Başıbəlalı
“Qaçaq Nəbi” filmi
«Qaçaq
Nəbi»yə görə Azərbaycan ziyalıları
Qorbaçova teleqram
vurdular
ki, vətəndaşlıqdan imtina edəcəklər, aləm
bir-birinə dəydi»
“Kadrarxası”
layihəsi bu həftə də davam edir. Bu dəfə
kadrarxasında məşəqqətli tale yaşayan
“Qaçaq Nəbi” filminin rejissoru, dövlət
mükafatı laureatı, əməkdar incəsənət
xadimi, tanınmış aktyor, rejissor Əbdül Mahmudov
danışır.
Arayış: 15 may 1944-cü ildə Hacıqabul rayonunun
Atbulaq kəndində anadan olmuş Əbdül Mahmudov əslən
Şamaxıdandır. Ata tərəfi Ərdəbildən gəlib.
O, 1962-1966-cı illərdə Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunda Adil İsgəndərovun
kursunda aktyorluq ixtisasına yiyələnib. “Axırıncı
aşırım” filmi çəkilən
müddətdə isə Moskvada Ali rejissorluq və
ssenaristlər kursunun rejissor
bölməsinə daxil olub.
1971-1973-cü illərdə Moskvada Andrey Tarkovski, Leonid Trauberq, Vasili Şukşin və G.Daneliya kimi məşhur
sənətkarlardan dərs alıb. 1966-cı ildən “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında aktyor işləyib. Bir ara kinostudiyanın nəzdindəki kino-aktyor teatrının bədii rəhbəri
olub. Dövlət mükafatı
laureatı, əməkdar incəsənət xadimidir.
Ailəlidir, iki övladı, iki nəvəsi var.
“Qaçaq
Nəbi” filmi uzun istehsal dövründən sonra
1985-ci ildə çəkilməyə başlayıb.
Filmin ssenari müəllifləri Süleyman Rüstəm, Əhmədağa
Muğanlı, quruluşçu rejissor Əbdül Mahmudov,
Həsənağa Turabov, quruluşçu
operator Kənan Məmmədov, quruluşçu rəssam Kamil
Nəcəfzadə, bəstəkar Emin Sabitoğlu, səs operatoru
Əsəd Əsədov, mahnıların mətni Eyvaz
Borçalı, mahnı ifa edən Niyaməddin Musayev
və “Qarabağ bülbülləri”
ansambılının üzvlərindən biridir.
Rollarda Həsənağa Turabov,
Mömünat Qurbanova,
Gümrah Rəhimov, Ənvər Həsənov,
Ömür Nağıyev, Eldəniz Quliyev, Rasim Balayev, Ramiz Əzizbəyli,
Şahmar Ələkbərov və
başqaları çəkilib.
Əbdül Mahmudov: “Film əsasən Qobustanda ”Kiçik daş" deyilən ərazidə,
Şamaxının Baba dağı, Zarat, Xeybət, Xınıs, Dəmirçi kəndlərində,
Laçının qayalıqlarında və Cəfər
Cabbarlı adına kinostudiyanın pavilyonunda
çəkilib. Filmin çəkiliş
müddəti janrdan asılı olaraq müəyyən olunurdu.
“Qaçaq Nəbi” filminə 1 il 2 ay vaxt
verilmişdi".
“Yatsam yuxuma
girməzdi ki,
Süleyman
Rüstəm bu işə razılıq verər”
Əbdül Mahmudov: “Təsadüfən məclislərin
birində Süleyman Rüstəmlə rastlaşdıq. Bizi
tanış etdilər. Mən Süleyman müəllimə
bildirdim ki, onun ”Qaçaq Nəbi" əsərini hələ
orta məktəbdə olarkən səhnədə
oynayırdıq. Buna uyğun olaraq bildirim ki, bu dram əsəri
əsasında yaxşı bir film çəkmək olar. O
soruşdu: “Necə?”. Mən də dedim ki, “siz arxasında
dursanız, çox asanlıqla”. Hadisənin üstündən
bir həftə keçmiş mənə zəng gəldi ki,
Süleyman Rüstəm səninlə görüşmək
istəyir. Doğrusu yatsam yuxuma girməzdi ki, belə bir
şey olar".
“Qərara gəldik ki, görüşə
Əhmədağa Muğanlı ilə birgə gedək.
Novruz bayramı ərəfəsi idi. Süfrəyə
çay dəstgahı, o sıradan ”İran xuruşları"
gətirdilər. O vaxt İranla əlaqələr
olmadığından bu təamlar bizə maraqlı gəldi.
Süleyman Rüstəm bildirdi ki, həmin xuruşları onun
üçün Şəhriyar göndərib.
