İnsanlıq tarixi qədər qədim musiqimiz...
Aşıq-ozan sənətindən başlanan yol
Azərbaycan mədəniyyətinin mühüm bir qolu olan milli musiqimiz uzun inkişaf yolu keçmişdir. Yüz illərdən günümüzə yol gələn gözəl musiqimiz hər yeni nəslin timsalında cilalanmış, zənginləşmiş və yeni məzmun qazanmışdır.
Azərbaycan
musiqisi haqqında ilk
məlumatlar arxeoloji qazıntılar
zamanı əldə edilən bir sıra
abidələrdən - Qobustan (e.ə. XVIII-III minilliklər) və Gəmiqaya
(e.ə. III - I minilliklər) qaya rəsmlərindən
alınmışdır. “Kitabi-Dədə Qorqud”da (VII yüzil), Nizaminin, Füzulinin əsərlərində
orta əsrlərin musiqi
həyatı, musiqi canrları, musiqi alətləri barədə zəngin məlumat
verilmişdir. Azərbaycanın
Səfiəddin Urməvi (XIII əsr), Əbdülqadir Marağayi (XIV əsr), Mirzəbəy (XVII əsr),
Mir Möhsün Nəvvab
(XIX əsr) kimi məşhur alimlərinin
risalələrində orta əsr musiqi mədəniyyətinin,
ifaçılığının yüksək inkişaf səviyyəsi
açıqlanmış, Azərbaycan musiqisinin
nəzəri problemləri işlənilmişdir.
Aşıq-ozan
sənəti Azərbaycan musiqi tarixinin ilk mərhələsi
sayılır. Öz
yaradıcılığında müğənni sənətkarlığı
ilə şair, bəstəkar
yaradıcılığını birləşdirən
aşıq-ozan sənəti janr və forma zənginliyi ilə musiqi
janrının əsasını təşkil edir.
Klassik musiqi xəzinəmiz
olan muğamlar milli musiqi mədəniyyətimizin
çox önəmli bir
qoludur. Xanəndələr və sazəndələrin
yaradıcılığında zəngin klassik
irs olan muğamlar inkişaf edərək
musiqi mədəniyyətimizi daha da zənginləşdirmişdir.
XIX əsr Azərbaycan musiqi
sənəti tarixinin görkəmli simaları
Səttar, Hacı Hüsü, Məşədi
İsi, Ələsgər Şirin,
tarzən Sadıqcan və başqaları, XX əsrin əvvəllərində
isə Cabbar
Qaryağdıoğlu, Məşədi Cəmil Əmirov, Seyid Şuşinski,
Keçəçi oğlu Məhəmməd,
Məşədi Məmməd Fərzəliyev, İslam Abdullayev və
başqalarının adları xüsusi qeyd olunmalıdır.
Xan Şuşinski, Zülfü
Adıgözəlov, Haşım Kələntərli, Hüseynqulu Sarabski, Həqiqət
Rzayeva, Sürəyya Qacar,
Fatma Muxtarova və başqaları XX əsrin əvvəllərində
musiqi mədəniyyətimizin
inkişafında xüsusi rolu
olan məşhur xanəndələrdir. Məşhur tarzən Qurban
Pirimov, Mənsur Mənsurov, Əhməd
Bakıxanov, Bəhram Mənsurov və başqalarının
adları da həmin dövr
musiqi mədəniyyəti tariximizdə
özünəməxsus yer tutur.
Musiqimizin yeni səhifəsi...
Azərbaycan musiqisinin tarixində çox
mühüm bir mərhələ
XX əsrə aiddir. Azərbaycanda yüksək
peşəkarlığı, orijinal musiqi üslubu ilə
seçilən bəstəkarlıq məktəbi məhz bu dövrdə yaranmışdır. Dahi bəstəkarımız,
professional klassik musiqimizin banisi Üzeyir
Hacıbəyovun 1908-ci ildə yanvarın 8(25)-də tamaşaya qoyulmuş “Leyli və Məcnun”
muğam operası milli
opera sənətinin və Azərbaycanın
bütün professional
bəstəkarlıq yaradıcılığının
inkişafının əsasını qoymuşdur. “Leyli
və Məcnun” operası təkcə Azərbaycanda deyil, bütün müsəlman
Şərqində ilk opera
idi. Üzeyir Hacıbəyov
isə tariximizə Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin klassiki, onun yeni mərhələsinə təkan vermiş, milli musiqi ənənələrini Avropa
musiqisinin qanunauyğunluqları ilə ilk dəfə üzvi surətdə
birləşdirmiş dahi sənətkar kimi daxil olmuşdur.
Azərbaycan professional musiqi
yaradıcılığının inkişafı, yeni musiqi janrlarının
meydana gəlməsi, professional musiqi kollektivlərin yaranması məhz Üzeyir Hacıbəyovun adı ilə
bağlıdır.
30-cu illərin sonu, 40-cı illərin əvvəllərində
Azərbaycan musiqisində yeni bəstəkarlar
nəsli yetişmişdir. Bu
dövrdə Azərbaycan musiqisi artıq
ölkə hüdudlarından kənarda böyük
şöhrət qazanmışdır. Bu uğurun qazanılmasında üç
dahi sənətkar - Qara Qarayev, Fikrət
Əmirov və Niyazinin xidmətləri
danılmazdır. Onların əsərləri dünyanın bir çox ölkələrində
səsləndirilmiş, disklərə yazılmış və
mükafatlara layiq görülmüşdür. “Cəvahirləl
Nehru”, “Bela Bartok adına medal” və bir sıra beynəlxalq mükafatlara
layiq görülən Niyazi
dövrümüzün böyük
dirijorları sırasına daxildir.
