Ah, Bakı... Bakı...
Unikal
və sehrli şəhər haqqında düşüncələr
«Bakı bu gün də ziyarətgah, bu gün də məbəddir»
(M.Ə.Rəsulzadə)
Bakı unikal şəhərdir. Onda hər şey var... Mistika da! Mən mistikaya inanıram,
Bakının sehrli bir şəhər olduğuna da... Bakı özündə
o qədər sirləri gizlədir ki... nəinki
yaşını, heç yaranma tarixini də bilən yoxdur. Ancaq dünyada qədim şəhərlər
var ki, salındığı il də
bilinir, kimlərin yaratdığı da... Bakının adı da indiyədək
maraq obyektidir: tədqiq olunur, mübahisə və müzakirələr
doğurur... Sirrini vermir bu şəhər!
Çünki o, Allahın şəhəridir!
***
Allahın çoxsaylı adları kimi Bakının da
adı bir deyil, iki deyil... Hərçənd “Bakı”
sözünün özü də Allahın 99 mübarək
adından 96-cısı (əl-Baki) sayılır... Bu, Bakının İslam mənbələrində
çəkilən adıdır.
Lakin istər ərəb, istərsə də qədim
türk, fars və hind dillərində olsun, “Bakı”
sözünün mənası bir-birinə yaxındır: ərəbcə
“sonsuz” və “əbədi”, türkcə “toxunulmaz” və
“müqəddəs”, farsca və sanskritcə isə “Allah” deməkdir.
Adının mənası kimi, tarixi də “sonsuz”dur,
“toxunulmaz”dır! Çünki o, Allahın
yaratdığı şəhərdir!
***
Sara Aşurbəyli “Bakı şəhərinin tarixi”ndə
yazır ki, şəhərin adına ilk dəfə
V-VIII əsr mənbələrində - Baqavan, Atli (Atşi)
Baqavan və Atşi (Atəşi) Baquan kimi rast gəlinir.
“Baqavan” toponimi Hind-Avropa dillərinin bir
çoxunda “Günəş” - “Allah” mənalarını
bildirən “baqa” kökündəndir. Avesta və qədim
Iran dillərində də “baqa” “Allah” deməkdir. “Baqa” sözünə “Böyük İlahə”,
“Allah” mənalarında qədim türk dillərində də
rast gəlinir.
Bakışünas alim yazır ki, “Baqavan” toponimi -
“baqa”, yaxud “baq” söz kökündən və “van” şəkilçisindən
ibarətdir. “Van” şəkilçisi isə “şəhər”
və ya “yer” mənasını bildirir ki, bu halda da “Baqavan” -
“Allah şəhəri”, yaxud “Allah yeri” kimi yozulur.
Qeyd etdik ki, “baqa” sözü həm də “Günəş”
(od, alov, atəş) mənasını
bildirir. Deməli, “Baqavan” toponimi həm də
“Günəş (atəş) şəhəri”, yaxud “Günəş
(atəş) yeri” deməkdir. Lakin burada “Günəş”
dedikdə, yenə də “Allah” nəzərdə tutulur; yəni
atəşpərəstlərin allah hesab
etdiyi günəş - atəş...
Adını çəkdiyimiz mənbədə
də göstərilir ki, “atəş” sözünün təhrif
olunmuş şəkli olan Atş - “od”, Atşi-Baquan isə
“Baquanın odları” deməkdir.
Bir sözlə, Bakıda çox qədimlərdə
torpaqdan çıxan neft-qaz öz-özünə
alışıb yandığı üçün odu baş
ilahi qüvvə hesab edən atəşpərəstlər də
Bakını atəşə sitayiş yerinə
çevirmiş, bu ərazini müqəddəs yer, Allahın
şəhəri bilmişlər.
***
Lakin bu o demək deyil ki, Bakının tarixi V əsrdən
başlayır... Bəs, indiki Bakının
yaxınlığında mövcud olmuş, sonra itmiş Səba
şəhəri necə olsun?! Onun ki tarixi
heç bilinmir?!