Elə orada planlaşdırıldı ki,
ssenarini Süleyman Rüstəmlə Əhmədağa
Muğanlı yazsın. Mən baş verənlərə
çox sevindim. Həm ulu Şəhriyarın göndərdiyi
bayram payından yedik, həm də ümumi razılığa
gəldik. Qərara alındı ki, qısa zaman ərzində
sifariş ərizəsi hazırlansın və SSRİ
Kinematoqraifya Komitəsinə təqdim edilsin".
“Süleyman
Rüstəmin xoş münasibəti məni
ürəkləndirdi. Dedim: ”Şəhriyar
xuruşları göndərib Süleyman
Rüstəm üçün, axı biraz düz gəlmir. Dedi: “Niyə?”. Dedim: “Biz yedik, balalarımız da Şəhriyar babalarının göndərdiyi
bayram payından yemək istəyir. Bu zaman Süleyman Rüstəm
uğunub güldü.
Sən demə, xanımı hazırlığını görübmüş. Sözüm
bitən kimi iki dənə
balaca zənbil verdilər bizə. Beləcə
”Qaçaq Nəbi" filmi
ərsəyə gəlməyə başladı".
Müsahibimiz bildirir ki, o vaxt
Dövlət Kinematoqrafiya Komitəsində
sədr olan Azad Şərifovla
aktyor Adil İsgəndərov arasında olan narazılıq çəkiliş üçün problem
yaradır. Belə ki, A. Şərifov A. İsgəndərov kinostudiyadan
getdikdən sonra onun tələbələrinə
qarşı pis münasibətdə olur.
Yekun qərarın verilməsində
S. Rüstəm böyük rol oynayıb
Əbdül Mahmudov: “”Qaçaq Nəbi"yə
qədər mənim işlədiyim ssenarini
əlimdən alıb başqasına verdilər. O vaxt kinostudiyanın rəhbəri Cəmil
Əlibəyov idi. Milli
ruhu, gənclərə dəstəyilə
seçilirdi. Filmin mənə
verilməsinə Azad Şərifov
narazılıq etmişdi ki,
“tarixi mövzudur,
Əbdülə verə bilmərik” və s.
Süleyman Rüstəm məsələyə
müdaxilə edərək bildirib ki, “əziyyəti bu kişi çəkib, mənim qapıma gəlib,
razılıq əldə olunub, əgər
filmi Əbdül Mahmudov
çəkməyəcəksə,
mən ssenarimi vermirəm”.
“Cəmil müəllim
məni çağırıb hadisədən hali
etdi. Müzakirə etdik
ki, bu işi
necə yoluna qoyaq. Qərara
gəlindi ki, məsələyə Həsənağa
Turabovu da qoşaq. Çünki, Turabov Azad Şərifovla dost idi”.
“Ssenarini dəyişməli olduq”
Əbdül Mahmudov: “Filmin ssenarisini başqa cür qurmuşdum. Film belə başlayırdı: balaca Nəbi qoyun
sürüsünə çobanlıq edir,
dağda yağışa düşür,
qayalıqların arasında canavar onun qoyunlarına hücum edir. Mənim ssenarimə görə, film Nəbinin uşaqlığından - onun canavarlarla vuruşmasından
başlayırdı. Canavarlarla əlbəyaxa
olaraq camaatın qoyunlarını xilas edir. Bu
epizodla onun hələ
uşaqlıqdan mübariz olması
göstərilirdi. Buna etiraz
yarananda qərara gəldik bəzi dəyişiklik
edək, Nəbini yalnız qisasçı kimi
yox, həm də el qəhrəmanı
kimi qələmə verək. Buna görə də Nəbinin
yaşını da dəyişdik”.
“Aktyorlar
seçiləndə sınaq çəkilişləri oldu. Cəmil Əlibəyovun təklifilə qərara
aldıq ki, baş rola Həsənağa Turabovu
çəkək. Artıq bizimlə konfliktdə olan Azad Şərifovun
cığallıq etməyə yeri
qalmadı. Çünki, Azad
Şərifovla Turabov möhkəm dost idilər. Həsənağa Turabovun xatirinə bəzi
epizodları dəyişdik. Beləcə qarşıdurma, gərginlikdən
sonra filmin çəkilişinə
start verildi”.
Filmin ərsəyə gəldiyi müddətdə
Həcər obrazını yaradan Mömünət Qurbanova
Ənvər Həsənovla (onlar ailəli
olub, Mömünət xanım bir neçə il əvvəl
avtoqəzada həlak olub) birgə Ə.Mahmudovun kursunda oxuyub. Ə. Mahmudov film üzərində
çalışarkən elə bu cütlüyü filmdə çəkməyi
nəzərdə tutduğunu deyir.
