Tarı
“klassikləşdirən” yenilikçi bəstəkar
Simfonik
Orkestrdə ilk 7 tarzəndən biri
Azərbaycan
bəstəkarlıq məktəbinin tanınmış
nümayəndələrindən biri də Hacı Xanməmmədovdur.
O, musiqimizdə gözəl nümunələr yaratmış
yaradıcı sənətkarlarımız sırasında yer
alır. Bəstəkarın ilk dəfə yazdığı
tar ilə orkestr üçün “Konsert” əsəri
böyük uğur qazanaraq, uğurlu bir başlanğıc
oldu. Onun solo tar aləti sahəsindəki müvəffəqiyyətli
axtarışları və tapıntılar 2, 3, 4 və 5
saylı Konsertlərində də davam etdirildi.
Bu konsertlərin
ilk ifaçıları Əhsən Dadaşov, Hacı Məmmədov,
Ramiz Quliyev kimi görkəmli ustad tarzənlər olub. H.Xanməmmədovun
tar konsertləri nəinki respublikamızda, habelə Özbəkistan,
Qazaxıstan, Tacikistan və Qırğızıstan
respublikalarında uğurla səslənmiş, tədris
repertuarına daxil edilmişdir.
Hacı
Dadaş oğlu Xanməmmədov 1918-ci
il iyunun 15-də Dərbənd şəhərində anadan
olub. Gənc yaşlarından Bakıya gələn
H.Xanməmmədovun Üzeyir
Hacıbəyovla tanışlığı
onun gələcək taleyini müəyyənləşdirib.
14 yaşında paytaxta üz tutan gənc Hacının bəstəkar və
musiqiçi kimi püxtələşməsində Üzeyir
bəy önəmli rolu olmuşdur. O, Ü.Hacıbəyovun
himayədarlığı ilə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının nəzdindəki fəhlə
fakültəsinə daxil olmuş və Səid Rüstəmovun
tar sinfində təhsil almışdır.
1934-cü
ildə Ü.Hacıbəyov H.Xanməmmədovu
özünün rəhbərlik etdiyi Azərbaycan Dövlət
Radiosu nəzdindəki Xalq
Çalğı Alətləri Orkestrinə solist kimi qəbul
edir.
1937-cı
ildə Azərbaycan Dövlət
Akademik Opera və Balet Teatrında "Koroğlu"
operası tamaşaya qoyulanda
Ü.Hacıbəyovun Simfonik Orkestrə dəvət etdiyi 7
tarzəndən biri H.Xanməmmədov idi.
1938-ci
ildə Moskvada keçirilən Birinci Azərbaycan
Ədəbiyyatı və İncəsənəti
ongünlüyündə H.Xanməmmədov “Koroğlu”
operasının tamaşasında orkestrin tərkibində
iştirak etmiş və 1941-ci ildə həmin teatrla İranda qastrol
səfərində olmuşdur.
“Vikipedia”nın
bəstəkar haqqındakı bioqrafik məlumatında
yazıldığına görə, 1943-cü ildə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında Üzeyir bəyin təşəbbüsü
ilə “Xalq musiqisinin əsasları” şöbəsi
açıldığı zaman H.Xanməmmədov bu
şöbəyə qəbul olunur. İkinci Dünya Müharibəsi
illərində H.Xanməmmədov Azərbaycan Dövlət
Musiqili Komediya Teatrında dirijor kimi fəaliyyət göstərməklə
yanaşı, müəlliminin rəhbərliyi ilə bir
sıra mahnı və marşlar, habelə o zaman tez məşhurlaşmış
“Gözəl Pəri” mahnısını, Xalq
Çalğı Alətləri Orkestri üçün “Qəhrəmani”
əsərini bəstələyir.
Bəstəkarın
tar ilə orkestr üçün “Konsert” əsərinin
ardınca bir çox tanınmış bəstəkarlarımız
- S.Rüstəmov, S.Ələsgərov, C.Cahangirov,
T.Bakıxanov, R.Mirişli və b. bu janra müraciət etmiş və
sanballı əsərlər yaratmışlar. Onu da
xatırladaq ki, H.Xanməmmədovun 2 saylı “Konsert”i görkəmli
dirijor V.Fedoseyevin idarəsi ilə Ümumittifaq Radiosunda lentə
yazılmış və Mərkəzi Televiziyada
videoyazısı var.
Qarayevin tələbəsi
1947-ci ildə
H.Xanməmmədov öz təhsilini Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının bəstəkarlıq fakültəsində
davam etdirir. O, əvvəl professor Boris Zeydmanın sinfinə
daxil olur, sonralar öz yaşıdı, böyük bəstəkarımız
Qara Qarayevin sinfinə keçir. H.Xanməmmədov Qara müəllimin
məsləhəti ilə diplom işi kimi tar ilə orkestr
üçün “Konsert” əsərini yazır. Bu əsər
Dövlət İmtahan Komissiyası tərəfindən əla
qiymətləndirilir və gənc bəstəkarın
istedadı musiqi ictimaiyyətinin diqqətini cəlb edir. O
vaxtlar hamı Azərbaycanın qüdrətli bəstəkarlar
dəstəsinə öz sözü, öz nəfəsi olan
bir bəstəkarın gəlişini çox yüksək
qiymətləndirirdi.
