“Saib tərtəmiz Təbriz
torpağındandır...” .
Məşhur
şair moğol
hökmdarı Şahcahanın sarayında...
Məlum
olduğu kimi, I Şah Təhmasibin zamanında Təbrizi
osmanlılar ələ keçirmişdi.
Bu sənət və mədəniyyət
mərkəzi azad edildikdən sonra I Şah Abbas bir çox
təbrizliləri İsfahana köçürür.
Bu köçürülən şəxslər
arasında Saib Təbrizinin atası da vardı. Ailənin köçürülməsindən
sonra Saib öz təhsilini və yaradıcılıq fəaliyyətini
İsfahanda davam etdirir. Saib burada
dövrün görkəmli alimlərindən
olan Kaşi və
Şəfaidən dərs alır.
Gənc
Saib təhsilini bitirdiyi zaman artıq onu İsfahanda ziyalı və
istedadlı şair kimi tanıyırdılar. Beləliklə,
tanınmış şair dövrünün ənənələrinə
uyğun olaraq, səyahətə çıxmaqla təhsilini
davam etdirir. Təbrizi Məkkə və Mədinə ziyarətində
olur, sonra da Osmanlıya gedir. Saib Təbrizi burada ölkənin
tanınmış şair və alimləri ilə
tanış olur, yaradıcılıq müzakirələrinə
qatılır...
Mirzə Məhəmməd
Əli Saib Təbrizi 1601-ci ildə Təbriz şəhərində
doğulmuş və ibtidai təhsilini də burada
almışdır. Onun atası Mirzə Əbdürrəhim
tacir idi. Məşhur təzkirəçi Nəsrabadin onun dərin
nüfuz qazanmış bir şəxs olduğunu
yazırdı. Onun ata babası Şəms əd-Din Məhəmməd
Təbrizi isə bütün şərq dünyasında “Qələmi
şirin” adı ilə tanınmış çox mahir xəttat
idi.
Klassik Azərbaycan
ədəbiyyatının ən görkəmli nümayəndələrindən
biri olan Saib Təbrizi XVII əsrdə
yaşayıb-yaratmışdır. O, mənşəcə Azərbaycan
türkü idi. Təbrizi həm Azərbaycan türkcəsində
və həm fars dilində gözəl əsrlər
yaratmışdır.
Səyahətdən
sonra yenidən İsfahana qayıdan Saib burada səmimi
münasibət görmür. O, 1625-ci ildə Hindistana gedir.
Yolçuluğu müddətində Kabula dönən Təbrizi
Kabul hökmdarı, şeir aləmində Zəfərxan təxəllüsü
ilə tanınan Mirzə Əhsənulla Nəvvab tərəfindən
əziz bir dost kimi qarşılanır. Hökmdar onu öz
sarayında qonaq saxlayır. Beləliklə, 1630-cu ildə Zəfərxan
Saibi də özü ilə birlikdə moğol
hökmdarı Şahcahanın sarayına aparır...
“İsfahan üslubu” poetik cərəyanının
yaradıcısı
Bura gələn
Saib sarayda görkəmli həkim və şair, Azərbaycan
türkcəsində yazılmış məşhur “Vərqa
və Gülşa” poemasının müəllifi Məsihi ilə
rastlaşır. O dövrdə Məsihi burada şahın həkimi
kimi çalışırdı. Yazılı qaynaqlarda bir
çox təzkirəçilər Məsihini Saibin tələbəsi
hesab edirlər. Beləliklə, onların dostluğu hər
iki şairin yaradıcılığına müsbət təsir
edir və uzun sürür. Saib Təbrizi Məsihinin
yaradıcılığını yüksək qiymətləndirir
və onun ölümündən sonra dostunun “Divan”ının
ilk tərtibatçılarından olur. Təzkirəçi
Mirzə Tahir Nəsrabadinin yazdığına görə,
Saibin evində Məsihinin on “Divan”ı varmış.
Daha sonra
Saib Təbrizinin atası oğlunun arxasınca Hindistana gəlib,
onu İsfahana aparmaq üçün icazə istəyir.
1633-cü ildə artıq Kəşmir hökmdarı olan Zəfərxan
Sahibin vətənə dönmək arzusunu yerinə yetirir.
Amma onun vətəndə qalmaq planı bir sıra səbəblər
ucundan baş tutmur. Şair İsfahanda çox qala bilmir və
yenə səyahətə yollanır. O, Məşhəd, Qum,
Qəzvin, Yəzd, Ərdəbil şəhərlərini gəzərək
yenidən İsfahana dönür. Bu dəfə II Şah Abbas
şairi ehtiramla qarşılayır və sarayına dəvət
edir. Saib sarayda “məlik-üş-şüəra” - şairlərin
başçısı olur. Şair burada lirik qəzəllər
və qəsidələr yaradır.
