Zəngin xəzinəli
qocaman kinomuz
Dünya
kino tarixindən üç il
sonra...
Azərbaycan kinosunun tarixi 100 ildən artıq bir tarixi əhatə
edir. Ölkəmizdə kino
sənətinin ilk nümunəsinin
1898-ci il avqust ayının 2-də
yarandığı sübut
olunmuşdur. Bu, dünya
kinosunun yaranmasından
üç il
sonrakı tarixə təsadüf edir. Azərbaycanda ilk filmi fotoqraf
və nasir A.M.Mişon çəkmişdir.
O, “Bibiheybətdə neft
fontanının yanğını”,
“Balaxanıda neft fontanı”, “Şəhər
bağında ictimai gəzinti”, “Qafqaz rəqsi” kimi sənədli filmlərin və “Yaxalandı” adlı bədii əsərin müəllifidir.
1915-ci ildə Bakıda
və Qafqazın başqa şəhərlərində
Pirone qardaşlarına
məxsus səhmdar cəmiyyətləri etdikləri
kino nümayişi kontorları təsis edildi və həmin ildəcə “Neft və milyonlar
səltənəti” adlı
ilk Azərbaycan bədii
filminin çəkilişinə
başlandı. Bu film İbrahim bəy Musabəyovun romanı əsasında çəkilmişdi. Filmin çəkilişinə
neft sahibkarları vəsait ayırmışdılar
və bu məqsədlə Peterburqdan
rejissor Boris Svetlov dəvət olunmuşdur.
Təbiət mənzərələri Bakıda və ətraf kəndlərdə,
pavilyonla bağlı səhnələr isə Tiflisdə çəkilirdi.
Sankt-Peterburqdan rejissor B.Svetlovu dəvət etmişdilər.
Adıçəkilən filmdə Lütfəli
bəy rolunu görkəmli Azərbaycan
teatr və kino xadimi Hüseyn
Ərəblinski ifa etmişdir. Hüseyn Ərəblinski ilk azərbaycanlı kino aktyoru hesab olunur.
1916-cı ildə Üzeyir
Hacıbəyovun məşhur
operettası əsasında
Azərbaycanın ilk kinokomediyası
olan “Arşın mal alan” çəkilir.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə isə
1919-cu ildə Azərbaycanın
müstəqilliyinin ildönümü
münasibətilə “Təntənə”
adlı tammetrajlı
film ekranlarda nümayiş
etdirildi.
1923-cü ildə Azərbaycan Foto Kino İdarəsi təsis edilir. Və onun nəzdində
“Təyyarə”, “Edison”, “Milyon”,
“Ladya”, “Mədənçi”
kinoteatrları fəaliyyət
göstərməyə başlayır. 1924-cü ildə isə rejissor V.V. Ballyuzekin çəkdiyi ikiseriyalı
“Qız Qalası əfsanəsi” adlı bədii filmi ekranlara çıxdı.
Azərbaycan Foto Kino İdarəsi
1925-ci ildə Ş.Mahmudbəyovun
təşəbbüsü ilə milli aktyor və rejissor kadrlarını hazırlanması üçün
studiya təşkil edilir. C.Cabbarlı, M. Mikayılov, Ə.Tahirov
və başqaları
da burada oxumuşdular. Filmlərin bədii
keyfiyyətini yüksəltmək,
milli kadrların inkişafına kömək
etmək məqsədilə
studiyaya dünya şöhrətli rejissor və operatorlar dəvət olunurdular.
Sonralar adı dəfələrlə dəyişdirilən
idarə 1961-ci ildən
bugünədək Cəfər
Cabbarlı adına
“Azərbaycanfilm” kinostudiyası
kimi tanınır.
