Üsyankar fağır - Mahatma Qandi
Qara qüvvələrə qarşı
dinc yolla müqavimət fəlsəfəsinin
yaradıcısı
Ötən həftə diktatorların
ölkələrində özləri üçün
yaratdıqları şərait və onların şəxsiyyətinə
pərəstişdən bəhs edən yazı təqdim
etdik. Bu dəfə isə həyatını xalqlarının
müstəqilliyi uğrunda mübarizəsinə həsr edən,
bu mübarizənin önündə gedən görkəmli
şəxsiyyətlərdən biri olan Mahatma Qandidən bəhs
edəcəyik.
“Toxunulmazlar”ın hamisi
Gələcəyimiz
indi etdiklərimizdən asılıdır. Bu sözlərin
müəllifi Mohandas Qandi nəinki ölkəsində,
bütün dünyada görkəmli siyasi və ideoloji lider
sayılır. 1915-ci ildə məşhur hind
yazıçısı Rabindranat Taqor ilk dəfə olaraq
Mohandas Qandiyə münasibətdə “Mahatma” (Böyük qəlb)
titulunu istifadə edib. Qandi özünü buna layiq bilməyərək
bunu qəbul etməsə də, sonralar təkcə Hindistan
yox, bütün dünya onu Mahatma Qandi adlandıracaq. Əslində
o xalqı və onun İngiltərə müstəmləkəsindən
azad olunması üçün çox işlər
görüb. Hindistanın müstəqilliyi uğrunda
mübarizədə Qandi qeyri-zorakı mübarizə üsullarında
istifadə edib. Bura ingilis məhsullarının və
qurumlarının boykot edilməsi, həmçinin bəzi
qanunların pozulması daxildir. Qandi həmçinin təbəqə
qeyri-bərabərliyi ilə mübarizə aparır və
Hindistanda ən aşığı təbəqə hesab
olunan “toxunulmazların” həyatını mümkün
olduğu qədər yaxşılaşdırmağa
çalışırdı. Cəmiyyətdə yüksək
mövqe tutmasına baxmayaraq o özü də sadə həyat
sürür, rahib geyimində gəzirdi. Bu adam nəinki
özünü, ətrafını və ölkəsini
zorakılıq və qəddarlıq olmadan dəyişdi.
“Bütün inqilabların banisi”
İngiltərədə
aparılan sorğu nəticəsində hindli ictimai xadim
“minilliyin adamı” seçilib. O bu siyahıda hətta İsa peyğəmbəri
də geridə qoyub.
Albert
Enşteyn isə gələcək nəsillərə yol
göstərən Mahatma Qandi ilə eyni dövrdə
yaşadığına görə taleyinə minnətdar
olduğunu bildirib. Bu yaxınlarda isə Avropa mətbuat Qandini
bütün inqilabların banisi adlandırıb: “Onsuz nə
afro-amerikalı Martin Lüter Kinq, nə sovet dissident hərəkatı,
nə Polşa ”həmrəyliyi", nə 80-ci illərin
sonunda Çexiya məxməri inqilabi, nə də heç
Ukrayna “narıncı” inqilabı olmazdı".
Çörçilin “üsyankar fağır”
adlandırdığı bu dahinin keçdiyi yolu bir daha yada
salmağa dəyər.
Mübarizənin yeni üsulu - satyaqraha
Qandinin geyiminə
və əlindəki əsasına baxanda onun Hindistan cəmiyyətinin
aşağı qatlarından çıxdığını
demək olar. Əslində isə Mohandas Karamçand Qandi
1869-cu ilin oktyabrın 2-də nüfuzlu “baniya” təbəqəsinə
aid varlı ailədə doğulub. Məktəbi bitirən gələcək
lider təhsilini davam etdirmək üçün İngiltərəyə
üz tutur. Lakin burada özünü tənha hiss edir.
Baxmayaraq ki, ətrafında kifayət qədər hindli var idi.
Təhsilin
başa vurub qayıdandan sonra o, Hindistanda iş tapmır və
Cənubi Afrikada işləmək təklifini qəbul edir.
Qandinin ağlına belə gəlməzdi ki, orada düz
iyirmi il yubanacaq, hindlilərin azadlıq hərəkatının
lideri, strateqi və ilhamvericisi olacaq.
Cənubi
Afrikaya gəlişinin ilk günlərindən o, açıq
irqçiliklə rastlaşır. Onu zorla birinci dərəcəli
vaqondan bayıra atırlar. Dilicansa oturmağa icazə vermirlər.