Səba şəhəri haqqında da
yalnız mülahizələr var. Fərziyyəyə görə,
Səba şəhərini vaxtilə Cənubi Ərəbistanda
yaşamış atəşpərəst Səba xalqı
salıb. Deməli, Səba şəhəri
də Bakı kimi atəşpərəstlərin şəhəri
olub. Belə demək mümkünsə, Bakı Səba
şəhərinin varisidir... Tarixdən məlumdur
ki, Səba xalqı hələ eramızdan əvvəl VIII əsrdə
indiki Yəmən ərazisində Səba dövlətini
qurub. Bu dövlət eramızın IV əsrində
müharibələr nəticəsində süqut edib.
“Quran”da isə Səba xalqının
Günəşə sitayiş etdiyi üçün cəzalandırıldığı,
bu dövlətin Arim seli nəticəsində məhv edildiyi
bildirilir.
Belə bir nəticəyə gəlmək olar ki, Səba
dövlətinin süqutundan sonra pərən-pərən
düşən atəşpərəst səbalıların
bir qismi “Günəş (atəş) yeri”nə - odlu-alovlu
Abşeron torpaqlarına, indiki Bakının ətrafına
üz tutur və burada Səba şəhərini qururlar.
***
Lakin maraqlıdır ki, səbalıların taleyi burda
da qırılır... Səba şəhəri bu dəfə
Xəzərin səthinin yüksəlməsi səbəbindən
(çox ehtimal ki, tektonik zəlzələ nəticəsində)
sulara qərq olur... Kim bilir, bəlkə,
onları yenidən Allah cəzalandırır? Ancaq onu da
ehtimal etmək olar ki, səbalıların yerdə qalan qismi
bu dəfə indiki Bakıya üz tutur, burada məskunlaşır,
digər etnik toplumlarla qaynayıb-qarışaraq öz
mövcudluqlarını itirirlər...
Səba dövlətinin eramızın IV əsrində
süqutunu, Bakının adının isə ilk dəfə
eramızın V əsrindən başlayaraq çəkildiyini
nəzərə alsaq, onda Səba şəhərinin bu
dövrlər arasında mövcud olduğunu düşünə
bilərik...
Onu da nəzərə alaq ki,
eramızın II-VI əsrlərində Xəzər dənizinin
hazırkı sahili Nargin (Böyük Zirə) və Vulf
(Daş Zirə) adalarından xeyli uzaqda olub. VI əsrdən başlayaraq Xəzərin səviyyəsi
artıb və Qız qalasınadək olan bütün
körfəz su altında qalıb (Q. İlkin. “Bakı və bakılılar”).
Dedik ki, Bakını Səba şəhərinin
varisi saymaq olar. Bəs, bugünkü Bakıda Səbadan
qalma bir nişan varmı?
Bakının rayonlarından birinin Səbail
adını daşıması “Səba” toponimi ilə
bağlıdır. Görünür, Səbail rayonunun
yaxınlığında, Xəzərin sahilindəki adada XIII
əsrin əvvəllərində inşa edilən, 70 il sonra
isə su altında qalan “Səbail qəsri” də Səba
şəhərinin xatirəsinə belə
adlandırılıb...
Bir sözlə, xalq arasında Səba
unudulmayıb. Deməli, səbalılar
bugünkü Bakı ərazisində yaşamışlar ki,
toponimikada da iz qoya bilmişlər. O da maraqlıdır
ki, “Səba” toponimi ilə bağlı ifadələrə bu
gün dünyada yalnız Bakı şəhərində təsadüf
edilir.
Bir qədər də irəli getsək,
düşünə bilərik ki, qədim Bakını ya səbalılar
salmış, ya da onun inkişaf etdirilməsində
böyük rol oynamışlar. Bu
baxımdan, tarixi mənbələrdə Bakının “baqan”
tayfasının salması ehtimalı da diqqət çəkir.
