Qeyri-səlis məntiq və ədəbiyyat
haqqında düşüncələr
Bu bir polemik yazı deyil. Bir məsələ haqqında həm fərqli, həm
də fərqsiz düşüncədir. Xoşbəxtlikdən
(yaxşı ki, dost haqqında dost yazısıdır) və
bədbəxtlikdən (dost haqqında dost yazısıdır)
bəhs edəcəyim məsələ ilə bağlı
yazının müəllifi böyük alimimiz Rafiq
Əliyevdir. Yazıda örnək verilən ədəbi mətnlər
müəllimim, mənim üçün çox əziz Bəxtiyar
Vahabzadə və 40 illik dostum, qohumum Ramiz Rövşəndir.
Əgər bu üç şəxsiyyət dahilik səviyyəsinə
çatmış insanlar olmasaydı, çox güman ki,
yazılmazdı və ya isimsiz-filansız yazılardı.
İnsan çox sevdiyi insanlarla səmimi danışa və
dartışa bilmirlərsə, demək o münasibətin
adı səmimidir, özü yox. Bizim bu bədbəxt məmləkətimizdə
səmimiyyətin gün-gündən yox olub getməsi Allaha
insanın, ümumiyyətlə, inamın və imanın
yoxluğa məhkum olması ilə bağlıdır, məncə.
Yaltaqlıq,
üzgörənlik, haram və özbaşınalıq
hökm sürən məmləkətdə haqq-ədalət
nədir, səmimiyyət nədir, iman nədir?..
Bu bədbin notlarla başlayıb birbaşa mətləbə
keçirəm.
Bəli,
Rafiq müəllim mənim “Eşqin sözü” kitabımda
2-3 il öncə yazdığım kimi zəmanəmizin
böyük alimi Lütfizadənin ən istedadlı
davamçısı və bu məktəbin
çağdaş yaradıcılarından biridir.
İxtisasca riyaziyyatçı, fizik, kibernetika mütəxəssis
olmasam da, bu sahənin aktuallığını, yeniliyini, hətta
inqilabiliyini inkar etmək gücündə deyiləm. Tanrıdan
başqa heç bir şeyin mütləq
olmadığını söyləyən Rafiq müəllimlə
razılaşmamaq olmaz. Yalnız Allahın
varlığını və bu varlığın fəlsəfi
dərinliyini dərk edən adam bu səviyyədə
böyük elm adamı ola bilər.
Rafiq müəllim elmə gənc yaşlarında qədəm
qoyduğu üçün (50-60-dan sonra elmin gəncliyi və
yetkinliyi başlayır, məncə) onun böyük kəşflərinin
şahidi olacağıq və inşallah, onun Nobel
ödülü alacağını görəcəyik. Arxasında
şəxsiyyətli dövlət və elmi ictimaiyyət
dayanan alim üçün bağlı qapıların
açılması təbiidir. Təəssüf
ki, bu sözləri indiki Azərbaycana aid etmək
mümkün deyil.
Mənim etirazım və şübhəm Rafiq müəllimin
qeyri-səlis məntiq dərinliyini ədəbiyyata gətirmək
təşəbbüsü və bu sahədə
atdığı ilk addımlardır.
Əvvəla, dahi hər yerdə dahi deyil. Bir elm və
ya sənət sahəsində dərinləşmək hər
zaman araşdırıcıya universal zəka bəxş
etmir. “Hər şeyi bilmək
üçün bir şeyi ən gözəl şəkildə
bilmək” formulu bu məqamda yetərli sayılmaz. Bu ağır səddi ədəbiyyatda, söz sənətində
deyil, tətbiqi sənətdə, xüsusilə xalça sənətə
örnəyində kəşf edən mərhum alimimiz,
haqqı verilməmiş Xudu Məmmədovdur. Müəyyən mənada Rafiq müəllim dərinliyiylə,
insanlığı, səmimiyyəti və
vicdanlılığı ilə Xudu müəllimin tələbəsi,
onun davamçısıdır.
