“Sənətkarın ilk növbədə mövqeyi
olmalıdır...”
Fuad Poladov: «...Xüsusən də yaradıcı adamın. Sadəcə bizdə buna düzgün yanaşmırlar, o saat bunu siyasətə, müxalifətə bağlayırlar»
«Senzura ləğv olunur, amma adamların daxilində bir senzura yaradırlar»
Şəxsiyyət olaraq bütöv qalmağı, aşınıb xammal olmaqdan özünü qorumağı bacaran, azadlığının sərhədlərini cəngavər kimi qoruyan neçə sənətkar saya bilərik? Sənətinə, tamaşaçısına ciddi və hörmətlə yanaşan, hər kəsdən hörmət tələb edən neçə aktyor tanıyırıq?
Bunlar müsahibi təqdim
etmək xətrinə yazılmış ritorik
cümlələr, vərdiş olunan teatrşünas “tost”ları deyil.
Bəlkə də sadalanan keyfiyyətlər
olmasaydı, aktyor Fuad
Poladovun peşəkarlığının,
səhnədə oynadığı saniyəbəsaniyə
dinlədiyimiz dolğun pauzaların, fəlsəfi
sözlərin, fikirli gəzişmələrin,
ironik intonasiyaların bir
dəyəri qalmazdı.
Kulis.az Xalq artisti Fuad
Poladovla müsahibəni təqdim edir.
- Fuad müəllim, jurnalistlərdən qaçırsınız...
- Standart suallara eyni cavab verməkdən
bezmişəm. Ona
görə də müsahibə xahiş
edəndə belə “çevir tatı, vur tatı” məqamları xatırlayıb imtina edirəm. Çalışıram o vaxt müsahibə verim ki, nə isə barədə
deməyə bir sözüm
olsun. Gündəmdə olmaq,
mətbuatda görünmək naminə müsahibə verməyi
sevmirəm. Olur ki zəng
edirlər, amma hansı teatrda
işlədiyimi bilmirlər. Ya da sual verirlər, filankəslə
münasibətiniz necədir? Ayə, sənə nə var?
- Necə düşünürsünüz, sənətkarın, yaradıcı adamın ictimai mövqeyi olmalıdırmı? Həmkarlarınızın çoxu deyir ki, sənətkar yalnız sənəti ilə məşğul olmalıdır...
- Sənətkarın
ilk növbədə mövqeyi
olmalıdır ki, sonra
ictimai mövqeyi də
olsun. Xüsusən də yaradıcı
adamın. Sadəcə bizdə buna düzgün yanaşmırlar, o
saat bunu siyasətə,
müxalifətə bağlayırlar. Əgər ölkədə
fərqli düşünən, başqa cür danışan adamlar
varsa, bunun nəyi pisdir? Yeri gəlmişkən,
Gənc Tamaşaçılar Teatrında bir
aktyor vardı, Ilqar Cahangir, bir müsahibəyə
görə çıxardılar işdən. Çox
da istedadlı aktyordur.
Belə insanların qol-qanadını sındırıb, inkişafdan saxlayırlar. Yaradıcı
adamın fikrini sıxmaq,
qolunu-qanadını sındırıb ondan
necə sənət tələb edə bilərsən?
Rusların bir maraqlı ifadəsi var: “Palyot mısli” - fikir uçuşu. Bunun qabağını almaq
günahdı sadəcə. Bir
yaxşı atalar misalı da var “Ətrafda hamı
hinduşkadırsa, qartallarla cütləşmək
çətindir”. Özü də bu qadağaları kim qoyur? Onu başqa
yerlərə kim yozur?
O adamlar ki, yerinə,
mənsəbinə, kreslosuna görə qorxurlar.
Rəngarənglik, zənginlik,
fikir müxtəlifliyi yalnız sözdə
olmamalıdır. Yoxsa tamaşa, əsər və ya
film cəmiyyətə necə toxuna, əks-səda doğura
bilər? Senzura ləğv olunur, amma adamların
daxilində bir senzura
yaradırlar.
- Bəs sizdə yarada bilməyiblər?
- Mənim təbiətim
gəncliyimdən belə formalaşıb: desəm
öldürərlər, deməsəm ölləm. Ölkədə
çoxlu ölüm
hadisələri olur. Bilirsiniz
niyə? Deyə bilmədiklərinə görə
ölürlər. Onsuz da
ölürsən, elə deyib ölmək
daha yaxşı deyilmi?
