“Balaca Ərəblinski” ləqəbli böyük sənətkar
«Koroğlu» operasının ilk
rejissoru
1937-ci
il 30 aprel tarixində Opera və Balet
teatrının səhnəsində dahi bəstəkarımız
Üzeyir Hacıbəyovun “Koroğlu” operasının ilk
tamaşası oldu. Həmin
gün insan
axınından tamaşada oynayan
aktyorlar belə binaya
girməkdə çətinlik çəkmişdilər. Çünki teatra
yalnız paytaxt Bakıdan deyil,
Azərbaycanın müxtəlif bölgələrindən də
böyük tamaşaçı kütləsi
axışmışdı. Sonda asayiş keşikçiləri paytaxtda sakitliyi qorumaq üçün
Bakıya girişi qadağan
etdilər...
Şahidlər
o dövrün yazılı mənbələrində
“Koroğlu”nun ilk premyera gününü Azərbaycan mədəniyyətinin
ən unudulmaz günlərindən biri kimi dəyərləndirir.
Bütünlükdə keçmiş
sovetlər məkanında bir mədəniyyət
hadisəsi olaraq qəbul edilən opera tamaşasının sorağı qısa
zamanda sərhədləri aşdı. Bu tamaşanın böyük
uğur qazanması, şübhəsiz ki, bir tərəfdən dahi Üzeyir bəy musiqisinin gücündə, bir
tərəfdən də onun rəhbərliyi
altında əsəri səhnəyə çıxaran
yaradıcı qrupun peşəkarlığında
idi. Bu möhtəşəm
qəhrəmanlıq operasının rejissor
işini istedadlı teatr
xadimi İsmayıl
Hidayətzadə görmüşdü...
Bu tamaşadan
sonra 36 yaşlı rejissorun
yaradıcılıq üfüqləri daha
da genişlənir. Bir
il sonra, 1938-ci ildə
Moskvada keçirilən Azərbaycan mədəniyyəti
günlərində onun quruluş
verdiyi “Koroğlu” və
“Arşın mal alan”
tamaşaları yenə görünməmiş anşlaqla keçir. Qeyd olunan uğurlar
Hidayətzadənin nüfuzunu daha da gücləndirir. Moskva səfərindən sonra
onu Opera və Balet Teatrının rəhbəri təyin
edirlər...
Əslində
isə, İsmayıl
Hidayətzadə yaradıcılığa bir
aktyor olaraq
başlamışdı. 1901-ci ildə Bakıda bir dənizçi ailəsində dünyaya gələn İsmayıl uşaqlıqdan sənətə
maraqlı idi. Sonralar o,
məhərrəmlik günlərini səbirsizliklə
gözlədiyini, məhəllə uşaqları ilə birgə
tez-tez səhnəciklər hazırladığını
yazırdı. “Məhərrəmlik günlərini səbirsizliklə
gözləyirdim. Çünki bu zaman məscidlərin həyətində
İmam Hüseynin qətlini təsvir
edən şəbih-tamaşalar göstərilirdi. Bu tamaşalarda mən əsir
uşaq rolunu
oynayırdım. Böyük ürək
çırpıntısı ilə gözləyirdim ki, nə vaxt mənə əsir
paltarı geyindirəcəklər və ata
mindirəcəklər”.
Bir dəniz qəzası
zamanı xəstələnərək, ömrünün
sonuna kimi
xarratlıqla məşğul olan
atası Hüseyn böyük
oğlu İsmayılın mütləq təhsil
almasını istəyirdi. Bu istəklə
ata oğlunu 1909-cu ildən
etibarən “İttihad” məktəbinə
göndərir. Burada təhsil
aldığı illər İsmayıl
üçün gələcək həyat
yolunun istiqamətini müəyyənləşdirir.
Boş zamanları teatr
tamaşalarını seyr etməklə keçir və səhnə onun
üçün arzuların
apardığı yerə çevrilir.
Gündən-günə bu arzunun onu arxasınca uzaqlara alıb apardığına əmin olur və aktyor olmaq haqqında öz qəti
qərarını verir...
