Böyük sənətə aparan
yolçuluq...
Özfəaliyyət
qruplarından peşəkar teatra...
XIX əsr
Azərbaycan milli teatr
sənətinin inkişafında böyük
bir canlanma dövrü sayılır. Bu dövrdə müxtəlif
şəhərlərdə tanınmış
ziyalıların səyləri ilə yaranan
teatr truppaları getdikcə istedadlı
oyunçuların bir araya
gəlməsinə və daha çox milli əsərlərin
səhnələşdirilməsinə imkanlar
açırdı. Belə yaradıcı qrupların daha çox cəmləşdiyi
və müntəzəm olaraq
tamaşaların göstərildiyi yer, təbii
ki, Bakı şəhəri idi.
Bu dövrdə
peşəkar Azərbaycan teatrının inkişafında
böyük xidmətləri olan görkəmli ziyalılar
sırasına Həbib bəy Mahmudbəyov, Ağa Kərim
Şərifov, Əsgər ağa Gorani, Qaflan Muradov, Sultan Məcid
Qənizadə və başqalarını daxil etmək olar. XIX
əsrin sonlarında Nəcəf bəy Vəzirovun, Sultan Məcid Qənizadənin, Həbib bəy
Mahmudbəyovun rəhbərlik etdiyi teatr truppaları bu dövrün teatr proseslərinin
canlanmasında önəmli rol
oynayırdı. Bu mərhələdə
artıq teatr sənətində peşəkar
aktyorlar nəsli də
yetişməyə başlamışdı ki,
həmin ilk qaranquşlara
Rüstəm Kazımovu, Əbülfət Vəlini, Cahangir Zeynalovu və
başqalarını göstərmək olar.
Azərbaycanın
peşəkar milli teatrının
formalaşması məhz belə ziyalıların böyük zəhməti və fəaliyyəti
sayəsində baş verirdi.
Zaman keçəcək və bu sənət fədailərinin yorulmaz səyləri milli
teatrımız üçün geniş üfüqlər açacaqdı...
Azərbaycan
teatrının ilkin yaradıcı
qruplarını təmsil edən istedadlı aktyorlardan
biri də İsmayıl Talıblı olub. O, dövrünün
nüfuzlu teatr xadimləri
Cəfər Cabbarlı, Hacıağa Abbasov,
Sidqi Ruhulla, Əhməd
Qəmərli, Məhəmmədhəsən Atamalıbəyov,
Mirzağa Əliyev ilə dostluq
edib və sənətdə böyük yaradıcılıq
uğurlarına imza atıb.
21 mart
1898-ci ildə Bakıda sadə qulluqçu
ailəsində doğulan İsmayıl Məmmədəli oğlu Talıblı yalnız ibtidai
təhsil almışdı. Doğulub-böyüdüyü
paytaxt mühiti onun yolunu teatr
dünyasının parlaq simaları ilə
yaxınlaşdırmışdı. Bu
yaxınlıq İsmayıl
Talıblının
gələcək sənət seçimini
etməyə bir stimul
olmuşdu.
Özfəaliyyət
teatrları ilə daim əlaqədə olan və bir çox tamaşalarda
maraqlı obrazlar yaradan
Talıblı yaradıcı qrupun ən enerjili aktyorlarından biri
idi. Buna görə də
1919-cu ildə yeni Hökumət Teatrosu (hazırki Akademik Milli Dram Teatrı) yarananda, o, teatra
qəbul edilən ilk sənətçilərdən
oldu. Bu sənət
ocağına ayaq basdığı
gündən 1924-cü ilin sonuna qədər istedadlı aktyor
qırxa yaxın maraqlı, rəngarəng, müxtəlif səpkili
obrazlar yaradıb. Bu obrazlar qalereyasına həm faciə, həm dramatik, həm satirik, həm
də komik xarakterli rollar daxil idi.
Beş il bu teatrda
çalışan aktyoru sonra
Bakı Türk Azad Tənqid
və Təbliğ Teatrı kollektivinə göndəriblər.
Burada fəaliyyət göstərdiyi
altı ay müddətindən sonra həmin teatrın adı dəyişib,
Bakı Türk İşçi və
Kəndli Teatrı adlandırılıb. Geniş
yaradıcılıq imkanları olan İsmayıl Talıblı bu teatrın yaradıcı kollektivi
ilə də gözəl “dil tapa” bilib. Burada
da fasiləsiz olaraq
maraqlı rollar yaradan
sənətçi az vaxtda
xeyli populyarlaşıb. Onun bu sənət
ocağında yaratdığı rollar
sırasında Luis Sinkierin
“Yüz faiz” əsərindəki
Mak Qurmik, Aleksey Tolstoyun romanı əsasında
“Romanovların son günləri” əsərindəki
Dmitri Pavloviç və
General Alekseyev, Vasili Şkvarkinin “Casus” əsərindəki Stradvorski,
Cəlil Məmmədquluzadənin “Anamın kitabı” əsərindəki
Mirzə Məhəmmədəli, Mirzə Fətəli
Axundzadənin “Müsyö Jordan və Dərviş Məstəli şah” əsərindəki Hatəmxan ağa, Viktor Hüqonun “Notrdam kilsəsi”
əsərindəki Qvazimoda, Cəfər
Cabbarlının “Sevil” əsərindəki
Atakişi obrazları var.
Doğma teatrla “sürgün”ə...
