Vətənə
sığmayan adam
(Rüstəm İbrahimbəyovun 75 yaşına)
Müqəddəs olduğu qədər də dəqiq və səhih olan anlayışlardan biri də “Ana Vətən” qavramıdır. Bu birləşmənin tərsi də doğru və səhihdir - “Vətən Ana”. “Vətənə sığmayan adam” ifadəsinin anlamı Vətənin kiçikliyi, adamın böyüklüyü deyil, sığmazlığın, böyüklüyün ölçüsü olmaqla bərabər, həm də dühanın ölçüsünü, miqyasını ifadə edir.
Bu mənada Füzuli
yalnız Azərbaycanın, türk-islam aləminin deyil,
insanlığındır. Mirzə Fətəli yalnız Azərbaycanın
deyil, bütün Şərqindir. Əli bəy Hüseynzadə
və Məmməd Əmin Rəsulzadə yalnız Azərbaycan
ictimai-siyasi fikrinin deyil, bütün Avrasiyanın, əslində
dünyanındır.
Bu ifadədəki
“sığmamaq” sözünün mənası missiyanın
hüdudlarının ölçüsünü ifadə
edir.
Modernləşmə
çağında balaca Azərbaycanın yetirdiyi
böyük adamlar - Mirzə Fətəli, Həsən bəy
Zərdabi, Mirzə Cəlil, Sabir, Əli bəy Hüseynzadə,
Əhməd bəy Ağayev, Üzeyir bəy Hacıbəyli,
Məmməd Əmin Rəsulzadə, Hüseyn Cavid, Mikayıl
Müşfiq, Səməd
Vurğun, Rəsul Rza, Xudu Məmmədov, Əbülfəz
Elçibəy, Azad Mirzəcanzadə, Qara Qarayev... öz Vətənlərinə
sığmadılar. Bu adları artırmaq da olar, azaltmaq da.
Ancaq söhbət
yalnız adlardan deyil, bu adların
simvollaşdırdığı qayədən, işdən,
missiyadan gedir. Yeni ədəbiyyatın, sənətin, məfkurənin,
düşüncənin, dövlətin, millətin əsasını
qoymaq həm də insanlığı, dünyanı qorumaq,
onun Allah verdiyi dəyərlərini hifz etməkdir.
Bu mənada öz vətənlərinə
sığmayanlar var. Və yaxşı ki, çox
şükürlər olsun ki, var. Bu insanlardan biri də
Rüstəm İbrahimbəyovdur.
Nə
üçün?
Birinci ona görə
ki, Rüstəm bəy Stalin buzları əridikdən sonra
köhnə Sovet məkanında yeni ədəbiyyatın, yeni
düşüncənin toxumlarını əkənlərdən
biridir. Bu uzun siyahıda adı olan Rüstəm İbrahimbəyov dünyanın Oskar adlı
mükafatını alıb ki, bu mükafatı alan tək
kişi kimi mədəniyyət tariximizə şərəf və
şöhrət gətirib.
İkincisi,
köhnə Sovet məkanının çox güclü kino
sənəti olub. Bu çağdaş və etkin sənətin
aparıcı şəxsiyyətləri rejissorlar, ssenaristlər,
operatorlar və əlbəttə ki, aktyorlardır.
Rüstəm İbrahimbəyov bu böyük sənət
məkanında, demək ki, dünyada ən ünlü
beş-üç kinodramaturqdan - ssenaristdən biridir. Bunu
söyləyənlər yalnız biz azərbaycanlılar
deyil, bizi sevən və sevməyən millətlərdir - rusu
da, gürcüsü də, ermənisi də, ingilisi də,
fransızı da...
Dostun da, düşmənin də etiraf etdiyi adam seçkindir.
Bir az sonra biz Rüstəm bəyin əsərləri
haqqında bilgi verməyə çalışacağıq. Amma sizi inandırıram ki, “Peyğəmbərin
öz Vətənində hikməti olmaz” - ifadəsi həqiqəti
deyil, keçiciliyin, müvəqqətiliyin qeyzini ifadə
edir.
Peyğəmbərin hörməti
dünyanı dolaşıb yenə öz Vətəninə
dönür. Peyğəmbər Vətəni iman mərkəzi
edibsə, bu ifadənin məcazi mənası da həqiqi mənadan
uzaqda ola bilməz.
Öz Vətənindən getməyə məcbur
olanlar Vətən torpağına doğmalarının
yanına cismən dönə bilməsələr belə ruhən
dönürlər. Dönməyə bilmirlər.
Nəhayət, Rüstəm İbrahimbəyov
sənətkar olduğu qədər də ziyalıdır. Ziyalılıq hər şeydən öncə
haqqın yanında olmaqdır.
Ziyalı qurban verən deməkdir. Bu qurbanlar
olmasa, hər istedadlı adam bilgili, qabiliyyətli
şəxs ziyalı ola bilməz.
Rüstəm bəyin Azərbaycanda
baş verənləri, yaşadıqlarımızı
görməsi və etiraz səsini qaldırması, haqqı
söyləməsi ictimai fikrin orbitini və miqyasını dəyişir.
