Dahiləri əbədiləşdirən sənətkar
Sənətkar ananın yolu ilə...
Azərbaycan heykəltəraşlıq
sənətində xüsusi imzası olan şəxslər
sırasında görkəmli sənətkarımız Tokay Məmmədovun
da adı var. Onun yaratdığı gözəl sənət əsərlərinə
paytaxtın görkəmli yerlərində ucaldılmış
dahi şairimiz Nəsiminin və böyük bəstəkarımız
Üzeyir Hacıbəyovun heykəllərini nümunə
göstərə bilərik.
Tokay Həbib
oğlu Məmmədov 1927-ci il iyulun 18-də Bakıda anadan
olmuşdur. Ziyalı bir ailədə dünyaya göz
açan Tokayın atası Həbib Məmmədov texniki elmlər
doktoru, anası Zivər xanım isə Azərbaycanın ilk
qadın heykəltəraşı olub. O elə ilk təhsilini
də anasından alıb. Kiçik yaşlarından anası
Zivər xanımla bərabər emalatxanaya gələn balaca
Tokay rəngli plastilindən müxtəlif fiqurlar düzəldərdi.
Onun xüsusi
qabiliyyəti olduğunu Zivər xanımın sənət həmkarı
Pyotr Sabsay hər kəsdən tez anlamışdı. P.Sabsay
sonralar öz xatirələrində yazırdı: “Tokay
uşaqlıqdan heykəltəraşlıq sənəti ilə
maraqlanırdı, bu uşağın gələcəkdə
gözəl sənətkar olacağına şübhəm
belə qalmamışdı. Artıq onun
yaradıcılığı bizə məlum idi”.
Beləliklə,
balaca istedadın gedəcəyi yol artıq məlum idi. 1942-ci
ildə yeddinci sinfi bitirdikdən sonra Tokay Bakı Rəssamlıq
Məktəbinə imtahan verdi. Bu dövrdə Bakı Rəssamlıq
Məktəbinin nəzdində heykəltəraşlıq
şöbəsi yenicə təşkil edilmişdi. Bu
şöbədə həmin dövrün məşhur sənətkarları
- P.Sabsay, F.Əbdürrəhmanov, C.Qaryağdı fəaliyyət
göstərirdilər. Beləliklə, gənc Tokay bilavasitə
ilk milli heykəltəraşımız F.Əbdürrəhmanovdan
dərs almağa başlayır. F.Əbdürrəhmanov
Leninqrad Rəssamlıq Akademiyasını bitirmişdi və
öz şagirdlərini dünya klassik incəsənətinin ən
mütərəqqi ənənələri ilə tanış
edirdi.
Tokay Məmmədov
1945-ci ildə Əzim Əzimzadə adına Bakı Rəssamlıq
Məktəbinin üçüncü kursunu bitirir. O, təhsilini
davam etdirmək üçün Leninqrad şəhərinə
gedir və İ.E.Repin adına Rəssamlıq
Akademiyasının heykəltəraşlıq fakültəsinə
qəbul olur. Həmin illərdə o, görkəmli rus sənətkarları
V.Senayski, A.Matveyev və M.Kerezindən dərs alır, heykəltəraşlıq
sahəsinin incəliklərinə yiyələnir.
Akademiyada təhsil
aldığı zaman gənc sənətkar
yaratdığı büstlərlə bir çox sərgilərdə
iştirak edir və yüksək qiymətə layiq
görülür.
Gənc
heykəltəraş 1947-ci ildə Azərbaycanın
xalçaçı rəssamı Lətif Kərimovun portret
büstünü hazırlayır. Lətif Kərimovu uşaq
vaxtlarından tanıyan heykəltəraş müstəqil
şəkildə ilk dəfə görkəmli alimin portretini
yaradır. Mütəxəssislər bu əsəri gənc
heykəltəraşın ilk uğuru kimi qiymətləndirirlər.
Yavaş-yavaş
məşhurlaşan Tokay Məmmədov 1948-ci ildə Moskvada
təşkil edilmiş sərgidə rus şərqşünaslığının
banisi, görkəmli Azərbaycan alimi Mirzə Kazım bəyin
portretini nümayiş etdirir.
Tarixi tarixləşdirmək...
“Vikipedia”nın
sənətkar haqqındakı məlumatına görə,
1951-ci ildə akademiyada təhsilini başa vuran Tokay Məmmədovun
yaratdığı diplom işi “26 Bakı Komissarları”na həsr
olunur. Leninqradda gənc heykəltəraşın diplom
işinin müdafiəsində dərs deyən müəllimlərindən
başqa, Azərbaycan sənətşünası Mürsəl
Nəcəfov da iştirak edir. Dörd fiqurdan ibarət
kompozisiyada Bakı bolşevik kommunasının rəhbərləri
təsvir olunmuşdu. Kompozisiya sovet dövrü
ideologiyasının tələblərinə cavab verirdi. Sənətkarlıq
baxımından kompozisiya düzgün
yaradılmışdı. Bu cür də olmalı idi.
Ali təhsilini
başa vuran Tokay Məmmədov Leninqradda heykəltəraş
kimi işə başlayır və Leninqrad Rəssamlar İttifaqına
üzv qəbul edilir. O, Bakıya qayıtdıqdan sonra Əzim
Əzimzadə adına Rəssamlıq Məktəbində
pedaqoji fəaliyyətə başlayır.
