“Pərvanə
kimi yandı könül
narə desinlər...”
Şirvanın gözəl səsli
bülbülü...
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
inkişafında Şirvan muğam məktəbinin də
özünəməxsus yeri var. Milli musiqimizi gözəl sənəti
ilə zənginləşdirən və ona yeni rənglər
qatan klassik muğam ifaçılığının görkəmli
nümayəndələrindən biri də xanəndə Mirzə
Məhəmmədhəsəndir. Onun həyat və
yaradıcılıq yolu da kitablardan oxuduğumuz bir hekayəti
xatırladır. Mirzə Məhəmmədhəsən
şamaxılı mesenat Mahmud ağanın sarayında təşkil
olunan muğam məclislərində püxtələşmiş,
dövrünün məşhur xanəndələrindən
biri kimi tanınmışdı.
O, təkcə
Azərbaycanda deyil, bütün Zaqafqaziyada çox məşhur
idi. Özəl səsli sənətkar muğam məclislərində
Hacı Hüsü, Əbdülbağı Zülalov kimi ustad
xanəndələrlə də yarışardı. Mirzə Məhəmmədhəsən
muğamatı və poeziyanı dərindən bilir, şeirlər
yazardı və buna görə də onu “Mirzə”
çağırırdılar.
Mirzə Məhəmmədhəsən
“Şur”, “Şüştər”, “Hümayun”, “Rast”
muğamlarını, xüsusilə “Mənsuriyyə” zərbi
muğamını böyük məharətlə oxumuşdu.
O, “Sarıtorpaq şikəstəsi”nin və bir çox təsniflərin
yaradıcısı hesab olunur. 1916-cı ildə onun “Nalə”
adlı şeirlər kitabı çap olunmuşdu.
Məşhur
xanəndə şirvanlı Mirzə Məhəmmədhəsən
İsmayıl oğlu 1851-ci ildə Şamaxı şəhərində
yoxsul dabbaq ailəsində anadan olub. O, ilk təhsilini mədrəsədə
almış, burada fars və ərəb dillərini öyrənmişdi.
Xanəndə olmaq uşaqlıqdan gözəl səsi olan Məhəmmədhəsənin
ən böyük arzusu idi. Onun bu arzusuna
çatmağında məşhur şirvan xanəndəsi Kərbəlayı
Əkbərin böyük rolu olmuşdu. Kərbəlayi Əkbər
məşhur musiqişünas Mahmud ağanın sarayında
yaşayır və xanəndəlik edirdi. O, bir gün
sarayın yaxınlığında yaşayan Məhəmmədhəsənin
gözəl səsini eşidir və istedadına heyran
qalır. Uşağın atası ilə
görüşüb söhbət etmək qərarına gəlir.
Atasına məsləhət görür ki, oğlunun musiqi təhsili
almasına icazə versin. Kərbəlayi Əkbər gənc
Məhəmmədhəsənin müəllimi olmuş, ona
muğam və təsnifləri öyrətmişdi.
Mirzə Məhəmmədhəsənin
məlahətli səsi və ifaçılıq sənəti
öz dövrünün bir çox görkəmli mədəniyyət
xadimlərinin diqqətini cəlb etmişdi. Xanəndənin
müasiri olan şair Seyid Əzim Şirvani də Mirzə Məhəmmədhəsənin
səsinə və sənətkarlığına heyran
olmuş və ona yüksək qiymət vermişdi. Bir gün
bahar fəslində Seyid Əzim Şamaxı
bağlarını gəzərkən Mirzə Məhəmmədhəsənin
məlahətli səsini eşidir və bədahətən
deyir:
Əqlimi əlimdən
nə gülü yasəmən aldı.
Nə
sünbülü reyhan, nə bağu çəmən
aldı.
Davud məgər
zində olub dəhrdə, Seyyid,
Arami-dilim
sövti-Məhəmmədhəsən aldı.
35 il muğamla bir yolda
Böyük
müğənni Cabbar Qaryağdı oğlu da Mirzə Məhəmmədhəsənin
xanəndəlik məharətinə yüksək qiymət
vermişdi. O, öz xatirələrində Mirzə Məhəmmədhəsənlə
görüşünü və öz təəssüratlarını
belə ifadə etmişdi: “...Məhəmmədhəsəni
1888-ci ildə Bakıda olduğum vaxt Şamaxılı
Hacı Əli Abbasın uşaqlarının toy məclisində
görmüşdüm. O, toya tarzən Topal Məhəmmədqulu
ilə gəlmişdi. Mən də yoldaşım tarzən
Sadıqla dörd gecə həmin toyda iştirak etdim. Onun
çox bilikli və gözəl səsə malik olduğunu
orada yəqin etdim. Məzkur Məhəmmədhəsən el
xanəndəsi olmaqla, bütün camaatın hüsn-rəğbətini
qazanmışdı”.