Yeni yüksəliş mərhələsi
Ötən
əsrin 20-ci illərində
Azərbaycan kinosunun əsas mövzusu xurafat və cəhalətə qarşı
mübarizə, inqilab,
qadın azadlığı
idi. Rejissorlar A.M.Şərifzadə, A.Valovonun
çəkdikləri “Bismillah”, rejissor A.M.Şərifzadənin
çəkdiyi “Hacı
Qara” kimi kino əsərləri,
eləcə də öz azadlığı uğrunda mübarizə aparan Azərbaycan qadını obrazını
bədii və real şəkildə ifadə
edən “Sevil” həmin dövrdə yaradılmış uğurlu
filmlərdən hesab olunur.
“Vikipedia”nın yazdığına görə,
1925-ci ildə rejissor A.M.Şərifzadə respublikanın
mədəni və iqtisadi həyatından bəhs edən “Azərbaycana səyahət”
filminin çəkilişini
başa çatdırdı.
20-ci illərdə Azərbaycan
kinosunda tarixi-sənədli
filmlərlə yanaşı,
tamaşaçıları gənc respublikanın təsərrüfat və
mədəni həyatındakı
nailiyyətləri ilə
tanış edən “Azərbaycan ekranı” kinojurnalı (ildə 4-5 nömrə) buraxılmağa
başlandı. Bu illər Azərbaycan sənədli kinosunda M.Mikayılov, A.A.Litvinov, A.A.Makovski kimi istedadlı rejissorlar, V.P.Lemke, A.Valovoy, A.Tolçan, İ.S.Tartakovski,
İ.S.Monakov kimi operatorlar çalışırdılar.
30 illərdə bu sahədə B.V.Pumyanski, S.Bədəlov,
V.Yeremeyev, Ə.Həsənov,
Ə.Ələkbərov və
b. fəaliyyətə başladılar.
Bu sənətkarların filmlərində
ilk beşilliklərdə resublikanın
həyatı, kolxoz quruculuğu, mədəniyyət
sahəsindəki uğurlar,
neft sənayesinin yeni texnika ilə
təchiz və s. əksini tapmışdı.
Sənədli filmin imkanları
daxilində bitkin insan obrazı yaradılması sahəsindəki
cəhdlər o dövrün
bədii nailiyyətlərindəndir.
Artıq
30-cu illərin əvvəllərində
mövzusu müasir həyatdan alınmış,
məişəti bədii
şəkildə təsvir
edən, eləcə də tarixi-inqilabi mövzulu filmlər çəkilməyə başlanmışdı. Rejissor M.Mikayılovun “Lətif”,
“Ismət”, rejissorlar A.Quliyev və Q.M.Braqinskinin “Almaz” və “Yeni horizont,
rejissor V.V.Turinin ”Bakılılar", rejissor
S.Mərdanovun “Kəndlilər” filmləri buna misal ola
bilər.
Azərbaycanda
səsli kino əsərlərinin istehsalına
isə 1935-ci ildə
“Azərfilm”in Moskvanın
“Mejraypromfilm” kinostudiyası
ilə birgə yaratdığı “Mavi dənizin sahilində” (rejissor B.V.Barnet) bədii filmi ilə başlanıb. Filmdə baş rollarda görkəmli sovet kinoaktyorları L.N.Sverdlin,
N.A.Kryuçkov, Y.A.Kuzmina
və başqaları
çəkilmişlər. 1936-1941-ci illərdə ekranlara 10-dan çox səsli film buraxılmışdır.
İkinci Dünya
Müharibəsi illərində
rejisor A.Quliyevin “Vətən oğlu” və “Bəxtiyar” əsərləri, həmçinin
A.I.Bek-Nazarovun və R.Təhmasibin Mirzə Fətəli Axundovun həyat və yaradıcılığına həsr
edilən “Səbuhi” filmi ekranlara çıxır. Sonradan müharibədən və
müharibə illərindən
bəhs edən H.Seyidbəylinin “Bizim Cəbiş müəllim”,
M.Dadaşovun “Bakıda
küləklər əsir”,
R.Ocağovun “Tütək
səsi”, Ş.Mahmudbəyovun
“Şərikli çörək”,
həmçinin R.İsmayılovun
Sovet İttifaqı qəhrəmanı Həzi
Aslanova həsr etdiyi “Sizi həyatımdan
artıq sevirdim” kimi bir çox
filmlər də ərsəyə gətirilib.