Qeyd etdiyimiz kimi, “baqa” (yaxud “baq”)
sözü həm də “Günəş” (atəş) deməkdir;
“an” isə orta İran dillərində cəm şəkilçisidir. Deməli, “baqan” sözü “atəşpərəstlər”
mənasını verə bilər (S.Aşurbəyli. “Bakı şəhərinin tarixi”). Səbalıların
da atəşpərəst olduğu məlumdur...
***
Bəs, Bakıda birbaşa Səba şəhərindən
qalma tikili - abidə yoxmu?
Bu gün Qız qalası kimi
tanıdığımız və nəinki Azərbaycanda,
heç dünyada da bənzəri olmayan sirli bir abidəni Səba
şəhərinin yadigarı hesab edə bilərikmi?!
Bu barədə və ümumiyyətlə,
Bakının tarixi ilə bağlı çox maraqlı
mülahizələrə Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
“Azərbaycan paytaxtı” adlı məqaləsində də
rast gəlinir.
Məqalədə Qız qalasının
memarlıq tərzi və görünüşü ilə
islamiyyətdən əvvələ - “Yunani-qədim və
Venedik dövrləri”nə aid olduğu yazılır. Həmçinin
Bakı bulvarında XX əsrin əvvəllərində “dəniz
hamamı”nın tikintisi zamanı su
altında qala divarlarına bənzər hasar
qalıqlarının göründüyü və bunların
Qız qalasına doğru uzandığı haqda məlumat
verilir.
Bütün bunlar şübhəsiz ki, itmiş Səba
şəhərinin Qədim Yunanıstan və Venediklə əlaqələrinə
işarədir; o cümlədən, Qız qalasının Səba
şəhəri ilə əlaqəli bir tikili olduğunu da
düşünməyə sövq edir.
Təsadüfi deyil ki, Bakının
özü kimi, Qız qalasının da adı və yaranma
tarixi mübahisəlidir. Azərbaycanın möhtəşəmliyinə,
qədimliyinə qısqanc yanaşan rus-sovet tarixçiləri
indiyədək Qız qalasını XII əsrə aid etməklə,
Bakının da yaşını azaltmağa cəhd göstəriblər.
Bu gün isə Qız qalasını
antik dövrə aid edən mütəxəssislərin
mülahizələri üstünlük daşıyır. Eləcə də bu abidənin atəşpərəstlik
məbədi kimi tikilməsi fikirləri daha cəlbedici
görünür.
***
Düşünürəm ki, Qız qalası Səba
şəhərindən qalma tikili və ya atəşpərəst
səbalıların məbədi ola bilər.
Axı, tarixi mənbələrdə
deyildiyi kimi, Səba dövləti (Cənubi Ərəbistan) qədim
sivilizasiyalardan biri olmuş, səbalılar iqtisadi və mədəni
üstünlüklər, o cümlədən, inşaat sahəsində
texniki nailiyyətlər əldə etmişlər.
Qız qalası kimi möhtəşəm
bir abidənin də bu sivilizasiyanın töhfəsi
olduğunu güman edirəm. Hərçənd,
bu mistik abidənin daha qədim zamanlara (Şumer
və Zərdüşt dövrlərinə) aid olması
iddiaları da nəzərə alınmalıdır.
Lakin nə olursa olsun Qız
qalasının atəşgah kimi inşa edildiyi məndə
şübhə doğurmur. Axı,
Qız qalasının “buta” formasında tikilməsi də
ipucu verir?! Buta - odun rəmzidir. “Buta”
sanskrit dilində (bute-puta-buta) “od” demək
deyilmi?
Düzdür, Qız qalası kənardan və
yuxarıdan baxdıqda “9" və ya ”6"
şəklində tikilməsi effektini də verir ki, bu da
“Bakı” sözünün Allahın 99 adından
96-cısı olması fikri ilə əsaslandırılır...
Lakin Qız qalasının İslam memarlığının
nümunəsi olmadığı zahirən də
görünür. Üstəlik, Qız
qalasının təsadüfi bir tikili, yaxud qədim Bakıda
yeganə atəşgah olmadığı da nəzərə
alınmalıdır.