Əbdül Mahmudov: “Ənvər Həsənov üçün fikirləşdiyim ”Sirac" obrazı kiçik
epizod idi. Ənvər
Həsənova görə epizodu böyüdüb əməlli rol
elədim. Rolunun öhdəsindən çox bacarıqla gəldi. Onun
epizoduna hətta Niyaməddin Musayevin ifasında mahnı da
həsr etdik. Mömünət xanım çox əxlaqlı, mənəviyyatca zəngin
bir insan idi".
“Sən demə Həsənağa Turabovun
at
fobiyası varmış”
Əbdül Mahmudov: “Həsənağa
Turabovun atla bağlı problemləri var idi. Bu filmə qədər
Yuli Qusmanın ilk filmi olan ”Mən mahnı qoşuram"da rol
almışdı. Bu, “Qaçaq Nəbi” filminə
hazılıq ərəfəsində baş verdi. Məhz həmin
filmin çəkilişində Həsənağa Turabov
çox böyük problem yaşadı. At ona təpik vurdu,
beyni silkələndi, gecə ilə onu Bakıya gətirdik.
Bir sözlə, çox ağır sarsıntılar
keçirdi. Şükürlər olsun ki, sonra hər şey
yaxşı oldu. Amma onun at fobiyası hələ də
qalırdı. Atla olan epizodlarda - qaçan, vuruşan,
çapan yerlərdə biz ona kömək edirdik. Həm də
cıdırda Həsənağa Turabova oxşar Sabir adlı
bir oğlan vardı. Müəyyən yerlərdə Turabovun
yerinə onu çəkirdik. Gözəl idmançı idi,
Həsənağa Turabovla yanaşı dayananda onları
ayırmaq olmurdu. Bunun üçün Sabirin bizə çox
böyük köməyi dəydi. Yalnız iri planlarda Həsənağa
Turabovun özünü çəkirdik. Çünki, orda
kaskadyor, dublyor oynaya bilməzdi. Bu səbəbdən də
kadrları elə qururduq, atı elə saxlayırdıq ki,
Turabova kömək olunduğu hiss edilmirdi".
“Xalq hər zaman mənəvi, ideoloji ehtiyacdan
qəhrəmanlarını yaradır. ”Qaçaq Nəbi"nin
çayda əl-üzünü yuduğu, hərənin
öz işində olduğu səhnədə onun xalq
içindən çıxdığı fikrini göstərmək
istəmişik. Hər zaman maraqlı bir şey olub ki, Nəbi
Həcəri, Həcər də Nəbini xəbərsiz olaraq
qoruyub. Xüsusilə də Nəbinin dostları onu xəyanətkarlardan
qoruyurdu. Çünki, qaçaqlar həmişə xəyanət
nəticəsində öldürülüblər".
“Nəbinin
bığlarını rəssam çəkmişdi”
Əbdül Mahmudov: “”Qaçaq Nəbi"
çəkildiyi müddətdə Həsənağa Turabov,
Şahmar Ələkbərov, Rasim Balayev kimi aktyorlar həm də
başqa filmlərdə çəkilirdilər. Bu səbəbdən
də onların bığ uzatması düz gəlmirdi.
Onların bığını filmin rəssamı çəkib
hazırlamışdı".
“Məni
yandıran kadrlar...”
Əbdül Mahmudov: “Məni yandıran kadrlar
var. Bir rejissor üçün hər hansı kadrın
çıxarılması övladını şikəst etmək
kimidir. Film hər bir rejissorun ömrü və
ölümüdür. Insan hər nəfəs aldıqca
ölümünə yaxınlaşır deyirlər. Rejissor həm
nəfəs aldıqca, həm də yaratdığı əsərə
toxunulanda ölümünə yaxınlaşır. Bu filmin
acınacaqlı bir taleyi oldu.
SSRİ Kinematoqrafiya Komitəsində Medvedev
soyadlı bir baş redaktor hər vəchlə filmin ərsəyə
gəlməsinə və ekranlara çıxamasına mane
olurdu. Sən demə, o, sırf erməni mənşəli bir
adam imiş. Film hazır olanda başda Medvedev olmaqla daxili və
xarici düşmənlər öz mənfur sifətlərini
büruzə verməyə başladılar. Qərbi Azərbyacanın
Zəngəzur, Gorus zonalarında Qara Nəbi adlı bir quldur
olub. Biz onu filmdəki epizodların birinə
salmışdıq. Yəni pis bir adam kimi Nəbi onu
öldürür və s. Bir də Stepan Yüzbaşı
adlı içki düşkünü erməni olub, hansı
ki, camaata qan uddurub. Hətta o ərazinin folklorunda belə bir
deyim də yaranıb.
