“Gün keçdi”də
hansı kadr etiraz doğurub?
Həsən
Məmmədovun təkidilə ssenarinin sonluğu dəyişdirilib
Modern.az
saytının təqdimatında “Kadrarxası” layihəsi davam
edir. Budəfəki müsahib əməkdar incəsənət
xadimi, aktyor, ssenarist, rejissor Fikrət Əliyevdir. “Gün
keçdi” filmi yazıçı Anarın “Gürcü
familiyası” hekayəsi əsasında
ekranlaşdırılıb. Yazıçı bu hekayə əsasında
“Gün keçdi”nin ssenarisini yazdıqdan sonra
quruluşçu rejissor Arif Babayev belə bir film çəkmək
qərarına gəlib. Filmdə iki gəncin nakam məhəbbətindən
söhbət açılıb. Eyni zamanda baş verən
hadisələr fonunda o vaxtkı Bakının ab-havası
canlandırılıb.
Uşaqlıq illərində biri-birinə olan
səmimi hisslərini xatırlayan qadın və kişi həmin
münasibətləri yenidən qaytarmaq iqtidarında deyillər.
Filmdə keçmişlə gələcəyin, köhnə
ilə yeninin müqayisəsi öz əksini tapır. Bu
keçmiş və gələcək “məkan”
arayışında təqdim edilən, keçmişdən gələn
bir məhəbbət hekayətidir. Xüsusi çərçivələrlə
verilən geniş “geridönüş” səhnələrindən
ibarət olan bu müəllif filmi insanda bir nostalgiya duyğusu
da oyadır.
Film üzərində işləyənlər
quruluşçu rejissor Arif Babayev, recissor Fikrət Əliyev,
quruluşçu operator Rasim Ismayılov, quruluşçu rəssam
Elbəy Rzaquliyev, bəstəkar Emin Sabitoğlu, direktor Yusif
Yusifzadədir.
Musiqilərin mətni Vaqif Səmədoğluna,
ifalar isə Flora Kərimova və Mirzə Babayevə məxsusdur.
Rollarda Həsən Məmmədov, Leyla
Şıxlinskaya, Həsənağa Turabov, Çingiz Əlioğlu,
Sədayə Mustafayeva, Muxtar Avşarov, “Qaya vokal kvarteti” və
başqaları çəkilib.
Həsən
Məmmədovun istəyi...
Həsən Məmmədov hələ
sağlığında deyirdi ki, filmdə əsaslı dəyişiklik
olub. Belə ki, sevgililərin Oqtaygildə
görüşü zamanı nəzərdə tutulan sevgi səhnəsi
aktyorun təkidilə çəkilməyib. Ssenarinin
sonluğunu Həsən Məmmədov qəbul etmədiyindən
nəticədə müəlliflər ssenariyə dəyişiklik
etmək məcburiyyətində qalıb. Həsən Məmmədovun
dediklərindən:
“Filmin ssenarisində Oqtayla Əsmərin son
görüşü bizim adət-ənənəmizə
uyğun olmayan bir səpgidə olmalı idi. Yəni ifadəmə
görə üzr istəyirəm, ssenariyə əsasən Oqtay
Əsməri öz evinə dəvət etməli və
onların arasında məhəbbət macəralarını
özündə əks etdirən kadr olmalı idi. Mən həmin
kadra qəti surətdə etirazımı bildirdim və xəbərdarlıq
etdim ki, əks halda çəkilişdən imtina edəcəyəm.
Doğrusu, mənim sözüm eşidildi və ssenari adi
sonluqla başa çatdı. Bilirsinizmi, əslində
sonluğun açıq-saçıq formada başa
çatdırılması filmin uğursuzluğuna səbəb
ola bilərdi. Bir də ki, o cür maraqlı kadrlardan sonra Azərbaycan
kişisinə yaraşmazdı ki, başqasının həyat
yoldaşını evinə gətirsin. Inanın ki, o cür
filmə heç kim maraq göstərməzdi də. Filmin
gözəlliyi onda oldu ki, məhəbbətin, gənclik illərinin
saflığı qorunub saxlanılmaqla lentə alındı və
tamaşaçı auditoriyasına təqdim olundu”.
