Sözə və
qələmə xəyanət etməyən
yazıçı...
Ədəbi aləmə yol açan
«Arabaçı»...
Azərbaycan ədəbiyyatının
ən görkəmli nümayəndələri arasında yer alan birincilər
sırasında xalq
yazıçısı Sabir Əhmədlinin
adı parlaq xətlə keçir.
Sabir Məmməd
oğlu Əhmədli 10 iyul
1930-cu ildə Cəbrayıl rayonunun Cəbrayıl
kəndində dünyaya gəlib.
1946-cı ildə indiki Bakı Dövlət
Universitetinin filologiya
fakültəsinə daxil olub.
1951-ci ildə universiteti bitirdikdən sonra Cəbrayıl rayonunda
müəllim işləyib.
Ədəbi
fəaliyyətə 1951-ci ildə “Pioner”
jurnalında çap olunmuş
“Poçtalyon” hekayəsi ilə
başlayıb. Bədii əsərlər və publisistik məqalələri ilə dövri mətbuatda müntəzəm
çıxış edib. 1955-ci ildən
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə üzv
qəbul edilib.
Sabir Əhmədli “Ədəbiyyat
və incəsənət” qəzeti redaksiyasında ədəbi
işçi, nəsr şöbəsinin müdiri (1956-1993), baş
redaktor (1993-1996) vəzifələrində
çalışıb.
Əsərlərində
yaşadığı xalqın taleyində baş
verən bir çox
acılı-şirinli hadisələrin bədii təsvirini
verən Sabir Əhmədlinin
yaradıcılığını xalq daim sevmiş, amma mürtəce fikirli
şəxslər top-tüfənglə
qarşılamışdır.
Onun qeyri-adi
istedadı ilk bədii əsərlərindən
diqqəti cəlb etmişdi. 1955-ci ildə
“Uşaqgəncnəşr”in çap etdiyi “Gəncliyin səsi” adlı almanaxın
nəsr bölməsində Sabir Əhmədlinin
“Arabaçı” hekayəsi oxucuların və ədəbiyyatşünasların
diqqətini daha çox
cəlb etmişdi. Məhz “Arabaçı”
hekayəsinə görə Sabir Əhmədli
SSRİ Yazıçılar İttifaqına üzv qəbul olunmuşdu.
Onun hekayələri mətbuatda,
xüsusilə jurnalda tez-tez
çap olunurdu.
1961-ci ildə onun “Bir
payız axşamı” kitabı işıq üzü
gördü və bu kitab böyük əks-səda
doğurdu. Bu kitab tələbələrin, bütün
ədəbiyyatsevərlərin sevimli
kitabına çevrildi, əldən-ələ
gəzdi.
1956-cı
ildə “Ədəbiyyat qəzeti”nin nəsr şöbəsinin
müdiri təyin edilən Sabir Əhmədli 1993-cü ilə qədər
fasiləsiz olaraq burada
çalışmışdır. 1989-cu ildə ildə “Azərnəşr”də
yazıçının iki cildlik əsərləri çap
edildi və bu əsərlər
də oxucular tərəfindən böyük
rəğbətlə qarşılandı.
Sabir Əhmədlinin bir-birinin ardınca çıxan “Aran” iki hissəli romanı,
“Pillələr”, “Yamacda nişanə”, “Toğana”, “Mavi günbəz”,
“Yasamal gölündə qayıqlar üzürdü”, “Yasaq edilmiş oyun,
”Gülmalı kişinin axırı"
əsərləri bütün respublikada şöhrət qazandı.
Sabir Əhmədlinin əsərləri
bir çox xarici ölkə xalqlarının dilinə tərcümə
edilib.
Doğma Qarabağ
torpağına, Cəbrayıla qayıtmaq arzusu
ürəyində qalaraq
dünyasını dəyişən Sabir
Əhmədli ölümündən bir
müddət əvvəl televiziya
müxbirinə 75 yaşdan sonrakı həyatının
arzularını belə anlatmışdı: “Ürəyim
düşmən tapdağında qalan
Qarabağım, doğulduğum Cəbrayıl üçün nanə yarpağı kimi əsir, ən böyük
arzum doğma
torpaqlarımızın azad olması, Cəbrayılda
ömrümün sonunacan
yaşayıb, onun torpağına
qarışmaqdır...”.
Yazıçının
“Yazılmayan yazı”sı...
Xalq yazıçısı Sabir Əhmədlinin
ədəbi taleyində yaşadıqları
sağlığında çap olunmayan, vəsiyyətinə
görə ölümündən sonra işıq üzü
görən son “Yazılmayan yazı” kitabında əksini
tapıb. Həmin kitabdan bir parça onun bütün
yaşadıqlarına işıq salır:
..."Dünyanın
arşını"ndan az sonra mən “Yamacda nişanə”
povestini yazdım.
Bu povest ilk əsərdir ki, mən onu birbaşa
makinada yazdım.
“Ulduz” jurnalında
çap olundu.
Daha sonra “Yaşıl teatr”, “Qanköçürmə
stansiyası” yazıldı
və çap olundu. Doğrudur, Mərkəzi Komitənin qərarına düşəndən
sonra mən beş il
kitab buraxdıra bilmədim. Daha mənim hər
bir yazımı dörd gözlə oxuyur, mikroskopla baxırdılar. “Azərbaycan” jurnalında,
istər “Ulduz”da çap olunurdum. Jurnallarda çap olunmaq asandı, oradakılar tanışlar, yaxın, qəhmar insanlardı.
