Qarabağlı
el sənətçisi Aşıq Abbasqulu
Aşıq Ələsgərdən
alınan «tərifnamə»
Aşıq sənəti xalq musiqisinin ən
qədim tarixə malik olan sahələrindən və əsas
qaynaqlarından biridir. Azərbaycan aşıq sənəti
tarixində Tufarqanlı Abbas, Qurbani, Xəstə Qasım,
Aşıq Valeh, Pəri, Aşıq Ələsgər, Nəcəfqulu
və Abbasqulu kimi ustad aşıqların adları
böyük hörmətlə çəkilir. Aşıq
Abbasqulu aşıq sənətinin və Azərbaycan milli
musiqisinin inkişafında böyük xidmətləri olan sənətkarlardan
biridir.
Aşıq
Abbasqulu təxminən 1850-ci ildə Qarabağın səfalı
guşələrindən olan Gülablı kəndində
anadan olmuşdur. O, məşhur el sənətkarı
aşıq Valehin nəvəsidir. Aşıq Abbasqulu
Aşıq Ələsgər kimi heç bir təhsili olmasa
da, çox gəzmiş, məclislərdə, el şənliklərində
olmuş, aşıqların
çalıb-çağırmasını dinləmiş,
mahnılarını öyrənmişdir. Həmin dövrdə
Qarabağ məclislərində, xüsusilə kənd
toy-düyünlərində Gülablı aşıqları
iştirak edərdilər. Abbasqulunun da uşaqlıqdan
aşıqlığa meyli vardı və bunu nəzərə
alan atası onu məşhur neyçalan aşıq Nəcəfqulunun
dəstəsinə qoşur. O, əvvəlcə Nəcəfqulunun
dəstəsində qoşanağara çalır, sonra bir
müddət dəmkeşlik edir. Lakin Abbasqulunun arzusu saz
çalmaq, el aşığı olmaq idi. Buna görə də
o, tezliklə saz çalmağı, oxuyub-yazmağı
öyrənir. Aşıq Həsənin dəstəsinə
qoşulur. İstedadlı gəncin son dərəcə zil səsi,
xalq ədəbiyyatını dərindən bilməsi tezliklə
ona şöhrət gətirir. O, Vaqif, Valeh, Zakir kimi sənətkarların
müxəmməs, gəraylı və qoşmalarını məlahətlə
oxuyar, bədahətən şeir söylər və
qoşmalar qoşarmış.
Ustad
aşıq Ələsgərlə görüş
Aşıq Abbasqulunun həyatında ilk unudulmaz hadisə
olmuşdur. Aşıq Ələsgər öz dəstəsi
ilə Gülablı kəndinə toy şənliyində
olarkən Aşıq Abbasqulu onunla
görüşmüşdür.
Gülablı
kəndinin qoca sakinləri və aşıqları söyləyirdilər
ki, Aşıq Ələsgər Gülablıda olarkən həmin
toy axşamı Qarabağa həsr etdiyi “Qarqar” rədifli təcnisini
oxumuşdur:
Var olsun
Qarabağ, əcəb səfadı,
Başa
Xaçın axar, ayağa - Qarqar.
Göyçə
qar əlindən zara gəlibdir,
Muğan həsrət
çəkər: a yağa, qar, qar...
Aşıq
Ələsgər üç gün-üç gecə həmin
toyda çalıb oxumuş, məclisin dördüncü
günü isə yerli aşıqları dinləmişdir.
Qocaman aşıqlar və kəndin mötəbər
ağsaqqalları Aşıq Ələsgərdən
aşıqlıq sənətinə təzəcə qədəm
atmış Abbasqulunu dinləməyi xahiş etmişdilər.
Məclisə çağırılan Abbasqulu böyük saz
və söz ustasının qabağında özünü
itirmişdi. Aşıq Ələsgərin istəyi ilə
Abbasqulu Valehin “Vücudnamə”sini oxuyur və onun məlahətli
səsi, aydın və səlis tələffüzü,
gözəl saz çalması ustadın xoşuna gəlir.