“Vikipedia”
yazır ki, Saib Təbrizi yaradıcılığı ilə
İran tədqiqatçılarının “İsfahan
üslubu” adlandırdıqları yeni poetik cərəyan
yaradır. Təbrizini Hindistanda farsdilli poeziyanın “Hindistan məktəbi”nin banisi kimi tanıyırlar.
Sarayda ikən Saib öz qəsidə
və epik əsərlərində şahın
hərbi zəfərlərini
tərənnüm edir.
Bu əsərlər arasında
“Qəndəharnamə” poeması
bədii dəyərinə
görə xüsusi yer tutur. Poema
II Şah Abbasın Əfqanıstan yürüşünə
və 1649-cu ildə Qəndəharı tutmasına
həsr olunub.
Amma hakimiyyətə Şah Süleyman
(1666-1694) gəldikdən sonra
sarayda Saibə münasibət ciddi surətdə dəyişməyə
başlayır və
o, sarayı tərk edir.
“Kim ki, gəldi
bu cahan mülkünü abad elədi...”
Saib ömrünün son
on ilini öz əsərlərinin sistemləşdirilməsinə
və qaydaya salınmasına həsr edir. O, öz şeirlərini mövzular
üzrə ayıraraq,
“Miratül-camal”, “Arayişe-nigar”
və “Vacibül-hifz”
adlı toplular təşkil edir.
Təbrizi özündən sonra böyük bir poetik irs
qoyub getmişdir. Bəzi tədqiqatçılar
belə hesab edirlər ki, onun irsi təqribən
300 min beyt təşkil
edib. Görkəmli Azərbaycan alimi Məhəmməd Əli Tərbiyət özünün
“Azərbaycanın görkəmli
adamları” kitabında
yazır ki, o özü Saibin 120 min beytlik “Divan”ını (poemaları daxil olmadan) gözü ilə görüb.
Saib Təbrizi 1677-ci ildə İsfahan şəhərində vəfat
edib və orada da dəfn
edilib.
Saibin yaradıcılığı
indi Azərbaycanla bərabər, İranda, Hindistanda və Qərbdə də tədqiq olunmaqdadır. Bütün tədqiqatçılar
Saibin istedadını
və onun Şərq ədəbiyyatının
inkişafındakı müstəsna
xidmətlərini qeyd
edirlər. Məşhur
çex alimi Yan Ripka belə hesab edir ki,
Hafiz Şirazi və Sədidən sonra Saib Təbrizi ən parlaq şairdir. Akademik Krımskinin dediyinə görə, Saib XVII əsr İran şairlərinin ustadıdır.
Akademik Bertels onu öz əsrinin
Hafizi sayır.
Saib Təbrizinin yaradıcılığı ilə
müxtəlif dövrlərdə
Seyid Əzim Şirvani, Hüseyn Əfəndi Qayıbov, Firidun bəy Köçərli, akademik
Həmid Araslı, şair-ədəbiyyatşünas Balaş Azəroğlu, tədqiqatçılar Həsən
Bicari və Məsiağa Məhəmmədi
maraqlanmış və
onun irsini tədqiq etmişlər.
Kim ki, gəldi, bu cahan mülkünü
abad elədi,
Qəm-kədər içrə öz ömrün başa vurdu, getdi.
Ancaq o kəslərə xoş keçdi həyat şimşək tək,
Doğulub sonra da
şimşək kimi soldu getdi.
Kimi də zəvvar
idi Kəbə evin görmək üçün,
Sanki bu yer kürəsi
sadəcə yoldu, getdi.
Saibin də dolu
idi ürəyi ümmid ilə,
Naümidlik kədərilə yenə doldu getdi.
Tarixdə elə şəxsiyyətlər var
ki, onların irsi və istedadının
məhsulu bütün
bəşəriyyətə məxsusdur. Bir Azərbaycan türkü olan Saib Təbrizinin
taleyi isə bir qədər başqadır. Onu həm Azərbaycan, həm İran, həm də Hindistan öz şairi hesab edir. Bununla bərabər,
onların heç biri şairin irsi üçün özünü müstəsna
hüquq sahibi saymır. Şair bu ölkələrin hər biri üçün
böyük xidmət
sahibidir. Böyük şair özünün poetik istedadının inkişafında Təbrizin
rolunu xüsusi qeyd edir. O, mənşəcə
Azərbaycan türkü
olması ilə fəxr edir, doğma şəhərini
məhəbbətlə tərənnüm
edir:
Əgər Sədi Şirazın gilindən yaranıbsa, Saib tərtəmiz Təbriz torpağındandır.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 30 mart.- S.14.