Amma kitab yox.
Orada imansız, amansız, senzor, qisasçı məmur, vəzifəgüdənlər
əyləşmişdilər. Mənim bircə əlyazısı
gətirməyimi gözləyirdilər,
düşsünlər üstünə.
“Yaşıl teatr” və “Qanköçürmə stansiyası”
jurnallarda çıxdıqdan
sonra onları verdim “Azərnəşr”ə.
“Yaşıl teatr” jurnalda da bir
xeyli qalmışdı.
Onda “Azərbaycan” dərgisinin baş redaktoru Cəlal Məmmədovdu.
“Doroqoy” ayaması ilə bu kəs - qatı
mürtəce kimi tanınırdı.
Qəribədir, bu adam
roman barədə mənə
elə məsləhətlər
verdi, olduqca yetərli!
Romanı ilk dəfə oxuduqdan, cavabı yubatdıqdan sonra onunla görüşmüşdüm.
O mənə dedi: “Sən təsvir etdiyin adamların əməyini də gətir əsərə. Onlardan ötrü bir iş tap”. Ağlabatan məsləhətdi. Romandakı həyətdə özümüz
kirayədə qalmışdıq.
“Lermontov” küçəsində
qaldığımız evdi.
O evin bir
yanı “Yaşıl teatr”, bir yanı
“Drujba” restoranı, Dağüstü park, bir yanı Bayılda zoopark, onun yaxınlığında
Doğum evi və məhkəmə idi. Mən bu yerləri
qovuşdurmağa, yalnız
hadisə ilə deyil, içəridən,
mənaca, mahiyyətcə
bağlamağa çalışmışdım.
Buradakı insanları yaxşı tanıyırdım.
Baş redaktor doğru tutmuşdu. Bu adamlar əsərin ilk variantında işsiz, əməlsiz, avara idilər. Bəs mən onların
əmək səhnəsini
haradan, necə tapım gətirim? Birdən yadıma düşdü.
Biz oradan, Çəmbərəkənddən mənzil alıb Yasamala köçdükdən
sonra təzə binada qonşu, beşinci mərtəbədə
bir iri ailə
yaşayırdı.
Balkonlarımız açıq, bir-birinə
bitişikdi. Divarın o üzü
onlar, bu üzü bizdik. Səmimi, yaxşı insanlardı, birevli təki qonşulardı. Arvadın
beş qızı
vardı.
Evin ağsaqqalı
kişi də bizimlə yaxındı. Balkonda, yanaşı yaşamağımızla
mehribanlaşmışdıq. Qonşular olduqca zəhmətkeş insanlardı. Qızlar anaları
ilə birgə bütün günü eyvanda çalışırdılar.
Gördükləri iş
də bu idi: onlar “evə
iş” sexindən mal götürürdülər.
Bu olurdu xalça, örtük, şal. Gətirib evdə
onun qalan işlərini görürdülər,
saçaq bağlayırdılar,
tirmə çəkirdilər.
Şal, xalça-örtük, süfrə
onların üstəlik
əməyilə tamamlanır,
bitirdi. Lapca yerinə düşürdü.
Elə mən orada “Yaşıl teatr”dakı Kainat xanımı bütünlüklə belə
bir əməklə bağlaya bilərdim.
Belə də elədim. Qonşuların gördükləri
iş sonra mənə gərək olacaqmış. Onlar toxumuş, hörmüş,
mən də öz eyvanımızda dayanıb, oturub onları izləmiş, öyrənmişdim.
Mənim əməkçi insana böyük rəğbətim
var. İş görən,
zəhmətə qatlaşan,
istehsalla bağlı neftçiyə, əkinçiyə,
taxılçıya, kimin
əlləri cibində
deyilsə, işləyirsə,
belə insanlara böyük ehtiramım
var.
Deyirlər, yer kürəsi
iki öküzün buynuzunda qərar tutub. Yox, yer kürəsi əməkçi
insanın əlləri
üstədir.
Beləliklə, çoxusunun “KQB agenti” kimi tanıdığı
Cəlal Məmmədovun
tövsiyəsindən sonra
romanı yenidən işlədim".
Görkəmli yazıçı 2009-cu il aprelin 17-də vəfat edib.
Yazıçı-publisist
Aqil Abbas Sabir Əhmədlinin məzarı başında
belə demişdi: “Sabir Əhmədliyə torpaq darlıq eləyər, o, 300 milyonluq
bir xalqın ürəyinə həkk olunub, bu azdımı?!”. Yazıçının
yaxın dostu, AMEA-nın müxbir üzvü Tofiq Hacıyevin kövrək ürəyi daha da kövrəlmişdi, böyük yazıçının,
əziz dostun vəfatı onu da sarsıtmışdı:
“Sabir əbədiyyətə
adını çoxdan
yazıb, ölümsüz
əsərləri ”Ömürdən nişanə" kimi onun adını yaşadacaq, yatdığı
torpağı da ziyarətgaha çevirəcək"...
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı
Jurnalistlər Qrupu
KİV-ə Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.- 2013.- 28-29 may.- S.14.