Abbasqulu öz qoşmalarından bir-ikisini də məharətlə
oxuyur.
Abbasquludan
sonra məşhur Aşıq Nəcəfqulu meydana gəlir,
onun yastı balabanda mahir ifası Aşıq Ələsgəri
daha da məftun edir. Aşıq Ələsgər
üzünü məclis əhlinə tutub deyir ki,
“Gülablı camaatı! Siz xoşbəxtsiniz. Ona görə
ki, mərhum Valehin yurdu boş qalmayıb. Bu gün doğrudan
da Abbasqulunun gözəl oxuması, Nəcəfqulunun əvəzsiz
çalğısı məni məftun etdi. Bunların qədrini
bilin”.
Böyük sənətçilərlə
bir sırada
Abbasqulunun
məclisdə oxuması və ustad Ələsgərin ona
yüksək qiymət verməsi xəbəri bütün
Qarabağa yayılır. Aşıq Abbasqulunun şöhrəti
hər yana yayılır. O, bir müddət böyük tarzən
Sadıqcanın ansamblında çalışır.
Sadıqcan Abbasqulunun musiqi qabiliyyətini nəzərə
alıb ona muğamların sirlərini öyrədir və
özü ilə dəvət olunduğu məclislərə
aparır.
XIX əsrin
ikinci yarısında Sadıqcanın ansamblı bütün
Qafqazda məşhur idi. Abbasqulu ansamblın tərkibində
Zaqafqaziyanın iri şəhərlərini gəzir, hətta
Sadıqcanın Tiflis şəhərində dəfələrlə
verdiyi konsert və müsamirələrdə yaxından
iştirak edir. Sadıqcanın vasitəsilə Abbasqulu o
dövrün Hacı Hüsü, Məşədi İsi,
Bülbülcan, Cabbar Qaryağdı oğlu, Dəli
İsmayıl bəy, Şahsənəm oğlu Yusif kimi
böyük sənətkarları ilə tanış olur. Hətta
Sadıqcan ilə birlikdə dəfələrlə Xan
qızı Xurşidbanu Bəyim Natəvanın sarayında
qurulan məclislərdə çalıb-oxuyur. Xan qızı
Aşıq Abbasqulunu “Məclisi-üns” ədəbi məclisinin
yığıncağında iştirak etməyə dəvət
edir.
Şuşanın
musiqi həyatı, Xan qızının ədəbi məclisi
və burada görkəmli sənətkarlarla durub-oturması
Abbasqulunun, kamil bir aşıq kimi formalaşmasında həlledici
rol oynamışdı.
Sadıqcanın
ansamblında iştirakı Abbasqulunu bir muğam
ifaçısı kimi də tanıtmışdı.
Aşıq
Abbasqulu “Baş müxəmməs”, “Keşişoğlu”,
“Misri”, “Qəhrəmanı”, “İrəvan çuxuru”,
“Koroğlu” havalarında oxuyarkən o qədər gözəl,
ardıcıl zəngulələr vurardı ki, hamını
heyran edərdi.
Aşıq
Abbasqulu Sadıqcanın tar çalmağından ilhama gələrək
tədricən tar çalmağı da öyrənir, hətta
bəzi məclislərdə muğam oxuyanda saz ilə yox,
tarın müşayiəti ilə özü çalıb,
özü oxuyardı. Abbasqulu həm də oynamaqda mahir idi.
Aşıq sənətinə dərindən bələd olan
və aşıq havalarını gözəl oxuyan məşhur
müğənni Seyid Şuşinski öz xatirələrində
qeyd edirdi ki, “Rəqs etməkdə son dərəcə usta
olan gürcü və ləzgilər Abbasqulunun oyununa,
xüsusilə onun sırf milli ruhda oynadığı ”Tərəkəmə"
və “Qafqaz qaytağısı”na tamaşa edəndə dəli
olardılar. Buna görə də Aşıq Abbasqulu Tiflisə
gəlib konsertlər verəndə bilet üstündə
qırğın düşərdi...".