Lakin müəyyən
zamandan sonra aktyor çalışdığı sənət
ocağı ilə bağlı verilən bir qərar əsasında
paytaxt həyatı ilə vidalaşmalı olur. 1932-ci il
dekabrın 28-də Bakı Türk Işçi
Teatrının Gəncə şəhərinə
köçürülməsi ilə bağlı qərar
verildi. Bu, dövlət idarələrində önəmli vəzifələr
tutan qarışıq millətlərin bir fitnəkarlığı
idi. Əslində, o dövrdə Gəncədə yerli gənclərin
və maarifçi ziyalıların təmsil olunduğu
güclü teatr truppası vardı və onların qüvvəsi
ilə şəhərdə Dövlət teatrı yaratmaq
mümkün idi. Amma bir müəmmalı qərar nəticəsində
4 yanvar 1933-cü ildə İşçi Teatrının
bütün kollektivi Gəncəyə köçməli
oldu. Bu məcburi “sürgün”dən sonra truppanın ədəbi
hissə müdiri Süleyman Rüstəm, rejissoru Abbasmirzə
Şərifzadə, qabaqcıl aktyorları Ağasadıq Gəraybəyli,
Ələsgər Ələkbərov, Fatma Qədri və
başqaları Bakıya qayıtdılar.
Bu “monolit”
yaradıcı qrupdan ayrı düşən, teatrı ilə
birgə qalmağa üstünlük verən yeganə şəxs
İsmayıl Talıblı idi. O, Gəncə səhnəsində
də yeni tərəf-müqabilləri ilə bir-birindən
gözəl və yetkin obrazlar yaratdı. Bu obrazlar
sadalandıqda, göz önünə böyük bir
siyahı gəlir. Həmin siyahıda aktyorun həyat verdiyi
Hacı Səməd ağa (“Bəxtsiz cavan”, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev), Corc Danden (“Corc Danden”, Jan Batist Molyer),
Şeyx Nəsrulla (“Ölülər”, Cəlil Məmmədquluzadə),
Yaqo (“Otello”, Vilyam Şekspir), Səttarxan (“Dumanlı Təbriz”,
Məmməd Səid Ordubadi), Əbdüləli bəy,
Aqşin, Hacı Əhməd, Rəhim xan, İmamyar, Balaxan
(“Sevil”, “Od gəlini”, “Almaz”, “Nəsrəddin şah”,
“Yaşar” və “Aydın”, Cəfər Cabbarlı), Bələdiyyə
rəisi (“Müfəttiş”, Nikolay Qoqol), Mirzə Fətəli
Axundzadə), Aslan kişi (“Böyük ürək”, İmran
Qasımov və Həsən Seyidbəyli), Rüstəm (“Səyavuş”,
Hüseyn Cavid), Cəmilzadə (“Kişilər”, Altay Məmmədov),
Alxan (“Bahar suları”, İlyas Əfəndiyev), Qriqori
Stepanoviç (“Sabahın xeyir”, Viktor Rozov), Riçard Sterlinq
(“Sarı Əlcək”, Əfqan), Cahangir bəy (“Nəriman
ata”, Atif Zeynallı) və onlarla belə maraqlı obrazlar
var.(Vikipedia)
Son nəfəsinədək səhnədə...
Peşəkar
aktyor ömrünün sonunadək köçdüyü
şəhərdə qaldı və Cəfər Cabbarlı
adına Gəncə Dövlət Dram Teatrında aktyorluq sənətindən
ayrılmadı. Bakı mühitindəki ən parlaq teatr
simaları ilə birgə yaradıcılıq fəaliyyəti
sayəsində teatr sənətinin sirlərinə yiyələnən
Talıblı bu təcrübəsini yeni teatrda da uğurla
paylaşdı. Unudulmaz aktyorun sonrakı bütün
yaradıcılıq fəaliyyəti bu teatrla
bağlıdır. O, 1942-1943-cü illərdə bu teatrın
direktoru da olub. Gerçək bir teatr vurğunu olan
Talıblı son rolunu da burada-doğma səhnəsində
oynayıb. O zaman A.Zeynallının “Nəriman ata” pyesini
rejissor Tofiq Kazımov tamaşaya hazırlamışdı. Bu
tamaşanın premyerası 4 fevral 1967-ci ildə oldu. Bu
tamaşadakı Cahangir bəy rolunda İsmayıl
Talıblı son dəfə səhnəyə
çıxdı. Aktyor xəstəliyi ilə əlaqədar
may ayından sonra daha səhnəyə çıxa bilmədi...
Görkəmli
aktyor teatrla bərabər, kinoda da bir sıra maraqlı obrazlar
yaradıb. Onun kinoda yaratdığı uğurlu
obrazlarından biri də “Onu bağışlamaq olarmı?”
filmindəki Mirzə Veysəl roludur. İsmayıl
Talıblı eyni zamanda Gəncə alimlər evində dram dərnəyinin
və sonralar xalq teatrının bədii rəhbəri kimi
göstərdiyi fəaliyyəti ilə də
xatırlanır. Böyük sənətkar burada bir çox
gənc teatr həvəskarının yetişməsinə dəstək
vermiş və onları professional səhnəyə
hazırlamışdır.
İsmayıl
Talıblı Azərbaycan Respublikasının əməkdar
artisti (4 dekabr 1938) və Xalq artisti (23 fevral 1940) fəxri
adları ilə təltif olunub.
Aktyor 23
iyul 1967-ci ildə Gəncə şəhərində
dünyasını dəyişib və oradakı qədim Səvzəkar
(Sərdabəli) qəbiristanlığında dəfn edilib.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.- 2013.- 17 yanvar.- S.14.