Azərbaycan tarixində silinməz izlər
qoyan Qəzvinilər
Görkəmli xəttat Mir İmad Qəzvini
Qədim Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafında xüsusi xidmətləri olan bir çox
unudulmaz şəxsiyyətlər var. Dünya tarixinə
böyük töhfələr vermiş Azərbaycan alim və
sənətkarları arasında bir neçə qəzvinlinin
də adı var. Yaşadıqları dövrün ən məşhur
sənətkarları sırasına daxil olan bu şəxslərin
əsərləri yüz illərdən keçmiş,
günümüzə kimi öz gözəlliyini, əhəmiyyətini
və dəyərini qoruyub saxlamışdır.
Belə
şəxslərdən biri də Mir İmad Qəzvinidir ki,
onun yaratdığı nəfis xəttatlıq nümunələri
hazırda dünyanın bir çox muzeylərinin bəzəyi
sayılır.
Mənşəcə
azərbaycanlı olan xəttat Mir İmad 1553-1554-cü ildə
Qəzvində anadan olmuşdur. XVII əsrin ən
yaxşı xəttatlarından biri sayılan sənətkara
“İmad ül-mülk” (“Dövlətin dayağı”) adı
vermişdilər. Xalq arasında Mir İmad deyə
çağırılan xəttatın əsl adı Mir Məhəmməd
bin Hüseyn Həsani Qəzvini idi. Onun uşaqlıq və gənclik
illəri Təbrizdə keçmişdi. Xəttatlıqda nəstəliq
xəttinin mahir ustadı Mövlana Məhəmməd
Hüseyn Təbrizidən bu sənətin incəliklərini
öyrənmişdi. Mir İmad Məhəmməd Hüseynin ən
sevimli şagirdlərindən idi. O, ölümünə az
qalmış Mir İmaddan xahiş edir ki, qələmin mədhinə
həsr edilmiş şeirlərini təlimat şəklində
tərtib etsin:
Bəşərin
ən gözəl irsi-qələmdir, bu incə mətləbi
unutma!
Kainat qələmin
sayəsində şan və şərəfə
çatıb,
Əgər
qələm olmasaydı, kainat da olmazdı.
Kim qələmdən
fayda götürməyibsə, onu böyük ağıl
sahibi sayma!
Qələm
möcüzəkardır, qələm canverəndir, qələm
bələdçidir, qələm sarvandır.
Hər həvəskar
qələmin qədrini bilməz, onun qiymətini yalnız xəttatlar
anlar!
Tarixdən
məlum olduğu kimi, XVI əsrdə Azərbaycanı
Osmanlı imperiyası işğal edir. Bundan sonra Mir İmad
imperiyaya daxil olan bir çox ölkələrə səyahətə
çıxır və Məkkəyə gedir. O, səyahətdən
dönüb vətənə qayıtdıqdan sonra Fərhad
xanın yanında qulluğa qəbul olunur. Fərhad xanın
ölümündən (1599) sonra isə Gilana, oradan da Qəzvinə
gedir və xəttatlıq dərsi keçməyə
başlayır.
I Şah Abbasın siyasətinə
qarşı...
Müəyyən
müddətdən sonra Səfəvilər dövlətinin
paytaxtı İsfahana gələn Mir İmad I Şah
Abbasın dəftərxanasında işə başlayır.
Lakin sarayın sərt ab-havasına uyğunlaşa bilməyən
sənətkar tezliklə buranı tərk edir. O, yenidən Qəzvinə
qayıdıb müəllimlik fəaliyyətini davam etdirir. Xəttat
vaxtaşırı saray əxlaqına və şah Abbasın
siyasətinə qarşı kəskin etirazını bildirir.
Mir İmad Osmanlı imperiyası ilə özbək
hökmdarları arasında fasiləsiz və qanlı
müharibələrə səbəb olan sünni-şiə
ziddiyyətlərinin aradan qaldırılması ilə
bağlı çıxışlar edir.
Böyük
sənətkarın bu fəaliyyəti diqqətdən kənarda
qalmır. Fərziyyəyə görə, Şah Abbas Qəzvin
şahsevənlərinin başçısı Maqsud bəyi
öz yanına çağırtdırıb, bütün
bunlara son qoymasını tapşırır: “Doğrudanmı
elə bir adam yoxdur ki, bu sünni köpəyini gəbərdib,
məni onun hədyanlarından qurtarsın?”. Elə həmin
günün axşamı 1615-ci ilin 25 avqustunda Mir
İmadın meyidini Qəzvin küçələrindən
birində parçalanmış vəziyyətdə
tapırlar.
Azərbaycanlı
sənətkarın bədii yazı nümunələri
dünyanın bir çox kitabxanalarında qorunur. Onların
bir qismi Sankt-Peterburqdadır və 1962-ci ildə nəşr
olunmuşdur.