Gözəl səsin böyük
şöhrəti
1901-ci ilin
yayında Şuşada yazıçı Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin təşkil etdiyi ilk “Şərq konserti”ndə
sənət dostu Nəcəfqulu ilə birlikdə
çıxış edən Abbasqulu böyük müvəffəqiyyət
qazanmış, Bakıda verilən konsertlərdə də
yaxından iştirak etmişdi.
1902-ci ilin
yanvar ayında Bakıda təşkil edilmiş ilk “Şərq
konserti”nə məşhur xanəndə və çalğıçılarla
birlikdə Gülablı aşıqları da dəvət
olunmuşdu və həmin konsertdə də Aşıq
Abbasqulunun ifası tamaşaçıları valeh etmişdi.
Aşıq Abbasqulu dəfələrlə Bakıda “Nicat” cəmiyyətinin
keçirdiyi “Şərq gecələri” adlı musiqili-ədəbi
gecələrə də dəvət olunmuşdu. Bakı
tamaşaçıları onun çıxışlarına
sonsuz maraq göstərirdilər. Şərq gecələrinin
afişa və proqramlarında təkcə Aşıq
Abbasqulunun adının yazılması teatr kassaları
qabağında böyük izdihama səbəb olardı. Onun
konsertlərinə bilet tapmaq müşkül idi.
Aşıq
Abbasqulu həm saz ustası olmaqla yanaşı, həm də
söz ustası idi. O, çoxlu nağıl və dastan
bilirdi. Sənətkar ömrünün 50 ilini Azərbaycan
milli mədəniyyətinin inkişafına həsr
etmişdi. N.B.Vəzirov, Ə.Haqverdiyev, H.Ərəblinski,
Ü.Hacıbəyov, S.Qaryağdı oğlu, Sadıqcan, B.Bədəlbəyov
və b. xadimlər Aşıq Abbasqulunun yaxın dostu və məsləkdaşları
idilər. Böyük yazıçı Cəlil Məmmədquluzadə
Aşıq Abbasqulunun yaxın dostu və pərəstişkarı
olub.
1914-cü
ildə bütün Qafqazda bir xalq aşığı kimi
ad-san çıxarmış Aşıq Abbasqulu Almaniyanın
“Sport-Rekord” şirkəti tərəfindən bir çox xanəndə
və musiqiçilərlə birlikdə Tiflis şəhərinə
dəvət olunaraq səsini qrammafon valına
yazdırmışdır. Tiflisdə Aşıq Abbasqulu
öz dəstəsi ilə birlikdə qrammafon valları
üçün bir çox qədim-aşıq
mahnıları oxumuşdur. Bunlardan “İkisi bir boyda”,
“Sürmən”, “Neylərsən”, “Dünya əhvalatı”,
“Vücudnamə”, “Şərili”, “Üç telli durna”,
“Şikəstə”, “Tello” və s. göstərmək olar.
Aşıq
Abbasqulunun 1931-ci ilin yazında Bakıda verdiyi konsert də
böyük marağa səbəb olmuşdu. Onun incə səsinə,
mahir çalğısına qulaq asmaq, son dərəcə
çevik və ritmik rəqsinə tamaşa etmək
üçün konsertə Cabbar Qaryağdı oğlu,
Üzeyir Hacıbəyov, Müslüm Maqomayev, Keçəçi
oğlu Məhəmməd, Zülfüqar Hacıbəyov,
Qurban Pirimov, Seyid Şuşinski, Zülfü Adıgözəlov,
Yavər Kələntərli, Mirzə Cəlil, Hüseyn Cavid,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Yusif Vəzir Çəmənzəminli
və başqaları da gəlmişdilər.
Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafında xüsusi xidmətləri
olan el sənətkarı Aşıq Abbasqulu 1932-ci ildə 80
yaşında dünyasını dəyişib və
Gülablıda dəfn olunub.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 19 yanvar.- S.14.