Hayın getdi, vayın qaldı Stepan
Urumkada payın qaldı Stepan.
Həmin epizodlara irad olaraq bildirdilər ki, guya
biz erməni xalqını alçaltmışıq, erməni
xalqının düşmənini milli qəhrəman
etmişik, Qara Nəbi faktorunu da şişirtmişdilər. Məhz
onlarla bağlı olan kadrlar filmdən
çıxarıldı".
“Qaçaq
Nəbi”yə görə,
Qorboçova
teleqram vurulub
Məsələ o qədər uzanır ki, hətta
Mərkəzi Komitə səviyyəsinə qədər gedib
çıxır.
Əbdül Mahmudov: “Başda Süleyman Rüstəm olmaqla
Süleyman Rəhimov, Imran
Qasımov, Rəsul Rza kimi
böyük şəxsiyyətlər rəsmi
surətdə SSRI-nin rəhbəri Mixail Qorboçova teleqram vurdular. Teleqramda
haqlı olaraq bildirilirdi
ki, ”heç bir dəlil-sübut olmadan
xalq qəhrəmanımızı
müdafiə edə bilmirik, hansı ki, o, Çar
Rusiyasına qarşı vuruşub, qan töküb, şəhid
olub. Əgər onun
haqqında olan bir filmi çəkə bilmiriksə, biz hamımız sovet vətəndaşlığından
imtina edirik. Biz hüquqularımızın
qorunmasını tələb edirik".
Ə.Mahmudov
bildirir ki, məsələylə
bağlı onları Moskvaya
çağırırlar: “Aləm dəydi bir-birinə. Gecə
ilə məni Moskvaya
çağırdılar. Əhmədağa müəllimlə
Süleyman müəllim getmədi. Orda əslən gürcü
olan dostum vardı, vaxtilə
mənimlə Moskvada paralel
oxumuşdu. O mənə bir
sirr açmaq istədiyini
bildirdi. Onu da vurğuladı ki, ”sirri açıram, amma mənim
adım olmasın, bütün problemimiz həll olunacaq. Onda həmin oğlan bildirdi ki, “Medvedev
təmiz ermənidir, sadəcə soyadını dəyişdirib.
Qalmaqalın yaranmasına səbəb də odur”.
Xaraktercə möhkəm,
haqq tərəfdarı olan
Ə.Mahmudov gecə ilə Bakıya
kinostudiyanın direktoruna zəng vurur.
Əbdül Mahmudov: “Zəng vurub bildirdim ki, Azərbaycanın
xalq qəhrəmanı Qaçaq
Nəbi bir erməni
dığasının qurbanı olub. Yer-göy bir-birinə qarışdı.
Üstündən bir həftə
keçəndən sonra Medvedevi
işdən qovdular. Demək,
yalançı tarix, yalançı şəxsləri
məhz Medvedev təşkil etdiribmiş. Amma daha ”cin şüşədən
çıxmışdı". Ona
görə də məni Mərkəzi Kinostidiyaya
çağırıb dedilər ki, erməni
epizodunu, Qara Nəbiylə
bağlı və 1-2 xırda epizodu
çıxart və filmin adını da dəyiş. “Qaçaq
Nəbi” olmaz. Mənim üçün
önəmli məsələ olsa belə,
düzələn səmti tutmaq xatirinə
onaların dediklərini etdim. Amma heyf o
epizodlardan. Film indi sevilir, amma
həmin epizodlar filmdə qalsaydı indi hər kəsin boynunda
“medalyon” idi. O vaxt hələ nə Qarabağ
məsələsi, nə də işğal
olunmuş torpaqlarımız vardı. O epizodlarda çox məqamları
açmışdıq. Orda bir epizodda tarixi
faktlar vardı ki, erməni
qadınları öz ermənilərinin əlindən
yığılıb Qaçaq Nəbiyə
şikayətə gəlirlər. Nəbi onlara
kömək edir. Bu səbəblərdən
dolayı həmin kadrlar
çıxarıldı, filmin də üç adı oldu: “Qaçaq Nəbi”, “Atları yəhərləyin”,
“Qanlı zəmi”.
Filmin müdafiəsi üçün
hamı ayağa qalxmışdı. İndinin özündə o vaxt mənə dəstək olan
hər kəsə təşəkkür bildirirəm".
1986-cı ildə “Qaçaq Nəbi” filminin
yaradıcı heyətinə Azərbaycan Dövlət
Mükafatı verilib.
Azadlıq.-
2014.- 14 iyul.- S.13.