S. Aşurbəylinin istinad etdiyimiz əsərində
ehtimal olunur ki, qədimdə Bakı
yaxınlığındakı Bibiheybət yüksəkliyində
sonralar, islamiyyət dövründə, pirə
çevrilmiş atəşpərəstlik məbədi
olmuşdur. Lakin nəinki “Bibiheybət” ziyarətgahı,
hətta İçərişəhərdəki “Cümə”
məscidinin də qədim atəşpərəstlik məbədinin
yerində tikilməsi məlumdur.
***
Bura qədər nə yazdıq, nə
düşündüksə, bütün hallarda Bakının
müqəddəs bir şəhər, məbəd-şəhər
olduğuna eyham vurduq. Əsas məqsəd də
budur; diqqəti Bakının önəminə çəkmək,
ictimai fikri onun mühafizəsinə, qayğısına,
tarixinin öyrənilməsinə cəlb etməkdir.
M.Ə.Rəsulzadənin “Azərbaycan
paytaxtı” məqaləsində də məqsəd
Bakını tanıtmaq, onun tarixi barədə bilgi vermək
olub. Özü bu barədə qeyd edir ki,
dövrünün mətbuatında Bakıya aid bir şey
görmədiyi üçün şəhərin tarixi barədə
yazmaq qərarına gəlib.
“Azərbaycan paytaxtı” məqaləsində fikrimi daha
çox cəlb edən də bu oldu: ustad yazır ki,
Bakının bugünkü zairləri (ziyarətçiləri)
əski atəşpərəstlər kimi din hissiyatı və
ruh ehtiyaclarını deyil, maddi həvəslərini təmin
etmək, artıq tamahlarını doyurmaq üçün gəlirlər.
Buradakı sərvəti kəndi kəşanələrinə
axıtmaq istəyirlər. Bu müasir
zairlər tarixin hekayələrini oxuyarkən hind zairlərinin
gəlib burada müqəddəs atəşlərə ibadət
etməkdən başqa bir fayda gözləmədiklərini
heyrətlə tələqqi edər, o nur və hərarət
sərgərdanlarını qətiyyən anlamazlar.
Çünki onlar “eşqi” şamın başına
fırlanıb da özünü yandıran və yanarkən
səs çıxarmayan “pərvanə”dən deyil, çəmənlikləri,
çiçəklikləri birər-birər gəzib də
güllərdən şirə çəkən “arı”lardan
öyrənmişlər...
Lap bu günümüz üçün yazılıb! Ustad onu da əlavə edir ki, Bakının indiki
ziyarətçiləri lazım gəlsə,
palçığa girər, hisə bulaşar, mazuta batar, ancaq
atəşə sitayiş etməzlər. Çünki
onlar üçün sitayiş edilən şey qaz, neft deyil,
bunlardan gələn gəlirlərdir!
Əlbəttə, bu fikirləri
günümüzdə təkcə dünyanın dörd tərəfindən
neft və qaz milyonları üçün Bakıya
axışan əcnəbilərə deyil, daha çox yerli qəsbkarlara
aid etmək olar. O qüvvələr ki, son 20 ildə
Bakının sərvətini talan etdikcə,
sümürdükcə doymaq bilmir ki bilmir, gözləri hər
şeydə qalır...
Belələri Bakını məbəd
sayarmı? Bakının müqəddəsliyinə
etiqad edərmi?
Həqiqətən də qədim
zamanlarda Bakıya axışan atəşpərəstlər
şəhəri qənimət bilməyib, ona zərər
yetirməyiblər. İndiki “atəşpərəstlər”
isə o qədər qudurmuş ki, elə bil nefti-qazı Allah
yox, bunlar yaradıb və sanki Bakının da
yaradıcısı bu ünsürlərdir... Onların
Bakıda tikib-qurduqları dəbdəbə də şəhərə
xidmətin yox, talançılığın görsənişidir...
Bakını “Nyu-Yorka” çevirmək, Xəzərində
“Dubay” salmaq da tərəqqinin yox, görməmişliyin əlamətidir...