1990-cı
ildə H.Xanməmmədov yenə də musiqimizdə ilk dəfə
olaraq kamança və orkestr üçün “Konsert” bəstələyir
və əsər mərhum sənətkarımız Ədalət
Vəzirovun ilk və kamil ifasından sonra tez bir zamanda məşhurlaşır,
ifaçıların repertuarına və tədris
proqramlarına daxil olur.
H.Xanməmmədovun
istedadı digər janrlarda da özünü bariz şəkildə
nümayiş etdirmişdir. Keçən əsrin 60-cı illərində
bəstəkar Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya
Teatrında səhnələşdirilmiş “Bir dəqiqə”
(librettosu Məhərrəm Əlizadənin), “Bütün ərlər
yaxşıdır” (librettosu Aleksandr Xaldeyevin) musiqili
komediyalarını yaradır. Diqqətəlayiqdir ki, “Bir dəqiqə”
musiqili komediyası 1965-ci ildə teatrın Moskvada qastrol səfəri
zamanı Kremlin Qurultaylar Sarayında uğurla göstərilmişdir.
Bəstəkarın
Xalq Çalğı Alətləri Orkestri ilə
yaradıcılıq əlaqəsi də geniş idi. Onun
orkestr üçün “Azərbaycan eskizləri”, “Kolxoz”,
“Bayram” süitaları, bir neçə rəqs, orkestrin
müşayiəti ilə səslənən bütün
mahnılarını nümunə göstərə bilərik.
Xüsusilə, H.Xanməmmədovun yaradıcılıq
tapıntıları onun “Azərbaycan eskizləri”
süitasında və “Simfoniyetta”da bariz nəticəsini
vermişdir.
Ölməz əsərlərin müəllifi
H.Xanməmmədov
həm də gözəl mahnılar müəllifidir. Onun
150-dən çox mahnısı görkəmli müğənnilərimizin
repertuarında layiqli yer tutur. Bu mahnıların mətnini
Aşıq Ələsgər, Mikayıl Müşfiq kimi
görkəmli şairlərin şeirləri təşkil
edir. Xüsusilə, H.Xanməmmədovun lirik mahnıları
xalqımız arasında geniş yayılmışdır. Bu
baxımdan “Yaşa könül”, “Arzuya bax, sevgilim”, “Yadıma
düşdü”, “Gözünə qurban”, “Güllü”,
“Ceyran”, “Getmə, amandır”, “Oxu, sevgilim” və s. gözəl
örnəklərdir.
H.Xanməmmədov
görkəmli bəstəkar, dirijor olduğu kimi, eyni zamanda təcrübəli
pedaqoq idi. Onun professional musiqi kadrlarının tərbiyəsində
mühüm xidməti olmuşdur. 40 ildən artıq bir
dövrdə H.Xanməmmədov Bakı Musiqi Texnikumunda dərs
demiş, 1957-ci ildən isə indiki Bakı Musiqi
Akademiyasında çalışmışdır. O, “Xalq
çalğı alətləri” kafedrasının dirijorluq
üzrə professoru, son illərdə isə “Azərbaycan xalq
musiqisinin tarixi və nəzəriyyəsi” kafedrasının məsləhətçisi
idi.
H.Xanməmmədov
1951-ci ildən Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının
üzvü olub. O, müxtəlif illərdə M.Maqomayev
adına Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının
direktoru, Azərbaycan Dövlət Mahnı və Rəqs
Ansamblının bədii rəhbəri kimi məsul vəzifələrdə
çalışmış, bir bəstəkar və ictimai
xadim kimi çox faydalı işlər
görmüşdür. Bu fədakar sənətkarın xidmətləri
layiqincə qiymətləndirilmişdir. O, Azərbaycan
Respublikasının əməkdar incəsənət xadimi
(1967), Azərbaycan Respublikasının xalq artisti (1988) fəxri
adlarına, “Rəşadətli əməyə görə”
medalına (1985), “Şöhrət” ordeninə (2000) və
Prezident təqaüdünə (2001) layiq
görülmüşdür.
Onu
tanıyanlar bəstəkarın yüksək etikaya malik, alicənab
və təvazökar, sadə bir insan olduğu barədə
ürək dolusu danışırlar.
Görkəmli
bəstəkarın ən məşhur əsərləri
bunlardır: kamança və simfonik orkestr üçün
konsert (1991); “Əlimdə sazım ağlar” solist və xalq
çalğı alətləri orkestri üçün poema
(1991); Tar və simfonik orkestr üçün 5 saylı konsert
(1993). S.Vurğun, Ş.Qurbanov, R.Rza, M.İsmayıl, H.Abbas, M.Əsgərli,
B.Azəroğlu, Aşıq Alı, Q.İsabəyli,
Ş.Manafov və b. şairlərin sözlərinə
yazılmış mahnılar (1990-2001).
Bakı
Musiqi Akademiyasının professoru Hacı Xanməmmədov
2005-ci il aprelin 7-də ömrünün 87-ci ilində vəfat
etmişdir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KIV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.- 2013.- 23 may.- S.14.