Xudu
müəllim maddənin kristal quruluşu
ilə xalça naxışları arasındakı universal əlaqənin
açarını tapan nadir zəka sahibidir. Onun
bu sahədəki davamçıları, mənim
tanıdığım Səyavuş Dadaş Türk
Memarlıq abidələrinin xalçaların və
miniatürlərin milli qaynağını və ya əlifbasını
tapmaq yolunda böyük uğurlar əldə etmişdir.
Hay-küy, şou içində olan Azərbaycan bu kəşfin
dərinliyini anlamır və ya anlamaq istəmir. Yaltaqlardan ibarət
elm qvardiyasında (vicdanlı alimlər istisnadır) oxunan mədhiyyələr
zamana və cibi hesablanmış şərəfsiz xor
kapellasından başqa bir şey deyil. Nə isə...
Bu çəhrayı və sabun kimi sürüşkən
elmi mühitdə obyektiv polemika da gülünc
görünür. Hər şeyin haqsız olduğu rejim
mühitində yalançı millətçilik, məhəlli
alimnümalıq, yaltaqlıq və üzgörənlik
seçim meyarı sayılırsa bir həqiqi böyük
alimə nəyi isə irad tutmaq və ya polemik yazı yazmaq əslində
dəryada balıq sevdası (bəlkə də sevdası)
kimi yersizdir.
Ancaq yenə də bu yazını yazmağa
özümü borclu bildim.
Mənim fikrimcə, Rafiq müəllimin bəhs edilən
məqaləsində elm-sənət adekvatlığı
öz yerini ala bilməyib.
Sənətin (söz, səs, rəng, naxış...)
abstraksiya yolu elmin abstraksiya yolundan əsaslı şəkildə
fərqlənir. Bu mənada elmin XX əsrin ortalarından
sonra gəldiyi həqiqətə sənət
çox-çox öncələr gələ bilmişdir.
“Ovu öldürən elm” və “ovu diri tutan sənət”
(ifadələr V.N.Bedinskinindir) ayrı-ayrı yollarla hərəkət
edən nəhəng idrak mexanizmləridir. Mücərrədləşdirmə səviyyəsi,
nisbilik və ya qeyri-səlislik (bulanıqlıq, dəyərlilik,
kəsilməzlik (fasiləsizlik) və b.
anlayışların sənət ölçüsü ilə
elm ölçüsü bir-birindən kəskin şəkildə
ayrılır. Müşahidə, təcrübə
və isbata söykənən elm dəlilsiz heç nə deyə
bilmir və ortaya qoyduğu hipotezlər, gümanlar, ehtimallar,
mütləq hüdudların ortadan qalxması ilə ortaya
çıxan amillər böyük texnologiyada (məsələn,
nonotexnologiya, bionikada, kosmik elmlərdə) tətbiq olunur.
Dəqiq elmlər bu mənada elmlər elmidir, xüsusilə
riyaziyyat universal dil olaraq öz hegemoniyasını qoruyub
saxlayır. Fəqət sənətdə bu kriteriyalar öz məntiqi
ilə zühur edir.
Şumer dastanlarının yarandığı zaman da belə
idi, Homer zamanı da, müqəddəs kitabların nazil
olduğu zaman da belə idi. Bu
ölçü-biçilərin hamısı Aristotelin,
Bualonun və ya Baburun poetika əsərlərində yoxdur.
Necə ki, klassik formal məntiqdə və ya B.Rasselin riyazi məntiqində,
yaxud da Hegelin dialektik məntiqində də yoxdur və ola da bilməz.
Müəyyən mənada sənət zamansızdır
və sənətin inkişafı texnoloji məntiq və ya
elmi-tarixi məntiq üzrə getmir və getməyi də
imkansızdır.
“Üzündə
göz izi var, Sənə kim baxdı, yarım?!”
misralarındakı abstraksiyasının və ya Füzuli
metaforlarında ağlagəlməz müqayisələrin, təlmihlərin,
simvolların, istiarələrin varlığı qeyri-səlis
məntiqin sənətdə çoxdan kəşf edildiyi və
xəyali - sanal dünyanın dilinin nə qədər mürəkkəb,
mücərrəd
olduğunu göstərmirmi? Amma bu
mürəkkəbliyin ana qaynağı sadəlik, mücərrədliyin
çıxış nöqtəsi aydınlıq,
konkretlikdir.