Dövr
və İçərişəhər problemi
Filmin rejissoru Arif Babayev təbiiliyi sevdiyindən
“Gün keçdi” filmi ilə Azərbaycan kinolarında illər
uzunu davam edən sterrotip görüntüləri natura əvəz
etməyə başlayıb.
Fikrət Əliyev: “Mən bu filmdə ikinci
rejissor kimi çalışmışam. Mənim işim foto,
sınaq çəkilişləri, hətta aktyor seçimində
quruluşçu rejissora kömək etmək idi. Təbii ki,
aktyorların seçiminin təsdiq olunması
quruluşçu rejissorun ixtiyarında idi.
Film o vaxtkı qaydalara əsasən təxminən
1 ilə ərsəyə gəldi. Çəkilişlər
Içərişəhərdə, Bakının mərkəzi
küçələrində, Cəfər Cabbarlı
adına kinostudiyanın pavilyonunda həyata keçirlib.
O dövrdə filmə 1 il vaxt
verilirdi. 2 ay rejissor ssenarisinin yazılması, 3 ay
hazırlıq dövrü, 4 ay çəkiliş, 3 ay isə
montaj və tamamalama işlərinə həsr olunurdu. Əgər
film verilən vaxta hazır olmasaydı, studiya mükafat
almırdı, növbəti il
üçün çəkiləcək filmlərin
sayını azaldırdılar. Bu səbəbdən
hamı çalışırdı ki, film vaxtında təhvil
verilsin.
Mənim Arif Babayevlə ilk işim
“İnsan məskən salır” filmindən başlayıb.
Daha sonra “Uşaqlığın son gecəsi”
və nəhayət “Gün keçdi” filmində birlikdə
çalışmışıq.
Arif müəllim özü Içərişəhərdən
idi. Evləri Şirvanşahlar
sarayının yaxınlığında yerləşirdi.
Bu səbəbdən də yer ona doğma idi.
Həm də o vaxt Anar ssenarini yazanda Içərişəhər
problemi vardı: “sökülsün” yoxsa “qalsın”. Buna görə də filmdə həmin problemə
toxunulur. Bundan çıxış edərək
Anar ssenarini yazdı, Arif Babayev də filmi çəkdi.
Rasim Ismayılovun operatorluğu da çox
peşəkarcasına idi".
Oqtayın
iş yeri Əmək və Əhalinin
Sosial
Müdafiəsi Nazirliyində idi
Fikrət Əliyev bildirir ki, Oqtaygilin iş yerinin təsvir
olunduğu Tikinti Idarəsinin binası hazırda
qarşısında “Azad qadın” heykəlinin olduğu
binadır: “Yəni indiki Əmək və Əhalinin Soaial
Müdafiəsi Nazirliyinin yerləşdiyi bina. Filmin
çəkilişləri 16 mərtəbəli
şüşə binanın 10, 13, 14 və 15-ci mərtəbələrində
reallaşıb. Arif Babayev çox
xoşlayırdı ki, dekorasiyaları bir növ naturaya
çıxartsın. Çox sevirdi ki, təbiilik
qorunub saxlanılsın. Yəni ən azından natura ilə
bağlılıq olsun, fon hər zaman
işlək olsun. Oqtayla Əsmərin kafedəki
söhbətləri də belə kadrlardan idi. ”Azdrama"nın yanındakı bir kafedə çəkmişdik,
hansı ki, indi sökülüb.
Ümumiyyətlə, bütün film
çəkilişlərində söz-söhbət olurdu. Ayrı-ayrı aktyorlar var idi ki, kollektiv də,
rejissor da ondan razı qalırdı. Həsən
Məmmədov belə aktyorlardan idi. O, elə bir insan idi
ki, hansı filmdə çəkilibsə, heç kəsə
maneçilik törətməyib, başağrısı verməyib.