Ağlar üçün olan səkidən polislər itələyib
aşağı salır. Qandi başa düşür ki,
alçaldılma və sıxışdırılma
buradakı bütün hindlilərin və rənglilərin
taleyidir - təhsil və statusundan asılı olmayaraq.
Qandi əvvəlcə
irqçiliklə fərdi davranış kodeksini
düşünür: özbaşınalığa
qarşı hər zaman nəzakətlə davranmaq, qisas
alınmasına yol verməmək, dönməz olmaq.
1894-cü ildə
o, Pretoriyadakı bütün hindlilərin
yığıncağını çağırır.
Qısa müddətdə orada elə bir hindli yox idi ki, Qandi
onun problemlərini bilməsin, tanımasın. Günlərin
birində yerli hökumət bir qanun qəbul edir. Hindlilərin
“qara qanun” adlandırdığı yasaya görə,
bütün hindlilər: kişi, qadın, səkkiz yaşdan
böyük uşaqlar polis idarəsində qeydiyyatdan
keçməli, barmaq izi qoymalı idi. Yoxsa onları həbs və
ya sürgün gözləyirdi. Bu, hindliləri cinayətdə
şübhəli bilinən adamlara bərabər tutmaq demək
idi. Bundan başqa, polislərin haqqı var idi ki, hindlilərin
yaşadığı yerə soxulsun, hətta ənənəvi
toxunulmaz əndəruna da. Qanunu oxuyanda Qandi deyib: “Belə
qanuna tabe olmaqdansa, ölmək yaxşıdı”.
Lakin o
dünya ictimaiyyətinə müraciət etməyəcəkləri
və hindlilərin özlərini müdafiə etmək
gücündə olduqlarını deyir. Etiraz əlaməti
olaraq Qandi 1908-ci ildə ilk “satyaqraha”nı elan edir. Həqiqətə
cəhd etmək mənasını verən bu müqavimət
hərəkatının əsas ideyası zorakılıqdan
imtina etmək, ağrı və iztirablara dözməklə rəqibin
ağıl və vicdanına təsir etmək idi.
Satyaqrahanın iki əsas üsulu vardı: əməkdaşlıq
etməmək və vətəndaş itaətsizliyi. Qandi
hesab edirdi ki, zorakılığa qarşı zorakılıq
faydasızdır. Belə olanda bu fəsad daha da artır. O,
satyaqrahanı zəiflər üçün mübarizə
vasitəsi saymırdı və bunu ruhən güclü
olanların silahı hesab edirdi.
İohannesburqda
satyaqraha mitinqlə başlayır. Hindlilər
nümayişkaranə şəkildə
çağırış vərəqələrini
yandırır. Qandi həbs edilsə də, repressiyalar nəticə
vermir.
Hökumət
Qandiyə satyaqrahanı dayandıracağı təqdirdə
qanunun ləğv olunacağını vəd edir və o razılaşır.
Qandi razılaşsa da, qanun qüvvədə qalır. Bu da
Qandinin nüfuzuna ciddi zərbə vurur, bəziləri hətta
onu satqın adlandırır. İnamı bərpa etmək
üçün xeyli iş görməli olur. Vətəndaş
itaətsizliyi haqda məqalələr yazır və yenidən
həbs olunur. Həbsdən çıxandan sonra bütün
Cənubi Afrikanı əhatə edən satyaqraha
hazırlayır. 1913-cü ildə mədən işçiləri
də ayağa qalxır. Qandi xeyli tərəfdarı ilə
birgə həbs olunsa da, qısa müddətdən sonra
azadlığa çıxır. Minlərlə adam
yürüş keçirir.
Qandi çoxminlik kütlənin qabağında gedir.
Qoşunlar atəş açmağa risk etmir.
Yürüşü dağıtmaq üçün
atlılar göndərirlər. Lakin adamlar yerə uzanır və
atlar yaxına gəlmir. Qandi tutulanda onu ağdərililərdən
biri əvəz edir.
Artıq
Qandini və hindlilərin öz haqları uğrunda mücadiləsini
hörmət və anlaşma ilə qəbul edilir.
Cənubi
Afrikadan gələn xəbərlər Avropa və Amerikada da əks-səda
doğurur. O dövrün tanınmış simalarından
Albert Eynşteyn, Bernard Şou, Bertran Rassel və başqa
ictimai xadimlər hindlilərin müdafiəsinə qalxır,
hökumət geri çəkilməli olur. Bir aylıq intensiv
danışıqlardan sonra 30 iyun 1914-cü ildə müqavilə
imzalandı. Hindlilər üçün alçaldıcı
olan irqçi qanunlar ləğv edildi. Mahatma qeyri-zorakı
müqavimət hərəkatı ilə irqçiləri məğlub
edir.
