi haqqında Şuşada belə bir əhvalat
söyləyirlər: ”Bir
gün Cəmilgilin qonşuluğunda toy məclisi
qurulur. Samovarlara qulluq etməyi Cəmilə həvalə
edirlər. Cəmil çayniki dəmləmək
üçün böyük
bir samovarın altına qoyub lüləyini açır.
Elə bu zaman xanəndə onun çox sevdiyi mahnılardan birini oxuyur. Cəmil mətbəxin qapısını açıb
xanəndəni dinləyir.
Sevdiyi mahnını dinləyə-dinləyə xəyala
dalan Cəmil samovarı unudur. Mətbəxdən qalxıb
qonşu otağı bürüyən buğ toydakı adamların diqqətini cəlb edir. Samovarların yanına gələnlər
suyun çaynikdən
daşıb yerə töküldüyünü, Cəmilin
isə sakitcə dayanıb xəyala daldığını görürlər".
Cəmil dərzilik peşəsinə yiyələnir
və tezliklə özünün tikiş emalatxanasını açır.
Lakin o, yenə də musiqiyə olan həvəsindən ayrıla bilmir. Bir gün Cəmilə
sifariş üçün
müraciət edən
tarzənə zəhmət
haqqı əvəzinə
ona tar çalmağı
öyrətməyi xahiş
edir. Tarzən razılaşır və Cəmilə tar çalmağı
öyrədir. Cəmil
fitri istedada malik idi və
o, məşhur Nəvvaba
müraciət edərək
ondan muğamın sirlərini öyrənməyə
başlayır. Artıq
yetkin yaşlarında
o, bir çox müğənnilərlə konsertlər
verir, tarzən-müşayiətçi
kimi musiqi aləmində tanınır.
Musiqi dünyasına uğurlu qapı...
Şuşada Qaragöz Zülfüqarı tarda müşayiət edən
Cəmil Əmirov, nəhayət, dərzilik peşəsi ilə xudahafizləşərək Gəncəyə
köçür və
burada məşhur Məşədi Məmməd
Fərzəliyevi, Malıbəyli
Həmidi, Bülbülü,
Seyid Şuşinskini müşayiət etməklə
məşhurlaşır. Bütün
mahalda gözəl tarzən və mahir bir müğənni
kimi məşhur olan Cəmili hamı öz şənliklərində, məclislərində
görmək istəyirdi.
O zaman xalq arasında deyərdilər
ki, Cəmili məclisə dəvət
edən uduzmaz. Çünki Cəmil tar çalmaqla bərabər,
həm də oxuyurdu.
Məşədi Cəmil Gəncədə yaşadığı
müddət ərzində
tədricən qarmon, kamança, skripka və pianoda çalmağı da öyrənmişdi. Onun yaradıcılıq planları
geniş idi. Cəmil dərk edirdi ki, dövrünün
qabaqcıl bir musiqiçisi olmaq üçün ona birinci növbədə musiqi təhsili və not savadına yiyələnmək çox
vacibdir. 1911-ci ildə
o, musiqi təhsili almaq üçün Türkiyənin İstanbul
şəhərinə gedir.
İki ilə yaxın İstanbulda yaşayır. Bu müddət
ərzində orada musiqi təhsili alır, həm də Avropa musiqisi ilə yaxından tanış olur.
Məşədi Cəmilin İstanbulda verdiyi konsertlər böyük rəğbətlə qarşılanır.
Məşədi Cəmil
buradakı konsertlərində
klassik Azərbaycan muğam və təsniflərini məlahətli
səslə oxuyur, tarda isə solo çalırdı. Türklər
tarı sinə üstə tutub çalmağı ilk dəfə
Məşədi Cəmilin
ifasında görmüşlər.
“Məşədi Cəmil İstanbulun musiqi ictimaiyyəti qarşısında
Qafqaz musiqisi haqqında dəfələrlə
məruzə etmişdi.
Cəmilin Azərbaycan
musiqisi və onun məşhur nümayəndələri haqqındakı
çıxışı türk
musiqişünaslarını heyran qoymuşdu. İstanbulun ən nüfuzlu jurnallarından biri olan ”Şəhbal"
sənətkarın tarla
birlikdə şəklini
vermiş, haqqında böyük məqalə çap etmişdi. Məqalənin müəllifi
Türkiyənin məşhur
musiqişünası Rauf
Yektabəy yazmışdı:
“Qafqazın ən məşhur musiqi sənətkarlarından olan
Cəmilbəy not öyrənmək
və Osmanlı musiqisini tədqiq etmək məqsədi ilə Gəncə şəhərindən bizə
qonaq gəlmişdir.