“Dədə Qorqud” da deyilən “Ərənlər
dünyayı ağılnan bulmuşlar” kəlamı rasional
başlanğıcı olduğu kimi görürük. Əlbəttə
ki, biz hər dövrün elm səviyyəsinə uyğun sənət
gerçəkliyini inkar edə bilmərik. Bu baxımdan
poetikada və fəlsəfədə Nyuton fizikasına
uyğun Şekspir şeirini, Eynşteyn fizikasına uyğun
Dostoyevski poetikasını, çağdaş fizikası ilə
çağdaş rəqsləri, dodekofoniya ilə modern
riyaziyyat və fizika arasında əlaqə quranların
yalnış davranmadığını düşünürəm.
Əsrin ritmi, zamanın intonasiyası bu və
ya digər şəkildə sənətdə ifadə oluna
bilər.
Gürcü alimləri “Pələng dərisi geymiş
pəhləvan” poemasının poetik sistemini “qızıl
bölgü” qanunları ilə açırlar ki, bunu da qəribsəmək
olmaz.
Biz “Kainat - insandır, insan - kainatdır” formulunun
doğru olduğuna inananlardanıq. Ağın ağ, qaranın
yalnız qara olmadığını, bütün münasibətlərin,
gözəlliklərin nisbi olduğunu Nizamidən, Xəyyamdan,
Hafizdən, Nəsimidən, Füzulidən, Şekspirdən,
Mandelstandan, Bodlerdən, Svetayevadan, Borhesdən, T.Vulfdan,
Folknerdən, Markesdən, Fellinidən, U.Ekodan...
Vertual dünyanın məntiqi bəlkə böyük
sənət yarandığı gündən qeyri-səlis məntiqə
ulaşa bilib.
Zatən formal və ya riyazi məntiq dili və ya kodu ilə
yaranmış sənət əbədiyyət qazana bilməz.
Bu sözlərdən əsla belə
çıxmasın ki, mən Rafiq müəllimin örnək
gətirdiyi B.Vahabzadə, R.Rövşən şeirinə
qarşıyam və ya onların yaratdığı qeyri-səlis
məntiq mənzərəsinə inanmıram. Əksinə, inanıram və təsdiq edirəm.
Ancaq bu böyük şairlərin və
şeirlərin qeyri-səlis məntiqə nadir örnək
olduğuna bəraət qazandırmıram. Əgər Rafiq müəllim bu məsələnin
kökünə getsə və bütün örnəkləri
geniş və bütöv mənzərə yaratsaydı orada
B.Vahabzadə də R.Rövşən də adı çəkilməyən
ünlü söz ustaları da öz yerini alardı. Əks təqdirdə poetikaca bir-birinə çox da
yaxın olmayan iki şair qeyri-səlis məntiqlə yazıb
yaradıb digər şairlər isə formal və ya riyazi məntiqlə
yazıb kimi tərs məntiq ortaya çıxa bilər ki bu
da doğru sayıla bilməz. Rafiq müəllim
bunu öncədən məqsədli şəkildə düşünməsə
belə.
60-70-ci illərdə akademik Kolmoqorovun rəhbərlik
etdiyi bir qrup riyaziyyat və sənət adamı bu konseptdə
çox ciddi araşdırmalar aparmışlar ki, onlar bu
gün də əhəmiyyətlidir.
Və ya
dünyanın məşhur memarlarının sənətdə
çəkisizlik, “qızıl bölgü” və b. nəzəriyyələri
dəqiq elmlərdən qida alan sənət
konsepsiyaları kimi dəyərlidir.
Çağdaş kino və ümumiyyətlə,
görüntü dibi qeyri-səlis məntiq üzərində
qurulmuşdur ki, mən onlar haqqında geniş danışmaq
istəmirəm. Sadəcə A.Tarkovskinin, A.Kurasavanın, S.Paracanovun...
filmlərinə baxmaq kifayətdir.