Deni Didronun bir sözü var, deyir biri
var, böyrək daşından, öd çatışmazlığından, lap elə ürək çatışmazlığından
öləsən, bir də var, ideya uğrunda
öləsən. Öləndə də biləsən nəyə
görə ölürsən.
- Fuad müəllim, ölmək demişkən, dindarsınızmı?
- O qədər də yox.
- O biri dünyanın olduğuna inanırsınız?
- İnanmıram.
Amma bilirsiniz necədir?
Deyəsən, Volterin sözüdür,
deyir, Allah olmasaydı
belə onu uydurmaq
lazım gələrdi. Insan nəyəsə inanmalıdır. Şüurum görmədiyim şeyə
inanmamağımı tələb edir. Amma elə bu tələbi
edən şüuru da
bizə Allah verib.
- Tarixi şəxsiyyətlərin obrazını yaradırsınız. Heç yuxunuza gəlibmi onlar və ya hansısa mistik məqam yaşamısınızmı?
- Əlbəttə. Qacar,
Əmir Teymur,
Napoleon... Onların
dövrünə aid materiallar
oxuyanda yatanda da, duranda da,
yemək yeyəndə də onları
düşünmüşəm.
Elə “Şah Qacar”
tamaşası ərəfəsində Qacarı yuxuda gördüm. Onun axtalanmağı ilə bağlı
müxtəlif versiyalar var.
Yuxuda hansının həqiqət olduğunu soruşdum, amma demədi...
- Qacar obrazı sanki qəddarlığa bəraət qazandırır: qəddarlıq hakimiyyətin tələbidir. Deməli, kimisə qınamağa dəyməz?
- Düzdü, Qacar elə deyir. Amma hökmən dövrü, ictimai-siyasi vəziyyəti nəzərə almalısan. Hansısa bir qəddarlığı etməkdə bir bəraət olmalıdı. Ciddi bir bəraət. Iddia yox. Əmir Teymur ölkələri fəth edərkən tanrılıq iddiasına düşmüşdü.ÿ Makedoniyalı Isgəndərin atası Filipp isə zənci quluna tapşırıbmış ki, daim onun dalınca gəzsin və eyni sözü təkrarlasın: Sən insansan. Sən insansan... Məncə, imperatorların əksəriyyətinin süqutu özünü yerin-göyün sahibi hiss edəndə başlayır. Mən belə düşünürəm.
- Xarakterinizin cizgilərini yaratdığınız obraza gətirə bilən aktyorlardansınız. Məsələn, kəskin ironik intonasiya, demək olar, əksər teatr rollarınızda var. Bəs oynadığınız obrazdan nə isə vərdişiniz qalırmı?
- İnsan öz fərdiyyətini yaradandan sonra heç nə ona mane ola
bilmir. Nə
isə götürüb öz
xarakterinə qatmaq düz
deyil. Məşhur xalçaçı rəssamımız
Eldar Mikayılov müsahibələrindən
birində deyir ki, bir dəfə uşaq olanda Səttar Bəhlulzadə ilə təbiətə
seyrə çıxmışdıq. Səttar başladı
işləməyə. Mən də başladım onun baxdığı mənzərəyə baxmağa. Onda Səttar mənə
baxdı və dedi: “Nə baxırsan? Öz ”toçka"nı tap
da..."
Yəqin məni
anladınız... Bizdə aktyor var, baxırsan ki, Marlon Brandonu təqlid edir və ya Deniro kimi çənəsini
oynadır. O niyə belə edir, bilmir, amma edir.
Gərək aktyor da öz “toçka”sını tapa...
-Ola bilərmi ki, hansısa hərəkətə görə obrazdan imtina edəsiniz? Eşitmişəm ki, guya Turabov rolda mayallaq aşmaqdan imtina edib.
- Əgər rola görə mayallaq aşmağa ehtiyac varsa, niyə etməyim?
- Şəxsiyyətinə yaraşdırmaq məsələsi ola bilərmi?
- Yox,
nə danışırsınız? Rus Dram Teatrında “Pozğun”
adlı tamaşam var ki, orada qəhrəmanım
iki qadınla divanda
uzanıb, onlara toxunub
deyir: “Mən bilmirəm
hansınızı seçim? Siz ikiniz də
ayrı-ayrısınız...” Həyatda bunu
heç vaxt edə
bilmərəm, amma obraz
tələb edirsə, səhnədə edirəm.