Təbii ki, evdə də söz-söhbət
olduğu kimi, çəkiliş meydanında da olurdu. Kim deyirsə ki, sözsüz çəkiliş
olub, yalandır. Çünki
aktyorların hərəsi bir ailədən, müxtəlif
ab-havadan çıxıb. Amma buna
baxmayaraq Həsən Məmmədov çox bacarıqlı
bir insan idi, işini çox sevirdi. Çəkilişə
vaxtında gəlib, vaxtında da hazır olardı. Kostyumunu geyinib, qrimini edib hazır oturardı. O
vaxt bəzi aktyorlar vardı ki, çəkilişə
çağırırdıq. Deyirdilər filankəs
gəldi, amma axtarıb tapmırdıq. Bir
də görürdün ki çayçıdadır. Deyirdin çəkiliş başlayıb. Deyirdi “bir stəkan da içim gəlirəm”.
Belə, adamı bezdirən aktyorlar olub,
hansı ki, rejissora hətta bütün çəkiliş
qrupuna qan uddururdu.
Leyla Şıxlinskaya da çox
istedadlı xanım idi. Filmlərdə təzə
çəkilən vaxtları idi. Çox
da gözəl münasibətlərimiz vardı.
Heç bir kaprizini də hiss etməmişdim. Çox
mədəni, alicənab, yerini bilən idi. Həsən Məmmədov və Leyla
Şıxlinskya çox gözəl tərəf müqabili
idilər. Ikisi də istedadlı insan
olduğundan səhnələrin uğurlu alınmasında əlindən
gələni əsirgəmirdilər".
“Narazılıq
yarandı deyə
Moskvadan
montajçı çağırıldı”
Fikrət Əliyev: “Film çəkilən müddətdə
kinostudiyanın direktoru Adil Isgəndərov idi. Arif Babayev filmi geninə-boluna
çəkmişdi. Ürəyi nə istəmişdisə,
etmişdi, material həddindən çox idi. Filmi bir neçə variantda yığımaq
olardı. Ona görə də, bir az
pərakəndəlik yaranmışdı. Tək
Anar müəllim deyil, rejissorun özünün də
narazı qaldığı məqamlar vardı. Recissor özü çəkibsə, o demək deyil
ki, hər şey superdi. Bəzən olur ki, hər
şeyi istədiyi kimi çəkən recissor özü belə,
nəticədən
narazı qalır. Çəkir,
alınmır, çəkir, razı qalmır və s.
Buna görə də Moskvadan
montajçı Alla Abramova gəldi. Azərbaycanda
olduğu 2 ay ərzində kinostudiyada işlədi. Filmi bircə-bircə “söküb” yenidən
“yığdılar”.
Düşünürəm ki, çox
gözəl bir film alındı. Bu film əsl ekran əsəri,
adam arasına çıxarılan, əxlaqı,
tərbiyəni özündə təcəssüm etdirən
bir filmdir.
Mümkün deyil ki, çəkiliş
bitsin və çəkilən bütün kadrlar efirə
getsin. Çox az hallarda
olardı ki, filmdə material
çatışmazlığı olsun. Adətən
bütün səhnələr gen-bol çəkilir. Əgər
efirə gedəcək kadrlar 100 metr olmalıydısa, çəkiliş
zamanı bunu 150 metr edirdilər ki, kəsib doğrayanda
çətinlik olmasın. 50 metri kəsib 100
metrə salmaq lazım gəlirdi.
Əvvəllər improvizasya az
olurdu. Xüsusilə komediya filmlərində
daha çox rast gəlinirdi. “Gün
keçdi” kimi romantik ab-havalı filmlərdə isə məsləhətləşmələr
olurdu. Yəni olur ki, aktyor, rejissor və operatorla birlikdə
məsləhətləşmə aparırdı ki, bəlkə
“bu mizanı dəyişib belə edək”, “filan sözü
bu cür deyim” və s. Ancaq bu cür. O indidir, aktyor gəlir çəkiliş
meydanına istədiyini edir. Bilmirsən film
çəkilir, yoxsa bazardır.