Mən
buna da inanıram ki, Rafiq müəllim türk musiqisinin, o
cümlədən muğam sənətinin səs
qanunlarının mükəmməl şəkildə sistemləşdirəcək
və Üzeyir bəyin “Azərbaycan musiqisinin nəzəri əsasları”
əsərinə yeni töhfələr gətirə biləcək
əsər yarada bilər. Onun bu istiqamətdə
yazdığı bəzi məqalələr bu böyük kəşfin
yetişdiyini göstərir.
Şönbergin, Şostakoviçin, Q.Qarayevin musiqisi
qeyri səlis məntiq dili ilə yorumlana bilər. Pikasso rəsmləri
və ümumi modern və postmodern rəssamlıq, heykəltaraşlıq
da bu baxımdan örnəklərkə zəngindir.
Sürət, genişlik, ritm, məkan, zaman, harmoniya,
xaos, kosmos kimi anlayışlar sənətdə təbiətdə
olduğundan fərqli anlam daşıyır və xəyali -
vertual dünyanın vahidləri, ölçüləri kimi
ortaya çıxır.
Mexaniki yanaşmadan bütün qurğulamalarda bu vahidlər
yeni anlam kəsb edir. Bu baxımdan sənət adamları alimlərdən
daha çox azaddır.
Brext absurd teatrının məntiqi, Dyurkhaymın pyeslərinin
qurğusu, Markes və Borxes nəsrində fantasmaqorik,
mifopoetik nəsr axtarışları, çağdaş yapon,
ispandilli ədəbiyyat və nəsr qeyri-səlis məntiqlə
hörülmüşdür desək səhv etmərik. Postmodern ədəbiyyatda
və fəlsəfədə qeyri-səlis məntiqin təzahürü
olan örnəklər saysızdır. “Neçə min
il öncə başlamış eşq bu gün sona yetdi”
(Markes), “Ayı bu meşənin qaşı idi” (Folkner), “Hər
şey keçib gedir”, “Və gün var ki, əsrdən
uzundur” (Tövrat), “Qadın sizin tarlanızdır” (Qurani-Kərim)
və s. kimi kəlamların məntiqini açmaq
üçün böyük və ciddi hermenevtik əsərlərə
ehtiyac var.
İnsanın böyüklüyü mikro və makro aləmin
zənginliyini və sonsuzluğunu təfəkkürünə
sığışdıra bilməsi, onu düşünməyi
bacarmasıdır. Yoxsa insan bilmədikləri qarşısında nə
bilir ki...
Söz də bu dünya, kainat kimi geniş və
sonsuzdur. Bu dünyada ilk söz olduğu kimi, son söz də
söz olacaqdır.
Bunu da unutmayaq ki, ədəbi cərəyan
anlayışı nisbidir və sərhədlərlə
ayrılmır. Ədəbi cərəyanlar bir-birinin
içində yetişir və bir-birinin içində
ölüb gedir. Yenidən dirilən ədəbi
cərəyan yeni keyfiyyət daşıyır. Ədəbiyyat qanunları təbiət qanunları
kimi deyil və onların sosial - estetik xüsusiyyətləri
ayrı bir özəllik, xislət daşıyır.
Rafiq müəllimin yazısı ilə çox da
razı olmasam da, bu istiqamətdə araşdırmalar var və
bunda heç bir qəribəlik yoxdur. Nəinki bədii mətnlər,
ilahi mətnlər də (Tövrat, Quran, Budda, Konfutsi...) əsasında
da belə araşdırmalar və müşahidələr təbiidir.
Ancaq onu da qeyd edim ki, Şərq və Qərb
poetikasının tarixi, ayrı-ayrı məktəblər
üzrə mətn incələmələri konkret metodlarla
gerçəkləşdirilir.
...Allah Bəxtiyar
müəllimə və Xudu müəllimə qəni-qəni
rəhmət eləsin.
Dostum Rafiq Əliyevə yeni yaradıcılıq
uğurları arzulamaqla Azərbaycanımıza sağlam elmi
mühit, yaradıcılıq atmosferi və ilham
arzulayıram.
Allahın
Azərbaycana yazığı gəlsin...
Kamil Vəli
Azadlıq.- 2013.- 6 sentyabr.- S.13.