T.Məmmədov
bir çox şairlərin, alimlərin, sadə əmək
adamlarının, dövlət xadimlərinin və öz sənət
dostlarının büst portretlərini ustalıqla yaradıb.
O, 1953-cü ildə ilk dəfə ağacdan Azərbaycanın
klassik şairi Nizami Gəncəvinin təsvirini yonub. Heykəltəraşın
yaratdığı “Nizami Gəncəvi” portreti 1955-ci ildə
Varşavada Gənclərin Beynəlxalq Ümumdünya sərgisində
uğurla nümayiş etdirilib. İndi əsər şairin
adını daşıyan Ədəbiyyat Muzeyində qorunub
saxlanaraq nümayiş olunur.
Ümumiyyətlə,
Azərbaycan heykəltəraşlığında ağac
materialdan ilk dəfə Tokay Məmmədov istifadə edib.
Ağacın növlərini və onların keyfiyyətlərini
dəqiqliklə öyrənən gənc sənətkar bu
material əsasında bir çox insan simalarını
canlandırıb. İstedadlı sənətkar müxtəlif
illərdə ağac materialdan bir çox şairlərin,
dövlət xadimlərinin və sadə əmək
adamlarının portretlərini yaradır. Bunlara nümunə
olaraq onun “Səməd Vurğun”, “Xalq rəssamı Qəzənfər
Xalıqov”, dövlət xadimi, həkim və
yazıçı “Nəriman Nərimanov”,
uzunömürlü azərbaycanlı “Şirəli
Müslümov” və başqa portretlərini qeyd etmək olar.
Ustad sənətkarın
yaratdığı portretlər qalereyasında həmçinin
mərmər, tunc, gips materiallardan yüzlərlə portret
mövcuddur ki, bu cür materiallarda sənətkar birinci
növbədə xarici görünüşlə
yanaşı, daxili psixoloji keyfiyyətləri də göstərməyə
müvəffəq olub. Bu qəbilədən onun Azərbaycanın
dahi bəstəkarı Üzeyir Hacıbəyov, Xalq rəssamı
Rüstəm Mustafayev, qadın rəssamımız Vəcihə
Səmədova, polyak bəstəkarı F.Şopen və
Avstriya bəstəkarı V.A.Motsart kimi dahilərin büst
portretlərini qeyd etmək olar.
Sənətlə əbədi qalan iz...
Heykəltəraşın
monumental heykəl yaradıcılığı sahəsində
də bir sıra uğurlu işləri var. 1960-cı ildə
Konservatoriya binasının qarşısında onun
yaratdığı Üzeyir Hacıbəyov heykəlini
ucaltdılar.
Bununla belə,
T.Məmmədov dövrünün sənətkarı olaraq,
sovet siyasi xadimlərindən Məşədi Əzizbəyovun
monumental heykəlini yaradıb və o abidə 1976-cı ildə
Bakı şəhərində ucaldılıb. Bu abidəyə
görə 1978-ci ildə heykəltəraşa SSRİ
Dövlət mükafatı təqdim edilib.
Sənətkarın
ən gözəl işlərindən biri də böyük
sufi şairi İmadəddin Nəsiminin Bakıda ucaldılan
abidəsidir.
Heykəltəraşın
xüsusi diqqət yetirdiyi sahələrdən biri də
qabartma texnikasıdır. O, ilk yaradıcılıq illərindən
başlayaraq, heykəltəraşlığın qabartma sahəsində
bir çox əsərlər yaratmışdır. Qabartma
texnikası ilə yaradılan belə işlərin ən
uğurlusu Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Mehdi Hüseynzadənin
portretidir. Mərmərdən yaradılan bu qabartmada qəhrəman
bir əlində qumbara tutmuş vəziyyətdə təsvir
edilib. Çox təsirli olan bu əsər heykəltəraşın
gənclik illərində yaratdığı və ona uğur
qazandıran işləri sırasında durur. Əsər bir
çox beynəlxalq sərgilərdə uğurla
nümayiş etdirilərək yüksək qiymətə
layiq görülüb.
Sənətkar
bir neçə qəbirüstü abidənin də müəllifidir.
O, 1956-cı ildə Şuşa şəhərində
musiqiçi alim, xəttat və rəssam Mir Möhsün Nəvvabın
qəbirüstü abidəsini hazırlayıb. Bundan
başqa, Azərbaycanın ilk professional vokal sənətinin
banisi Bülbülün qəbirüstü abidəsinin də
müəllifi odur.
Xalq qəhrəmanı
Koroğlunun obrazı üzərində T.Məmmədov on ildən
çox işləyib və sonda abidə üçün
yekun modeli yaradıb.
Tokay Məmmədov
yaratdığı qiymətli sənətkarlıq işlərinə
görə 1978-ci ildə SSRİ Dövlət Mükafatı,
1982-ci ildə isə Azərbaycan Dövlət
Mükafatına layiq görülüb. O, həmçinin
“Şərəf nişanı”, “Xalqlar dostluğu”,
“Şöhrət” ordenləri ilə təltif edilib. O, eyni
zamanda Azərbaycanın Əməkdar incəsənət
xadimi, Respublikanın Xalq rəssamı, SSRİ Rəssamlıq
Akademiyasının müxbir üzvü, professor, SSRİ
Dövlət Mükafatı laureatı olub. Qocaman sənətkar
bu gün də öz peşəsinin incəliklərini
davamçılarına öyrədir və
yaradıcılıq yoluna davam edir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 7 may.- S.14.