Dünyada elə fəlakətlər var
ki, onların önünün kəsilməsi,
insanlığın xilası böyük insanların,
seçilmişlərin səsini qaldırması ilə həll
olunur. Savaşların, qan-qadanın,
təbii və ictimai fəlakətlərin, bəlaların
önünün kəsilməsində bu amil çox önəmlidir.
Çağdaş dünyanın bəlalarından
biri də totalitarizm, avtoritarizm və korrupsiyadır.
Rüstəm İbrahimbəyovu bu
böyük bəlaya qarşı yönəldən Azərbaycandakı
totalitar əxlaq və korrupsiya tüğyanıdır,
hüquqsuzluq və ədalətsizlikdir.
Onun rəhbərlik etdiyi ziyalı qurumu
xalqa və dünyaya gerçəyi söylədi və
inanılmaz müqavimət, zor və təzyiqlə
üz-üzə qaldı.
Siyasi təşkilat olmayan ziyalı
qurumunun həqiqət səsi dünyaya yayıldıqca,
xalqı təlatümə gətirincə, fitnə-fəsad,
həbs və min bir oyun işə düşdü.
Rüstəm bəy siyasətçi
olmasa da, siyasi addım atmağa məcbur oldu və Milli
Şura yaratdı. Bu Şura 1918-ci ildə Azərbaycanı
istiqlala aparan Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
modelinin yeni zamanda yeni ifadəsi oldu.
Azərbaycandakı işləri
üçün ayrılan Rüstəm bəyə Vətənin
qapıları qapandı. Prezident
seçkilərində Rüstəm İbrahimbəyovun qazana
biləcəyi Azərbaycan korrupsioner hökumətini də,
dünyanın mənfəət dairələrini də ciddi
şəkildə narahat etdi. Rüstəm
bəyin təkliyi ilə Milli Şura manevr etməyə məcbur
oldu və görkəmli elm xadimi Cəmil Həsənli Milli
Şuranın sədri seçildi və aparıcı siyasi
partiyaların dəstəyi ilə seçkidə qələbə
qazandı. Fəqət seçki oyununun ustası olan bu
rejimin, Rusiyanın və mənfəətpərəst Qərbin
dəstəyi və yardımı ilə İlham Əliyev
prezident “seçildi”.
Rüstəm İbrahimbəyov da, Cəmil
Həsənli də, demokratik partiya liderləri də vaxtilə
yazdığı “Ultimatum” pyesindəki acınacaqlı vəziyyəti
yaşamalı oldu.
Böyük dövlətlərin
böyük oyunları, kiçik dövlətləri məhkum
vəziyyətdə saxlayırsa, bu faciənin çarəsini
tapmaq olduqca çətindir.
Bu çətinliyi ədəbiyyatda, sənətdə
həll etmək çətin deyil, həyatda bu problemi
çözmək daxili faktorlardan daha çox xarici faktorlarla
bağlıdır. Əgər bu xarici
maraqlarda strategiyalar toqquşursa, bu situasiyada daxili
faktorların rolu önəmli şəkildə azalır.
Müharibə amili, məğlubiyyət
sindromu, azad seçki məhdudiyyəti, korrupsiya hakimiyyəti
bu vəziyyəti daha da
çıxılmazlaşdırır. Qışdan sonra yazın gəlməsi nə qədər
qanunauyğundursa, totalitar rejimdən sonra demokratik rejimin gəlməsi
o qədər qanunauyğundur. Bu gerçəyə
inananlardan biri, bəlkə birincisi Rüstəm İbrahimbəyovdur.
Çünki uzun illərin
yaradıcılıq axtarışları, dünyada baş
verən proseslərin virtual-bədii proyeksiyasının təhlili
ağır problemlərin, o cümlədən istiqlal,
demokratiya problemlərinin həlli üçün ən
mühüm amillərdən biridir. Ədəbi
müstəvi siyasi müstəvinin, savaş-barış
müstəvisinin açarıdır desək, səhv etmərik.
Elçibəy “Qarabağ probleminin həlli
Təbrizdən keçir” deyərkən bir böyük həqiqəti
ifadə edirdi. Bizcə, Qarabağ probleminin də,
demokratiya və insan haqlarının çözülməzlərinin
də həlli yazıçının qələmindən, rəssamın
fırçasından, heykəltəraşın tişəsindən
keçir.
Şəhidin ruhunun da, əsgərin qəlbinin
də, siyasətçinin zəkasının da bu qələmə,
fırçaya, tişəyə ehtiyacı var.
Rüstəm İbrahimbəyov hələ gənc
yaşlarından bu həqiqəti anlamış və insanın
daxili azadlığı uğrunda, haqq-ədalət naminə
mücadiləyə 70-ci illərdən
başlamışdır.
...Rüstəm bəy rus dilində yazır. Təhsili, daxil olduğu təhsil mühiti də
rusdillidir. Amma Rüstəm bəyin ürəyi
təpədən dırnağa Azərbaycan türkcəsindədir.
