“Ta can var
canda, sevgin ürəkdən çıxmaz...”
Mirzə Bəybaba Fəna
Azərbaycan ədəbiyyatında
maraqlı imzası olan şairlərdən biri də Mirzə
Bəybaba Fanidir. Mirzə Bəybaba
bəy Mirzə Əliyar oğlu 1787-ci ildə Şuşa
şəhərində doğulmuşdur.
Ziyalı ailəsində böyüyən
Bəybaba Tahirzadə
mükəmməl ailə
və məktəb tərbiyəsi görmüşdür.
Kiçik yaşlarından şeirə,
sənətə, elmə
marağı olan Bəybaba bəy həmçinin xəttat kimi bütün Qafqazda tanınmışdı. O, atasının
yolunu davam etdirərək, gələcəyin
tanınmış tarixi
şəxsiyyətlərindən biri olmuşdur. Bəybaba bəy öz yaradıcılığı ilə
Qarabağ poeziya məktəbində müəyyən
iz qoymuşdur. Atasının vəfatından sonra
isə o, dövlət
idarələrinə dəvət
olunmuş, uzun illər katib vəzifəsində çalışmışdır.
Şuşada mədrəsə təhsili
alan Bəybaba
bəy savadlı olduğu üçün
onu Mirzə deyə çağırırdılar.
O, böyük xanın
yanında katib işləyirdi. Mirzə Bəybaba bəy
gözəl xəttat
idi. Bu qabiliyyətinə
görə Şuşa
şairlərinin cüngünü
tərtib etmiş, bir neçə kitabın üzünü
köçürmüşdü. Mirzə Bəybaba bəy şuşalı Cahan xanımla ailə qurmuşdu və onun Mehdi bəy,
Yəhya bəy adlı oğulları, Fatma xanım adlı qızı vardı. Mirzə Bəybaba bəyin
qızı sonralar məşhur şair kimi şöhrət qazanmış Fatma xanım Kəminə idi. Bəybaba bəy dövrünün
tanınmış şairlərindən
sayılırdı. O, Fəna təxəllüsü
ilə şeirlər yazırdı.
Elə ağ gərdəni
fil sümüyü tək saf olan,
Qara xalın
hind şahından xərac
alar.
Əzəl gündən qaşların
aşiqlərə səcdəgahı
olub,
Gözəl gözlərin Çinü
Maçinə bacü
xəracı tərgidib.
Sənin
hüsnünü Allah elə
misilsiz yaradıb ki,
Gözəllərin bazarı sənin gözəlliyindən həmişə
rəvac olar.
Qarabağda hələ Pənahəli
xanın (1693-1758) zamanından
savadlı elm və sənət adamlarını
saraya cəlb eləmək xanlıq dövründən dövründən
bir qayda idi. Burdakı məşhur Mirzə
Vəli Baharlı, Molla Pənah Vaqif, Mirzə Camal Cavanşir kimi görkəmli şəxsiyyətlər müxtəlif
vaxtlarda xan sarayına cəlb olunmuşdular. Onlar da öz fəaliyyətləri
ilə Qarabağ xanlığının ictimai-siyasi
həyatında mühüm
rol oynamışdılar.
Bu ənənə xüsusilə İbrahimxəlil
xanın (1732-1806) dövründə
geniş yer almışdı. Ağıllı və uzaqgörən Qarabağ hakimi təkcə yerli məşhurları deyil, həm də Qafqazın və İranın müxtəlif
şəhərlərindən ziyalı, mədəni, işbilən şəxsləri
saraya dəvət edir, onların məsləhətlərindən bəhrələnirdi.
Bu ziyalılardan biri
də Mirzə Əliyar bəy Tahirzadə idi. O, gənc
yaşlarından İbrahimxəlil
xanın böyük oğlu Məhəmmədhəsən
ağanın saray mirzəsi olmuş, bütün ömrünü
Qarabağın inkişaf
və çiçəklənməsinə
həsr eləmişdi.
Məşhur qələm sahiblərinin
həmmüasiri
XIX əsrdə Şuşanın
mədəni həyatında
mühüm rol oynayan bütün ziyalılar kimi Mirzə Bəybaba da öz sözünü
poetik istedadı ilə ortaya qoyan biri idi. Şairin günümüzə
gəlib çatmış
şeir nümunələrindən
görünür ki,
o öz dövrünün
nüfuzlu şairlərindən
olub. Fənanın
bir şair kimi yetişib-püxtələşməsində
yaxından ünsiyyətdə
olduğu Qasım bəy Zakir, Cəfərqulu xan Nəva, Molla Zeynalabdin Safəri, Mirzə Həsən Vəzirov, Səba, Səfa kimi tanınmış qələm
dostlarının böyük
təsiri olmuşdur.