***
Ancaq günümüzdə tək Bakının sərvətini
tar-mar edən heyvani bir təbəqə deyil, özünü
ədəbi-ictimai mühitin siması sayan, lakin ədəbdən
uzaq olan intellektual kəsim də var ki, bu şəhərlə
ədavət aparır, qəlblərində bəslədikləri
kin-küdurəti ara-sıra üzə
çıxarırlar...
Bakı mühitini “qısır”, Bakı mədəniyyətini
“kütlə mədəniyyəti”, bakılıları isə
“elmdən-maarifdən uzaq” adlandıran belələri ya
Bakıdan xəbərsizdirlər, ya da özlərini xəbərsiz
kimi göstərirlər...
Bəlkə də Bakını dərindən
tanımamaq, onun ruhunu duymamaqdandır ki, məbəd hesab
etdiyimiz bu şəhər hətta yeni ədəbiyyat
nümunələrində “fahişələr fahişəsi”
kimi “tərif” olunur?! Hansı ki yüz il
öncə “Bakı” kəlməsi hər bir azərbaycanlının
“bismilə”si kimi dəyərləndirilib; Bakı azərbaycanlılara
“bir əməl kəbəsi və həyat məscidi” olub.
Bu gün Bakının köhnə və tarixi məhəllələrini
abad etmək əvəzinə, yerli-dibli dağıtmaq, sakinlərini
didərgin salmaq da bu şəhərə yad və məkrli
münasibətin nəticəsidir... Bütün
Azərbaycanı zəbt edən bir tayfa (yaxud tayfalar birliyi)
özünü ölkənin “yeni azərbaycanlı”sı
hesab etdiyi kimi, paytaxtda da “yeni bakılı” kimi önə
çıxmaq istəyir. Bu üzdən yerlərdə
ona qarşı duracaq, rəqib olacaq köklü bir toplumu
sıxışdırır, aradan çıxarır...
Lakin bu iddiaya düşənlər Bakıda 20 il yox, 100 il də hökm sürsələr
“bakılı” ola bilməyəcəklər... Çünki
Bakının ruhu onların saxta qəlblərini
qidalandırmaz, onları özünə yaxın buraxmaz.
Əsil bakılı olmaq üçün həm
də həqiqi bir vətənpərvər - azərbaycanlı,
azərbaycançı olmaq gərəkir.
***
Bakının
adlarından biri də elə Şimal küləklərilə
bağlı olan “Badkubə”dir. Fars dilində “bad” - külək,
“kubə” - döymək, vurmaq deməkdir: yəni, “külək
döyən (vuran) yer”. Lakin bu cür yozum xalq
etimologiyası olub, “Bakı” sözünün qədim
yazılış şəklini təhrif edir (S. Aşurbəyli, “Bakı
şəhərinin tarixi”).
Göründüyü
kimi, Bakının adı bir deyil, iki deyil... İslam mənbələrində
hətta on ikinci imam Hz. Mehdinin (Sahibi-Zaman) özəl
adlarından birinin də məhz Hz. Bakıyyətullah olduğu
söylənilir. Həmin imam
ki, şiə inancına görə, bir gün zühur edib
dünyada ədalət və nizamı əbədi olaraq bərqərar
edəcək... Mən Bakının sehrinə inanıram!
Axı, onun adının ən qədim mənalarından biri
də “həqiqətə doğru” anlamını ifadə
edir...
İnanıram
ki, haqq-ədalət bütün dünyaya məhz Bakıdan -
Azərbaycandan yayılacaq! Adı müqəddəs Bakı
ilə bağlı olan ilahi qüvvə Azərbaycanda
zalımların hakimiyyətinə son qoyacaq! Bu gün
Bakının neft və qazının başına “pərvanə”
kimi dolaşanlar, elə neftin və qazın oduna yanıb
külə dönəcəklər!
Bu həqiqətən
də dünyada zülmün birdəfəlik sonu, ilahi ədalətin
bərqərarı olacaq!
Mən mistikaya
inanıram!
Şövkət
Məmməd
Azadlıq.-
2014.- 3 noyabr.- S.13.