Azərbaycanla nəfəs alan Rüstəm
bəy “insanda insanlığı tərənnüm edən”
(Anar) nadir sənətçilərdəndir. Onun “9-cu
Xrebtovıda”, “Unudulmuş avqust”, “Park”, “Ad günü”, “Nəğmə
dərsi”, “Ezamiyyətdə” əsərlərinin
çağdaş nəsrimizin şah əsərlərindən
sayılması təsadüf sayılmaz.
“Ultimatum” pyesi dövrün ideoloji
yarlıklarına ilk ciddi etiraz və Məmməd Əminin
qurucusu olduğu Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinə
Sovet dövründə yazılmış ilk obyektiv
baxışın bədii ifadəsidir.
Təhsili etibarilə mühəndis,
kibernetik olan Rüstəm bəyin elmi-texnoloji
düşüncəsi bədii müstəvidə bariz şəkildə
ifadə olunur. Ancaq bu ifadə birbaşa deyil,
fikir sürətində, məntiqi analizdə, seçmə-dəyərləndirmə
əməliyyatında öz əksini tapır.
Müxtəlif mövzu və janrlarda
yazılmış əsərlərin mərkəzində
zamanın ağrılı problemləri, daxili aləminin
mürəkkəblikləri, görüntü mərkəzli
nəsr poetikası, geniş tutumlu, dinamik, sərrast ssenari mədəniyyəti
dayanır.
“Bir Cənub şəhərində” filmi
(ssenari müəllifi R. İbrahimbəyov, rejissor Eldar Quliyev,
operator Rasim Ocaqov) neorealizmin Azərbaycan Sovet gerçəkliyində
ilk təzahürüdür.
Ruhən narahat olan Rüstəm bəyin
zahiri sakitliyi, güclü yumor hissi, əkinçi zəhmətkeşliyi
hər bir yaradıcı üçün nümunədir.
“Altmışıncılar” adlı ədəbi
cərəyanın avanqardlarından olan Rüstəm bəy
Sovet məkanında metropol qrupunun önəmli insanlarından
biridir.
Əqidə təmizliyi, nəslindən-kökündən
ədalət duyğusu və Allahın verdiyi istedad Rüstəm
bəyin ən böyük sərvətidir.
Rüstəm İbrahimbəyovun ssenarisi əsasında
çəkilmiş filmlər sırasında “Səhranın
bəyaz günəşi” (V.Yejovla birgə, “Mosfilm”) və
“Çekist haqqında povest” (“Odessa” kinostudiyası) filmlərini
göstərməmək olmaz.
Biz Rüstəm İbrahimbəyovun
yaradıcılığı haqqında saatlarla, günlərlə
danışa bilərik. Amma buna ehtiyac, məncə,
yoxdur.
Mən Rüstəm bəyin haqqında
yazılan yazılardan birindən bir fikirlə
sözümü bitirmək istəyirəm. “Ziyallıq nə deməkdir? Hər
şeydən əvvəl, bu təhsilin səviyyəsi yox,
xüsusi həyat tərzidir, yalnız şəxsi maraqla
yaşamamaq bacarığıdır. Əsl
ziyalı dövrlərin əlaqəsini yaradır. O mənada
ki, ziyalı özünü nəsillərin nəhayətsiz
zəncirvari əlaqələrinin üzvü hesab edir.
Yüksək və asan olmayan vəzifələr...” (“Literaturnaya qazeta”dan).
Görkəmli sənətkarın belə bir ziyalı
olduğuna kim şübhə edə bilər?!
1981-ci il plenumunda vurulan böyük
yazıçıların içində Rüstəm İbrahimbəyovun
da adı var.
Dünən də, bu gün də Rüstəm İbrahimbəyov
haqqında ədalətsiz, insafsız, dinsiz yazılar az yazılmamışdır.
Ancaq yel qayadan nə aparar ki?!
Dünyada heç bir güc
istedadını, vicdanını, insansevərliyini, ədalətini,
əzmini, şərəfini əlindən ala bilməz.
Dünyamiqyaslı mədəniyyət
xadimlərinin yerini, mövqeyini kiçiltmək istəyənlər
yalnız özlərini kiçildirlər, öz acizliklərini,
düşkünlüklərini göstərirlər.
Zaman Rüstəm İbrahimbəyovun üzünə
açıqdır.
Cansağlığı, mücadilə əzmi,
yaradıclıq uğurları arzulayırıq böyük sənətkarımıza.
Tanrı
onu qorusun!
P.S.Dostları, hətta, yaxın keçmişin
dostları ondan üz çevirib. Hər gün zəng edənlər,
hər gün süfrə başında sağlıq
üyüdənlər yoxa çıxacaq. Kimisi qorxusundan,
kimisi daxili kompleksindən, kimisi də yaltaqlıq sindromundan.
Rüstəm bəy üçün fərqi yoxdur. Yazıçı
həmişə tənhadır. Bir də ki, qoyunun sahibi
var, qurdun Allahı. Unutmayaq ki, Azərbaycan gerçəkliyi
dünya gerçəkliyi deyil.
Kamil Vəli
Nərimanoğlu
Azadlıq.-
2014.- 5 fevral.- S.7.