- Oynadığınız “Hamlet” tamaşası haqqında teatr tənqidçilərindən biri yazmışdı ki, bizim teatrda Şekspiri oynaya biləcək aktyorlar yoxdur, ona görə Fuad təkbaşına Hamletizmi oynamağa məhkumdur...
- Bunu
oxumamışam. Bu tənqidçi ilə
də heç cür
razılaşa bilmərəm. Hamlet lap cavanlığımdan oynamaq
istədiyim obrazlardan biri
olub. Ona görə yox ki, dünya
dramaturgiyasının şah əsəridir.
Ona görə ki, Hamletin fikirlərində mənim cəmiyyətə
verə biləcəyim mesajlar var idi. Hamleti
54 yaşımda oynamışam. Amma imkan vardı 40 yaşımda da
oynayım. Hətta əmrini də vermişdilər. Bəzi məsələlərə
görə baş tutmadı. O zaman oynamaq istədiyim
Hamletlə 54 yaşımda oynadığım tamam
başqa-başqa obrazlardır. Demək istədiyim
mesajların yükü dəyişib. Çünki 21-ci əsrdir.
Tamaşaçının tələbi başqadır. Bəxtiyar
Vahabzadə 40 yaşında düşündüyüm
o Hamleti bəyənərdi,
amma 54 yaşımdakını bəyənməmişdi.
Amma onun xaricdə oxuyan nəvələri gəlib tamaşaya dəfələrə baxdılar. Mən
onlar üçün
oynamağa çalışmışam. Bir də mən heç vaxt obrazlarıma nöqtə qoymuram.
Tamaşa özü də
mənim üçün prosesdir.
- Tələblərin dəyişdiyini dediniz. Amma nəsillərin dəyişməsi ilə aktyor sənətinin özündə də estetik meyarlar dəyişir. Bəlkə də səhnədə xarizmatiklik,ÿsəs, yeriş, pauzalarla işləyən son aktyor nəslini təmsil edirsiniz.
- Bunlar dəyişə bilən şeylər deyil. Sadaladıqlarınız özüldür.
İpin üstündə müxtəlif hərəkətlər
etmək üçün ilk
növbədə onun üstündə gəzməyi
bacarmaq lazımdır. Qoy
hələ gəzməyi öyrənsinlər, sonra başlasınlar onun
üstündə fokuslar göstərməyə...
Xarizma da
olmalıdır, uzun pauzalar da... Çünki onlarsız səhnə
sənəti yoxdur.
Amma, əlbəttə, sənətÿtəkmilləşir,
daha da çevik
olur. Pauzanı da yerində
vermək lazımdır.
Filmdə pauza xüsusən çətindir...
“Aktrisa” filmində bir yer var:
xəncəri mənə
verirlər. Orada böyük bir
pauza var. Ramiz Fətəliyev rejissorla birgə filmi montaj edirmiş. Mümkün
qədər qayçılamalı
imişlər. Mənə
sonradan özü dedi ki, nə
illah etdimsə o pauzanı qayçılaya
bilmədim. O qədər
dolğun idi ki... Bu, təcrübədən
irəli gəlir (Gülür).
Ruslar
demişkən pauza nə qədər böyükdürsə, aktyor
o qədər böyükdür.
- Bəs ştamp barədə ciddi düşünmüsünüznü?
- Ştamplar olur və ondan
bacardıqca qaçmaq
lazımdır. Bir nəfər
yazmışdı ki,
“Hamlet”də eşitdiyimiz
hıçqırıqlar “Afinalı Timon”dan gəldi. Aktyor ağlayırsa, ondan
çıxan səs öz səsi olmalıdır. “Filan tamaşadakı hıçqırtılar Hamletdəki
hıçqırtını xatırlatdı” demək,
tənqid xətrinə
zərrəbinlə ştamp
axtarmaqdır.
- Bəlkə o adam
obrazların oxşadığını
görüb?
- Yox, onlar oxşaya bilməz...
- Fuad müəllim, kinoya çəkilişlərdə
şərtləriniz olduğunu
eşitmişəm.
- Müəyyən məbləğdə
qonorar tələblərim
olur. Baxır rola. Obraz çox
xoşuma gəlirsə,
güzəştə gedirəm.
- Deyirlər, “Dolu” filmində yarım saatlıq çəkilişə
görə 10 min manat
qonorar almısınız?