Görkəmli
maarif xadimi Camo Cəbrayılbəyli də Məhəmmədhəsənin
oxumağından aldığı xoş təəssüratı
belə xatırlayır: “19-cu əsrin axırları idi. 10-12
yaşında idim, yaxın qohumlarımdan birinin toyu idi. Toyu o
zamanın məşhur xanəndəsi Mirzə Məhəmmədhəsən
idarə edirdi. Mən onu ilk dəfə bu toyda gördüm.
Xalq musiqisinə, muğamata, xüsusən tar çalmağa
böyük həvəsim var idi. Məşhur xanəndənin
oxumasını və ondan az məşhur olmayan tarzən
Mehdiqulunun çalmasını ürək
döyüntüsü ilə gözləyirdim. Yaxşı
yadımdadır. Məclis əhli Mirzədən (yəqin ki,
hörmət əlaməti olaraq xalq onu ancaq ”Mirzə" deyə
çağırırdı.) “Çahargah” oxumasını
xahiş etdi. Mirzə “Çahargah” muğamını Seyid Əzim
Şirvaninin:
Güş
qıl, ey ki, bilirsən özünü vaqifi-kar,
Agah ol, gör
ki, nədir naleyi-ney, nəğmeyi-tar.
misraları ilə başlanan məşhur müxəmməsi ilə
başladı. Yanıqlı xallar, şirin gəzişlər məclisdəkiləri
valeh etmişdi. Muğamın hissələri arasında
bir-birindən oynaq və cazibədar təsniflərin oxunması
dinləyicilərlə bərabər
mənə də xüsusi ləzzət verirdi. Mirzənin oxuması iki
saata qədər çəkdi. Lakin məclis
əhli doymamışdı.
Onun gözəl səsini dübarə eşitmək
istəyirdilər".
Mirzə Məhəmmədhəsən
35 il xanəndəlik
etmiş, Azərbaycan
musiqisinin təbliğində
böyük xidmətlər
göstərmişdi.
“Zülmətə düşüb Mirzə Məhəmmədhəsən ağlar...”
Ömrünün son illəri ağır ehtiyac içində keçən,
gözlərinin işığını
itirən, qulaqları
tutulan böyük sənətkarın 1916-cı ildə
nəşr olunan “Nalə” kitabçasında
son günləri belə
təsvir olunub:
“...Bədbəxtlik deyilmi ki, dünyanın hər bir neməti
ilə zövqiyab olmuş Mirzə Məhəmmədhəsən indi
kor və kar olub, güşənişini
izlət məşəqqət
olmuşdur. İndi ona heç
kəs hörmət etmir. İndi o, müstəqi-ehsan olmuşdur. Əvət,
nə bədbəxtdir
o adam ki,
ömrünün əvvəli
əziz, axırı rəzil olsun”.
Onun şeir yaradıcılığına həsr
edilmiş həmin kitabçaya “Bir neçə söz” sərlövhəli giriş
məqaləsi, 192 misradan
ibarət məsnəvi,
9 beytlik “Desinlər” rədifli qəzəl daxildir. Kitabçanın “Nalə” adlandırılması
da təsadüfi deyil. Burada Məhəmmədhəsənin
ağır ehtiyac içərisində yaşadığı
günlərdə qəlbindən
qopan ah-naləsi, fəryadı öz ifadəsini tapıb.
O, öz şeirlərinin
birində yazmışdı:
Tuti qəfəsində deyibən bir vətən ağlar,
Zülmətə düşüb Mirzə Məhəmmədhəsən
ağlar...
Məhəmmədhəsən öz şeirlərində
ürək ağrısı
ilə yazırdı:
Karlıq, korluq göründü
məndə,
Təqsirim nədir düşdüm kəməndə...
Bu qədər fələkdə
naz olurmu,
Bir başa iki qapaz olurmu?!
İki qulağım, iki gözüm yox,
Bu mərhəmətə mənim
sözüm yox.
Məhəmmədhəsənin şeirləri içərisində “Desinlər”
rədifli qəzəli
daha məşhurdu. Bu qəzəl
uzun illərdən bəri xanəndələr
tərəfindən oxunur.
Cabbar Qaryağdı oğlu oxuduğu muğamlarda Mirzə Məhəmmədhəsənin
qəzəl və şeirlərindən çox
istifadə etmişdi.
Seyid Şuşinski isə müğənninin “Nalə”
kitabçasını həmişə
qoltuq cibində gəzdirərmiş. “Desinlər”
rədifli qəzəlində
şair-xanəndə Məhəmmədhəsən
həyatının qüssəli
keçməsindən, gününün
qara olmasından, işığa həsrət
qalmasından, bir sözlə, həyatının
ah-nalə içərisində
keçməsindən şikayətlənirdi:
Pərvanə kimi yandı
könül narə desinlər,
Bülbül-qəmini güldən ötür xarə desinlər.
Göz yaşı töküb sübhə kimi, eylərəm əfqan,
Dil yarələnib, yarələrim yarə desinlər.
Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
tarixində öz yeri, öz rolu
olan məşhur xanəndə və söz ustadı Mirzə Məhəmmədhəsən
1917-ci ildə Şamaxıda
vəfat edib.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2013.- 27-28 yanvar.- S.14.