Biz onun vasitəsi ilə Qafqaz diyarının musiqisi haqqında olduqca qiymətli məlumatlar əldə etdik. Azərbaycan musiqisi tarixində ilk dəfə
muğamları nota salanlardan
biri məhz Məşədi Cəmil olmuşdur. O, hələ
1912-ci ildə İstanbulda
yaşadığı vaxt
”Heyratı" muğamını
nota salıb “Şəhbal”
jurnalının səhifələrində
çap etdirmişdi.
Azərbaycan muğam və mahnılarının
Məşədi Cəmil
tərəfindən nota köçürülməsini
qiymətləndirən Rauf
Yektabəy həmin məqaləsində deyir:
“Bu sətirlərin müəllifi
Cəmil bəy Əmirovun nota saldığı
”Heyratı" muğamını
“Şəhbal”ın bu
nömrəsində çap
etdirmişdir. Biz Cəmil
bəydən Qafqaz musiqisinin bir çox not yazılarını,
həm də bu musiqiyə aid bəzi stenoqrafik məlumatları almışıq.
Cəmil bəy İstanbuldan vətəninə
qayıdarkən Qafqazın
ən gözəl şərqilərini nota salıb
bizə göndərəcəyini
vəd etmişdir. Biz
bununla bizə yabançı olmayan Qafqaz şərqiləri ilə dinləyicilərimizi
şad edəcəyimizə
ümid edirik"(Firudin Şuşinski)...
Musiqi mədəniyyətimizdə
unudulmaz imza
Məşədi Cəmil Türkiyədə təhsil
aldığı müddətdə
Şərqdə məşhur
olan musiqi alətlərindən ud və kanonda çalmağı da öyrənmişdi. O, Gəncəyə
qayıdarkən hər
iki aləti özü ilə gətirmişdi.
Zəngin sənət təcrübəsi ilə
vətənə qayıdan
istedadlı sənətkar
1913-cü ilin yayında
şəhər musiqiçilərinin
iştirakı ilə
bir neçə Şərq konserti təşkil edir. Onun həmyerliləri qarşısında özünəməxsus
incə bir məharətlə türk
şərqiləri oxuması,
ud və kanonda bir neçə
muğamı gözəl
çalması dinləyiciləri
valeh etmişdi.
Məşədi Cəmil teatr sənətimizin inkişafında da mühüm xidmətlər
göstərmişdir. O, Şuşada
və Gəncədə
olarkən Üzeyir Hacıbəyovun opera və
operettalarında Məcnun,
Zeyd, Kərəm, Rza bəy və
başqa rolları müvəffəqiyyətlə oynamış, teatr orkestrlərinə dirijorluq
etmişdir.
Məşədi Cəmil öz istedadının bəstəkarlıqda da sınaqdan keçirmiş
və 1915-ci ildə “Seyfəl-Mülük” operasını
yazmışdır.
“Seyfəl-Mülük” operasının
ilk rejissoru SSRİ xalq
artisti Sidqi Ruhulla olmuş, Məşədi Cəmil özü isə operanın tamaşasında
dirijorluq etmişdi.
Sənətkar Tiflisdə, İrəvanda qastrollarda olmuş, tamaşaçılar
tərəfindən rəğbətlə
qarşılanmışdır.
Məşədi Cəmil Gəncədə “Muğamat
kursu” açmış
və buraya gənc istedadları dəvət edərək onların musiqi təhsili ilə məşğul olmuşdu.
Onun çəkdiyi zəhmət hədər getmədi. Bir çox cavan musiqiçilər Seyid Şuşinski, Bülbül,
Zülfü Adıgözəlov,
Əli Cavad oğlu, Əbdürrəhman
Fərəcov və
Musa Şuşinski kimi
xanəndələrin bir
sənətkar kimi püxtələşməsində Məşədi Cəmilin
rolu olmuşdur.
Onun böyük arzusu musiqi məktəbi
açmaq idi və o, 1923-cü ildə
bu arzusunu reallaşdıra bilmişdi.
Birinci il məktəbə 39 tələbə
qəbul olunmuşdu.
Son dərəcə gözəl
təşkilatçılıq qabiliyyəti olan Məşədi Cəmil həmin məktəbin ilk
direktoru (1923-1928) olmuşdur.
Bundan əlavə o, məktəbdə tardan dərs demiş, həm də xalq çalğı alətlərindən ibarət
orkestrə rəhbərlik
etmişdir. Sonralar bu məktəb böyüyərək 1928-29-cu tədris illərində musiqi texnikumuna çevrilmişdi. Bu məktəbi
qurtaran bir sıra tələbələr
sonralar Azərbaycanda musiqiçi kimi məşhur olmuşdular.
Sənətkarın “Seyfəl-Mülük”
operasından çox
sonralar yazdığı
“Namuslu qız” (1923) operettası da Gəncədə uğurla
tamaşaya qoyulmuşdur.
Məşədi Cəmil Əmirov 1928-ci ildə Gəncə şəhərində
vəfat etmişdir.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 29 mart.- S.14.