Şair Məhəmməd Tahir Qəzvini
Bu dövrdə
Azərbaycanın bir çox şəhərlərində
olduğu kimi, Qəzvində də qələm sahibləri,
şair və tarixçilərin bir çoxu həm də
gözəl xəttatlıq məharətinə malik idi. Bu sənətlər
əsrlərdən bəri bir-biri ilə bağlı
inkişaf etdiyinə görə, o sahənin peşəkarları
da onlara belə öyrənməyə üstünlük
verirdilər.
Bəhs
etdiyimiz dövrün bu ənənələrini yaşadanlar
sırasında Qəzvinli sənətkar İmadəddin Mirzə
Məhəmməd Tahirin də öz yeri var. O, Mirzə
Hüseyn xan Qəzvininin oğlu, şair və xəttat Məhəmməd
Yusifin qardaşıdır. Məhəmməd Tahir tarixdə məşhur
“Tarix-i Abbasi” əsəri və “Vəhid” təxəllüsü
ilə yazdığı şeirlərlə tanınır.
Mirzə Tahir 1015-ci ildə (Hicri) Qəzvin şəhərində
dünyaya gəlmişdir. O, II Şah Abbas Səfəvi
sarayının rəsmi tarixçisi idi və sonra Şah
Süleyman Səfəvinin vəziri olmuşdu. Onun məşhur
əsərlərindən biri, qeyd olunduğu kimi, II Şah
Abbas dövrü haqqında yazdığı tarix, digər əsərləri
isə Azərbaycan və fars dillərində olan bədii,
poeziya və nəsr nümunələridir.
Mirzə Məhəmməd
Tahir böyük Azərbaycan şairi Saib Təbrizi ilə
yaxın dost idi.
Tahir Qəzvini
1699-cu ildə vəfat etmişdir.
2009-cu ildə
tədqiqatçı alim Paşa Kərimov və Arif Ramazanov
onun Azərbaycan dilində olan şeirlərinin bir hissəsini
toplayıb və Bakı şəhərində “Nurlan” Nəşriyyatında
“Vəhid Qəzvini divanı” adıyla çap etdirib.
Tarixçi Məhəmməd Yusif Qəzvini
XVII-XVIII əsr
Azərbaycan mədəniyyətinin tanınmış
simaları arasında Məhəmməd Yusif Qəzvininin də
adı var. O da Mirzə Hüseyn xan Qəzvininin oğlu, Məhəmməd
Yusif Qəzvini Məhəmməd Tahir Vəhidin kiçik
qardaşıdır. O, dövrünün şairi, xəttat və
tarixçisi kimi tanınmışdır.
Tarixçi
alim eyni zamanda “Baleh” təxəllüsü ilə şeirlər
yazmışdır. Məhəmməd Yusif Qəzvini 1638-39-cu
illərdə I Şah Səfi sarayında toçih dəftərini
yazan, 1646-cı ilin mart ayından II Şah Abbasın Məşhəd
dəftərxanasının münşisi olmuş, 1651-52-ci
ildən ömrünün sonuna kimi Qumda topxana
karxanasının vəziri vəzifəsində işləmişdir.
1691-92-ci illərdə həmin vəzifədə işləyərkən
yazdığı “Xoldebərin” əsərinin VIII cildinin VII
hissəsi orijinal hesab olunur. Çünki müəllif həmin
hissədə bəhs olunan tarixi hadisələrin
iştirakçısı və ya müşahidəçisi
olmuşdur. Eyni zamanda, müəllif bir sıra fərman və
hökmləri də özü yazmışdır. Bu mənbə
tarixi araşdırmalar üçün real faktlar verdiyi
üçün, dəyərli mənbə olaraq öz əhəmiyyətini
saxlamaqdadır.
Bir saray tarixçisi olan Məhəmməd
Yusif Qəzvini Müvərrix XVII əsrin
sonlarında vəfat etmişdir. Onun tarixdə
məşhur olan əsəri “Xoldebərin”
(“Əbədi cənnət”) ümumtarix
salnaməsi sayıla bilər. Ümumilikdə, 8 hissədən
ibarət olan bu əsərin
son hissəsi Səfəvilər hakimiyyəti
tarixinə həsr edilmiş, hadisələrin
təsviri 1694-cü ilədək aparılmışdır.
Məhəmməd Yusifin həmin tarixi əsərində Azərbaycan tarixi haqqında, o cümlədən
yerli hakimlər haqqında elə məlumatlar
vardır ki, başqa
mənbələrdə onlara təsadüf
olunmur.
Məhəmməd
Yusifin vəfat etdiyi tarix hələlik məlum deyildir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.- 2013.- 1 may.- S.14.