Tarixdə Mirzə Bəybabaÿbəyin
Qasım bəy Zakirə həcv yazdığı, Baba bəy
Şakirin isə şeirlərinin birində
onu ciddi “tənbeh” etdiyi məlumdur:
Xəlqi
dilgir edəni həqq özü dilgir eylər,
Kimiyə
tezlik ilə, bəzisinə dir eylər,
Bəd dua adama axır
belə təsir eylər,
Pənah,
allaha pənah, gör neçə təqrir eylər,
Əliyar oğlu belə sarı səkil maydanı.
Bu şair dostlar arasında narazılıq
yaranmasının əsas
səbəblərindən biri
o idi ki, uzun illər dövlət idarələrində
işləyən Mirzə
Bəybaba Tahirzadə
xeyli varlanmış, özünə Şuşada
imarətlər, mülklər
tikdirmiş və sonralar ticarətlə məşğul olmağa
başlamışdır. Ticarətlə əlaqədar onun yolu tez-tez Zaqafqaziyanın
iri şəhərlərinə,
o cümlədən, Tiflisə
düşürdü. Yaxşı şəxsi keyfiyyətləri
olduğundan, o getdiyi yerlərdə özünə
çoxlu dost-tanış
qazanmış, ömrünün
sonuna qədər onlarla dostluğunu davam etdirmişdir.
Fəna
belə səfərlərdən
birində Qasım bəy Zakirin məsləhəti ilə
Tiflisdə Mirzə Fətəli Axundovla tanış olmuşdur. Sonralar o, böyük dramaturqun
yeni əlifba uğrunda apardığı
mübarizəyə qoşularaq
Şuşada onun ideyalarını təbliğ
etmişdir. Hər dəfə
də səfərdən
qayıdanda Zakirə
Tiflis mühiti, Mirzə
Fətəli Axundov barədə təəssüratlarını
Zakirə danışırdı.
Qasım
bəy Zakir də Mirzə Fətəliyə göndərdiyi
“Gözüm yolda qaldı könül intizar” adlı mənzum şeirində bu dostluğa işarə edərək yazırdı:
Tək yaradıb səni vahidi-yekta,
Əxlaqına ətvarına mərhəba.
Neyləmisən, Molla Səfi, Bəybaba
Məmnundu, əzizim, bu qədər səndən...
“Ya Rəb, rəhm et, vəslinə çatdır, əlac
et!”
Ümumiyyətlə, Qasım bəy Zakir şeirlərində Mirzə Bəybabanın adını dəfələrlə
çəkir ki, bu da onun
həyatının bəzi
səhifələrinə işıq
salır. Artıq Mirzə Bəybabanın
başı ticarətə
bərk qarışdığından
o, tədricən poeziyadan
uzaqlaşır, ona ikinci dərəcəli şey kimi baxır.
Qasım bəy Zakir Qarabağda ictimai-siyasi ədalətsizliklər
barədə Mirzə
Fətəli Axundova göndərdiyi “Vilayətin
məxşuşluğu haqqında”
mənzuməsində bundan
təəssüfləndiyini bildirərək, dostundan gileyini də diqqətə çatdırır.
Zakir dostunun Èbaşının alverə
qarışdığını, ədəbiyyatdan uzaq düşdüyünü, Zakirin
ədəbiyyat aləmində
rəqibi Cəfərqulu
xan Nəva (Böyük xan) ilə sirdaş olduğunu, yaxınlıq
etdiyini, bir sözlə, onun qüsurlarını acıq
söyləyir.
Bəybaba halətin etsən
istifsar,
Şükr olsun xudayə, yaxşı nəfi var.
Özü ucuz alıb, bahaya satar,
Böyük xana həm gərəkdi,
həm yaraq.
Şairin həyat və yaradıcılığını araşdıran tədqiqatçı
Vasif Quliyev yazır ki, Mirzə Bəybaba Fənanın şeirləri
pərakəndə haldadır. Yalnız Mir Möhsün
Nəvvab şairin bir neçə şeirini özünün
“Təzkireyi-Nəvvab” əsərinə
daxil etmişdir.
Fəna özündən sonra isə bir-birindən gözəl ədəbi nümunələr və adları Azərbaycan tarixinə həmişəlik yazılmış iki övlad qoyub gedib. Onlardan biri açıq dünyagörüşlü, maarifpərvər ziyalı Yəhya bəy Tahirov, o biri isə yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, “Qarabağın üçüncü şaireyi-möhtərəməsi” (Firudin bəy Köçərlinin ifadəsi) Fatma xanım Kəminədir.
Həyatı boyu Qarabağın ədəbi və ictimai həyatında öz yeri olan şair və xəttat Mirzə Bəybaba Tahirzadə səksən yaşında dünyadan köçüb.
Ta can var canda,
sevgin ürəkdən
çıxmaz,
Çünki can və ürək
əzəldən birləşiblər.
Hicridən Fəna çox
mehnət görüb,
heç sorma,
Ya Rəb, rəhm et, vəslinə çatdır, əlac et!
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 25 may.- S.14.