Ərəblinski sənətinin
vurğunu
Səhnənin
əsiri olan İsmayıl o dövrün ən böyük
teatr aktyoru sayılan Hüseyn Ərəblinskinin vurğununa
çevrilir. Həmin illərdə gənc oyunçuların
əksəriyyəti böyük sənətkarı təqlid
etməyə çalışırdı. Amma bu “təqlidi”
daha fərqli və peşəkar edən İsmayıl Hidayətzadə
tamaşaçıları tərəfindən “balaca Ərəblinski”
adını almışdı. O, Ərəblinski ilə
tanışlığının tarixi haqqında yazır: “Məktəbimizin
müdiriyyəti tamaşalara rəhbərlik etmək
üçün Ərəblinskini dəvət edirdi. O,
truppanı öz istədiyi kimi tərtib edib, tamaşaları
Tağıyev və Mayılov teatrlarında göstərmək
üçün hazırlayırdı... Biz şagirdlər də
tamaşa hazırlayır, dərsdən sonra qalıb məşq
edirdik; bəzən bu məşqlər Ərəblinskinin məşqləri
ilə bir saata düşürdü. Bir dəfə bizim məşqimiz
çox uzun çəkdi; mən qızışıb Ərəblinskini
bərk təqlid edirdim; bütünlüklə ona
oxşamağa çalışırdım, - onun
bütün ədalarını mənimsəməyə
müvəffəq olmuşdum. Bu zaman aktyorlar Ərəblinskinin
məşqində iştirak etmək üçün
yavaş-yavaş toplaşırdılar. Məni səhnədə
görən aktyorlardan biri Ərəblinskini təqlid etdiyimi dərhal
başa düşərək, qaçıb onu
çağırır və məni göstərərək
deyir: ”Budur balaca Ərəblinski". Ərəblinski xeyli
durub mənə baxır. Onun mənə
baxdığını başa düşdükdə çox
tutuldum, özümü büsbütün itirdim... O isə
yaxınlaşıb, onu təqlid etməməyimi
tapşırdı; dedi ki, mən rus aktyorlarının
oyunlarına baxmalıyam, başqa əsərlərə
tamaşa etməliyəm və çalışmalıyam ki,
öz oyunumda özgələri təqlid etməyim,
özünəməxsus tərzdə oynayım. Bu hadisədən
sonra məktəb yoldaşlarım mənə “balaca Ərəblinski”
adını qoydular"(Vikipedia).
İ.Hidayətzadə
xatirələrində onu da qeyd edir ki, Ərəblinskinin
tamaşalarında çıxış etmək
üçün dəridən-qabıqdan
çıxırmış. Amma bütün səylərinə
baxmayaraq, böyük sənətkar onu öz
tamaşalarına qəbul etməyə razılıq
vermirmiş. Çünki İsmayıl hələ çox
kiçik idi. Amma inadlı xahişlər nəticəsini
verdi. Sonda Ərəblinski onun “Ağa Məhəmməd
Şah Qacar” pyesində kütləvi səhnələrə
çıxmasına razılıq verdi...
1917-ci ildə
atasının vəfatı ilə əlaqədar İsmayıl
çox sevdiyi səhnədən uzaq düşür. O, evin
böyük oğlu olduğu üçün ailənin
yükünü çəkmək məcburiyyətində
idi. Artıq səhnə arzuları ailə
qayğıları ilə əvəz olunmuşdu. İsmayıl
özündən yaşca kiçik bacı-qardaşına
böyüklük etməliydi. Belə çıxılmaz bir
durumda məktəbi buraxıb ticarət müəssisələrində
pirkeşiklik etməyə başlayır. Ailə
qayğıları ilə yüklənsə də, teatr və
səhnə xəyallarından vaz keçməmişdi.
Müəyyən vaxtdan sonra işlərini bir qədər
sahmana salıb, səhnəyə qayıtmağa qərar
verir.
Səhnədə əsl peşəkar
kimi...
Bu qərarla
onun böyük səhnə fəaliyyəti başlanır.