Elə vaxt olurdu ki, gözləmədəyin
bir anda hansısa kadrı çəkib filmə daxil edirdik. Sübh çağı günəşin
çıxması, gəmi-filan təsadüfi alınan bir səhnələrdən
idi.
Məsələn, “Əhməd hardadır” filmində
Şirin (Şeyxzamanov) yolu keçmək istəyəndə
avtomobillər hərəkətdə idi deyə, rəhmətlik
dedi ki, əşşi bu maşınlar məni vuracaq. O an təsadüfən bir motosiklet gəldi. Az qaldı ki, kişini vursun. Motosikletdəki
iki gəncə nə qədər fitləsələr də,
geri qayıtmadı. Bax, o da təsadüfi
kadr idi".
“Qaya
kvarteti”nin məşhur dövrü
Dövrün maraqlı xüsusiyyətləri
filmlərdə də təcəssüm edir.
Fikrət Əliyev: “O vaxtkı filmlərin maraqlı
xüsusiyyətləri vardı. Fikir versəniz
həmin filmlərin əksəriyyətində şəhərdən
kadrlar gedirdi. Xüsusilə də
küçədə su maşınları olmalı idi.
Su maşını getməsəydi belə, həmin
küçəni yuyurdular. Yol təmizlənirdi,
sonra çəkiliş həyata keçirilirdi. O vaxt
televiziyalarda yeni verilişlər yaranırdı. Arif Babayev özü kinoya televiziyadan gəlmişdi.
Telestudiyada bir növ çəkiliş
üsulları başqa cür olurdu. ”Qaya"
qrupunun ifası da recissorun istəyilə baş tutdu. O
vaxt üçün bu qrup çox məşhur idi. Ona görə də Arif üməllim onları filmdə
çəkmək qərarına gəldi. Qayanın mahnısı, “Malakan” bağındakı
fiqurlar hamısı bir növ televiziya üslubuna yaxın idi.
Rejissor onu çox ustalıqla
reallaşdırmışdı.
Əvvəl hər şey asan başa gəlirdi. Film çəkilişi üçün hara üz
tuturduqsa, bizə qapılar taybatay açıq olardı.
Kimsə “gözün üstə qaşın
var” deməzdi. Az hallarda olardı ki nəsə
çətinlik yaranardı. Bu çəkiliş
zamanı da hər şey asanlıqla başa gəldi. O
vaxt belə idi ki, hər hansı bir obyektdə, küçədə
çəkiliş aparmaq üçün ya “Baksovet”ə, ya
“Raykom” katibinə müraciət edirdik. Həmin
dövrlədə kino adı eşidən kimi hamı
böyük məmnuniyyətlə razılıq verirdi.
Hər hansı küçədə çəkiliş
üçün asanlıqla maşınların hərəkəti
dayandırılardı və s. O vaxt “Qaya” qrupu çox
populyar idi deyə Arif Babayev onlardan da istifadə edi. Rejissorun təklifləri olsa da, əsasən
mahnı məsələsini bəstəkar həll edirdi.
Əgər biz rayona çəkilişə
gedirdiksə, rayonun girişinə yazıb vururdular ki, Azərbaycan
kino işçilərinə salamlar olsun. O vaxt bizi belə
qarşılayırdılar. Aktyorların hər
hansı bölgəyə gedişi bayram havası
yaradırdı. O vaxt kinoya böyük maraq və
hörmət vardı.
Əsmərlə Oqtayın hava
limanındakı çəkilişi də maraqla
qarşılanan səhnə idi. Istər
aerodrom işçiləri, istərsə də ətrafdakı
insanlar hər bir şeydə bizə kömək etməyə
çalışırdılar. Filmdə
istifadə edilən təyyarə üçün heç
bir qəpik də ödənilmədi. Yəni
o vaxt üçün təyyarəni, onun ətrafını
çəkmək çətin bir şey deyildi. Hər cür şərait
yaradılmışdı. O, bu gündür ki, hara gedirsən
deyirlər “mənə nə, kino çəkirsən pulumu
ver”.