- Yox, o qədər deyildi. Baxdım ki, iki-üç
səhnədir, yəni
iki-üç çəkiliş
günüdür. Amma bunun
məsələyə heç
dəxli yoxdu. “Dolu”da da qəhrəman ölür,
“Dərvişin qeydləri”ndə
də. Bir də... (düşünür).
Indi xatırlamıram.
Dalbadal bir neçə film oldu ki, qəhrəmanım
ekranda öldü.
Yəni dediyim odur ki,
sən onsuz da o psixoloji vəziyyəti aktyordan tələb edirsən.
Nə olsun ki, iki epizod
çəkildi, ya bir...
“Dolu”da qəhrəmanım başına
güllə sıxır,
ya da Xanın
(“Dərvişin qeydləri”)
ürəyi partlayır,
ölür. Mən bu
dramatik anı yetişdirməliyəm, obrazı
tamamlamalıyam. Tamaşaçını buna inandırmalıyam.
Bunun qabağında pul söhbəti etmək düz deyil...
- “Dolu”dakı Katibin
intiharına tamaşaçı
inandımı sizcə?
- Bayaq dediyim məsələdir. Ideya uğrunda ölmək... Katib telefonla danışanda deyir ki, biz bir dəfə,
amma kişi
kimi öləcəyik.
Sizsə
nakişi kimi yüz dəfə. Olub belə adamlar... Indi sadəcə inanmağımız gəlmir
ki, hansısa məmur belə edər...
- Müasir yazıçıları
oxuyursunuzmu?
- Son iki ildə işdən vaxtım olmur. Işlə bağlı oxuduğum ədəbiyyatı da işə daxil edirəm. Qacarla bağlı, Deni
Didro ilə bağlı kitablar oxudum. Onların dövrünə aid materiallar idi. Yəni mütaliəm işimlə
bağlı oldu.
Amma belə son oxuduğum Kamal Abdullanın “Unutmağa kimsə yox” kitabıdır.
-Bəs daha gənc
nəsil yazıçı,
şairlərdən?
- Aqşinin, Seymurun kitabları var. Oxuyacağam...
Mənim
oğlum onlarla maraqlanır. Hətta şəxsi
tanışlığı da var o yazıçı-şairlərlə.
Vaxt tapmıram ki, oxuyam.
- Oğlunuzun ixtisası nədir?
- Sosioloqdur. Amma incəsənətə
marağı var idi. Kinorejissor olmaq istəyirdi.
- Siz qoymadınız?
- Yox. Mən sadəcə onunla
söhbət etdim, bəzi məsələləri
anlatdım. Mənim bu
işdən getmək
istədiyim vaxtlar olub. Amma hara? Ona
dedim ki, sən o haranı tap. Sonra bu işlərlə məşğul ol. Ikinci bir sənətin mütləq olsun.
- Fuad müəllim, pərəstiş məktubları
almısınız yəqin
ki...
- Gəncliyimdən bəri aldığım məktubların
maraqlılarını qoruyub
saxlamışam.ÿBu yaxınlarda
bir nəfər şeir yazıb göndərmişdi... Məsələn, şair Vaqif Bəhmənli rayonda yaşadığı zamanlarda
orada oynadığım
rola görə mənə məktub yazmışdı. O məktubu
indi də saxlayıram...
- Sizdən dövrünüzün
ən böyük mifi kimi nə
qalacaq?
- Vallah bilmirəm. Nodar Dumbadzenin “Darıxma, ana” tamaşasında bir söz var: “Necə yaşayırsan yaşa, hansı çətinliklərə düşürsən
düş, çalış
adamlığını itirmə”.
Insanlığını itirməmək vacibdir.
Bir də... ...ANS də bir veriliş var, “Keçmişə salam” ilk buraxılışlarında
mənə müraciət
etdilər. Onlara
dedim ki, mən keçmişə
yox, gələcəyə
salam vermək
istəyirəm. Mənim yaşımda
belə danışmaq
bəlkə kiməsə
gülməli görünər,
amma mən ruhən özümü gənc hiss edirəm.
Işimdən hədsiz zövq
alıram. Mən icraçı
olmamışam, işimdə
həmişə özümdən
nələrsə olub,
ona görə sənətimə marağım
tükənməzdir. Eləmədiklərim də etdiklərimdən
çoxdur. Hiss edirəm
ki, çox iş görə bilərəm...
Azadlıq.- 2014.- 28 mart.- S.14.