Qədim incəsənət
tariximiz
Alban tarixinə aparan izlər
Azərbaycan incəsənətinin ən
qədim mərhələlərindən
birini də Qafqaz Albaniyasının incəsənəti təşkil
edir. Qafqaz Albaniyası
incəsənəti erkən
dövrdə təbiəti
və xarakteri baxımından dini ideyalara əsaslanmış,
birinci əsrdən yeni dövrün başlanması ilə dinin təsiri bir qədər zəifləmişdir. Bundan sonra
feodalizmin mənşəyi
və inkişafı ilə bağlı yenilikçi ideyalar yayılmışdır.
(I yazı)
Arxeoloq
D.M.Şərifovun rəhbərliyi
ilə Nuxanın Yaloylutəpə ərazisində
1926-cı ildə başlanılan
arxeoloji tədqiqatlar zamanı dəfn alətləri və keramika məmulatları aşkarlanmışdı. Xatırladaq ki, həmin məmulatlar o vaxta qədər Qafqaz üçün yad idi. Azərbaycanın müxtəlif ərazilərində
və Şərqi Gürcüstanda bu tədqiqatlardan sonra aparılmış arxeoloji
qazıntılar zamanı
Yaloylutəpə tipli
dəfn adətinin izləndiyi çoxlu abidələr aşkarlanaraq
tədqiq olunmuşdur.
Həmin il Qəbələ
rayonu ərazisindəki
qədim yaşayış
yerində arxeoloji tədqiqatlara başlanmış
və tədqiqatların
nəticəsi olaraq D.Şərifov Albaniya dövlətinin paytaxtını
aşkarladıqlarını elan etmişdi.
T.İ.Qolubkinanın
rəhbərlik etdiyi tədqiqatlar zamanı isə küp qablarda dəfn adəti aşkarlanmışdır. Mingəçevirdə aparılan bu
tədqiqatlar zamanı
zoomorf tipli keramika nümunələri
və keramika nümunələri üzərində
möhürlər aşkar
edilmişdir. Müxtəlif dövrlərdə Mingəçevir abidələrində
arxeoloji qazıntılar
aparlmış və artefaktlar tədqiq edilmişdir.
“Vikipedia”nın yazdığına
görə, Qafqaz Albaniyası dövrünə
aid tarixi-memarlıq abidələrində
Y.A. Poxomov kimi hərtərəfli biliyə
malik və Qafqazın numizmatikasına
həsr edilmiş əsərləri ilə məşhur olan bir alim də
məşğul olmuş
və öz əsərlərindən altısını
Azərbaycanın sikkə
xəzinələrinə həsr
etmişdir. Həmçinin
Mingəçevirin küp
qablarda dəfn mədəniyyəti, Albaniya
ərazisində Sasani
satraplığı dövründə
inşa edilmiş divar qalıqları, Qobustanın Böyük Daş dağındakı
Roma kitabəsi və Azərbaycanın müxtəlif
ərazilərində olan
alban məzar daşları da Y.A.Poxomov tərəfindən
tədqiq edilmişdir.
G.İ.Ione küp qəbirlərdən
tapılmış müxtəlif
keramika məhsullarına,
küp qəbirlərin
tarixləşdirilməsinə, erkən dövr küp qəbirlərindən
birində aşkarlanmış
çəkmə formalı
saxsı qaba bir neçə məqalə həsr etmişdir. Z.İ.Yampolski
Qafqaz Albaniyasının
bir neçə abidəsi, o cümlədən
1848-ci ildə Qobustanda
aşkarlanmış latın kitabəsi, həmçinin Şamaxı
və digər rayonlardan aşkarlanmış
daş alban bütləri haqında məqalələr yazmışdır.
Arxeoloji
tədqiqatlardan üzə
çıxan xəzinə
1960-cı illərdən
Azərbaycan tarixçi
və arxeoloqlar tərəfindən Qafqaz Albaniyası incəsənətinin
müxtəlif mərhələlərinə
həsr edilmiş dissertasiyalar nəşr edilməyə başlanmış,
bu tədqiqatlarda qliptika və şüşə məmulatının
tədqiqinə xüsusi
diqqət ayrılmışdır.
Arxeoloji
tədqiqatların gedişində,
xüsusilə qəbirlərdə
aşkar edilmiş bəzək şeyləri
öz formalarının
və istifadə olunmuş materialların rəngarəngliyi ilə fərqlənir. Bunlar metaldan,
şüşədən, gildən,
pastadan, müxtəlif
qiymətli və yarımqiymətli daşlardan
hazırlanırdı. Bəzək şeylərinin
tərkibinə qadın
tacları (çələngləri),
boyunbağılar, qolbaqlar,
üzüklər, asma
bəzəklər, sancaqlar,
toqqalar, muncuqlar, müxtəlif tikmə, bəzəklər və
s. daxildir. Əsasən
Mingəçevir, Yaloylutəpə,
Xınıslı, Qəbələ,
Qaratəpə, Qalagah,
Şortəpə, Qırlıtəpə
və digər Albaniya abidələri qazıntılarından məlum
olan, nəcib metallardan və qiymətli daşlardan hazırlanmış bəzək
şeyləri müəyyən
qrup təşkil edir.
Bəzək
şeylərinin böyük
bir qrupu antik dövrdə geniş yayılmış
qolbaqlardan ibarətdir. Qolbaqlar tuncdan, gümüşdən,
qızıldan, dəmirdən
hazırlanırdı. Ayrı-ayrı keramik qolbaq
nümunələri də
məlumdur.