Təyyarə səhnəsində əlavə
insanlar yox idi, adamların hamısı kinostudiyanın
işçiləri idi. Gözləmə zalındakı
çəkilişdə olan adamlar da bizim işçilər
idi. Bizə ayrılan vaxt ərzində
çəkilişimizi etdik, hər hansı bir
narazılıq da olmadı".
“Qartopu səhnəsi
tam təsadüf idi”
Film çəkilən zaman Bakıya
yağan qar təsadüfən maraqlı bir səhnənin
yaranmasına səbəbə olub.
Fikrət Əliyev: “Əsmərlə
Oqtayın qartopu oynaması səhnəsi ssenaridə yox idi. Həmin kadrlar Tofiq Bəhramov adına Respublika
Stadionu tərəfdə (Zooparka yaxın) bir parkda lentə
alındı. Bakıya qar yağmışdı. Arif Həsənlə
Leylaya zəng vurub təcili çağırtdırdı. Təsəvvür
edin ki, gecə qar yağıb, səhər də hər tərəf
ağappaqdır. İki
aktyor kinostudiyaya gəldi. Çəkiliş heyətilə
birlikdə İçərişəhərə
getdik. Və onların gənclik səhnəsini beləcə
ekspromt şəkildə çəkdik.
Camalla Əsmərin toy mərasimi isə
ssenaridə olan bir səhnə idi. Arif
müəllimin evinə yaxın Içərişəhərdə,
Şirvanşahlar sarayının aşağısında
çəkildi.
Filmdə daha bir ekspromt səhnə Əsmərin
qayıdışıyla bağlı olub.
Belə ki, sevgililərin aeroportdan evə
getməsi üçün avtomobildə şəhərdəki
gəzintisi zamanı motosikletdəki adamlar təsadüfi
adamlar olub. O vaxt “motorolellər” (motosiklet) təzə
çıxmışdı. Şəhərdə
məşhur idi. Rejissorun bu motosikletdən
xoşu gəlirdi deyə, təsadüfi, ssenaridə olmayan
bir kadr da çəkdik.
Filmdə bir səhnə vardı. Aktyor rejissoru
qane etmədiyindən mənə dedi ki, Fikrət, gəl bunu
sən oyna. Mən də razılşadım.
Düzü epizodik rol idi, indi də tam
xatırlamıram. Bakı küçələrinin
təsviri gedirdi, mən də guya kiməsə əl edirəm.
İlk dəfə yeraltı keçid Azərbaycan
kinoteatrından bulvara tərəf gedən yerdə olub. Söhbət indiki “Torqovı” ilə bulvarı birləşdirən
keçiddən gedir. Əsmərin
“klas-klas” oynadığı yer də, sevgililərin pilləkəndə
oturub söhbətləşməsi də orada
ekranlaşdırılıb.
Əsmərlə Oqtayın film izləmək
üçün kinoteatra getməsi də real kinoteatrda çəkilib. Ümumi planda çəkiliş etmək asan idi,
amma ekranın özünü çəkmək texniki tərəfdən
çox çətin idi.
İzlənən filmin kadrlarının
çəkilən filmə salınması üçün həmin
səhnəni plyonkya köçürdük, ayrıca ekran
düzəltdik. Çünki kadrlar
üst-üstə düşmürdü, sinxron
alınmırdı. İndi hər şey
asanlaşıb. Bir növ ekranı pəncərə
kimi düzəltdikdən sonra kinoteatrda izlənən filmi
proyeksiyadan ora buraxdıq".
Film nakam məhəbbətin
saflığının təcəssümü ilə bitir. Böyük tamaşaçı sevgisi qazanan filmə
2-ci kateqoriya verilib".
Azadlıq.- 2014.- 11 noyabr.- S.14.