1920-ci ildən etibarən Dövlət teatrına gəlir,
eyni zamanda 1921-ci ildə Voronovun teatr studiyasına daxil olur. İsmayıl
Hidayətzadənin peşəkar aktyor kimi yetişməsində
teatr studiyası əsl məktəb rolunu oynayır. Burada
öyrəndikləri ona aktyorluq sənətinin incəlikləri
ilə bərabər, rejissorluq sənətinin sirlərini
açır.
İ.Hidayətzadə
böyük dramaturq Cəfər Cabbarlı ilə yaxın
dost idi. Yazıçı rollarını əsasən Hidayətzadə
üçün yazırmış. Aktyor isə həyatda bu
rolların prototipini tapmaqla, obrazlara xüsusi canlılıq, təbiilik
qazandırırmış. Amma Cabbarlının qəhrəmanları
sırasında ona böyük uğur qazandıranları da,
“sözünə baxmayanları” da olub. “Aydın” əsərindəki
Aydın aktyorun ən uğursuz rolu olub. O, rejissorların
narazılığına baxmayaraq, rolu oynamaq istəyindən
dönməyib. Amma ilk tamaşadan
yanıldığını anlayıb. Sonralar
uğursuzluğunu düzəltmək üçün
çox çalışsa da, gərgin məşqlərlə
rolu iradəsinə tabe etmək istəsə də, istədiyi
alınmır. Beləliklə, aktyor Aydın obrazı ilə
həmişəlik vidalaşmalı olur.
Aktyorun
müasiri, görkəmli rejissor Tuqanov onun haqqında belə
deyirdi: “O, həmişə inandırıcı və real idi.
Heç bir zaman şarja yer verməyərək, o,
bütün tamaşa boyu tamaşaçının ürəyinə
girməyi və onu öz ardınca aparmağı
bacarırdı. O, heç bir zaman oynamırdı, heç
bir ştampa yol vermirdi. Onun oyununda gəncliyə məxsus həssaslıq,
ehtiras və qızğınlıqla bərabər sadəlik
və təbiilik var idi.”
Özünü
ara-sıra rejissorluq sahəsində də sınayan aktyorun bu
uğurlu sınaqları tezliklə onu teatr ictimaiyyətinə
rejissor kimi tanıdır. Nəhayət, 1934-cü ildə
Hidayətzadənin quruluşunda “Siyavuş” əsəri səhnəyə
qoyulur.
Artıq bu
tamaşanın uğurundan sonra onun rejissorluq
bacarığına kimsənin şübhəsi qalmır.
Bundan sonra yuxarıda qeyd edilən möhtəşəm
“Koroğlu” operasının səhnələşdirilməsi
ona həvalə olunur. Daha sonra repertuarda “Karmen” operası gəlir...
Onun rejissor işi çalışdığı Opera və
Balet teatrı ilə bərabər, başqa sənət
ocaqlarının diqqətini də çəkir. Sənətkar
bu illər Rus Dram Teatrında “1905-ci ildə” və “Vaqif”
tamaşalarını səhnələşdirir.
Böyük
sənətkar eyni zamanda ilk milli baletimizin - “Qız
qalası”nın librettosunu yazıb. Hazırda fəaliyyət
göstərən Opera studiyası da onun səyi ilə
yaradılıb.
İ.Hidayətzadə
film sahəsində də öz istedadını
sınayıb. O, “Qız qalası”, “Almaz”, “Bismillah” və
“Altıncı duyğu” filmlərində çəkilib.
Azərbaycan
teatr mədəniyyəti sahəsindəki xidmətlərinə
görə sənətkar Azərbaycan 1938-ci ildə Azərbaycan
SSR Xalq Artisti adına layiq görülüb. Bundan başqa, o,
“Şərəf Nişanı” ordeni və “Qırmızı Əmək
Bayrağı” ordeni ilə təltif olunub.
2001-ci ildə
böyük sənətkarın 100 illik yubileyi qeyd edilib.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.- 2013.- 13-14 yanvar.- S.14.