Opera və balet Azərbaycan
bəstəkarlarının çox
müraciət etdikləri janrlar olmuşdur. A.Məlikovun “Məhəbbət əfsanəsi”,
F.Əmirovun “Nəsimi haqqında dastan”, “Min bir gecə” baletləri
bütün dünyada
geniş şöhrət
qazanmışdır.
Azərbaycan
bəstəkarları - Qara Qarayev, Əfrasiyab Bədəlbəyli, Fikrət
Əmirov, Niyazi, Arif Məlikov,
Tofiq Quliyev, Vasif Adıgözəlov, Azər Rzayev, Rauf Hacıyev, Firəngiz
Əlizadə, Aqşin Əlizadə, Fərəc
Qarayev, Rəhilə Həsənova və
başqalarının əsərləri XX əsr dünya musiqi sənətinin ayrılmaz tərkib hissəsinə
çevrilmişdir.
Azərbaycan caz musiqisinin
inkişafında bəstəkar və pianoçu
V.Mustafazadənin müstəsna rolu olmuşdur. V.Mustafazadə təşkil etdiyi “Sevil” və “Muğam” ansambllarının rəhbəri olmuş, 8-ci Beynəlxalq caz
müsabiqəsində (Monte-Karlo, 1978) 1-ci
mükafata layiq görülmüşdür.
30-40-cı illərdə
Azərbaycan musiqisində Səid Rüstəmov və Tofiq Quliyev kimi
professional mahnı ustaları meydana gəlmişdir. S. Rüstəmov “Alagöz”, “Qurban
adına”, “Gəlmədin”, “Sürəyya”, “Oxu
tar” və s. gözəl
mahnıları, “Beşmanatlıq gəlin”, “Durna”,
“Rəisin arvadı” musiqili
komediyalarını
yaratmışdır. T. Quliyevin Azərbaycan xalq musiqisi ənənələrindən, habelə
Avropanın estrada və caz
musiqisindən qidalanmış - “Sənə də qalmaz”, “Qızıl üzük”,
“Bəxtəvər oldum”, “Bakı
haqqında mahnı”, “Zübeydə” və b.
populyar mahnıları Azərbaycan musiqisinin mahnı
yaradıcılığında gözəl nümunələrdir.
Müasir dünyanın səsləri sırasında...
Azərbaycan musiqisində
xor musiqisinin də xüsusi çəkisi vardır. Xor musiqisinin
inkişafında mühüm rol oynamış Cahangir Cahangirov "Arazın o tayında" vokal-simfonik
poemasının, “Füzuli” və “Nəsimi”
kantatalarının, “Sabir” və “Hüseyn Cavid-59" oratoriyalarının
müəllifidir. O, həmçinin ”Azad"
və “Xanəndənin taleyi” operaları,
dram tamaşaları, kinofilmlərə musiqi, müxtəlif instrumental
əsərlər bəstələmişdir.
Azərbaycan
operettalarının da musiqi
mədəniyyətimizdə rolu
danılmazdır.
Süleyman Ələsgərov "Ulduz", “Milyonçunun dilənçi oğlu”
və digər operettaların müəllifi kimi
tanınır. O, eyni zamanda “Sərvi-Xuramanım mənim”, “Vətənimdir”,
“Neylərəm” kimi gözəl mahnı
və romansların, “Bayatı-Şiraz” simfonik
muğamın və başqa əsərlərin
müəllifidir.
Azərbaycan musiqisində
ifaçılıq məktəbi də xüsusi
yer tutur. Milli musiqimizdə klassik opera ifaçılıq məktəbinin baniləri
Şövkət Məmmədova və Bülbüldür.
Şövkət Məmmədova milli opera səhnəmizdə çıxış
edən ilk qadın müğənni olmuşdur. Bülbül sənətinin
möcüzəsi onun milli
vokal üslubunun italyan vokal ənənələri
ilə üzvi surətdə birləşməsidir.
Azərbaycanÿvokal məktəbinin
şanlı yetirmələri sırasında Firəngiz
Əhmədova, Fatma Muxtarova,
Lütfiyar İmanov, Şövkət
Ələkbərova, Rəşid Behbudovun adları vokal
sənəti tarixində, Həqiqət Rzayeva,
Rübabə Muradova, Məmmədağa Muradov, Zeynəb Xanlarova muğam ifaçılığında layiqli yer tuturlar.
Fidan və Xuraman
Qasımova bacıları müasir Azərbaycan
opera sənətinin ən parlaq
nümayəndələridir.
Milli mədəniyyətimizdə instrumental ifaçılıq sənəti də
geniş inkişaf etmişdir. Azərbaycan fortepiano
məktəbinin peşəkarları sırasında beynəlxalq müsabiqələr
laureatı Fərhad Bədəlbəylinin adını çəkmək
olar. Azərbaycan musiqisində
görkəmli yer tutmuş
pianoçu Kövkəb Səfərəliyevadan
gələn ənənəni davam etdirmiş milli fortepiano ifaçılığının digər
nümayəndələri sırasında Rauf
Atakişiyev, Elmira Nəzirova,
Elmira Səfərova , Simuzər Quliyeva, Zöhrab
Adıgözəlzadə, Murad
Adıgözəlzadə və başqalarını göstərmək
olar.
Azərbaycanda skripka ifaçılığının mahir nümayəndələri sırasında
isə Azad Əliyev, Sərvər Qəniyev
kimi ifaçılar nəinki ölkəmizdə,
hətta onun hüdudlarından kənarda da fəxri yerlər tutmuşlar.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 25 oktyabr.- S.14.