Kinomuzun
qızıl dövrü
1945-ci ildə Ü.Hacıbəyovun
dahi “Arşın mal alan” musiqili
komediyası yenidən
ekranlaşdırıldı. “Arşın mal alan” filminə görə rejissorlar R.Təhmasib və N. Leşşenko, bəstəkar Ü.Hacıbəyov,
aktyorlardan R.Behbudov, L.Bədirbəyli, Ə.Hüseynzadə,
M.Kələntərli və
L.Abdullayev 1946-cı ildə
SSRI dövlət mükafatına
layiq görüldülər.
50-ci illərdə “Bakı kinostudiyası”nda müxtəlif mövzularda
filmlər istehsal edilmişdir. 1957-ci ildə çəkilmiş
“Bir məhəlləli
iki oğlan” (rejissorlar Ə.Ibrahimov və İ.V.Qurin, operatorlar M.M.Pilixina və R.Ocaqov, bəstəkar Q.Qarayev) filmi Şərq ölkələrindən birində
xalqın azadlıq və demokratiya uğrunda mübarizəsindən
bəhs edir. Cəsur partizan Mehdi Hüseynzadəyə həsr
edilmiş “Uzaq sahillərdə” (1958, rejissor
T.Tağızadə) filmi
isə Azərbaycanın,
eləcə də keçmiş sovet kinosunun nailiyyətlərindəndir.
60-cı illərdən
etibarən Azərbaycanda
rəngli filmlərinə
çəkilişinə başlanılır. İlk rəngli kino rejissor H.Seyidzadənin “Koroğlu” filmi olur. Sonrakı illərdə “Səhər”,
“Mahnı belə yaranır”, “Leyli və Məcnun” dastanı əsasında “Məhəbbət dastanı”
kimi filmlər yaradılır. Həmin dövrdə Azərbaycan kino sənətinin inkişafında S.Mərdanov,
M.Mikayılov, A.Quliyev,
Q. Braginski, T. Tağızadə,
L. Səfərov, H. Seyidzadə,
Ş. Mahmudbəyov, A. İsgəndərov
kimi görkəmli rejissorlar böyük xidmətlər göstərmişlər.
Ümumiyyətlə, 60-80-ci illərdə
çəkilmiş filmlər
sırasında
“Uşaqlığın son gecəsi”, “Gün keçdi”, “Əsas müsahibə”, “Sağ olun, qızlar”, “Bir cənub şəhərində”, “Həyat
bizi sınayır”, “Xoşbəxtlik qayğıları”,
“İstintaq” (bu əsər 1980-cı ildə
14-cü ümumittifaq kinofestivalının
baş mükafatına
layiq görülüb),
“Özgə həyat”,
“Park”, “Qapalı qapılar”,
“Ölsəm bağışla”,
“Babamın babasının
babası”, “Bizi bağışlayın”, “Məni
sevdiyini söylə”,
“Bağ mövsümü”,
“Yaramaz”, “Ulduzlar sönmür”, “Yeddi oğul istərəm”, “Sevinc buxtası”, “O birigün gecəyarısı”,
“İşarəni dənizdən
gözləyin” və
s. filmləri göstərmək
olar. Azərbaycan kino tarixində
xarici ölkə (Çexoslovakiya) studiyası
ilə müştərək
çəkilən ilk ekran
əsəri isə rejissor Eldar Quliyevin “Səmt küləyi” filmidir.
Azərbaycan
kinosunda uşaq filmlərinin istehsalına
da geniş yer verilib. Bunlara misal olaraq,
“Bir qalanın sirri”, “Sehrli xalat”, “Qərib cinlər ölkəsində”,
“Şir evdən getdi”, “Mən mahnı qoşuram”, “Əzablı yollarla”, “Musiqi müəllimi” və s. filmləri göstərmək
olar.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı
Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq .- 2013.- 8 noyabr.-
S.14.