1915-ci ildə
Qandi Hindistana qayıdıb 19-cu əsrdən əsası
qoyulan Hind Milli Konqresinin faktiki rəhbəri olur. Bu vaxt
Hindistan Britaniyanın müstəmləkəsi idi. Ölkənin
bütün sərvətləri talanırdı. Müstəmləkəçiliyə
qarşı üsyanlar amansızlıqla
yatırılırdı. Ucuz Britaniya malları qədim sənətkarların
bazarını bağlamışdı. 1919-cu ildə Qandi
Britaniya mallarının boykotu kampaniyasına başlayır.
İngiltərə mallarını almaqdan imtina ilə
onların ticarəti iflic edilir. Dinc nümayişlər
başlayır. Nümayişçilərin kütləvi
güllələnməsi belə bu hərəkatı
yatıra bilmir. Qandi vətəndaş itaətsizliyinin orijinal
üsullarından istifadə edirdi. Hindlilər kütləvi
şəkildə yolu kəsir və ingilis məmurlara
toxunmadan onların işə getməsinə mane olurdular.
Adamlar satyaqrahanı unudanda zorakılıq
başlayırdı. Belə olanda Qandi inqilabı həmən
dayandırırdı. 1919-22-ci ildə ümumhindistan
satyaqrahası zamanı belə olmuşdu. 1930-cu ildə
hindistanlıları dəyənəklə kötəkləyib
güllələyəndə də hamı onu dinlədi.
Heç kəs qisas almadı, şikayət etmədi, amma bir
addım da geri durmadı. Bu, ingilisləri aciz duruma saldı,
hindliləri isə məğlubedilməz etdi.
Çörçil Qandini Hitlerdən daha təhlükəli
düşmən sayırdı. Çünki nasistlər Britaniyanın
gücünə, özlərinin müstəsnalığı
haqqında hisslərinə qarşı daha böyük
güc qoyurdular. Qandi isə bunlara qarşı satyaqraha - qara
qüvvələrə qarşı dinc yolla müqavimət fəlsəfəsini
qoyurdu. Hitler uduzdu, Qandi isə qələbə çaldı.
1947-ci ilin avqustun 15-də Hindistan müstəqillik əldə
edir.
“Sui-qəsdin qurbanı”
İngilislər
Hindistanın əldən getdiyini görəndə sonuncu vasitəyə
- konfessiyalararası ədavətə əl atır.
Hindistanın parçalanmasının qarşısını
almaq üçün Qandi əlindən gələni edir. Qandi
bunu milli fəlakət kimi qəbul edib aclıq elan edir. Hind
icmalarının başçıları müsəlmanların
təhlükəsizliyinə zəmanət verir. Hind millətçiləri
qəzəblənirdi. Qısa müddətdə hər iki tərəfdən
yüz minlərlə adam öldürülür. Qandi ölkəni
qarış-qarış gəzir, birliyə
çağırırdı. Hindli-müsəlman
qırğını dayanmayacağı təqdirdə
özünü öldürəcəyini deyən Qandinin səyləri
nəticəsini verir. Talan və dağıntılar mitinq və
Qandi ilə həmrəylik nümayişlərinə
çevrilir. Hindlilərlə müsəlmanların nümayəndələri
sülhü qoruyacağına and içir. Lakin bu, Qandiyə
həyatı bahasına başa gəlir. 1948-ci ilin yanvarın
20-də sui-qəsddən qurtula bilən Qandi on gün sonra,
yanvarın 30-da 79 yaşlı bu böyük şəxsiyyət
hindli millətçi olan qatilin gülləsinə qurban gedir.
Qandi qətlə yetiriləndə BMT-nin bayraqları
aşağı endirildi. Bütün ölkələrin
başçıları, Roma papası, Dalay Lama, yüzlərlə
müxtəlif konfessiya liderləri
başsağlığı göndərdi.
Dünyanın
bir neçə şəhərlərində Mahatma Qandinin
heykəlləri ucaldılıb. Maraqlıdır ki, onların
hamısında Qandi yaşlı vaxtında, əsaya ilə
ayağı yalın getdiyi halda təsvir olunub.
Fizzə
Azadlıq.- 2013.- 20 may.- S.12.