Bəzək
şeyləri arasında
sırğalar xüsusi
yer tutur. Qızıl sırğalar
Mingəçevir, Yaloylutəpə, Xınıslı, Qalagah, Şatırlı (Bərdə) və başqa yerlərdə aşkar
edilmişdir. Şatırlı antik məskəni yaxınlığında olan qəbiristanda qazıntı zamanı
müxtəlif zərgərlik məmulatı ilə birlikdə
tökmə üsulu ilə sırğalar
və digər bəzək
şeyləri hazırlamaq üçün
işlədilən daş qəliblər
tapılmışdır.
Arxeoloji qazıntılar zamanı əsasən tuncdan olan çoxlu
miqdarda müxtəlif sancaqlar
aşkarlanmışdır. Onlardan bəzilərinin
başı tunc zəncirlərlə bəzədilmişdir.
Rəngarəng toqqalar, piləklər, asma bəzəklər və xüsusilə həm
yerli ustalar tərəfindən
düzəldilən, həm də kənardan gətirilən
müxtəlif muncuqlar da
külli miqdarda
tapılmışdır.
Muncuqlar əsasən antik dünyanın məşhur
mədəniyyət mərkəzlərindən gətirilirdi və
digər gətirilmə materiallarla birlikdə
bunlar sübut edir ki, eramızdan əvvəl
IV-I əsrlərdə və eramızın I-II əsrlərində
Qafqaz Albaniyası Qara
dənizin şimal sahilində yerləşən
şəhərlərlə, Parfiyanın, Romanın, Mesopotamiyanın, Misirin, Hindistanın, Suriyanın şəhərləri
ilə geniş ticarət əlaqələri
və mədəni əlaqələr saxlamışdır.
Qədim tarixdən qalan irs
Miladdan əvvəl I minilliyə və miladın ilk əsrlərinə aid olan, əsasən hellinizm
dövlətlərində, Romada kəsilmiş
sikkələrdən ibarət dəfinələr və
ayrı-ayrı sikkələr, habelə albanların öz sikkələri aşkara
çıxarılıb öyrənilmişdir. Gümüş alban sikkələri Bərdə, Xınıslı,
Qəbələ, Nüydü, Qırlartəpə
abidələrindən məlumdur. Aşkara
çıxarılmış sikkə dəfinələrinin tədqiqi
göstərir ki, həmin sikkələr
eramızdan əvvəl III əsrin axırlarından etibarən
Albaniyada zərb edilib
yayılmışdır.
Azərbaycanın bu dövr zərgərlik
sənəti məhsulları müxtəlif çeşidliyi,
yüksək sənətkarlığı və zənginliyi
ilə fərqlənir. Albaniyanın metalişləmə
və daşişləmə sənəti məhsullarında əvvəllər
antik, ellin, sonralar isə Sasani ənənələrinin
təsiri güclü idisə, zərgərlik
sənəti əsas etibarilə yerli bədii
ənənələr zəminində inkişaf
edirdi. Azərbaycanın antik dövr zərgərlik
məmulatı üçün səciyyəvi
olan bir çox bəzək ünsürləri və
bədii formalar sonrakı yüzillərdə
daha da təkmilləşdi.
Bu cəhət özünü
Mingəçevirdə aşkar edilmiş VI əsrə aid
edilən qızıl sırğalarda daha
parlaq göstərir. Sırğada
I-III əsrlərin məmulatında daha çox təsadüf olunan
arxaik forma - bir-birinə
lehimlənmiş “buğdaların” əmələ gətirdiyi
kiçik piramida daha mükəmməl icra
texnikası ilə yerinə yetirilmişdir:
əgər əvvəllər “buğda”
bilavasitə sırğanın qulpuna
lehimlənirdisə, bu dövrdə artıq
“buğda” ilə sırğanın əyrisi
arasında içi boş
kürəcik yerləşdirirdilər.
Zərgərlikdə əqiqdən
geniş istifadə edilirdi.
Qafqazda ta qədimdən bu
daşın ecazkar gücünə inam vardı. O dövrün
zərgərləri sırğa düzəldərkən
müxtəlif rəngli daşların yaratdığı estetik təsir gücündən istifadə
etməyə çalışırdılar. Sallama
qızıl tanalar çox
vaxt qaş üçün işlədilən
daşların müxtəlif formalarını nümayiş
etdirmək xatirinə hazırlanırdı. Üçkünc,
ellipsvari, dairəvi, düzbucaqlı və
s. həndəsi formalı rəngarəng
daşlar sırğaların dekorativ-bədii
şəkli müəyyənləşdirirdi. Sonralar zərgərlik məhsullarının
kompozisiyası sadələşsə də çeşidi
artırdı. “Yarpaq” sırğa ürək
formasını alır. Belə qaşın yerləşdirildiyi
çərçivənin yanlarında hər birinə muncuq salınmış dörd
qızıl qarmaqcıq bənd edilirdi. Şimali Azərbaycan zərgərləri başqa bədii-texnoloji üsuldan
da istifadə edirdilər: daşı
çərçivəyə salınır, bununla
onun plastik
formasını və rəngini daha
qabarıq nəzərə
çarpdırırdılar. Əgər əvvəllər qaş qızıl məmulatının
ayrı-ayrı quruluş ünsürlərinin
bədii formasını daha qabarıq
göstərmək xatirinə qoyulurdusa, sonralar metal detallar daşın formasından asılı olmağa başladı.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilir
Azadlıq.-
2013.- 22 noyabr.- S.14.